Ma
door Maantje67 Mar 13, 2021 om 12:17
Geldzaken & recht

Bruiloft in coronatijd met beperkte mogelijkheden?

Hallo, over 2,5 maand ga ik trouwen. De bedoeling was om een niet al te groot feest (+/- 50 volwassenen en een paar kinderen) op een mooie locatie te houden. Hoe het over 2,5 maand eruit ziet is totaal onbekend. Nu lees ik dat veel bruidsparen verzetten en dat kan op veel locaties ook kosteloos, zo ook op onze locatie. Wij willen echter niet verzetten maar persee nú trouwen, omdat wij sowieso 6 mensen hebben van eind 80/begin 90. Maar welke rechten - en plichten - hebben wij als de maatregelen niet of naar onze zin niet voldoende versoepeld zijn? Als we nu trouwen heeft een feest ergens volgend jaar namelijk geen enkele meerwaarde voor mij, daar zit ik niet op te wachten. Daarbij; dan zou de trouwceremonie al afvallen, we zijn dan immers al getrouwd, de kerkelijke inzegening hebben we al gehad, fotoreportage doen we op de trouwdag zelf... rest in ons geval alleen loungen, een diner en een korte naborrel. Om daar een locatiehuurprijs van alleen al bijna 2000 euro neer te tellen...en nog andere vaste, verplichte kosten...
Nu is mijn vraag dus: waar staan wij juridisch als we over 2,5 maand niet of onvoldoende ons bruiloftsfeest op locatie kunnen vieren?? Zijn wij verplicht om te verzetten, mogen ze ons een (hoog?) percentage van de oorspronkelijk opgestelde prijs laten betalen (zoals dat zou zijn als je onder normale omstandigheden vrijwillig zou annuleren) en hoe zit het met de aanbetaling van 20 procent die we al voldaan hebben?
We zijn verder nog niet in gesprek geweest met de locatie, maar wil graag voor dat gaat plaatsvinden mijn huiswerk doen en weten hoe of wat als dat gesprek plaats gaat vinden;-)

5312 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2021 om 12:40
11590 Antwoorden / 51 Vragen

De locatie verhuurder riskeert een boete van € 4.000,00, alle gasten ieder per persoon € 95,00 boete.

(Als voorbeeld: de vrouw van een collega van mij heeft corona opgelopen, de engelse variant, hij bleek ondanks volledige afzondering in huis (behoudens eten voor de deur zette en weer uit beeld na 5 dagen besmet. De uitvaart van zijn schoonmoeder hebben zij on line moeten mee maken. de zwager en zijn vrouw hebben nu ook corona en moet met hun kind ook in thuis carantiane.)

En u wilt persee NU trouwen met 50 volwassenen? En zo iedereen, (nou ja BIJNA iedereen) weet dat de dàn geldende regels niet te voorspellen zijn met Marc aan het roer . Als ik op uw gastenlijst zou staan zou ik persoonlijk never nooit op uw huwelijk komen. Ik heb mijn leven (corona vrij) te lief. Zeker die 80+ mensen die wellicht nog niet geënt zijn spelen met hun leven als ze komen.

Trouw in stilte met  wat getuigen en verschuif dat feest tot later als het wèl verantwoord is, of vier het niet en laat een trouwfoto maken en stuur deze naar de 80 +. Corona kent geen rechten of plichten, wel slachtoffers.

Ik sluit zelfs niet uit dat een enkele gast die mogelijk illegale party zou kunnen melden bij de politie. Met alle gevolgen van dien.

