ku
door kuiken2 Dec 4, 2011 om 19:25
Geldzaken & recht

Bol.com

Ik heb een tweedehands boek besteld bij bol.com.
Een luxe uitvoering van Dan Brown (dus hardcover met foto's).
Ik heb ontvangen een paperback uitvoering ingepakt in krantepapier, dus geen luxe uitvoering en vies door de krantepapier, niet hardcover met zonder foto's.
Om deze retour te sturen geeft Bol.com aan in hun voorwaarden dat moet ik de terugzendkosten zelf moet betalen. Dat vind ik onredelijk want ik heb niet ontvangen wat ik heb besteld. Wat kan ik hier aan doen? Kan iemand mij hierin adviseren?

13427 35 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 4, 2011 om 19:31
842 Antwoorden / 1 Vragen

Als je ontevreden bent over het bestelde op internet is het toegestaan dat de verkoper van je vraagt om de verzendkosten te betalen. In dit geval is het een extreem geval van "ontevreden", maar ik zie niet zo snel waarom dit geval anders zou zijn...

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 4, 2011 om 19:34
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt niet ontvangen wat je hebt gekocht dus naar mijn mening hoef jij de terugstuurkosten niet te betalen maar de verkoper.
Ik zou er toch nog een mail naar Bol tegenaan gooien.

ku
door kuiken2 - Dec 4, 2011 om 19:43
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb bol.com gemaild maar die reageren pas na 24 uur. Ik heb ook de tweedehandsverkoper gemaild, maar hij reageert niet.
Het boek is verstuurd met DHL, je moest voor ontvangst tekenen dus ik heb hem gewoon ontvangen.
Het gaat er bij mij om dat ik niet ontvangen heb wat ik heb besteld, ik vind het dan onzin om voor de retourkosten op te draaien. Ik vind dat je verkoper die iets anders opstuurd dan ik heb bested voor de retourkosten moet opdraaaien.
Je vraagt om appels en je krijgt peren, maar je moet betalen om ze terug te sturen??

zwemmer
door zwemmer - Dec 4, 2011 om 19:51
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als het een tweedehandsboek is dan moet er expliciet onder "conditie" door de verkoper in zijn account aangegeven zijn dat het om de luxe-uitvoering gaat. Staat het erbij dan is de verkoper niet eerlijk geweest. Het terugsturen van een partikulier artikel kost inderdaad geld. Daar is geen frankering van bol.com te verwachten, moet je dus zelf doen.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Dec 4, 2011 om 20:15
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Atenias zit goed. De verantwoordelijkheid van de 2e-handsboeken ligt geheel en al bij de tweedehandsverkoper. Bol.com houdt zich daar helemaal buiten. Maar dit is natuurlijk wel bedrog als er geen vergissing in het spel is en dat moet de koper met de verkoper uitzoeken. De koper krijgt echter geen gegevens over/van de verkoper. En dat is wel reden om deze vraag te stellen.

ku
door kuiken2 - Dec 4, 2011 om 20:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het boek gekocht via bol.com door te reageren op het boek luxe edite van Dan Brown met foto van het boek waarin duidelijk te zien is een Hardcover met op de cover de tekst luxe editie.
Deze foto heb ik nog steeds in mijn account zitten en is dus bewijs van het boek dat ik heb besteld. Als iemand zijn boek aanbied onder deze titel dan mag ik er als koper van uit gaan dat ik dit artikel koop en geen ander artikel. Als ik een paperback wil hebben, dan zoek ik op dan brown paperback en niet op luxe editie.
Misschien heeft de verkoper hem op de verkeerde plek aangeboden, een fout is menselijk, maar dan verwacht ik een reactie op mijn mail en een nette reactie om dit op te lossen. Tot op heden geen reactie ontvangen.

zwemmer
door zwemmer - Dec 4, 2011 om 20:33
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Tja, wat moet je daarvan zeggen? Weet je nog wat er bij "conditie" stond overigens? Dat is de toonaangevende informatie.
Nooit meer bij deze tweedehandsverkoper iets kopen. Meer zit er niet in.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Dec 4, 2011 om 20:37
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik zou deze verkoper op het evaluatieformulier wat je gemaild krijgt door bol.com wel vet kraken. Dat wordt dan op de site zichtbaar. (Ga wel goed of er geen misverstand in het spel is).

