jodidijk
door jodidijk Mar 8, 2014 om 13:46
Geldzaken & recht

Bootschilder

Mijn vrouw en ik hebben onze boot laten schilderen door een professioneel schildersbedrijf. De offerte was 3600 Euro. Wij hebben 1000 Euro voorschot betaald ter behoeve van aankoop materieel. Het schilderwerk is slecht uitgevoerd en wij hebben het schildersbedrijf daarover direct gemailed en verzocht te herstellen en vermeld dat wij niet eerder het resterende gaan betalen nadat hij zijn werk naar onze tevredenheid heeft hersteld. Dat is niet gebeurt. Hij wil verder niet herstellen en inmiddels hebben wij een brief van een gerechtsdeurwaarder binnen. Dit wel met een verkeerde factuurdatum. Ik heb inmiddels de deurwaarder vermeld dat er een verkeerde factuurdatum op staat en vermeld waarom wij niet willen betalen. Wie heeft er goeie adviezen voor ons dit nu verder aan te pakken?

4045 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 8, 2014 om 13:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jodidijk,

.....door een professioneel schildersbedrijf......
Hopelijk dus aangesloten bij de brancheorganisatie?!
Kijk eens hier.

En dit schrijft Consuwijzer erover.

Suc6

mahadma
door mahadma - Mar 8, 2014 om 13:52
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U zult door een erkende derde partij het prutswerk moeten aantonen. Zonder dàt heeft u geen poot om op te staan.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 13:54
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 13:52]Hallo jodidijk,

.....door een professioneel schildersbedrijf......
Hopelijk dus aangesloten bij de brancheorganisatie?!
Kijk eens hier.

En dit schrijft Consuwijzer erover.

Suc6

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 14:01
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 13:52]U zult door een erkende derde partij het prutswerk moeten aantonen. Zonder dàt heeft u geen poot om op te staan.

Ik heb een ander professioneel schildersbedrijf laten kijken en deze heeft beaamt dat ik gelijk heb.
Hij heeft foto,s gemaakt en nog meerdere dingen aan het licht gebracht die niet deugen.
Inmiddels heb ik ook contact gezocht net Sikkens ( de verfleverancier ) om hechtingsproeven en keuring te laten doen. Dit omdat de schilder naar eigen initiatief onze stalen boot in februarie in een onverwarmde loods heeft geschilderd. Ik heb de schilder gevraagd aan mij de dauwpunt metingen te laten zien maar daar gaat hij niet op in

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 14:02
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 13:52]Hallo jodidijk,
Het schildersbedrijf is in ieder geval niet aangesloten bij de geschillencommisie
.....door een professioneel schildersbedrijf......
Hopelijk dus aangesloten bij de brancheorganisatie?!
Kijk eens hier.

En dit schrijft Consuwijzer erover.

Suc6

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2014 om 14:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U moet het niet gooien op een verkeerde factuurdatum, daar zal een geldvordering niet op afketsen.

U kunt beter foto's maken en het liefst een expert inschakelen en die een schriftelijke beoordeling laten opstellen over de kwaliteit van het afgeleverde werk. Daar stuurt u kopieën van naar het schildersbedrijf.
Verder moet u niet mailen, maar aangetekende brieven sturen en altijd verzoeken om een reactie binnen een bepaalde tijd. Heeft u reacties op die mails? Anders kunt u niet aantonen dat u ze daadwerkelijk heeft verstuurd.
Het is wel raadzaam zowel aangetekende brief én mails te sturen.
U kunt de schilder alsnog een termijn geven waarbinnen de herstelwerkzaamheden moeten zijn afgerond.

Verder moet u de gerechtsdeurwaarder niet schrijven dat u niet wilt betalen, maar dat u wel wilt betalen mits het werk goed wordt afgeleverd. En dat dat tot nu toe niet is gebeurd.

U moet nu uw rechtspositie zien te versterken.

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2014 om 14:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O ja, verzoek om een schriftelijke reactie binnen een bepaalde tijd. Bijv 10 dagen.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 14:10
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 14:05]U moet het niet gooien op een verkeerde factuurdatum, daar zal een geldvordering niet op afketsen.

U kunt beter foto's maken en het liefst een expert inschakelen en die een schriftelijke beoordeling laten opstellen over de kwaliteit van het afgeleverde werk. Daar stuurt u kopieën van naar het schildersbedrijf.
Verder moet u niet mailen, maar aangetekende brieven sturen en altijd verzoeken om een reactie binnen een bepaalde tijd. Heeft u reacties op die mails? Anders kunt u niet aantonen dat u ze daadwerkelijk heeft verstuurd.
Het is wel raadzaam zowel aangetekende brief én mails te sturen.
U kunt de schilder alsnog een termijn geven waarbinnen de herstelwerkzaamheden moeten zijn afgerond.