De trouwdatum kunt u zo u zelf schrijft, verzetten zonder kosten. Ik zou dat persoonlijk ook doen.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2021 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u al geboekt heb en annuleert, draait u uiteraard voor de annuleringskosten op. Nogal logisch.

mahadma
door mahadma Mar 13, 2021 om 12:57
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Tenzij er van hogerhand maatregelen van kracht worden.

pe
door pebk Mar 15, 2021 om 15:49
590 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dan annuleert de TS niet zelf, maar wordt het geannuleerd door de locatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2021 om 14:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Wij kunnen geen koffiedik kijken en hebben geen glazen bol. Indien de maatregelen niet worden versoepelt zal de locatieeigenaar u het beoogde feest geen doorgang mogfen laten vinden en riskeert indien die dat wel doet als al gezegd een hoge boete.
Indien u zelf annuleert en niet uitstelt kan ik mij in alle opzichten voorstellen dat de locatieeigenaar/verhuurder u annuleringskosten in rekening gaat brengen.
Het is dan uw besluit terwijl de locatieeigenaar/verhuurder zich zal beroepen op overmacht m.b.t. het niet kunnen laten doorgaan van het feest op de datum als door u beoogd.

Het zal dus helemaal afhangen van uw besluit en uw overleg met de locatieeigenaar/verhuurder. Ik kan alleen maar voor u hopen dat die dan coulant zal zijn.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 13, 2021 om 15:28
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Indien je geen 50 mag  uitnodigen zoals de huidige regels gelden    kun je  volledige aanbetaling terug vragen.

Die €400,-  heb je niets aan maar  alleen als er voor dit geval en datum niets is  aangepast.

Als ze naar  bijvoorbeeld 30 mensen gaan, wie stuur je dan weg?
Ik zou  dat ook nooit doen,  krijg ik zeker een familie Ruzie van.

Bovendien kun je als het niet mag op die datum  ook  eens elders kijken.
In Duitsland en België  gelden andere regels  en  uitwijken  zou een alternatief kunnen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/religieuze-en-levensbeschouwelijke-bijeenkomsten
En nogmaals in de Kerk....  eind vorig jaar mochten daar groepen voor een dienst wel komen.
Een grote kerk  afhuren en  alle 50 op  meer dan  1½ meter lijkt me mogelijk.
Of dit in je eigen kerk kan?  Elders mag ook,  ze hebben graag inkomsten wegens  de wekelijks lege collecte zak.

Wel vreemd dat ik als  overtuigde  Atheïst dit advies hier als eerste mag geven.
Zal zeker niet komen,  uit principe maar wens U allen een onvergetelijke dag.

gerbera
door gerbera Mar 13, 2021 om 15:45
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Denk niet dat mijnheer pastoor het goed vindt het feest in de kerk te houden.

justmeagain
door justmeagain Mar 13, 2021 om 23:07
623 Antwoorden / 8 Vragen

Haha, ik nodig 259bnan uit maar de regels zijn ineens 30 man. En u denkt dat de locatie verantwoordelijkheid draagt?

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2021 om 15:41
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een huwelijksvoltrekking mogen maximaal 30 personen aanwezig zijn. Gasten op een bruiloft moeten altijd 1,5 meter afstand kunnen houden van elkaar.

Als de huidige coronamaatregelen nog van toepassing zijn bent u in overtreding en zal de  locatiebeheerder hiervoor geen toestemming geven. Deze kan het gehele feest stilleggen en iedereen van de locatie verwijderen als achteraf blijkt dat er meer dan 30 personen zijn uitgenodigd. In dat geval staat u juridisch zeer zwak en kan de locatiebeheerder zelfs het gehele bedrag vragen als vergoeding voor de door deze gemaakte kosten. Hoe het over 2,5 maand zal zijn is niet te voorspellen maar ook dan zal u zich aan de regels dienen te houden. Zou dus maar even in gesprek gaan en het aantal gasten bespreken om achteraf niet voor een verrassing  komen te staan.  U kunt van de beheerder niet verwachten dat deze nu al kan zeggen hoeveel gasten er mogen komen, dat kan pas bepaald worden over 2,5 maanden.  Het wordt dus, afhankelijk van de dan geldende regels, het aantal gasten wat dan is toegestaan en gaat u daar niet mee akkoord kunt u het (nu nog kostenloos) verplaatsen.

