Li
door LisetK Sep 11, 2017 om 10:19
Geldzaken & recht

Borg terug krijgen

In juni 2016 mijn huur opgezegd omdat ik ging samen wonen. Hier van zou ik borg terug krijgen. In januari 2017 nog geen borg terug. Na een aantal mailtjes en belletjes met MVGM te horen gekregen dat ik moest wachten op de afrekening van service - stook kosten via Vereniging van Eigenaren. In die tussen tijd contact op genomen met VVE omdat ik nog steeds niks terug had, maar nooit reactie terug gekregen. Ook daarna weer gebeld met MVGM maar het blijft een simpel antwoord; wachten.. Inmiddels al in september en nog steeds geen borg terug! Wat moet ik hier mee doen? Ik wil m'n geld terug waar ik recht op heb.

16718 6 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Sep 11, 2017 om 10:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U moet uw verhuurder per aangetekende brief in gebreke stellen en sommeren u binnen 30 dagen alsnog een afrekening servicekosten te verschaffen en uw waarborgsom alsnog terug te betalen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 - Sep 11, 2017 om 10:55
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo LisetK ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels ,

https://www.flexxvandas.nl/informatie/wonen/conflict-met-je-verhuurder/hoe-lang-heeft-de-verhuurder-de-tijd-om-de-borg-terug-te-betalen

https://www.arag.nl/particulier/juridische-informatie/binnen-welke-termijn-moet-de-verhuurder-mij-de-borg-terugbetalen/ka0200000000WpfAAE

Voorbeeldbrief die u zelf kunt aanpassen :

Hieronder vindt u een tekst van het Juridisch Loket. De tekst is een voorbeeld. U kunt er zelf een brief van maken die geschikt is voor uw situatie. U bent zelf verantwoordelijk voor uw brief.

Verstuur de brief aangetekend én per gewone post. Bewaar een kopie voor uzelf.

AANGETEKEND EN PER GEWONE POST

<uw naam>

<adres>

<postcode en woonplaats>

Aan

<naam verhuurder of woningcorporatie>

<adres>

<postcode en plaats>

Onderwerp: teruggave waarborgsom

<woonplaats, datum>

Geachte heer/mevrouw <naam verhuurder>,

Sinds <begindatum> heb ik een woning van u gehuurd aan de <adres> te <woonplaats>.

Bij het aangaan van de huurovereenkomst heb ik een waarborgsom betaald van <bedrag>.

Inmiddels is de huurovereenkomst per <einddatum> beëindigd. In de huurovereenkomst staat dat u mij de waarborgsom moet terugbetalen binnen <termijn> na afloop van de huurovereenkomst. Tot nu toe heb ik echter nog niets van u ontvangen.

Ik stel u hierbij in gebreke en verzoek u binnen 14 dagen na datum van deze brief het genoemde bedrag over te maken op rekeningnummer <rekeningnummer> ten name van <naam> te <woonplaats>. Bovendien maak ik aanspraak op de wettelijke rente over dit bedrag vanaf <datum na 14 dagen> tot u betaald hebt.

Als u niet binnen de gestelde termijn tot betaling overgaat, zal ik juridische stappen tegen u moeten ondernemen. Hierbij stel ik u ook alvast aansprakelijk voor alle kosten die ik daarvoor zal moeten maken.

Ik reken erop dat u aan uw verplichtingen voldoet. Uw bericht daarover verwacht ik binnen vijf dagen na datum van deze brief.

Met vriendelijke groet,

<naam en handtekening>

ha
door harryromijn - Sep 11, 2017 om 14:13
272 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er in de voorwaarden ?
Als daar instaat, dat de borg gevoro 3 jaar gereserveerd blijft voror... dan kunt u dus 3 jaar wachten.
Indien niet... per e-mail + Cc aan jezelf + aangetekende brief de borg terugeisen inclusief een claim wegens wettelijke rente.

1paul
door 1paul - Sep 11, 2017 om 14:37
3147 Antwoorden / 0 Vragen

vve is in feite geen partij in deze dat de mvgm zich hierachter verschuilt moeten zij weten maar dat is niet uw pakkie an...

jo
door jorisw Sep 13, 2017 om 09:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine nuance: VVE is geen partij voor TS, maar als de verhuurder geen input krijgt van de VVE kan de verhuurder de boel ook nog niet afronden.

1paul
door 1paul Sep 15, 2017 om 18:05
3147 Antwoorden / 0 Vragen

denk het wel, ze weten prcs hoe hoog deze kosten zijn en de meterstanden zijn vrij af te lezen!!!

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2017 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat over de borg in uw contract of de voorwaarden?

mo
door mof - Sep 11, 2017 om 17:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal is dat u de borg terugkrijgt binnen de periode waarmee u de huur betaald heeft. Als u per maand huur betaalde dan zou u na een maand de borg terug moeten ontvangen.
het terugontvangen van de borg betekent echter niet dat u niet nog een rekening gepresenteerd kunt krijgen als u bijv nog stookkosten moet verrekenen of zo die pas later bekend worden. De verhuurder verliest zijn aanspraak daarop niet, dus dit is geen reden de borg langer vast te houden.

overigens kun u de man een herinnering sturen, aanmaning, incasso kosten en wettelijke rente verrekenen.
die rente zou u eigenlijk moeten ontvangen vanaf het moment dat u de borg heeft geleverd, dus uw eerste huurdag.
de borg blijft namelijk uw geld en is op geen enkel moment het geld van de verhuurder.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2017 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Grunnen.
door Grunnen. Sep 13, 2017 om 09:11
509 Antwoorden / Vragen

Gezien de huidige rente vergoeding van 0,01% is een rentevergoeding te verwaarlozen.