st
door sterredag Sep 4, 2007 om 21:27
Geldzaken & recht

Betalingstermijn en administratiekosten

Het volgende is aan de hand.

Van Eneco krijg ik rond de 10e mijn rekening (zo ook mijn eerste)

Er wordt als uiterste betaaldatum gesteld 27e.

(ik was ooit ook van mening dat er een minimum termijn van 30 dagen bestond, de periode waarin iedereen iig 1 x zijn geld ontvangt) de rekening moet dus betaald worden vlak voor het begin van de volgende maand. Helaas kunnen we hier niks aan doen.

Maar mogen ze bij het te laat betalen 10!!!! euro in rekening brengen, dit lijkt me toch veel meer dan rente kosten en absoluut ook meer dan het kost om zo'n brief te verzenden. En mogen ze dan ook hierna NOG EEN KEER 15 euro in rekening brengen als je dan niet voor de 10e betaald. Het gaat mij voornamelijk om de hoogte van het bedrag.

Volgende vraag:

ONgeacht de zin betaling gekruist, want ze hebben het daarin over het bedrag + 10 euro, ik kan die 10 euro nog niet betaald hebben als me dat nooit in rekening is gebracht dus ik hoop dat ze dan in die zin uitgaan van het oorspronkelijke bedrag.

Iig hun stellen een BETALINGStermijn, mijn vraag is dan als ik het voor 27e moet BETALEN en ik maak het de 26e over dan ben ik toch op tijd? Ik weet namelijk dat het van de ene rekening naar de andere maar 1 dag duurt, of als het dezelfde bank is zelfs direct op de andere rekening staat. Ben ik niet alleen verplicht rekening te houden met de transactie of moet ik als consument ook rekening houden met de verwerkingsperiode van het bedrijf? Is dat niet hun verantwoordelijkheid?

In dit geval heb ik de betaling verzonden voor de datum van de brief (30e) en iig zeer zeker voor ontvangst van deze brief (4e volgende maand)

1956 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sterredag,

Maatschappelijk gezien is 17 dagen tijd om een rekening te betalen alleszins acceptabel. Je moet dan de opdracht niet de 26ste de deur uit doen, want de 27ste moet het bij Eneco binnen zijn. Krijg je dus de rekening de 10de dan is het handig om het zo rond de 17de te betalen. Nog handiger is het, om Eneco een machtiging te verstrekken voor een automatische incasso. Dan heb je er geen omkijken meer naar, mits je steeds zorgt dat je saldo op peil is. In het BW staat nergens dat de algemene betalingstermijn 30 dagen zou zijn. In het bedrijfsleven is dat wel gebruikelijk, maar niets let Eneco om een andere termijn te hanteren mits die termijn redelijk is.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de antwoorden zo snel.

Wil wel opmerken dat tijdig betalen erg makkelijk gezegd is. Ik komt uit een financieel hele moeilijke situatie, waar ook het een en ander nog bij de rechter van moet voorkomen, dus helaas kan ik niet anders dan einde maand betalen, want ff 156 eurie inlopen is niet zomaar wat.

Nog 1 vraag (voordat ik een duur informatienummer moet bellen), er staat dus in deze brief letterlijk:

Helaas hebben wij van u nog geen volledige betlaing ontvangen, waardoor een bedrag van 168 euro open staat. Een specificatie van dit bedrag vindt u in de bijlage. Als deze brief en uw betaling elkaar hebben gekruist, kunt u deze herinnering als niet verzonden beschouwen.

Ik heb 29-8 betaald. De brief is 4-9 ontvangen. Geldt dan wel die verhoging van 10 euro, of mag ik deze brief als niet verzonden beschouwen ik heb dus 158 betaald.

Ook probeer ik die algemene leverings en/of aansluitingsvoorwaarden te vinden, maar dat is erg lastig, er staat in de overeenkomst bevestiging dat ik daar mee akkoord ga, maar waar ik die kan vinden of hoe ik eraan kan komen is er niet bijgezet.

Er staan veel pdf-files op eneco site onder voorwaarden en brochures, maar daar staat niks over hoe dat precies zit, alleen dat er mogelijk kosten aan verbonden zijn en ook niet hoe hoog.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sterredag,

Handelsvoorwaarden zijn er om dit soort zaken in vast te leggen. Dat heeft Eneco dan ook gedaan. Daarin zijn de betalingsvoorwaarden opgenomen en dus ook de extra kosten bij te laat betalen.