Ma
door Maantje67 - Mar 13, 2021 om 16:09
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo reageerders en andere lezers/meedenkers, ik denk dat ik mijn vraag niet duidelijk geformuleerd heb..

Het gaat mij er niet om dat ik straks zo nodig dat feest wil laten door gaan als dat twijfelachtig is. In dat geval trouwen we idd heel klein met alleen de allernodigste personen. Trouwen voor de wet en kerk en klaar... Wat niet kan, kan niet. Simpel..

Mijn vraag is meer dat wanneer het niet kan (en wijzelf niet annuleren, maar het gecancelled wordt vanwege de coronamaatregelen), of de locatie ons dan kan verplichten om ergens vlg jaar dat feest alsnog in te plannen, omdat wij (vóór de corona overigens) een overeenkomst aan zijn gegaan. Dat zou voor mij niet meer als een trouwdag voelen, ik ben dan immers al getrouwd, ik heb dus geen enkel belang bij een andere datum. Of dat de locatie ons kan verplichten een groot percentage te laten betalen als wij niet accoord gaan met een datum ergens volgend jaar..

De dag zoals ie oorspronkelijk er uit zou gaan zien, is beraamd op 12000 euro, daarvan had ik binnen 2wk na reservering 20% aanbetaald. Het gaat dus niet om kleine bedragen en vandaar dat ik graag wilde weten waar ik juridisch sta nu de kans zo groot aanwezig is dat trouwen op locatie niet door zal gaan..

panter22
door panter22 - Mar 13, 2021 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt toch nu trouwen en ook voor de kerk en later iets voor de familie organiseren.
Je vindt er niets aan om het trouwfeest te verzetten.
Wat is er nu voor gezelligheid aan als ieder op 1,5 afstand moet zitten. Dat praat ook wat moeilijk met elkaar.
Je denkt misschien alleen aan een trouwfeest, een half jaar later weer met die trouwjurk aan...
Als het allemaal weer kan, dan zou je ook wat anders kunnen bedenken dan een trouwfeest, een warm of koud buffet, of iets anders..
Gezellig met de hele familie aan tafel.
Wat betreft de afspraak met het restaurant voor het feest, of dat dat kunt verzetten, kijk in de voorwaarden die je gekregen hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2021 om 16:34
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook, voor mij was uw vraag erg duidelijk, ook gelet op uw toelichting die u nu geeft. Wij proberen u allemaal op basis van onze mening te adviseren maar als het 'er echt op aan komt' en er sprake blijkt van een groot betalingsmeningsverschil is het toch dan altijd een rechter die de uitspraak moet doen op basis van standpunten van eiser en alsdan gedaagde.

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2021 om 17:01
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Eerst schrijft u:
Wij willen echter niet verzetten maar persee nú trouwen,
Als we nu trouwen heeft een feest ergens volgend jaar namelijk geen enkele meerwaarde voor mij, daar zit ik niet op te wachten.

Later schrijft u:
Het gaat mij er niet om dat ik straks zo nodig dat feest wil laten door gaan als dat twijfelachtig is. In dat geval trouwen we idd heel klein met alleen de allernodigste personen. Trouwen voor de wet en kerk en klaar... Wat niet kan, kan niet. Simpel..

Het eerste is en blijft onzeker, ook financieel en hoe hogerhand beslist in den haag,
Het tweede is vrijwel zeker flink zekerder en verstandiger.

U kunt na het coronapandemie bij uw eenjarig huwelijk dan een feestje geven, in de bestelde locatie. 't Is maar een idee..

