fl
door flw Nov 16, 2010 om 21:13
Geldzaken & recht

Betalingen aan het BSR

Hallo,

Ben sedert 30 jaar eigenaar van een woning.
Woning was geschikt gemaakt voor dubbele bewoning. Echter 1 huisnummer.
Heb destijds de woning van mijn schoonouders gekocht.
Met in de koopakte beschreven dat zij het vruchtgebruik hielden van de erbij liggende gronden en van de woning het gebruik van het gedeelte dat zij voor de verbouwing ook tot hun beschikking hadden.
Sedert een paar jaar kreeg mijn schoonvader van het BSR een belastingaanslag als vruchtgebruiker. Deze is steeds door hem betaald.
Mijn schoonvader is begin 2009 overleden en daarmee verviel het vruchtgebruik.
Ik heb hierop het BSR een brief geschreven, met daarin vermeld dat mijn schoonvader overleden was en als bijlage een akte van overlijden.
Tevens heb ik het verzoek gedaan om de volgende belasting aanslagen op mijn naam toe te zenden.
Echter nu komt de aanslag binnen tnv Erven .........
Heb hierop telefonisch contact gehad met het CBR of zij mijn brief niet hadden ontvangen en waarom ze de aanslag niet op mijn naam toezenden.
Het antwoord kort en krachtig: U moet naar de notaris daar moet u het bij het kadaster laten veranderen en dan komt het op Uw naam.
Bij doorvragen werd nog net niet gezegd: U bent toch niet doof.

Ik heb ook een papier van de kadastrale gemeente waarop staat dat mijn vrouw en ik eigenaar zijn
en mijn schoonouders zijn: bezitter van het recht van gebruik en bewoning, levenslang van een gedeelte of tot verlaten metterwoon.
Mijn schoonmoeder is al eerder overleden.

Mijn vraag: Moet dit via een notaris? Is een akte van overlijden dan niet voldoende?

Ps.
Bovendien wie er nu betaald maakt niets uit, want ik kan het geld gewoon overmaken namens erven ...

1995 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 17, 2010 om 09:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je van de aanschrijving: "ervan van" af wil, dan zal er inderdaad door een notaris een relatief eenvoudige verklaring opgesteld moeten worden waarin geconcludeerd wordt dat de vruchtgebruikers overleden zijn en derhalve het vruchtgebruik is geëindigd. Zoals het recht ontstaat, zou eindigt het ook.

Voor de zakelijke lasten kijkt de gemeente namelijk naar de gegevens zoals deze bij het kadaster bekend zijn. De gemeente speelt die gegevens vervolgens door naar de waterschappen. De gemeente gaat echter geen onderzoek doen naar de inhoud van het vruchtgebruik en eventueel wie de erfgenamen van het vruchtgebruik zijn mocht het niet eindigen door overlijden.

Zit die inschrijving je niet in de weg, dan kun je laten voor wat het is. Totdat je een keer iets met je woning gaat doen als verkopen of hypotheek vestigen. Dan zal deze verklaring alsnog opgesteld en ingeschreven moeten worden door een notaris bij het kadaster.

fl
door flw - Nov 17, 2010 om 21:39
13 Antwoorden / 7 Vragen

Marcel,

Zoals het recht ontstaat, zou eindigt het ook, schrijf je.

In de koopakte staat ook dat het recht van vruchtgebruik vervalt als ze zelf vertrekken.
Dat er dan nog een notaris bij aan te pas komt, dan zie ik daar het nut wel van in.

Al is het maar:
gaan ze wel vrijwillig?
of
na een jaar bejaardenhuis wat ze niet bevalt, weer terug komen.
Etc, etc

Maar bij overlijdenen kan zo,n recht toch niet blijven voortbestaan?
.

marcel75
door marcel75 - Nov 18, 2010 om 08:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

FLW,
Even voor de goede orde (betweterjte komt langs): een en ander is niet geregeld in een koopakte, maar in een akte van levering en vestiging vruchtgebruik/recht van gebruik en bewoning.

Of het recht ook eindigt bij zogenaamd metterwoon verlaten kan daarin geregeld zijn. Zoals jezelf ook al aangeeft moet in dat geval een verklaring worden ingeschreven bij het kadaster.

Bij overlijden geldt dezelfde regel. Juridisch bestaat het recht, hoewel het feitelijk opgehouden is te bestaan. Ik kan me voorstellen dat dat lastig te begrijpen is. Wat ik mijn stelling heb willen aangegeven is dat een dergelijk recht alleen maar ontstaat door een notariële akte op te stellen en die in te schrijven in de daartoe bestemde openbare registers (Kadaster). Het recht kan dus ook alleen op die manier uit die registers gehaald worden; dus notariële verklaring waarin staat dat ouders overleden zijn en derhalve het recht geëindigd is en die verklaring moet worden ingeschreven bij het Kadaster. Dat kun jij zelf niet doen omdat alleen een notaris dat op grond van de wet mag doen.

Het Kadaster is tegenwoordig aangesloten op de Gemeentelijke Basis Administratie en zal dus waarschijnlijk wel al bij je ouders hebben vermeld dat ze overleden zijn, maar mag niet zelfstandig dit recht doorhalen. Het Kadaster kijkt namelijk niet naar de inhoud van het recht. Dat wil zeggen: zij kijken niet of het recht eindigt bij overlijden of niet. Je kunt namelijk ook een vruchtgebruik hebben dat niet eindigt bij overlijden. In dat geval zou het vererven en dus niet eindigen. Daarnaast is het Kadaster ook op grond van de wet lijdelijk en mag dus niet op eigen houtje de openbare registers aanpassen.

Gang naar de notaris maken dus als je van de aanschrijving "Erven van" af wilt.

fl
door flw - Nov 18, 2010 om 11:33
13 Antwoorden / 7 Vragen

Marcel,

Duidelijk, bedankt voor je antwoorden.

Frans