Verder moet u de gerechtsdeurwaarder niet schrijven dat u niet wilt betalen, maar dat u wel wilt betalen mits het werk goed wordt afgeleverd. En dat dat tot nu toe niet is gebeurd.

U moet nu uw rechtspositie zien te versterken.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 14:15
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 14:05]U moet het niet gooien op een verkeerde factuurdatum, daar zal een geldvordering niet op afketsen.

U kunt beter foto's maken en het liefst een expert inschakelen en die een schriftelijke beoordeling laten opstellen over de kwaliteit van het afgeleverde werk. Daar stuurt u kopieën van naar het schildersbedrijf.
Verder moet u niet mailen, maar aangetekende brieven sturen en altijd verzoeken om een reactie binnen een bepaalde tijd. Heeft u reacties op die mails? Anders kunt u niet aantonen dat u ze daadwerkelijk heeft verstuurd.
Het is wel raadzaam zowel aangetekende brief én mails te sturen.
U kunt de schilder alsnog een termijn geven waarbinnen de herstelwerkzaamheden moeten zijn afgerond.

Verder moet u de gerechtsdeurwaarder niet schrijven dat u niet wilt betalen, maar dat u wel wilt betalen mits het werk goed wordt afgeleverd. En dat dat tot nu toe niet is gebeurd.

U moet nu uw rechtspositie zien te versterken.
hartelijk dank voor de goeie tips
Ik heb de gerechtsdeurwaarder gemailed dat wij willen betalen nadat de werkzaamheden naar behoren zijn hersteld. Alle mails en antwoorden op de mails heb ik allemaal bewaard.
Alleen wat kan ik nu het beste verder doen met die deurwaarders brief?

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2014 om 14:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u antwoord gekregen van die deurwaarder op uw weigering te betalen totdat de klus naar tevredenheid is geklaard?

U moet bedenken dat de deurwaarder alleen maar geld wil zien, het strijdpunt dat u heeft met het schildersbedrijf interesseert hem/ haar niet. Hij is in dienst van het schildersbedrijf om de 'onwillige' klant tot betalen aan te zetten.
Overigens kan hij u helemaal niets maken totdat er een vonnis van de rechter ligt waarin u in het ongelijk moet zijn gesteld. Maar zover is het nog lang niet.

Als u geen antwoord krijgt van de deurwaarder, dan kunt u hem het beste ook nog een aangetekende brief sturen waarin u nogmaals uitlegt dat u een geschil heeft met de schilder over de werkzaamheden en dat u zult betalen nadat de schilder de ondeugdelijke diensten heeft hersteld. Verzoek om een schriftelijke reactie binnen bijv 10 dagen, doe het ook nog een keer per mail.

Het is altijd het beste om met termijnen te werken. Dus termijnen waarbinnen iets moet zijn hersteld en termijnen waarbinnen brieven/mails moeten zijn beantwoord.

Ook is het raadzaam om wel dat deel te betalen wat wel goed is geschilderd. Ik weet niet of alles verkeerd is gegaan of een deel.

Omdat u nog niet alles heeft betaald zit u wel in een voordelige positie. De schilder is degene die naar de rechter zal moeten stappen om zijn gelijk te halen. U heeft dan de gelegenheid om uw kant van de zaak te belichten. U moet dan wel zorgen dat u een goede zaak heeft.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 15:07
24 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 14:31]Heeft u antwoord gekregen van die deurwaarder op uw weigering te betalen totdat de klus naar tevredenheid is geklaard?

U moet bedenken dat de deurwaarder alleen maar geld wil zien, het strijdpunt dat u heeft met het schildersbedrijf interesseert hem/ haar niet. Hij is in dienst van het schildersbedrijf om de 'onwillige' klant tot betalen aan te zetten.
Overigens kan hij u helemaal niets maken totdat er een vonnis van de rechter ligt waarin u in het ongelijk moet zijn gesteld. Maar zover is het nog lang niet.

Als u geen antwoord krijgt van de deurwaarder, dan kunt u hem het beste ook nog een aangetekende brief sturen waarin u nogmaals uitlegt dat u een geschil heeft met de schilder over de werkzaamheden en dat u zult betalen nadat de schilder de ondeugdelijke diensten heeft hersteld. Verzoek om een schriftelijke reactie binnen bijv 10 dagen, doe het ook nog een keer per mail.