diumenge
door diumenge - Dec 4, 2011 om 20:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet niet of dit allemaal dit weekend heeft gespeeld? Zo ja, geef bol.com dan even de kans om maandag te reageren. Hoewel zij alleen bemiddelen voor verkopers van 2e hands boeken zullen ze er best wel een verantwoordelijkheidsgevoel bij hebben.

zwemmer
door zwemmer - Dec 4, 2011 om 21:14
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Nee, de tweedehandsverkoper is eigen baas in zekere zin en maakt alleen gebruik van een "kraampje" dat tegen een zekere afdracht van de verkoopopbrengst door bol.com ter beschikking gesteld wordt. Van daaruit kan hij op de site zijn handel drijven. Alle fouten die er gemaakt worden zijn echter wel ten nadele van de reputatie van deze winkel. Maar dat is een weet voor de tweedehandsverkoper als het goed is.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 4, 2011 om 21:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bekijk de voorwaarden of dat zo is.

diumenge
door diumenge - Dec 4, 2011 om 21:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat kan wel zo zijn @Zwemmer, maar ondanks dat zal Bol.com er niet blij mee zijn dat verkopers die via hun een "kraampje" huren er een potje van maken.

zwemmer
door zwemmer - Dec 5, 2011 om 10:25
2638 Antwoorden / 35 Vragen

@diumenge, ik schreef ook dat het ten koste van de reputatie van bol.com gaat. (een heel klein beetje dan). Men gaat ervan uit dat een verkoper dit weet en bij een volwassen mens is dat dan ook meestal het geval. In ieder geval blij of niet daar het om een vertrouwenskwestie gaat wordt er geen sollicitatiegespek, voortgangsgesprek, fatsoenskeuring of noem maar op gevoerd met de verkoper. Bol.com kan moeilijk een volwassen mens als een klein kind op het matje roepen.

ku
door kuiken2 - Dec 6, 2011 om 17:49
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie tot nu toe.
De tweedehands boekverkoper reageert niet op mijn mails, en dit is de reactie van Bol.com op mijn mail

Geachte,
Hartelijk dank voor uw e-mail van 4 december 2011.
U geeft aan een verkeerde 2ehands boek met bestelnummer .... te hebben ontvangen.
De verkoop van 2ehands artikelen is een transactie tussen externe partijen. Verkopers kunnen 2ehands artikelen aanbieden op de site van bol.com. Geschillen over verkeerde leveringen, niet werkende of incomplete entertainment producten of portokosten kunnen echter alleen tussen de koper en de verkoper afgehandeld worden. Wij adviseren u daarom contact op te nemen met de verkoper. In uw bestelbevestiging vindt u het e-mailadres en eventueel het telefoonnummer van de verkoper.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
....

Wat kan ik nu nog doen??? Bol.com wijst alle verantwoordelijkheid af en de verkoper geeft niet thuis. Ik wil het boek niet houden want dan moet ik deze betalen maar opdraaien voor de terugzend kosten vind ik ook niet fair.
Kan iemand mij adviseren hoe nu te handelen?

getty
door getty - Dec 6, 2011 om 17:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat kan ik nu nog doen??? Bol.com wijst alle verantwoordelijkheid af en de verkoper geeft niet thuis. Ik wil het boek niet houden want dan moet ik deze betalen maar opdraaien voor de terugzend kosten vind ik ook niet fair.
Kan iemand mij adviseren hoe nu te handelen?

