Irisvv
door Irisvv May 21, 2019 om 20:10
Geldzaken & recht

Betreden woning door uitzendbureau

Goedenavond,

Ik stel deze vraag voor een Poolse man.

Hij werkt in Nederland voor een abu gecertificeerd uitzendbureau. Hij woont in een woning die hij via het uitzendbureau heeft toegewezen gekregen. Deze woning is van een persoon die meerdere woningen heeft gekocht en deze verhuurt aan het uitzendbureau.

Wanneer hij niet thuis is, betreden medewerkers vn het uitzendbureau zijn woning.  En doorzoeken zijn spullen. Hij heeft dit aangegeven bij hen en zij kunnen niet beloven dat dit niet meer zal gebeuren.
Het uitzendbureau heeft zelf een extra sleutel om zich toegang te verschaffen.

Ik kan niets vinden of dit is toegestaan.
Kan iemand advies geven? Welke stappen kunnen we ondernemen?

Bedankt alvast!

1531 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 21, 2019 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat die persoon die woning helemaal zelf huurt? Dus dat het niet een medebewoner is toegang geeft?

Natuurlijk heeft het uitzendbureau hier helemaal geen recht toe en al helemaal niet buiten afwezigheid van die persoon.  En dan hebben ze op normale tijden alleen nog maar recht op toegang als ze iets moeten reparerenof zo, na het maken van een afspraak.

De meest simpele oplossing is bij de bouwmarkt een ander cilinder voor het slot kopen en dat installeren. Oude cilinder wel bewaren zodat dat later teruggeplaatst kan worden.

Is het geen cilinderslot, dan even puzzelen welk slot sterk op het huidige lijkt en dat plaatsen.

ma
door marnix1 May 22, 2019 om 09:48
256 Antwoorden / 22 Vragen

Je hebt helemaal gelijk,
maar ik ben bang dat arme Pool direct ander werk kan gaan zoeken.

Beps
door Beps - May 21, 2019 om 20:36
75 Antwoorden / Vragen

Dit antwoord was dus makkelijk te vinden, ik kreeg deze linkmet veel info https://www.noordzeeadvocaten.nl/mag-mijn-huurbaas-zomaar-mijn-kamer-of-woning-betreden/

Irisvv
door Irisvv - May 21, 2019 om 21:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankje!
We gaan ermee aan de slag!

panter22
door panter22 - May 22, 2019 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

De woning wordt verhuurd aan het uitzendburo.
Het uitzendburo verhuurt de woning of een kamer? weer aan een Poolse werknemer.
Dit is geen gewone woningverhuur, maar een speciale constructie.
Kijk in het huurcontract wat de afspraak is.

ma
door malty - May 22, 2019 om 09:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat doet die Poolse man voor werk dat ze zijn spullen doorzoeken?

pino123
door pino123 May 22, 2019 om 11:32
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet dat er zake?

ma
door malty May 22, 2019 om 11:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat doet niet terzake maar wordt misschien wel een beetje duidelijk waarom die medewerkers van het uitzendbureau zijn spullen doorzoeken.

Zijn ze bang dat hij bepaalde gegevens of spullen van zijn werkgever in huis heeft.
Het is toch niet normaal dat het uitzendbureau de moeite neemt om zijn spullen thuis te doorzoeken en ook nog gezegd wordt dat ze niet kunnen garanderen dat het niet meer gaat gebeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 22, 2019 om 10:21
16848 Antwoorden / 202 Vragen

In feite is hier sprake van huisvredebreuk en dat is een strafbaar feit.
Dat geldt ook voor kamerbewoning. Uitzendbureaumedwerkers hebben hoe dan ook helemaal niets in een gehuurde woning te maken en zo dat wel contractueel geregeld zou zijn is ook dat buiten wettelijk.
Het vervelende in deze is dat er een afhankelijkheidsrelatie is met het uitzendbureau (hetgeen overigens ook de vraag op roept of de huurvoorwaarden wel voldoen aan wet en regelgiving v.w.b. de hoogte van de huur etc.
Het lijkt mij uitermate zinvol om, ondanks de afhakleijkheid advies te vragen bij de politie die dan mogelijkop anonieme basis het uitzendbureau kunnen benaderen met o.a. als reden dat zij meerdere klachten hebben gehad. Zie ook: wetboek van strafrecht art 138