De 1000 euro voorschot voor het materieel is eigenlijk al teveel, want eigenlijk heeft hij hij alleen maar duur aangekochte materieel lopen te verpesten. Het stelt mij wel gerust dat de deurwaarder ons niets kan maken voordat er een vonnis van de rechter is. Vandaag heb ik contact gezocht met Sikkens voor een officiele keuring en hechtingsproef en wij hebben gisteren contact gezocht met een advocaat over deze kwestie. Van beide hoop ik begin volgende week meer te horen en te weten.
Misschien is het verstandig verdere brieven aan de advocaat over te laten.
denkt u niet?

Het is altijd het beste om met termijnen te werken. Dus termijnen waarbinnen iets moet zijn hersteld en termijnen waarbinnen brieven/mails moeten zijn beantwoord.

Ook is het raadzaam om wel dat deel te betalen wat wel goed is geschilderd. Ik weet niet of alles verkeerd is gegaan of een deel.

Omdat u nog niet alles heeft betaald zit u wel in een voordelige positie. De schilder is degene die naar de rechter zal moeten stappen om zijn gelijk te halen. U heeft dan de gelegenheid om uw kant van de zaak te belichten. U moet dan wel zorgen dat u een goede zaak heeft.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 15:10
24 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb nog geen antwoord gekregen van de deurwaarder maar waarschijnlijk zal dat komen omdat het weekend is

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2014 om 15:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is het beste vanaf nu alles in handen van uw advocaat te laten. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Want gezien de uurtarieven van een advocaat kan dat nog aardig in de papieren lopen. U moet natuurlijk wel zorgen dat wat u bij de ene binnen haalt, u niet bij de ander inlevert.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 15:22
24 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben inderdaad een rechtsbijstand verzekering. Deze is van Unive en wordt behartigt door SUR, maar deze hebben een artikel gevonden in de polisvoorwaarden waarbij ze aangeven ons niet te mogen helpen.
Hun reden is dat het gaat om een boot en dat het schildersbedrijf niet aangesloten is bij de geschillen commissie.
Wij weten nog niet wat wij daarmee aanmoeten

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 15:32
24 Antwoorden / 2 Vragen

Gisteren hebben wij ons aangemeld bij de site actieadvocaten.nl. deze hanteerd goedkopere tarieven De zaak licht nu bij Maris en Berentsen uit Zwolle.
Als blijkt uit de hechtingsproef dat de schilder bij te lage temperaturen en/of te hoge vochtigheidsgraad heeft geschilderd, zal de boot volledig tot op het staal kaal gemaakt moeten worden. Dit kan uitlopen tot een schade van 15000 tot 20000 euro

hutch
door hutch - Mar 8, 2014 om 15:34
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Even voor de goede orde...

U heeft, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, geen contact met een 'gerechtsdeurwaarder' gehad, maar u zit nog in het voortraject, d.w.z. dat u contact heeft gehad met een incassobureau.
Een gerechtsdeurwaarder is een openbaar ambtenaar en een incassobureautje kan (letterlijk en figuurlijk) iedereen beginnen.

Een gerechtsdeurwaarder komt pas aan de deur, als er een gerechtelijk vonnis is gewezen. Vaak behoren dergelijke personen wel tot een (hetzelfde) incassobureau.

Incassobureaus willen nog weleens schermen met 'duurdere' termen om de klant bang te maken en tot snel betalen te dwingen. Trap daar nooit in.

Als dat incassobureau zich star opstelt, zoals normaal, vooral bij de minder goed bekend staande (beruchte) bureautjes, zullen zij ook nog wel verdergaande (bluf)brieven sturen.

Wees daar in ieder geval alert op en neem de hierboven gegeven tips ter harte.

Naast een advocaat zou u zelf ook uw 'woordje' kunnen doen voor het kantongerecht, mocht het zover komen. Dat is in uw zaak toegestaan. U kunt ook experts meenemen.
Stel voor u zelf een dossier samen, waarin alle mailtjes, rapporten, foto's, gesprekken, namen, data, tijstippen enz. enz. (op chronologische volgorde) vermeldt.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 15:42
24 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb geen enkele bericht gehad van enige incassobureau.
Vanmorgen lag een brief in onze brievenbus van Smit en Legebeke gerechsdeurwaarders te Ommen

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 15:43
24 Antwoorden / 2 Vragen

Een geweldige tip van u
Ik dank u daarvoor

ro
door ron530 - Mar 8, 2014 om 15:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In februari 2014 de boot laten schilderen en nu al een een deurwaarder/incassoboer lijkt me vrij stug.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 15:57
24 Antwoorden / 2 Vragen

Mij ook maar het is wel de realiteit

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2014 om 15:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Niet om het een of ander, maar dit zijn toch echt gerechtsdeurwaarders, gerechtsdeurwaarders doen meer dan een dagvaarding betekenen en na het vonnis het vonnis bij u bezorgen en geld 'ophalen'. Het zijn daarnaast ook vaak zelfstandig ondernemers die ingeschakeld kunnen worden door een schuldeiser en in het voortraject alvast proberen de 'wanbetaler' onder druk te zetten.