Er zit denk ik weinig anders op dan toch op uw kosten terugsturen als u het boek echt niet wil hebben. Als de verkoper niet reageert, zal het een kansloze missie worden om daar mee verder te handelen. Bol.com staat in zijn recht om in deze niets te doen, u kiest voor een (goedkoper) 2dehands boek en neemt daarmee zelf een risico.

ku
door kuiken2 - Dec 7, 2011 om 06:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wou jullie laten weten dat de verkoper contact heeft gezocht.
Hij heeft als oplossing aangeboden dat ik het boek niet hoef terug te sturen.
Wat mij betreft is het nu opgelost.

ro
door rondol - Dec 7, 2011 om 11:51
43 Antwoorden / 5 Vragen

Ik adviseer naar het antwoordnummer van Bol te sturen!

kr
door krisjeb - Dec 7, 2011 om 12:11
10 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben recent (maand terug) ook een tweedehands boek besteld maar een heel ander boek ontvangen. Is eigenlijk hetzelfde als hier; je verwacht een bepaalde editie in een bepaalde staat, en die is het niet. Onze acties om dit recht te zetten deel ik graag met jullie:
- verkoper gemaild dat we het boek niet ontvangen hebben en dat ie als ie wil z'n verkeerde boek mag komen ophalen maar dat wij geen retourzending gaan doen
- verkoper via mail laten bevestigen dat hij de fout heeft gemaakt en dit doorgestuurd naar bol.com (heeft ie keurig gedaan)
- bol.com laten bevestigen dat wij niets hoeven te betalen
So far so good, maar toch betalingsherinnering (contact opgenomen, wordt rechtgezet) en aanmaning met dreiging deurwaarder ontvangen van bol.com.
Weer gebeld met de klantenservice (uiteraard een betaald nummer) en die wilden niet helpen en ook geen klacht registreren.
Via Twitter met hashtag #bol.com zwaar geklaagd, waarna het webcare team van bol.com via twitter verzocht de klantenservice te bellen; wij hebben via twitter laten weten dat die het niet willen oplossen en zij ons maar moeten bellen.
Uiteindelijk heeft Bol.com ons gebeld en is het naar tevredenheid opgelost, namelijk we hoeven niet te betalen (logisch), hoeven niets retour te sturen (logisch) en worden niet meer aangemaand (logisch, tot nu toe is dat ook zo).
Kortom mijn tip: regelen met Bol.com zelf en goed laten bevestigen per mail, en als het niet lukt via Twitter keihard klagen met hashtag, want het webcare team let tenminste wel op.
PS Normaal altijd goede ervaring hoor met Bol.com, alleen jammer dat sommige tweedehands aanbied pipo's er een potje van maken waar je als koper dan last van hebt.
Veel succes!

kr
door krisjeb - Dec 7, 2011 om 12:13
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=kuiken2 schreef op woensdag 7 dec 2011, 06:32]Ik wou jullie laten weten dat de verkoper contact heeft gezocht.
Hij heeft als oplossing aangeboden dat ik het boek niet hoef terug te sturen.
Wat mij betreft is het nu opgelost.

Let goed op, dat is het dus mogelijk NIET! Check goed met Bol.com (en laat dit bevestigen!) dat je niet hoeft te betalen, en dus ook geen herinnering en later aanmaning ontvangt. Wij hadden het ook prima geregeld met de verkoper, maar het proces van bol.com is niet ingericht voor niet-levering. Hoop dat het goedkomt voor je, maar ons heeft dit nog veel moeite met bol zelf gekost... Succes!

an
door ankhor - Dec 7, 2011 om 12:24
122 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dus Bol.com is in deze tussenpersoon ofzo? Net zoals E-Bay en de soortgelijken. Tja dan wordt het weer ingewikkeld.
Normaal, als je dus helemaal bij Bol koopt vind ik dat die maar op moeten draaien
voor de retourkosten als zij niet leveren wat je besteld hebt, maar vinden en de wet
zijn vaak twee verschillende dingen. Waarom ik dat vind? Ik koop een artikel voor X bedrag en dna verwacht ik ook dat ik mar X bedrag hoef te betalen, dus is het stuk of verkeerd, dan vind ik dat de kosten voor de verkoper vallen, die had mij een deugdelijk of goed artikel moeten sturen, en ik vraag niet om al die extra kosten.

