Ja
door Jan van Wikselaar Jan 6, 2020 om 19:52
Geldzaken & recht

Bij samen gaan wonen heeft pensioenfonds ABP gekort in inkomen, mag dat?

Wij zijn in jullie 2019 samen gaan wonen.
doordat we nu samen wonen is ongeveer 40 procent van mijn inkomen gekort.
kan dat maar zo?
Het zijn toch mijn centen, waar ik voor gewerkt hebt.
groetjes Jan van Wikselaar

11381 11 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Jan 6, 2020 om 20:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

AOW voor alleenstaande is hoger dan bij samenwonend . Zal z'n 400 euro verschillen.
Logisch want partner of huisgenoot kan bijdragen aan de vaste lasten..nou ja daar gaan ze vanuit . Is niet altijd zo .

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2020 om 20:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@LOVEWINNIE: zie de info die @MARITA5 geeft. Het gaat hier over het ABP dat anders handelt dan andere pensioenfondsen. Het gaat dus niet over AOW.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 6, 2020 om 20:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jan,

Is je partner nog geen 67 ?

Dan is het antwoord : ja

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2020 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja dat mag en kan, omdat dat een speciale regeling is van het ABP. U kunt dat ook allemaal nalezen in de brochures van het ABP.

aurora1
door aurora1 - Jan 6, 2020 om 21:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat mag niet alleen, maar dat moet zelfs volgens de regels.
Alles is voor u beide toch ook veel voordeliger met gedeelde kosten?

tenormin
door tenormin Jan 6, 2020 om 23:21
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, of je nu voor 1 of twee kookt, toch? Weer wat wijzer geworden dat ABP ook de regels volgt van SVB. Niet dat ik van plan was om samen te gaan wonen ☺.

aurora1
door aurora1 Jan 6, 2020 om 23:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wel zo rustig.

Ja, voor 1 woning met 2 inkomens huur/hypotheek, verwarmen, elektriciteit, poetsen en soppen, etc. is vele malen voordeliger dan dat met 2 woningen doen.

tenormin
door tenormin Jan 7, 2020 om 00:14
16847 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @aurora1, jak, moet er niet (meer) aan denken: vrijheid is me nu veel te lief. Uiteraard vroeger, jong, andere gedachte.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2020 om 00:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ABP volgt niet de regels van de SVB. Het heeft te maken met de opbouw van het ABP pensioen tot 1995. Die was op een andere leest geschoeid.

tenormin
door tenormin Jan 7, 2020 om 01:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn leest past allang niet meer @tijger1, 3 maten groter door oedeem loopt niet lekker, haha.

jo
door jorisw - Jan 7, 2020 om 07:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Het zijn toch mijn centen, waar ik voor gewerkt hebt"

Dat is een groot misverstand bij pensioenfondsen. Een pensioenfonds is geen spaarpot.

mo
door mof - Jan 8, 2020 om 12:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van het soort pensioen af. Een ouderdomspensioen, daar zou u recht op hebben. Als het een pensioen is om een minimaal inkomen te garanderen, dan wordt het inkomen van uw partner meegenomen in de berekening.

wi
door wil45 - Jan 8, 2020 om 13:09
19 Antwoorden / 2 Vragen

Praten we over aow of over pensioen?,zijn twee verschillende zaken.
aow veranderd met gaan samenwonen of trouwen,pensioenbedrag blijft altijd gelijk.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dus niet bij het ABP.

ja
door javel47 Jan 8, 2020 om 13:30
11 Antwoorden / 9 Vragen

Pensioen: Het ABP past een korting op samenwonen toe.

edrick3
door edrick3 Jan 8, 2020 om 18:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

pensioenbedrag blijft altijd gelijk.
Niet dus.
Als u trouwt, uw partner registreert, of gaat samenwonen, dan zal ABP uw uitkering aanpassen. Dit geldt alléén als er voor 1 januari 1995 pensioen is opgebouwd bij ABP.

ro
door ron503 - Jan 8, 2020 om 14:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u samen bent gaan wonen zonder huwelijk of samenlevingscontract dan wordt u op de aow uitkering gekort maar het pensioenbedrag blijft gelijk tenzij u er voor kiest uw partner in het pensioen te laten mee delen. Als u wel gehuwd bent of een samenlevingscontract heeft gesloten dan deelt uw partner automatisch mee en wordt de pensioensuitkering naar beneden bijgesteld. Op zich wel een veilig gevoel want als u zou komen te overlijden blijft uw partner pensioenrecht houden en komt niet in de financiele problemen.

edrick3
door edrick3 - Jan 8, 2020 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ontvangt u al pensioen van ABP? Dan kan trouwen of samenwonen invloed hebben op uw pensioen.

U ontvangt al pensioen en gaat nu trouwen, samenwonen of gaat een geregistreerd partnerschap aan. Dan kan de uitkering die u nu ontvangt van ABP lager worden. Dit komt door een wijziging van de AOW. De SVB past uw AOW aan van alleenstaand in gehuwd/samenwonend. Als u trouwt, uw partner registreert, of gaat samenwonen, dan hoeft u dit niet aan ons door te geven. Wij krijgen dit door van de gemeente en van de SVB. Vervolgens zal ABP uw uitkering aanpassen. Dit geldt alléén als er voor 1 januari 1995 pensioen is opgebouwd bij ABP.
(Bron)

Ja
door Jan van Wikselaar - Jan 8, 2020 om 20:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar ik las ergens, als mijn vriendin 68 jaar wordt, er weer iets veranderd.
Maar wat dan?
groetjes Jan van Wikselaar