Die regeling mag niet onredelijk zijn, doch 10 euro (brief aan laten maken, posten, administratie bijwerken, opnieuw betaling checken, etc) is niet echt onredelijk te noemen. Datzelfde geldt voor de 15 euro. Feit blijft natuurlijk wel dat er een element van 'boete' inzit. Eneco zal veel liever hun geld ineens en tijdig ontvangen, dan de administratieve rompslomp die late betalers met zich meebrengen.

De dag die zij als uiterste betaaldatum noemen, is de dag waarop het geld bij hen binnen moet zijn. Vóór de 27e betalen, betekent dus dat het geld de 26e binnen moet zijn. Het risico dat de bank het geld een keer niet in een dag overmaakt, ligt bij jou als betaler.

Je hoeft echter geen rekening te houden met de verwerkingstijd van Eneco zelf. Dag dat het geld bij hen bijgeschreven is, is bepalend.

Gezien de betaling op de 30e en ontvangst van de brief op de 4e, zal Eneco de extra 15 euro niet in rekening mogen brengen. De eerste tien euro wel (betaling is immers te laat), maar dat laten ze je wel weten.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees nu net dit:

Het is in Nederland nog altijd zo dat je wettelijk gezien eerst een aanmaning dient te krijgen m.b.t. tot het verschuldigde bedrag en dat bij die aanmaning geen extra kosten mogen worden opgevoerd. Dat het bedrijfsleven en andere organen zich niet houden aan de wet is hun probleem.

Hoe zit dat hier dan mee?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2007 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Eneco schrijft dat de betaling en de brief elkaar gekruist kunnen hebben, wat bij jou zo is, dan zullen zij die 10 euro niet in rekening brengen!

Waar heb je de tekst vandaan in je laatste reactie?

Groet, C.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herken de tekst als zijnde afkomstig van een andere expert op deze site en is al vaker als reactie op soortgelijke vragen gekomen. Helaas is de geponeerde stelling m.i. niet juist en in elk geval onvolledig. Bovendien wordt de stelling niet onderbouwd met de vindplaats van de beweerde wettelijke bepaling waar men zich niet aan zou houden.

Wanneer je met een partij een overeenkomst sluit, dan maak je daarmee ook afspraken over het tijdstip van betaling. Wanneer in die afspraken financiële consequenties van eventuele aanmaningen tot betaling zijn opgenomen, dan gaat de klant er dus mee accoord en is er vantevoren van op de hoogte. Los van het feit dat de aanmaningskosten een vergoeding zijn voor de extra administratieve inspanningen van de leverancier, mag de hoogte van het bedrag ook een prikkel(tje) zijn om (herhaaldelijk) te laat betalen te voorkomen.

Voor wat betreft belastingen is de zaak al helemaal duidelijk: wanneer de ontvanger een aanmaning stuurt, dan worden er aanmaningskosten in rekening gebracht ( artikel 11 Invorderingswet 1990 en artikel 2 Kostenwet invordering rijksbelastingen). Deze bepalingen zijn overigens ook van toepassing op de belastingen van alle lokale overheden. Voor zover met "andere organen" wordt bedoeld dat de belastingheffende overheid bij het verzenden van een eerste aanmaning in strijd met de wet handelt, is de stelling dus pertinent onjuist en wordt de betreffende vraagsteller er door op het verkeerde been gezet.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 08:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag cannacampo,

Het is in Nederland nog altijd zo dat je wettelijk gezien eerst een aanmaning dient te krijgen m.b.t. tot het verschuldigde bedrag en dat bij die aanmaning geen extra kosten mogen worden opgevoerd. Dat het bedrijfsleven zich niet houdt aan de wet is hun probleem.

Deze tekst is van mij en is uiteraard (soms kunnen mensen echt niet lezen) gebaseerd op:

Bovenstaande is gebaseerd op:

Artikel 82 Burgerlijk Wetboek, boek 6:

  1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

  2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

Pas nadat je die aanmaning hebt gekregen en binnen de gestelde termijn die daarin genoemd niet betaalt, ben je in verzuim. Pas dan mogen er extra kosten in rekening worden gebracht.