Maar goed, hier is het weer anders, Bol verhuurd dus kraampjes aan mensen (virtueel dan) en dan is het weer heel anders. Ingewikkled zulke dingen altijd.

kathy1978
door kathy1978 - Dec 7, 2011 om 12:25
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben zelf tweedehandsverkoper (niet diegene die hier besproken wordt). Het kan natuurlijk altijd misgaan. Ik probeer mijn artikelen en de staat zo goed mogelijk te beschrijven, maar met 160 artikelen kan er natuurlijk altijd wat misgaan waardoor een klant niet te vreden is. Tot nu toe nog niet echt gebeurd, behalve een meneer die vond dat er krasjes op een CD zaten en dat dan gelijk in de beoordeling zet zonder mij te informeren dat hij niet te vreden is. Dan hadden we het kunnen oplossen door een kostenloze terugzending. Notabene stuur ik altijd de rekening mee waaronder mijn telefoonnummer en email staan.
Ik vind het ook een beetje rare oplossing u bent niet tevreden, weigert het terug te sturen en houdt het boek. Vind ik ook niet helemaal kunnen, indien de verkoper fout toegeeft en bereid is porto te betalen. Iedereen maakt fouten, ook als je heel zorgvuldig alles online zet.

ke
door kevinmanon - Dec 7, 2011 om 12:47
18 Antwoorden / 2 Vragen

Bol com houdt er hele rare regels op na, nl als je als verkoper een boek verkoopt krijg je een gedeelte daarvan, lijkt me logisch, de koper betaalt aan Bol com de verkoopprijs + 1,95 verzendkosten, de verkoper krijgt niets van deze verzendkosten, dit moet hij zelf betalen, het kan soms zo gek lopen dat je als verkoper meer kwijt bent dan het boek oplevert, als het als postpakket verzonden moet worden (6,75) krijg je van Bol. com 2,20 hiervoor.

corpe
door corpe - Dec 7, 2011 om 12:58
13 Antwoorden / 0 Vragen

Bol.com mag dacht ik best wat coulance vertonen bij dergelijke problemen.Als ze dit niet doen verlagen ze zich naar het Marktplaatsniveau,waar ook van alles gedumpt wordt en ook veel mis gaat.

Ook Marktplaats stelt in haar voorwaarden geen bemiddelingen te doen tussen verkopers en kopers.

zwemmer
door zwemmer - Dec 7, 2011 om 13:19
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=kevinmanon schreef op woensdag 7 dec 2011, 12:47]Bol com houdt er hele rare regels op na, nl als je als verkoper een boek verkoopt krijg je een gedeelte daarvan, lijkt me logisch, de koper betaalt aan Bol com de verkoopprijs + 1,95 verzendkosten, de verkoper krijgt niets van deze verzendkosten, dit moet hij zelf betalen, het kan soms zo gek lopen dat je als verkoper meer kwijt bent dan het boek oplevert, als het als postpakket verzonden moet worden (6,75) krijg je van Bol. com 2,20 hiervoor.

@kevinmanon. Het is natuurlijk wel zaak om de verzendkosten in de vraagprijs te verwerken. Als de verzendkosten niet in verhouding staan tot de vraagprijs kun je het boek maar beter niet te koop zetten. Daar heb je alleen jezelf mee.

@corpe. Zulke problemen horen niet voor te komen. Ze komen dan ook verhoudingsgewijs weinig voor.

kr
door krisjeb - Dec 7, 2011 om 13:32
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zwemmer schreef op woensdag 7 dec 2011, 13:19]
@corpe. Zulke problemen horen niet voor te komen. Ze komen dan ook verhoudingsgewijs weinig voor.

