be
door bebity Apr 25, 2009 om 10:26
Geldzaken & recht

BKR registratie

Ik sta 2 keer geregistreerd bij het BKR ( Creditcard en Doorlopend Krediet ). Ik ben in 2004 werkloos geworden en heb toen niet meer aan mijn betaalverplichtingen kunnen voldoen. Gelukkig had ik 2 maand later weer een baan, zodat de achterstand niet te ver was opgelopen. Ik had toe er tijd contact met een buitendienst medewerker van de Postbank/ING ( want je hebt een achterstand ). Deze heb ik medegedeeld dat er aan het einde van de maand weer loon binnen zou komen. Hiermee was het voor hem dus ook klaar. We leven nu in 2009 ( 5 jaar later ) en de tijd is aangebroken om een uitdraai op te vragen van het BKR (huis kopen). Op de uitdraai staat het volgende:

2 contracten ( beide postbank/ING ):

  1. contract met een A en 2 maand later een H

  2. contract met een A, maar deze heeft code 1

Na mijn weten moeten dit beide een A met een H zijn.

Mijn vragen zijn nu:

  1. Wat doet die 1

  2. Betekent dit dat ik pas van "datum volledig aflossing schuld" dan pas de 5 jaar gaan lopen?

  3. De datum die achter de H staat is toch de datum dat de 5 jaar gaat lopen?

Alvast bedankt

2314 10 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Apr 25, 2009 om 11:08
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben geen expert op dit gebied maar volgens mij wordt een bkr rtegistratie opgeheven 5 jaar nadat de schuld volledig is ingelost.

Toevallig stond er deze week in de krant dat het voorkomt dat bedrjven vergeten de bkr in tiel te berichten dat de registratie moet vervallen.

In jouw geval zou ik de postbank/ing bellen en om opheffing van de registratie vragen.

succes hans

birdies
door birdies - Apr 25, 2009 om 11:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vier bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.

  • Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
  • Code 2: De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.
  • Code 3: Er is een bedrag van €250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer een boeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
  • Code 4: De kredietnemer bleek/blijkt onbereikbaar.
De A, betekent Achterstand en de H betekent Herstel.

johanpc
door johanpc - Apr 25, 2009 om 11:27
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Birdies@

 alhoewel ik voor zover ik wwet nooit een bkr registratie heb gehad, wil ik toch  bedanken voor de link die je geeft.

groet hans

birdies
door birdies - Apr 25, 2009 om 11:33
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@johanpc: graag gedaan en lees dit maar eens (Sta ik bij BKR): http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=69

johanpc
door johanpc - Apr 25, 2009 om 11:39
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@birdies

Dat heb ik net gedaan en ontdekt dat T-mobile abonnementen aanmeld bij de bkr, maar de anwb-visacard die ik heb maar nog nooit gebruikt staat er niet bij.

Wel andere credit cards.

Bij banken heb ik bewust geen crediet afspraken.

Ik heb de links bij mijn favorieten gezet nogmaals dank.

hans

be
door bebity - Apr 25, 2009 om 11:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

@birdies en johanpc

bedankt.

maw dit gaat weer een bureaucratisch spelletje worden, maar ik heb wel het gevoel dat ik goed sta, want ze staan alle 2 geregistreerd, maar de eentje met een 1 en de andere met een H. Ik ben benieuwd wat de vervolg stappen van de ING zullen zijn. Kan niet wachten tot maandag.

be
door bebity - Apr 25, 2009 om 11:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

@johanpc

VISA = International Card Services BV, Diemen

als ik het goed heb tenminste: zie link

https://www.theworldcard.nl/content/vragen/?tabId=102

ro
door ronny530 - Apr 25, 2009 om 14:44
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi in mijn optiek is er met beide coderingen niets mis, code 1 heeft te maken met een betalingsregeling H is de herstel code. M.a.w. er is een achterstand geweest maar die is hersteld. Beide blijven tot 5 jaar na aflossing staan. De BKR stelt enkel het betalingsgedrag vast en een bank hoeft dit niet als uitgangspunt te handhaven, doen ze echter vaak wel. De h code kan ook positief werken want ondanks een betalings probleem is het toch opgelost.

Ronny.

ch
door chris35 - Apr 26, 2009 om 00:05
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ga bij de AFM klagen!