De stelling is geen stelling, maar volgt rechtstreeks uit de wettekst: als je nog NIET in verzuim bent, mag je daar ook geen extra kosten voor in rekening brengen. Elke rechter in Nederland zal dit (vrije nieuwe gegeven om overal kosten aan te verbinden) binnen vijf minuten van tafel vegen. Over onderbouwing gesproken!

Vriendelijke groet. Read2.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik noem met enige regelmaat hetgeen read@ stelt ten aanzien van het eerst moeten ontvangen van een herinnering en onder verwijzing naar het ook door read@ gestelde BW is die juist. Het kan echter wel zo zijn dat er leveranciers zijn die in hun voorwaarden hebben bepaald, beter gezegd, in de overeenkomst hebben opgenomen dat een te late betaling terstond en zonder nadere aanzegging invorderbaar is. Ik ken geen jurisprudenrie m.b.t. eventuele strijdigheid met het in het BWb bepaalde.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanvullend voor de liefhebbers: BW art 6:83 waarbij het gestelde in 6;74 van belang is. Of wel betekent dit dat als er in de overeenkomst sprake is van een directe ingebrekestelling bij niet nakomen van de overeenkomst. En in dat geval is niet tijdig betalen niet naleven van de overeenkomst. Eneco heeft ongetwijfeld deze voorwaarde.

Maar waarom niet vooraf aan Eneco om enige dagen uitstel gevraagd?

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn reactie is ingegeven door de (alweer geponeerde) stelling dat het bedrijfsleven en andere organen zich niet aan de wet houden als het gaat om het in rekening brengen van aanmaningskosten. Met name “andere organen” maakt de stelling dermate algemeen dat die gewoon niet klopt. Te meer wanneer er wordt gesteld dat “je wettelijk gezien eerst een aanmaning dient te krijgen m.b.t. tot het verschuldigde bedrag en dat bij die aanmaning geen extra kosten mogen worden opgevoerd”. Dat gaat simpelweg niet in alle gevallen op en dat heb ik ook steeds gemotiveerd (inderdaad over onderbouwing gesproken!) aangegeven. De verzuchting dat sommige mensen echt niet kunnen lezen, steun ik daarom van ganser harte en wil daarbij aantekenen dat een enkeling het kennelijk zelfs niet wil…. EYHO, zou ik zeggen.

Desondanks blijft de stelling ongewijzigd terugkomen. Kennelijk wil men er om wat voor reden dan ook niet aan dat voorschriften op onderdelen wel degelijk kunnen verschillen van algemene regelingen. Ik persisteer daarom in mijn opvatting dat een dergelijk antwoord niet klopt, respectievelijk onvolledig is. Bovendien zouden, indien private partijen op dit punt inderdaad de wet aan hun laars lappen, zichzelf respecterende belangenorganisaties  hier over allang een bevestiging door de rechter hebben gevraagd en gekregen. De passage “Elke rechter in Nederland zal dit (vrije nieuwe gegeven om overal kosten aan te verbinden) binnen vijf minuten van tafel vegen” is daarom niet meer dan een voorschot op een meer gewenste dan verwachte uitspraak. Aan de mening van een eenvoudig respondent op een forum als dit kan, behoudens referte aan concrete jurisprudentie op dit punt, wat dat betreft niet al te veel gewicht worden toegekend.

Voorts stel ik vast dat de passage ter adstructie van het verdedigde standpunt opnieuw wordt opgevoerd, zij het dat de passage “en andere organen” hier nu ineens ontbreekt. Kennelijk is niet alleen het lezen, maar ook een consistente verwoording van verdedigde standpunten et cetera niet een ieder gegeven. Waarvan akte!

Met recht hartelijke groet, Priewjet2

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

*Maar waarom niet vooraf aan Eneco om enige dagen uitstel gevraagd?*

Omdat eneco daar niet mee akkoord gaat, alleen met de jaarafrekening kan je vragen om een betalingsregeling of korte uitstel. Van maandbedrag betalingen wordt onder geen beding afgeweken, heb dat al vaker geprobeerd, staan niet open voor overmacht van de klant. Misschien staan ze wettelijk in hun recht, maar ze maken absoluut misbruik van hun positie dat je klant van hun MOET wezen al is het alleen al voor de transport kosten van je energie.

