tr
door trineke Jan 26, 2013 om 16:58
Geldzaken & recht

Bijdrage in verzorgingskosten verpleeg of verzorgingshuis

Kan iemand mij vertellen hoe hoog de kosten zijn bij opname in een verzorgingstehuis of een verpleeghuis?
Ik lees dat het 12% . maar van welk bedrag?
Groeten,
Trineke

13596 17 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2013 om 17:08
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Voor 2013 is het 12% van het in de belastingaangifte van 2011 opgegeven vermogen in Box 3 met een max van ca. € 2.100,- per maand.

Jantje

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2013 om 17:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Op onderstaande site kunt u nog meer info verkrijgen,

Klik hier

Jantje

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2013 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is ten eerste geen 12% van het vermogen. Dat staat overal foutief vermeld en wordt dan weer foutief overgenomen.

Van het vermogen wordt met ingang van 1 januari 2013 8% van het vormogen wat boven de vrijstelling van ca. € 21.100 per persoon uitkomt, bijgeteld bij het inkomen. En daarover wordt de bijdrage berekend.

Het hangt dus ook van de hoogte van het inkomen af, hoe hoog die bijdrage wordt.

Hebt u een laag inkomen, minder dan ca. € 19.500, dan hebt u nog een extra vrijgesteld vermogen van € 13.990.

Is uw inkomen lager dan € 14.300, dan is uw extra vrijstelling € 27.984.

De maximale bijdrage per maand is € 2.200,

En dit is de hoge bijdrage, de eerste zes maanden betaalt u een lage bijdrage.

tr
door trineke - Jan 26, 2013 om 18:32
65 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Jantje en Tiger,
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het als volgt is:
Vermogen Box 3 + waarde eigen huis +AOW en Pensioen. Van deze optelsom 21100 aftrekken. Van die uitkomst 8% berekenen.
Dan het bedrag door 12 delen om de bijdrage per maand te bepalen.

Als de man opgenomen zou moeten worden, telt dan ook de AOW en het pensioen van de vrouw mee bij de bepaling van de hoogte?
Wat wordt het percentage na 6 maanden?
Als ik het mis heb, laat het dan nog even weten.
Groeten,
Trineke

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2013 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Trineke, u hebt het helemaal mis. Er moeten nog veel meer berekeningen gemaakt worden.

Als de man opgenomen wordt en de vrouw niet, moet een lage eigen bijdrage betaalt worden

Als u de bijdrage wilt berekenen, kunt u die maken op de site van het CAK. U hebt daarvoor de aangifte 2011, of de jaaropgaven 2011 nodig.

U kunt uit verschillende categorieën kiezen. Het gezamenlijke inkomen blijft van toepassing. Waarde eigen huis telt NIET mee.

alexishoop
door alexishoop - Jan 26, 2013 om 19:20
562 Antwoorden / 6 Vragen

in de praktijk mag je blij zijn als je 250 euro overhoud. mijn tip zorg dat je bij leven schenkt aan je kinderen, als de familiebanden goed zijn, dan kunnen die onderhands wat cash bijschieten.

tr
door trineke - Jan 26, 2013 om 20:07
65 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Tiger,
bedankt! Er is erg veel verwarring blijkt wel. Uit de uitzending van d De Vijfde Dag had ik begrepen dat het eigen huis ook meetelde.
Gelukkig is dat niet zo! Het meeste geld van ons ouderen zit toch in het huis. Zo ook bij ons!
Morgen zal ik eens kijken op de site van het CAK.
Ik wil graag duidelijkheid hebben! Hopelijk komt het voor ons niet zover!

Beste Alexishoop,
Natuurlijk kun je geld aan de kinderen schenken,dat weet ik ook wel, maar het is altijd prettig vooraf de zaken op een rijtje te zetten.
Het grote probleem is dat je niet kunt kiezen. Als je naar een verzorgingshuis of verpleeghuis gaat ,is daar de noodzaak voor en kun je niet zeggen:" Ik kies er voor om thuis te blijven". Niet iedereen wordt gezond oud!

Groeten,
Trineke

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2013 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas is de berichtgeving in de kranten en vanavond ook in Kassa, vaak onvolledig en soms zelfs onjuist.

