Ja
door Janitavfh Oct 18, 2023 om 15:59
Geldzaken & recht

Bezwaar niet mogelijk

Krijg altijd meldingen van de voorgenomen plannen in mijn omgeving.  Nu krijg ik net een melding dat er bij het zonnepark bij mij om de hoek uitbreiding is aangevraagd,  kan echter geen bezwaar maken.  Gemeente kan ook niet zeggen waarom, maar waarschijnlijk omdat ze vinden dat ik geen direct benadeelde ben (+/- 750 meter afstand van huis). Maar ben bang voor het afsluiten van mijn zonnepanelen bij teveel opbrengst.  Bij uitbreiding is die kans natuurlijk groter. Hoe zit dat nu, is er toch een mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen?

4157 14 Rapporteer
ju
door juliomariner - Oct 18, 2023 om 16:20
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dat u geen bezwaar kunt maken zou kunnen maar dat de gemeente niet kan aangeven waarom u geen bezwaar kunt maken is gewoon raar.
Maak dus bezwaar tegen het feit dat ze niet kunnen (l;ees willen) aangeven waarom u geen bezwaar kunt maken.
Daarnaast zou ik gewoon via een aangetekende brief bezwaar maken tegen uitbreiding van het zonnepark.
Als ze uw bezwaren alsnog niet in behandeling nemen zou u een advocaat kunnen inschakelen.

wi
door wilhelmina59 - Oct 18, 2023 om 16:23
516 Antwoorden / 0 Vragen

Wie zegt dat het park u van dienst kan zijn bij leveren zonne energie. Kan ook een ander tot doel zijn.
U kan dus alleen inhoudelijk bezwaar inndienen als u er direkt schade van ondervind.
Iets met maan en blauwe puntmuts.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 18, 2023 om 19:16
2067 Antwoorden / Vragen

Onwaarschijnlijk en eigenlijk ook onmogelijk. Als uw bezwaar niet wordt geaccepteerd zal de gemeente moeten uitleggen waarom niet. Wat gebeurde er dan? U kwam met uw bezwaar en een ambtenaar wilde dat niet aanpakken?
We maken toch wel een onderscheid tussen bezwaar niet in kunnen dienen en bezwaar ongegrond verklaren hoop ik.

sw
door swat1500 - Oct 18, 2023 om 20:36
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt altijd bezwaar maken. Of uw bezwaar ontvankelijk wordt verklaard is natuurlijk een tweede maar de afwijzing van uw bezwaar moet worden gemotiveerd en in de regel staat tegen een afwijzing ook weer beroep open.

rj
door rjw - Oct 18, 2023 om 21:38
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Waren de inspraakrondes misschien al geweest en had je die gemist?

Ja
door Janitavfh - Oct 19, 2023 om 08:15
37 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de eerste ronde waren er veel bezwaren, inspraak ging toen online ivm corona en werd gewoon uit de sessie gegooid,  werd toegeschreven aan systeem problemen. Uiteindelijk ondanks mega bezwaren mocht het en stond het er supersnel. Nu komt dus een uitbreiding.  Bestemming hoeft niet veranderd te worden,  want dat is al zonnepanelen.
Nu is de laatste tijd in het nieuws dat bij huishoudens de zonnepanelen uit gezet worden als er teveel is (heeft niemand ons verteld toen we deze met een lening kochten). In de melding staat geen bezwaar mogelijk en dat vind vreemd,  alhoewel ik met bezwaar mogelijkheden ook niet veel verwacht.  Ons dorp is omsingeld door windmolens en zonneparken. Zo lelijk en milieu onvriendelijk (rijdt maar eens over de snelweg van Zeeland naar Antwerpen,  de Matrix is er niets bij en hoogspanningskabels geven zoveel straling af dat het kanker veroorzaakt,  hebben we het nog niet over de dode vogels, verstoorde natuur en mensen die letterlijk gek worden van die takkeherrie.

wi
door wilhelmina59 Oct 19, 2023 om 08:47
516 Antwoorden / 0 Vragen

Er was dus al een heel traject geweest met inspraak ed. Ik lees geen inhoudelijke zaken. Heeft u een link naar dit project?

ro
door ronny530 - Oct 19, 2023 om 14:06
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen past de uitbreiding binnen het destijds goedgekeurde bestemmingsplan/omgevingsvergunning en hoeft daarom niet gewijzigd te worden.
Als u het oorspronkelijke bestemmingsplan en/of de omgevingsvergunning nog terug kunt vinden staat daar ook in hoeveel zonnepanelen er maximaal geplaatst mogen worden en wat vaak gebeurt is dat dat niet gelijk het maximale aantal wordt geplaatst maar pas later als het stroomnet door de netbeheerder geschikt is gemaakt.
U kunt zich op de website van de gemeente op deze meldingen abboneren maar dat wil nog niet zeggen dat u op elke wijziging of aanvraag bezwaar in kunt dienen want die meldingen dienen ter kennisgeving.
Tevens bent u niet als zijnde direct omwonende bij de plannen betrokken want +/_ 750 meter is niet om de hoek en dat maakt weer dat u geen uitgebreide hinder van de uitbreiding zal ondervinden.
U haalt er van alles bij maar dat is niet relevant want het enige bezwaar dat u eigenlijk heeft is dat uw zonnepanelen vanwege overbelasting op het net uitgeschakeld worden.
Dit gaat niet gebeuren omdat een zonnepanelen park buiten het woning stroom netwerk om op de elektriciteitscentrale wordt aangekoppeld.