Ik begrijp dus dat het gestelde klopt MITS er geen onderlinge andere afspraken zijn gemaakt.

Kan iemand mij nog helpen aan een leuk pdf linkje waar die voorwaarden dan te vinden zijn, of moet ik daarvoor echt het dure klantenservice nummer van eneco voor gaan bellen? Aangezien er alleen een verwijzing naar en geen te vinden waar in mijn overeenkomst bevestiging staat.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,

Ik neem aan dat je jouw stelling niet richting mij, maar richting Priewjet verdedigt?!

Salut

C.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens Read,

Artikel 6:82 BW is regelend recht. Dat wil zeggen dat in een overeenkomst afgeweken mag worden van deze bepaling mits beide partijen die overeenkomst tekenen!

Dit in tegenstelling tot dwingend recht zoals de wetten over consumentenkoop.

Eneco staat dus in haar recht als zij de aanmaningskosten bij de eerste aanmening in rekening brengen. Dat is immers overeengekomen tussen Eneco en Sterredag.

Salut, C.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2007 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag cannacampo,

Ik heb na jouw laatste bericht en na het inwinnen van aanvullende informatie mijn tekt t.a.v. artikel 82 alsvolgt gewijzigd:

Het is in Nederland nog altijd zo dat je wettelijk gezien eerst een aanmaning dient te krijgen m.b.t. tot het verschuldigde bedrag en dat bij die aanmaning in principe geen extra kosten mogen worden opgevoerd, tenzij in de kontraktvoorwaarden anders afgesproken. Kijk dus eerst even wat hierover in de voorwaarden staat.

Bovenstaande is gebaseerd op:

Artikel 82 Burgerlijk Wetboek, boek 6:

  1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

  2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

Pas nadat je die aanmaning hebt gekregen en binnen de gestelde termijn die daarin genoemd wordt, niet betaalt, ben je in verzuim. Pas dan mogen er ongeacht wat daarover wel of niet in de kontraktvoorwaarden staat, ekstra kosten in rekening worden gebracht.

Met collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2007 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

read 1 vraagje, waar in dat artikel haal je eruit dat een in een contract gestelde voorwaarde die hierin tegenin gaat dan ook niet rechtsgeldig is?

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

read@ herhaald: Eneco zal in haar voorwaarden hebben staan dat invordering direct aan de orde is bij niet voldoen aan de voorwaarden en zonder verdere ingebreke stelling. En dat mag als ook al eerder betoogd door o.a. Cannacampo.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het in de tweede alinea gestelde is op zich helder en bovenal correct. De verwarring ontstaat echter doordat bij de verwijzing naar artikel 6:82 BW niet duidelijk wordt gemaakt dat dit, zoals Cannacampo opmerkt, regelend recht is en dat daarvan kan worden afgeweken indien partijen andere afspraken overeenkomen. Bovendien is de tweede zin van de laatste alinea vervolgens in volstrekte tegenspraak met de, zoals reeds opgemerkt op zich juiste, strekking van de tweede alinea.

"To whom it may concern" mijn putatieve disculpatie voor deze reactie.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit,

Ik heb mijn stukje van hierboven nog wat aangescherpt:

Het is in Nederland nog altijd zo dat je wettelijk gezien eerst een aanmaning dient te krijgen m.b.t. tot het verschuldigde bedrag en dat bij die aanmaning in principe geen extra kosten mogen worden opgevoerd, tenzij in de kontraktvoorwaarden anders afgesproken. Kijk dus eerst even wat hierover in de voorwaarden staat.

Bovenstaande is gebaseerd op:

Artikel 82 Burgerlijk Wetboek, boek 6:

  1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

  2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

Pas nadat je een eerste aanmaning hebt gekregen en binnen de gestelde termijn die daarin genoemd wordt, niet betaalt, ben je in verzuim. Bij de daarop volgende aanmaningen mogen er ongeacht wat daarover wel of niet in de kontraktvoorwaarden staat, wèl ekstra kosten in rekening worden gebracht.

Note: tenminste één experts (priewjet) op deze site is het met mijn interpretatie van genoemd wetsartikel niet eens. Hij verkondigt dat er altijd kosten in rekening zouden mogen worden gebracht bij een eerste aanmaning. Persoonlijk zie ik dit als een staaltje van bedrijfsblindheid.