Ik las zelfs dat de waarde van het eigen huis mee zou tellen voor het vermogen als een van de echtparen nog thuis woonde, compleet onjuist. Zo werd er bijvoorbeeld in Kassa door iemand beweerd, en door niemand weersproken, dat je al 4% belssting over je vermogen betaslt. En dan nu 8% verhoging. Regelrechte flauwekul. Over je vermogen wat boven de vrijstelling uitkomt, betaal je 1,2% vermogensrendementsheffing, en voorheen werd er al 4% van het vermogen boven de vrijstelling bijgeteld bij het inkomen voor het berekenen van de eigen bijdrage, maar in die berekening zijn ook weer aftrekposten en vermindeingen, dus het is niet dat je nu zomaar 8% meer moet bijdragen.

Maak de berekeningen maar eens.

jo
door jorisw - Jan 26, 2013 om 21:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zaterdag 26 jan 2013, 19:20]in de praktijk mag je blij zijn als je 250 euro overhoud. mijn tip zorg dat je bij leven schenkt aan je kinderen, als de familiebanden goed zijn, dan kunnen die onderhands wat cash bijschieten.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat alleen jongeren solidair moeten zijn. Welgestelde ouderen vallen niet meer onder de "sterke schouders"? Volgens diezelfde redenatie zou iedereen die meer dan modaal verdient er goed aan doen alles boven modaal naar een rekening in een belastingparadijs over te laten maken.

fi
door fisbel - Jan 27, 2013 om 23:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

OOk tijger1 zich zich in het percentage vermogensinkomensbijtelling. Het door Trineke genoemde percentage van 12% vermogensinkomensbijtelling boven het vrijgesteld bedrag is juist. Dus niet de hierbovengenoemde 8.

Door een wetwijziging is het per 1 januari 2013 toegestaan om bij het bepalen van het (verzamel)inkomen, waarop de eigen bijdrage en het eigen aandeel op grond van de Wmo worden berekend, rekening te houden met het vermogen van betrokkenen. De wijziging heeft betrekking op zowel de Wmo als de AWBZ. De wijziging houdt een verandering van de artikelen 15 en 19 van de Wmo in. Bij het bepalen van het toetsingsinkomen voor de eigen bijdrage en het eigen aandeel wordt het (verzamel)inkomen verhoogd met 8% van het vrijgesteld vermogen (sparen en beleggen) in box 3 van de inkomstenbelasting. Bij de bepaling van het inkomen houdt de Belastingdienst al rekening met de huidige bijtelling van 4% van het vermogen (sparen en beleggen) boven de vrijstellingsgrens per persoon. Daar wordt dan 8% van het vermogen door het CAK BIJgeteld. Totaal dus 12% vermogensinkomensbijtelling. Over het aldus verhoogde inkomen wordt de eigen bijdrage of het eigen aandeel berekend.
Voorbeeld: € 100.000 spaargeld boven de vrijstelling geeft een inkomensbijtelling van € 12.000

Lees hier de informatie van de rijksoverheid.
En voor voorbeelden en gevolgen: lees hier

N.B: daarnaast verdwijnt miv 2014 de WTCG-korting van resp. 8% en 16% (Hoge Eigen Bijdrage) en 33% (Lage Eigen Bijdrage)

fi
door fisbel - Jan 27, 2013 om 23:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=trineke schreef op zaterdag 26 jan 2013, 18:32]...................
Als de man opgenomen zou moeten worden, telt dan ook de AOW en het pensioen van de vrouw mee bij de bepaling van de hoogte?
Wat wordt het percentage na 6 maanden?
Als ik het mis heb, laat het dan nog even weten.
Groeten,
Trineke
Er zijn twee keuzemogelijkheden:
1. Niets doen. Het gezamenlijke toetsingsinkomen van man en vrouw telt (BOX 1,2,3) De lage Eigen Bijdrage is verschuldigd. Ook na een half jaar opname.
2. Een verzoek indienen aan de SVB om als duurzaam gescheiden levend van elkaar te worden aangemerkt. Of dit financieel voordelig is, is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie. Voor de AOW bijvoorbeeld is men dan (op paier) ongehuwd. De AOW voor een ongehuwde is hoger dan de AOW voor een gehuwde. Vaak stuurt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een brief waarin zij op deze mogelijkheid wijst. Daarin staat ook dat het niet in alle gevallen positief uitpakt. Een eenmaal gemaakt keus kan niet worden teruggedraaid.