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2021 om 22:09
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Uw aanvulling is wat verwarrend, u schrijft in eerste instantie dat u de bruiloft door laat gaan. Echter afhankelijk van wat de regels zijn zou het kunnen dat ook dan het feest niet door kan gaan. Er is dan sprake van overmacht van beide zijde en gelet op de houding van de beheerder denk ik niet dat deze u zal verplichten maar mogelijk verzoeken alsnog een datum vast te stellen. Verder schrijft dat u dan al getrouwd zou zijn maar waar vindt dat dan plaats. Zo dit op een andere locatie zou zijn is hier sprake van eenzijdig annuleren door u en kan er een vergoeding gevraagd worden. Dit zou dan de aanbetaling kunnen zijn maar ook een hoeger bedrag  als deze reeds kosten heeft gemaakt. Maar nogmaals bespreek het op de lokcatie, de beheerder kan u daar duidelijkheid in verschaffen.

Ma
door Maantje67 Mar 14, 2021 om 17:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, er zijn 2 verschillende dingen.. a) het trouwen op zich en b) een bruiloft(sfeest).
Het trouwen op zich willen we nu doorzetten en niet verplaatsen naar bijv vlg jaar, omdat wij met ouders te maken hebben van eind 80 en begin 90 die momenteel hard achteruit gaan. Of ze er daadwerkelijk lijfelijk bij zullen zijn of via videoverbinding ff terzijde, maar we vinden het belangrijk dat ze het nog wel mee kunnen maken. Zouden we naar vlg jaar verzetten, dan kan het te laat zijn. Maar als we dus nu voor de wet en kerk trouwen, heeft het beoogde feest zoals we voor de corona in gedachten hadden, geen meerwaarde voor ons. Wat moet je vlg jaar met een feestje, waar het enige van het hele programma wat overeind blijft staan een loungemoment, een diner en een afterborrel is (geen avondbruiloft). Trouwceremonie hoeft immers niet meer, kerkelijke inzegening niet meer en ook de fotoreportage doen we op de "echte" trouwdag zelf. Nu de corona er is, is het niet anders dan dat de huwelijksdag zoals we die ooit in gedachten hadden niet op die manier ingevuld kan worden, daar hebben we ons absoluut bij neergelegd. Dat heet overmacht wat niemand kon voorspellen. Maar we zitten nu wel voor het feit dat we moeten kijken wat onze rechten en plichten zijn tov de trouwlocatie. Daar zijn we immers een overeenkomst mee aangegaan, waarvan de inhoud -eveneens door overmacht en niet door onwil- niet kan worden waargemaakt. Zijn wij verplicht om een datum bijv vlg jaar ergens te accepteren, terwijl wij daar geen belang bij hebben? Ik wil gewoon niet nu trouwen en dan vlg jaar ergens loungen en eten en that's it. Dat is voor mij geen trouwfeest te noemen.. de trouwdag heb ik alleen over 2,5 maand..

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2021 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er is helemaal geen overmacht. U kunt daar gewoon trouwen.

gerbera
door gerbera Mar 14, 2021 om 22:11
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 u weet nu al wat over 2,5 maand de coronaregels zijn? Als dan de tent dan gesloten moet zijn is er sprake van overmacht.

mahadma
door mahadma Mar 14, 2021 om 22:47
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als je niet je trouwfeest kan vieren door overmacht, dan kan je toch het 1 jarig huwelijk 1 jaar vlater vieren, geen schade dan.

Ma
door Maantje67 Mar 15, 2021 om 00:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

@Mahadma, dat zou idd kunnen.. maar het voelt niet meer als een trouwdag dan.. trouwceremonie hoeft dan al niet meer, kerkelijke inzegening niet, fotoreportage niet.. rest een loungemoment, een diner en na het diner kort naborrelen.. om daar een locatie af te huren waar alleen de locatiehuur al bijna 2000 euro is, er andere vaste(verplichte) stelposten zijn van ruim 1000 euro.. dan ben ik al 3000 euro kwijt en heb dan nog geen hap eten en geen slok drinken.. die kosten zou ik ook hebben als ik over 2,5 maand wél de hele dag daar mijn complete bruiloft van a-z zou vieren, maar dat hoort bij eeb bruiloft.. maar vlg jaar zou het geen bruiloft zijn, maar niet meer dan een etentje met familie.. dat vind ik wel ff iets anders..