Wat betreft de advocaat. Als u alleen de rest van het geld niet wilt betalen, zou u het heel goed alleen af kunnen bij de kantonrechter. De tegenpartij moet u dan dagvaarden om de rest van het geld te innen en u kunt dan uw eigen verweer voeren.

Als u echter schade heeft geleden van 15-20.000 euro is het zeker handig om een jurist/advocaat in te schakelen. Het zal er dan nl op neer komen dat u de rechtszaak zelf begint en dat is voor een leek toch vaak een stapje te ver. Ook kan in een voortraject (dus nog voor een eventuele rechtszaak) een advocaat de tegenpartij nog zo weten 'aan te spreken' dat die eieren voor z'n geld kiest en met een schikkingsvoorstel komt.

In ieder geval is het raadzaam om van te voren goed de kosten van de procedure/ advocaatskosten te bespreken. U krijgt nl ook bij een gelijk bij de rechter bij lange na niet de gemaakte kosten voor de advocaat terug. Het zijn meestal de dagvaardingskosten, de griffierechten en nog een beetje voor de rechtsbijstand bij elkaar opgeteld.

Maar als het een goed advocatenkantoor is, zal die dat allemaal met u bespreken.

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2014 om 16:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jodidijk schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 15:22]Wij hebben inderdaad een rechtsbijstand verzekering. Deze is van Unive en wordt behartigt door SUR, maar deze hebben een artikel gevonden in de polisvoorwaarden waarbij ze aangeven ons niet te mogen helpen.
Hun reden is dat het gaat om een boot en dat het schildersbedrijf niet aangesloten is bij de geschillen commissie.
Wij weten nog niet wat wij daarmee aanmoeten
Overigens is dit echt een dubieuze voorwaarde van Univé. Als de schilder bij een geschillencommissie is aangesloten dan heeft u die rechtsbijstandverzekering in principe niet eens nodig. Zo komen ze overal makkelijk mee weg.

Laat de advocaat ook nog even kijken naar deze voorwaarde van uw rechtsbijstandverzekering. Als u op onterechte gronden niet wordt geholpen heeft u kans dat u de kosten van de advocaat op Univé kunt verhalen.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 16:36
24 Antwoorden / 2 Vragen

mag ik u nogmaals hartelijk danken voor uw reacties?
hier hebben wij echt wat aan

hutch
door hutch - Mar 8, 2014 om 17:18
4517 Antwoorden / 29 Vragen

'Smit en Legebeke gerechtsdeurwaarders' is dus ook een incassobureau.
Het is maar welke naam je er aan geeft.

"Smit en Legebeke Gerechtsdeurwaarders Ommen, uw deurwaarder en incassobureau voor incasso van uw vorderingen, debiteuren beheer, van aanmaning tot . . . . . . . "

Het lijkt mij in ieder geval een bonafide bureau en geen obscuur incassobureautje, zoals op deze site vaak voorkomt. Het woord 'incassobureau' op zich, heeft vaak een negatieve ondertoon. Dat is te danken aan al die obscure bureautjes, die het niet zo nauw nemen met bepaalde regels.

jodidijk
door jodidijk - Mar 8, 2014 om 17:31
24 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u voor uw reactie
Het blijkt dus dat wij ons niet direct ernstige zorgen hoeven te maken.
Kunnen wij gerust in zee gaan met een advocatenkantoor die ons door actieadvocaten.nl is voorgesteld?

zoekster
door zoekster - Mar 8, 2014 om 18:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het lijkt me zo op het eerste gezicht dat er niets mis is met dit advocatenkantoor, alleen zou ik de voorkeur geven aan een advocaat die gespecialiseerd is in aannemingszaken, bouwrecht en aansprakelijkheid. En dat specialisme zie ik er op hun site niet bij staan.

Mocht u nog twijfelen, neem dan contact op met het juridisch loket 0900 8020 voor eventuele verwijzingen naar advocaten met duidelijke specialisaties op dit terrein.
Er zit er ook een in Zwolle (als u in die buurt woont) klik HIER voor het adres.