.a
door .aagje - Oct 20, 2023 om 11:19
19 Antwoorden / 2 Vragen

Het is inderdaad triest hoe bij de Nederlandse burgers dingen door onze strot geduwd worden ,eerst met mooie belofte ( terug verdien model) en dan vervolgens op alle manieren weer afgenomen worden . Richting Zeeland ( Anna jacobapolder ) ziet er ook niet uit met de wirwar van windmolens. Ook wij hebben hier bezwaren gemaakt  maar het is vechten tegen de bierkaai. De witte boorden willen vooral het klimaat/ milieu plaatje op hun cv kunnen afvinken .
Lang leve de democratie

wi
door wilhelmina59 Oct 20, 2023 om 12:10
516 Antwoorden / 0 Vragen

Wauw, een beetje genuanceerder graag. Als je actief met de materie bent kan je wat te schrijven/commentaar hebben.
Ervaring leert dat er veel gemauwd wordt maar als er input wordt gevraagd, dus vooraf dan is er geen animo, terwijl je als burger toch echt het een en ander te zeggen hebt.
Je hebt alleen een lange adem nodig en vergeet niet het plaatselijke "sufferdje" en dan vooral het vergunning gedeelte.

Ja
door Janitavfh Oct 20, 2023 om 13:10
37 Antwoorden / 21 Vragen

Weet van 3 "initiatieven" waarbij een meerderheid tegen was. 1 waarbij de hoogte van de zonnepanelenwand verlaagd werd maar dus wel geplaatst,  1 waarbij het net over de grens was (maar wel direct in zicht, waardoor elke dag "disco") en 1 park naast natuurgebied wat al gegund bleek  voor de instemmingsronde. Dus heel genuanceerd "je bent altijd de pineut als hotementoten dit willen "

tricht
door tricht - Oct 20, 2023 om 11:58
7 Antwoorden / 0 Vragen

Anderzijds moeten we ons realiseren dat het vijf voor twaalf is; als alles onder bezwaar kan vallen komt er natuurlijk geen bal van terecht om onze eneregiebehoefte te bevredigen; besparen is ook een vies word tegenwoordig. Het zal toch uit de lengte of uit de breedte moeten komen, leuk of niet leuk. Gelijk hebben of gelijk krijgen zal een eeuwig strijdpunt blijven.

gerard van tol
door gerard van tol - Oct 20, 2023 om 13:08
26 Antwoorden / Vragen

Bezwaar niet mogelijk. Dit is  afkomstig van de huidige coalitiekliek. Dus bedenk goed waar je je stem.laar in november.

ro
door ronny530 Oct 20, 2023 om 13:13
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Heeft niets met de de regering of coalitie van doen maar met de gemeentelijke besluitvorming.

Ja
door Jan_Koll - Oct 20, 2023 om 13:31
16 Antwoorden / Vragen

Als je in Overijssel woont zou het zo maar kunnen dat die uitbreiding er niet komt.  De provincie is zo verstandig om "zonneparken"  (raar woord, want bij een park denk ik aan bomen, grasvelden etc.) op landbouwgrond te verbieden omdat die nodeloos landbouw grond opslokken, terwijl er genoeg alternatieven zijn op b.v. fabrieksdaken, parkeerplaasen etc.. Echter is het bouwen van een "zonnepark" dan wel duurder. Parkeerplaatsen: erg handig want in de steeds warmer wordende zomers staan de auto's relatief koel en zal er in de winter weinig sneeuw op terecht komen, waardoor het zicht behoorlijk blijft. Dan dienen die zonnepanelen ook de verkeersveiligheidt
Ehhh, ik woon in Ovrijssel en ben blij met dit besluit; een aantal investeerders keurt dit af omdat zij hun verwachtte winsten en op te strijken subsidies zien verdampen (vinden ze wel een andere manier om hun winsten te maken daar zijn ze lijp genoeg in, dus geen medelijden mee)

ro
door ronny530 Oct 20, 2023 om 13:49
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller woont in de provincie Zeeland.

mo
door mof - Oct 20, 2023 om 14:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de uitbreiding een zonnepark in uw gemeente betreft kunt u gewoon bezwaar maken. Iedere inwoner van de gemeente kan bezwaar aantekenen. Dat bezwaar wordt dan beoordeeld en belangen worden afgewogen. Wat wel kan is dat de vergunningsprocedure al is afgerond en u geen bezwaar meer kunt indienen omdat u te laat bent. Dat zou de gemeente dan moeten aangeven als reden.

il
door iljaha - Oct 20, 2023 om 18:32
179 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt waarschijnlijk geen bezwaar maken omdat bezwaar maken tegen een aanvraag niet kan. U kunt alleen bezwaar maken tegen een gemeentelijk besluit (dus de vergunning). Daarbij is bezwaar voorbehouden aan belanghebbenden: iemand die ca 750 m van iets af woont is (behalve bij bv sterk vervuildende energie) niet snel belanghebbende. Uw angst voor minder terug kunnen leveren zal worden afgezet tegen het nut van het algemeen.