na
door namaste1968 Jan 7, 2011 om 09:36
Geldzaken & recht

BSN-nummer

Het moet niet zotter worden. Om een afspraak
bij een gemeente Venlo te maken dien je bij het bonnetjesapparaat je BSN nummer in te voeren. Zo kan iedereen kan en public zien welk bsn je hebt. Privacy? waar dan. Aan de balie geven ze als antwoord dat men met zijn tijd mee gaan en dat het een service is voor de burger?

Welke service? Het Big Brother is watching you effect wordt steeds groter. Het wordt steeds meer een samenleving welke George Orwell voorspelde in zijn boek 1984

2184 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2011 om 10:39
11606 Antwoorden / 51 Vragen

Scherm bij het invoeren je gegevens zoveel mogelijk af. Het enige logische voordeel wat ik zie, is dat als je uiteindelijk bij het juiste loket bent, ze daar alle gegevens van je direct paraat hebben. En dat zou versnellend kunnen werken. Of dat ook zo is, zal moeten blijken.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 7, 2011 om 11:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je moet bij heel veel handelingen je bsn nummer opgeven dus zo geheim is dit niet. Elke keer dat je hem doorgeeft is de kas groot dat hij misbruikt kan worden.Er zijn erger dingen om je druk om te maken.

de motormuis
door de motormuis - Jan 7, 2011 om 12:24
598 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 7 jan 2011, 11:42]Je moet bij heel veel handelingen je bsn nummer opgeven dus zo geheim is dit niet. Elke keer dat je hem doorgeeft is de kas groot dat hij misbruikt kan worden.Er zijn erger dingen om je druk om te maken.

Nou ik vind anders dat dit niet goed te praten is, er zijn erger dingen om je druk om te maken.
Je moet op steeds meer plaatsen je bsn gebruiken en dan zeg jij dat de kans op misbruik groot is.
Lekker dan. Dan zou iedereen zo maar op bepaalde site's met jouw bsn nummer van alles over je te weten kunnen komen of er inderdaad misbruik mee kunnen maken. Hopelijk moet je dan toch wel op zo'n soort site's ook nog als extra beveiliging je "wachtwoord" invoeren voordat je verder kunt gaan.
Net zoals bij de belastingdienst bijv. Zonder je "wachtwoord " in te voeren gaat het programma niet verder.
Zoniet, dan is het inderdaad ver te zoeken met de veiligheid van gebruik bij je bsn nummer.

erik008
door erik008 - Jan 7, 2011 om 14:09
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ik denk eerder dat de afscherming van het bonnetjes apparaat jouw probleem is.
Door het invoeren van het BSN weet de medewerker direct wie jij bent.
Als je iets komt halen, kunnen ze het al vast klaar leggen bij de juiste balie
Ook bij een vervolg afspraak kan de computer je dezelfde medewerker toewijzen.
Bij lastige klanten, kan de bewaking gewaarschuwd worden.

Voor info over schending van privacy.
Bits of Freedom

rj
door rjw - Jan 7, 2011 om 23:15
3298 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=de motormuis schreef op vrijdag 7 jan 2011, 12:24]

Je moet op steeds meer plaatsen je bsn gebruiken en dan zeg jij dat de kans op misbruik groot is.
Lekker dan. Dan zou iedereen zo maar op bepaalde site's met jouw bsn nummer van alles over je te weten kunnen komen of er inderdaad misbruik mee kunnen maken. Hopelijk moet je dan toch wel op zo'n soort site's ook nog als extra beveiliging je "wachtwoord" invoeren voordat je verder kunt gaan.

Noem eens een site waar je met enkel een BSN nummer gegevens over iemand kunt ophalen?

invalide
door invalide - Jan 8, 2011 om 17:54
787 Antwoorden / 5 Vragen

En hoe komen buitenlanders dan aan de beurt als zij iets willen vragen?

Als ik naar deze gemeente wil verhuizen en eerst info wil moet ik zonder BSN ook info kunnen krijgen.....
Beetje vreemd dus!

rj
door rjw - Jan 8, 2011 om 23:02
3298 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=invalide schreef op zaterdag 8 jan 2011, 17:54]En hoe komen buitenlanders dan aan de beurt als zij iets willen vragen?

Als ik naar deze gemeente wil verhuizen en eerst info wil moet ik zonder BSN ook info kunnen krijgen.....
Beetje vreemd dus!

Ander loket... Maar omdat de veruit de meeste mensen wel een BSN nummer hebben, is het niet zo'n gekke oplossing.

tdehond
door tdehond - Jan 10, 2011 om 13:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vind dit te ver gaan en zou er mijn beklag over doen in het besef dat het niet zal helpen.

pl
door plhb - Apr 17, 2011 om 19:18
10 Antwoorden / 3 Vragen

In Zoetermeer wordt het BSN gebruikt als volgnummer op de zg zoetermeerpas, die wordt verstrekt aan minima. Daarbij horen coupons om in te leveren bij accepterende instanties zoals sportclubs, musea, cursussen, bibliotheek enz, met hetzelfde volgnummer (het BSN dus) erop vermeld. Zulke instanties beschikken zo over het BSN van de houder van een zoetermeerpas. Dat vind ik niet wenselijk. Ik weet niet hoe betrouwbaar de penningmeester van een sportclub is.
Voorheen was het nummer gerandomiseerd, dat lijkt mij beter.
Zelf ben ik vrijwilliger bij een activiteit waar de zoetermeerpas wordt geaccepteerd, en ik vind dat ik niets te maken heb met het BSN van de deelnemers daaraan. Ik ben voor deze activiteit niet gescreend of beëdigd.

börgemeister
door börgemeister - Apr 18, 2011 om 02:40
506 Antwoorden / 25 Vragen

Als naast het invoeren van een BSN-nummer ook uiteraard naar uw identiteitsbewijs wordt gevraagd door de ambtenaar/ambtenares.

Suggestie voor de gemeente: door de chip op de (geldige) identiteitsbewijs bij het apparaat te houden zou het niet meer hoeven te zijn om separaat uw BSN-nummer in te voeren en uiteraard om uw identiteitsbewijs vragen door de ... Vertrouwen is goed, controle is beter!

Misschien maken wij ons om welk wissewasje dan ook druk, waarschijnlijk dat het medio december 2012 wij ons niet meer druk hoeven te maken, volgens de Maya's zou dan de wereld vernietigd worden.

Ik was 50 jaar terug ook mijn tijd vooruit, toen tekende ik al - naast de geldboom - een prototype van een 'geldautomaat', want als er een croquet uit een automaat kan worden gehaald, dan zou er ook geld uit de automaat kunnen worden gehaald. Circa vierentwintig jaar later is het realiteit geworden, de geldautomaat.