tj
door tj.daems Dec 30, 2013 om 13:03
Geldzaken & recht

Bonussen

Ik lees, dat buitensporige bonussen KUNNEN worden terug gevorderd. Denkt men nu echt dat dit gebeurd? De veroorzakers van de crisis moeten helemaal geen bonussen meer krijgen. Zijn de riante salarissen dan niet voldoende? Deze graaiers weten heus wel middelen te vinden om toch aan hun bonussen te komen. Schande!

558 10 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 30, 2013 om 19:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit zal ook onder een andere norm noch echt wel doorgaan.Geld stinkt nu eenmaal niet op welke manier men dat ook binnen krijgt.

ma
door marijke1953 - Dec 31, 2013 om 20:17
136 Antwoorden / 3 Vragen

Populistische onzin. Wie bedoelt u specifiek? Waarom zijn alle bonussen buitensporig?

ltmvz
door ltmvz - Dec 31, 2013 om 21:20
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op dinsdag 31 dec 2013, 20:17]Populistische onzin. Wie bedoelt u specifiek? Waarom zijn alle bonussen buitensporig?
Geld, en dus inkomen, is nodig om te (over)leven. Bonussen zijn dat niet.

Daarom zijn alle bonussen buitensporig.

Dit heeft niets met populisme te maken.

tj
door tj.daems - Jan 1, 2014 om 11:32
13 Antwoorden / 27 Vragen

Bonussen moeten VERDIEND worden, m.a.w. er moet wel een uitzonderlijke goede prestatie worden geleverd. De bonussen die nu worden uitgekeerd is een vanzelfsprekendheid geworden, zelofs bij matige of slechte prestaties. Helaas heeft Den Haag niet het lef om hier paal en perk aan te stellen!

pino123
door pino123 - Jan 2, 2014 om 11:38
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tj.daems schreef op woensdag 1 jan 2014, 11:32]Bonussen moeten VERDIEND worden, m.a.w. er moet wel een uitzonderlijke goede prestatie worden geleverd. De bonussen die nu worden uitgekeerd is een vanzelfsprekendheid geworden, zelofs bij matige of slechte prestaties. Helaas heeft Den Haag niet het lef om hier paal en perk aan te stellen!

Inderdaad populistisch taalgebruik. Ben je zo enorm bekend met bonussen dat het een vanzelfsprekendheid is? Laten we wel het kaf van het koren scheiden.

Den haag heeft wel het lef om het te doen, aangezien dit wetgeving is geworden. Beetje onzinnig geleuter dus. Daarnaast worden hoogopgeleide mensen getrokken om bedrijven te runnen die soms best veel belastingen betalen en daarnaast een hoop mensen aan werk helpen... daar heb je deze mensen dus ook voor nodig.

ltmvz
door ltmvz - Jan 2, 2014 om 12:00
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=pino123 schreef op donderdag 2 jan 2014, 11:38]Ben je zo enorm bekend met bonussen dat het een vanzelfsprekendheid is?
Kunt u zich misschien iets duidelijker (begrijpelijker) uitdrukken?

jpm
door jpm - Jan 3, 2014 om 12:44
821 Antwoorden / 28 Vragen

De Rabobank heeft inderdaad bonussen teruggevorderd n.a.v. het gesjoemel met Liborrente. De daders zijn ontslagen en de eindverantwoordelijke raakte zijn bonus kwijt. Als ik het goed onthouden heb is de laatste ook zijn functie kwijtgeraakt.

pi
door pieterwolters - Jan 6, 2014 om 14:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ltmvz schreef op dinsdag 31 dec 2013, 21:20][quote=marijke1953 schreef op dinsdag 31 dec 2013, 20:17]Populistische onzin. Wie bedoelt u specifiek? Waarom zijn alle bonussen buitensporig?
Geld, en dus inkomen, is nodig om te (over)leven. Bonussen zijn dat niet.

Daarom zijn alle bonussen buitensporig.

Dit heeft niets met populisme te maken.

Stop dan ook met vakantiegeld en 13e maanden. Is ook niet nodig om te overleven...

pi
door pieterwolters - Jan 6, 2014 om 14:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tj.daems schreef op maandag 30 dec 2013, 13:03]Ik lees, dat buitensporige bonussen KUNNEN worden terug gevorderd. Denkt men nu echt dat dit gebeurd? De veroorzakers van de crisis moeten helemaal geen bonussen meer krijgen.

Wie zijn de veroorzakers van de huidige crisis dan? Volgens is iedereen daar in meer en mindere mate schuldig aan. Je refereert waarschijnlijk aan bankiers maar dat betrof de vorige crisis. De huidige crisis wordt vooral veroorzaakt omdat de Westerse overheden stelselmatig meer geld hebben uitgegeven dan wat er binnenkwam. Dit op basis van een rekenregel die niet zo slim is: stelselmatig lenen gaat uit van inflatie en een relatief grote economische groei. Zolang die getallen kloppen is er niets aan de hand, maar zodra 1 or meer van de parameters kleiner wordt dan gaat het fout.

We kunnen dus het beste maar met z'n alle de verantwoordelijkheid nemen, want iedereen heeft van die (te) hoge overheidsuitgaven geprofiteerd. Van subsidies, aftrekposten, onderwijsuitgaven, uitkeringen etc. Allemaal uitgaven die hoger waren dan wat we werkelijk konden betalen.

ltmvz
door ltmvz - Jan 6, 2014 om 16:20
949 Antwoorden / 18 Vragen

@pieterwolters:

"Stop dan ook met vakantiegeld en 13e maanden". Prima idee.

"We kunnen dus het beste maar met z'n allen de verantwoordelijkheid nemen, want iedereen heeft van die (te) hoge overheidsuitgaven geprofiteerd. Van subsidies, aftrekposten, onderwijsuitgaven, uitkeringen etc. Allemaal uitgaven die hoger waren dan wat we werkelijk konden betalen".

Als je ervan geprofiteerd hebt hoef je nog niet verantwoordelijk te zijn. Als je bijvoorbeeld een uitkering hebt ontvangen heb je geen enkele keuze gehad.

Of moet je dan volgens u gaan zeggen: "Ik wil 20% minder, want het bedrag waarop ik recht heb heeft u weten op te brengen door onverantwoord te lenen op de kapitaalmarkt?".

Degenen die het systeem hebben opgebouwd en in stand (hebben) willen houden zijn verantwoordelijk. Ik hoor daar persoonlijk niet bij. U wel?