mahadma
door mahadma Mar 15, 2021 om 00:30
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Je één jarig huwelijk zal altijd anders aanvoelen als je trouwdag, eens, maar als je je éénjarighuwelijk uitgebreid en zonder extra kosten kan vieren kom je er financieel wel beter van af.

mo
door mof - Mar 15, 2021 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het bedrijf dat de locatie verhuurt u verplicht te verzetten omdat het gebeuren geen doorgang kan vinden dan kunt u uw kiezen voor een andere dag in de toekomst danwel van de overeenkomst afzien en evt aanbetalingen terugontvangen.

als u zelf besluit af te zeggen heeft u alleen met de huurvoorwaarden te maken, als de verhuurder daarin expliciete voorwaarden aan annuleren heeft gesteld dan bent u daaraan gehouden.

Kirsha
door Kirsha - Mar 15, 2021 om 16:53
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben onze trouwdag op 6 mei.

En wij hebben na iedere persconferentie contact met onze trouwlocatie omdat we alles al een jaar hebben moeten uitstellen.

We weten natuurlijk niet wat kan en wat niet maar ze hebben ons een redelijke optie gegeven zodat er wel gewoon getrouwd kan worden met max 30 gasten.

Als het goed is heb je ook iets ondertekend een contract of iets dergelijks?

Hier staat alles in over hoe het werkt met annuleren. Verplaatsen is gratis, want je neemt nogsteeds hetzelfde product af alleen op een andere datum.

Je mag (op dit moment) met 28 gasten trouwen. Huh? 28 hoor ik je denken. Ja jullie tellen ook mee dat maakt 30.

Mijn advies: bel de locatie leg uit wat je zorgen zijn en misschien hebben ze wel de perfecte oplossing voor jullie!

rj
door rjw Mar 18, 2021 om 11:24
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Lijkt me ook het meest logische om het zo aan te pakken. De locatie zal ondertussen wel wat ervaring met dit soort zaken na zo'n lange tijd.

pe
door pebk - Mar 15, 2021 om 17:00
590 Antwoorden / 0 Vragen

De bedrijven hebben het op dit moment al behoorlijk lastig. Als ze het moeten verzetten, wat ze liever niet zouden willen lijkt me, dan kunnen ze in ieder geval rekenen op uw huwelijksfeest voor hun toekomst. Volgens mij hebben zij het recht u op een later moment te faciliteren voor een feest, waarvoor u de aanbetaling al hebt gedaan. Het kan best zijn dat ze coulant zijn en u uw geld terug geven. Of u daar het recht op heeft weet ik niet. Voor zover ik weet niet. Misschien eens vragen de rechtsbijstand of het juridisch loket?

Wat betreft de aanbetaling. Heeft u de (ontbindende) voorwaarden al eens bekeken? Staat daar niets in als overmacht, teruggave van aanbetaling, met data of periode voor aanvang? Of zijn de afspraken niet contractueel vastgelegd?

Wij hadden dit jaar ook groots willen vieren (geen 12k overigens) dat mijn vrouw 40 werd. Locatie afhuren, groot feest met band wat we niet bij ons huwelijk konden doen, omdat ze hoogzwanger was van de tweede. Maar helaas kan dat nu niet. Als het mee zit vieren we staks haar 41ste verjaardag wel groots. De waarde blijft voor ons hetzelfde. Ik kan echter niet oordelen over u en uw gevoel.

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2021 om 23:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Houdt u aan de wetten en regels dan is er niets aan de hand.

Al die regels zijn er om te voorkomen dat overal iedereen met Corona besmet kan worden.

Die locatie zal voorwaarden hebben, dus daar ook maar eens in verdiepen? Met de mensen daar overleggen wat kan?
Of pas gaan feesten als Corona ver achter u en iedereen ligt?