Eens dat dit verhoudingsgewijs weinig voorkomt (onze ervaringen zijn normaliter prima). Keerzijde is echter wel dat het bol.com proces er mede daarom niet op ingericht is (zei de bol-medewerker zelf) als het wel een keer fout gaat. Met als gevolg dat bij een per ongelukke fout de ontvangende partij hemel en aarde moet verzetten om geen incasso op z'n dak te krijgen. Dus ben het eens met Corpe dat bol.com coulanter mag zijn, als zowel koper als verkoper bevestigen dat er iets mis is gegaan. En hoop natuurlijk dat ze duurzaam hun proces aanpassen zodat dit voor iedereen (koper, verkoper, bol) beter gaat lopen als het weer eens voorkomt.

ke
door kevinmanon - Dec 7, 2011 om 13:40
18 Antwoorden / 2 Vragen

Reactie voor zwemmer

Verzendkosten meeberekenen gaat niet want Bol com bepaalt de prijs, in de staat die jij opgeeft van het boek, wat volgens mij niet klopt, is dat Bol com aan de koper 1,95 berekent waar zij niets voor doen, dit behoren ze door te geven aan de verkoper, want deze maakt de kosten om te verzenden, het is een krom systeem, soms kun je je boeken beter gratis aanbieden.

zwemmer
door zwemmer - Dec 7, 2011 om 13:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dat is het 'm. Het proces moet aangepast worden.Tot nog toe vereist zoiets een persoonlijke inzet van een medewerker die daar toevallig wel zin in heeft.

Zwemmer

ke
door kevinmanon - Dec 7, 2011 om 14:22
18 Antwoorden / 2 Vragen

ik denk dat ze ons maar eens moeten inhuren, ik zou het wel weten.

ag
door agapon - Dec 7, 2011 om 14:58
115 Antwoorden / 0 Vragen

Indien je iets besteld, ongeacht wat en er wordt iets anders geleverd, is er sprake van een geleverde wanprestatie en de daaruit voorvloeiende kosten zijn dus voor degene die deze wanprestatie veroorzaakt hebben.
Je bent overeengekomen een fiets voor een volwassene te kopen en vervolgens krijg je een autoped, is dan toch logisch dat de kosten niet komen te liggen bij de ontvanger om die autoped te retourneren.

zwemmer
door zwemmer - Dec 7, 2011 om 15:02
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=kevinmanon schreef op woensdag 7 dec 2011, 13:40]Reactie voor zwemmer

Verzendkosten meeberekenen gaat niet want Bol com bepaalt de prijs, in de staat die jij opgeeft van het boek, wat volgens mij niet klopt, is dat Bol com aan de koper 1,95 berekent waar zij niets voor doen, dit behoren ze door te geven aan de verkoper, want deze maakt de kosten om te verzenden, het is een krom systeem, soms kun je je boeken beter gratis aanbieden.

Hoe kom je daar nu bij? De verkoper mag zelf bepalen wat hij voor een boek vraagt. Een groot aantal boeken hebben in de database een aantekening waarmee zij in aanmerking komen voor een pakketbijdrage ad. 2,95 euro.

Zwemmer

ja
door jank - Dec 7, 2011 om 15:58
168 Antwoorden / 8 Vragen

http://www.bol.com/nl/m/voorwaarden/algemene-voorwaarden-2ehands/index.html
Het antwoord, zie artikel 4.9.
Doorgaans gaat men akkoord met de voorwaarden, als men een transactie aangaat.

th
door theakemna - Dec 7, 2011 om 16:02
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook al eens zoiets bij de hand gehad en kreeg mijn geld terug en mocht van de verkoper het boek houden!!

rf
door rfd - Dec 7, 2011 om 17:34
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak bezwaar tegen het advies Bol.com te bellen en te zeggen dat je niets hebt ontvangen. Dat is misbruik maken van een goede service van Bol.com, die daar mee zal moeten stoppen als meer mensen dat zouden doen. Laten we gewoon eerlijk blijven. Bel Bol.com en leg het uit.

tedjek
door tedjek - Dec 7, 2011 om 17:58
35 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo kuiken.

Bol.com heefrt een antwoordnummer en dat is gratis. Ga gewoon naar het dichtsbijzijnde postkantoor/servicepunt en laat hem versturen

Linski
door Linski - Dec 10, 2011 om 20:34
22 Antwoorden / 5 Vragen

Wanneer je het boek retourneert rechtstreeks aan de verkoper (lijkt mij in dit geval beter dan aan Bol) kun je op verzendkosten besparen door het boek opengevouwen in een envelop/als buspost te sturen, dat spaart flink verzendkosten.