In de situatie van Trineke begrijp ik dat de man mogelijk in het verzorgingstehuis wordt opgenomen. Vaak heeft de man het hoogste inkomen / pensioen. Door de alleenstaanden-AOW wordt zijn inkomen nog eens circa € 4000 per jaar hoger. En kan de conclusie zijn dat het hogere inkomen niet opweegt tegen de nadelen als verschuldigde HOGE Eigen Bijdrage. Er is ook het nadeel dat de overgebleven partner die voor zover er zorg nodig is niet meer gratis meelift met de andere partner. Dus naast de Hoge Eigen Bijdrage vanwege de opname in het verzorgingstehuis een eigen Lage Bijdrage (hulp thuis) is verschuldigd. Niet in de laatst plaats dient er rekening te worden gehouden met het effect op de toeslagen.

Of voor situatie 1 of 2 gekozen wordt vraagt kennis van zaken en een goede rekensom die gemaakt dient te worden. De ANBO heeft een leidraad: duurzaam gescheiden leven uitgegeven. Die leidraad is te gebruiken om geinformeerd te worden over de consequenties van een te maken keuze. Googel op: leidraad duurzaam gescheiden levenANBO
Helaas is in de leidraad nog niet de vermogensinkomensbijtelling 2013 meegenomen.

Grofweg kan gesteld worden dat de keus voor 2 in 2/3 van de situaties niets oplevert of zelfs nadelig is. De situatie van een partner opgenomen in het verzorgingstehuis met uitsluitend AOW en misschien een heel klein pensioen kan wel de keus voor 2 rechtvaardigen. Daarnaast kan de keus voor 2 emotioneel moeilijk zijn.

fi
door fisbel - Jan 28, 2013 om 00:01
851 Antwoorden / 3 Vragen

Dat er tegenstrijdige informatie over 4% / 8% / 12% vermogensinkomensbijtelling gegeven wordt blijkt uit de informatie van het CAK zelf. Wie heeft er nou gelijk: de rijksoverheid of het CAK? Lees hier

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

U hebt helemaal gelijk. Ik was uitgegaan van de informatie van het CAK, maar uit uw andere links, die van de overheid, blijkt dat het anders is.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 28, 2013 om 02:16
468 Antwoorden / 16 Vragen

Moeilijk vanuit dit complexe materie vanaf 1 januari 2013 antwoordt op te geven.

Hierbij speelt het vermogen, vanaf € 20.000,00, een belangrijke rol voor de eigen bijdrage. Daarbij wordt het vermogen d.m.v. een vermogenstoets uit 2011 bepaald.

tr
door trineke - Jan 28, 2013 om 13:22
65 Antwoorden / 23 Vragen

Nu duizelt het me helemaal! Gisteren werkte het rekenprogramma van het CAK niet en ik wilde het nu nog eens proberen. Nu zie ik dat zelfs de mensen die het weten kunnen,twijfelen aan de betrouwbaarheid van de site. Ik stop er even mee!
Inderdaad zou mijn man naar een verpleeghuis moeten als ik niet langer voor hem zou kunnen zorgen. Gelukkig ben ik nog goed gezond,maar wel 73 jaar. Daarom wilde ik duidelijkheid.
Alle "meedenkers" hartelijk bedankt!
vriendelijke groeten,
Trineke

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2013 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@trineke

Ik kon ook niet op de site, waarschijnlijk overbelast.

Maar voor u is het niet zo'n "probleem", afgezien van de treurnis. Als uw man opgenomen wordt en u niet, moet u voor uw man de lage bijdrage betalen en zoals Fisbel al uiteenzette, is het niet verstandig voor beiden de alleenstaande AOW aan te vragen. Daar hebben al veel mensen zich mee in de vingers gesneden.

Als dat dit jaar gaat gebeuren, is dus het inkomen plus vermogen van 2011 van toepassing, maar uw woning telt NIET mee.

Veel sterkte met uw man.

fi
door fisbel - Jan 28, 2013 om 14:24
851 Antwoorden / 3 Vragen

De site werkt weer (bij mij). Voor gehuwden geldt regulier de lage eigen bijdrage. Zie voor de berekening lage eigen bijdrage gehuwden (ook na 6 maanden opname partner): hier

Op de site van het CAK net als op andere sites is het woord EXTRA niet vermeld t.a.v. de vermogensinkomensbijtelling. Het bij te tellen vermogenspercentage boven de vrijstelling is 4% + 8% is 12%. Voor 2013 telt het peiljaar 2011, dus ook wat het vermogen betreft telt het vermdus ogen van 1 januari 2011. Tenzij om peiljaarverlegging is gevraagd. Dan telt het inkomen en het vermogen van 2013. .