Read2.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Grappig dat je je niet verwaardigt om je direct tot mij te richten. Maar goed, het zij zo en ter zake:

Cannacampo schrijft:

Eneco staat dus in haar recht als zij de aanmaningskosten bij de eerste aanmaning in rekening brengen. Dat is immers overeengekomen tussen Eneco en Sterredag.

Dit onderschrijf je vervolgens in de tweede alinea van je herschreven reactie:

dat bij die aanmaning in principe geen extra kosten mogen worden opgevoerd, tenzij in de kontraktvoorwaarden anders afgesproken.

In de laatste alinea van die herschreven reactie persisteer je kennelijk in je herroepen stelling:

Pas nadat je een eerste aanmaning hebt gekregen en binnen de gestelde termijn die daarin genoemd wordt, niet betaalt, ben je in verzuim. Bij de daarop volgende aanmaningen mogen er ongeacht wat daarover wel of niet in de kontraktvoorwaarden staat, wèl ekstra kosten in rekening worden gebracht.

Dus samengevat: in de tweede alinea zeg je dat er bij de eerste aanmaning mogen worden berekend als dat zo is afgesproken in de leveringsvoorwaarden en in de laatste alinea zeg je dat het pas bij volgende aanmaningen mag. Cannacampo geeft aan dat het wel mag mits afgesproken en dat accepteer je ook blijkens de eerste alinea.  Jammer dat je niet ontvankelijk en zelfs geïrriteerd bent voor het signaleren van die tegenstrijdigheid.

Bedrijfsblindheid heb je me al eens eerder verweten en dat later ook met excuses herroepen. Ik heb toen gezegd: zand er over. Dat zand is inmiddels door je weggeblazen

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan priewjet2,

Gezien je herhaalde consistente reactie, kan ik niet anders als konkluderen dat een cursus begrijpend lezen aan jou goed besteed zou zijn. Je hebt mij voortreffelijk op weg geholpen met het herzien van dit stukje. De wijze waarop, verdient echter niet de schoonheidsprijs. Jij hebt een benadering en schrijftrant die mij helemaal niet bevalt en daar kom ik eerlijk voor uit. Het is de toon die de muziek maakt, en ik ervaar bij jou een geborneerde ijdeltuiterij die slecht tot doel heeft jezelf te bevredigen en niets van doen heeft met enige collegialiteit. Mijn herhaalde verwijt zal ik dus deze keer zeker niet terugnemen. Tot slot geef ik je het advies mee, om mijn 2de alinea nog eens 3 keer goed te lezen. Begrijp je dan nog niet wat er precies staat, dan kun je je hoofd beter in een prullenbak steken.

Read2.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2007 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read,

je tekst is op z'n minst gezegd misleidend. Eerst geef je in een bijzinnetje aan dat als dat in het contract staat, de aanmaning geld mag kosten. Daarna kom je met een wettekst ( waarbij je NIET vermeld dat deze alleen regelend is ) en wek je dus de indruk dat de wet bepaald dat kosten voor een 1e aanmaning niet mag ! Om dat daarna nogmaals in de volgende alinea te bevestigen !

Deze teksten zetten mensen volledig op het verkeerde been en dus zijn je opmerkingen over begrijpend lezen compleet buiten proporties ! Daarnaast is vooral JOUW toon de laatste tijd enorm neerbuigend, suggestief soms en in sommige gevallen zelfs incorrect ! Helaas, want je antwoorden waren zeker in het verleden vaak erg kundig, correct en onderhoudend.

Een collegiale tip:  Kijk vooral je eigen antwoorden eens goed na...

Gr. Phinder

ve
door verwijderd - Sep 10, 2007 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

dear read@ ????? priewjet geeft in mijn visie altijd bijzonder adequate antwoorden en op een toon van zijn (neem ik aan) professie. Dit is nou weer zo'n antwoord dat ik niet verwacht van een ervaren expert. Bij juridische kwesties - en dat moet je toch weten - zijn altijd verschillende invalshoeken mogelijk en heb je al wel eens een betoog meegemaakt van een advocaat van een tegenpartij?  (Alles goed met partner?)