yo
door yoffi Jan 20, 2013 om 19:00
Geldzaken & recht

Brief buitenland omgezet naar pakketje; portokosten en inhoud brief buitenland

dag, ik heb een brief met de juiste nederlandse maten (nog net 3,2 cm dik, lengte enz. klopte ook, en 150 gram) naar Canada gestuurd, volldeig gefrankeerd met juiste brieftarief. het ging goed door de oranje brievenbus paaltje. nu krijg ik opeens portokosten als zijnde pakket plus administratiekosten enz., bij elkaar moet ik 15,50 bijbetalen. mijn vragen: (1) kan dat zo maar, er waren weliswaar wat kadootjes er in dus geen papier maar in nederland kan ik dat ook gewoon opsturen als de mate voor brief klopt. zij hebben het zélf dus zomaar omgezet in pakket. of mag het niet als zijnde naar het buitenland en is het altijd een pakket, of zijn de nederlandse maten te groot voor buitenlandse brievenbussen ofzo? ik kon nergens terugvinden wat die zijn van canada. (2) wat als ik dit niet betaal (omdat ik er niet mee eens ben) gaan ze mij achterna ofzo of kan ik dit zo laten? er staat nergens wat ik dan moet doen. ik zou heel blij zijn met een antwoord. alvast dank

1210 4 Rapporteer

pa
door parayok - Jan 20, 2013 om 20:43
14 Antwoorden / 0 Vragen

Buitenlandse postzendingen moeten aan de internationale regels voldoen. De regels die intern voor Nederland gelden zijn dus niet ook toe te passen op het buitenland. Blijkbaar is uw poststuk wel bezorgd in Canada maar bent u niet gelukkig met de bijkomende kosten.
Wat ik niet lees is dat u de verplichte douaneverklaring op uw poststuk heeft aangebracht. Dit zou de reden voor de naheffing kunnen zijn en/of u voldoet niet aan andere internationale post eisen. Bij controle van de douane van uw "brief" bleek het echter om een andere inhoud te gaan dan documenten. Internationaal is afgesproken dat brieven en dergelijke gewoon verwerkt en bezorgd worden. Het niet betalen kan leiden tot ernstige verstoring van uw postverkeer terwijl de boete open blijft staan en u tot het uiterste tot betaling zal worden gedwongen.
Mijn ervaring met poststukken en pakketjes naar landen buiten Europa, maar vaak ook daarbinnen, voert mij altijd naar het postkantoor omdat de eisen zo grillig en onduidelijk zijn dat ik niet kan vertrouwen op de websites. Ook het vervoer via pakketdiensten heeft zo zijn eigen regels, maar deze kan je bellen en zij kunnen tegelijkertijd ondersteuning bieden via hun website.

yo
door yoffi - Jan 21, 2013 om 12:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

allereerst hartelijk dank, Parayok, voor uw reactie. dat stel ik op prijs. Inhoudelijk- ik heb geen 'verplichte douaneverklaring' er op juist omdat ik dus dacht dat het als gewone brief verstuurd kan worden, net als ik iets anders, wat in de juiste briefgrootte past, binnen nederland stuur. maar ik denk dat u gelijk hebt en dat ik dan per ongeluk een verkeerde assumptie had dat dezelfde regels voor het buitenland gelden. ze hebben in dat geval het toch terecht omgezet in een pakket. ik zal dan het resterende geld toch moeten overmaken en inderdaad volgende keer naar het postkantoor wenden.

yo
door yoffi - Jan 21, 2013 om 13:04
4 Antwoorden / 2 Vragen

dag Parayok, ik heb nog een andere vraag, ik ga het ook stellen als een apart vraag. maar mocht u dit hier lezen, ook goed. ik heb oude postzegels waarop staat : nederland, 60c+25, mijn vragen (1) is dat nog in guldens of is dat euro? (2) kan ik ze gewoon gebruiken om post te verzenden? alvast dank.

yo
door yoffi - Jan 22, 2013 om 11:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

dag Parayok, mocht je dit lezen, je hoeft niet meer te beantwoorden op mn nieuwe vraag omtrent oude postzegels want daar heb ik nu een antwoord op. nogmaals bedankt voor je antwoord.