JB
door JBFvK Mar 13, 2021 om 10:07
Geldzaken & recht
Buitenmuur dakopbouw van de buren op onze grond, mag dit zonder onze toestemming?

Onze buren plaatsen een dakopbouw aan die van ons. Dit wisten we van tevoren en hier hebben we geen bezwaar tegen. De buitenmuur van onze dakopbouw eindigt precies op de erfgrens, aan onze kant.

Onze dakopbouw bestaat voor een deel uit woonruimte en een deel dakterras. De dakopbouw van de buren zal volledig uit woonruimte bestaan en dus langs ons dakterras komen.

Nu zag ik gisteren opeens dat de binnenmuur van de buren tot de erfgrens komt, maar dat de buitenmuur van de buren volledig op ons dakterras en dus op onze grond zal komen (12 centimeter breed op ons dak).

We wisten van tevoren dat hun dakopbouw langer zou zijn, maar we wisten niet dat hun buitenmuur op ons dak zou komen. We hebben hier GEEN toestemming voor gegeven.

Mag dit zomaar?

6336 8 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 13, 2021 om 10:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij niet nee.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2021 om 10:25
16887 Antwoorden / 202 Vragen

NEEN, dat mag m.i. niet! Neem contact op met de juridische afdeling van https://www.eigenhuis.nl/contact/#/  of eventueel uw rechtsbijstandsverzekeraar.

Mogelijk is ook vragen van advies aan uw eigen opstalverzekeraar zeer zinnig omdat een overstekend dak ook in die zin problemen kan opleveren.

Aanvullend, zie deze https://www.wetrecht.nl/burenrecht-regenwater/

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2021 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wordt dan voor het eerste stuk uw buitenmuur ook de buitenmuur van de buren?

JB
door JBFvK Mar 13, 2021 om 10:49
Antwoorden / 1 Vragen

Tegen onze volledige buitenmuur staat een houten frame met daarin isolatiemateriaal.

getty
door getty - Mar 13, 2021 om 11:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga gewoon even naar de buurman en vraag hierna zonder gelijk in de hoogste boom te gaan zitten. Werkt vaak beter qua relatie dan gelijk met rechten en plichten te gaan dreigen.

ma
door malty - Mar 13, 2021 om 11:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als tegen uw buitenmuur een houten frame staat met isolatiemateriaal hoe kan hun binnenmuur dan tot de erfgrens komen als uw buitenmuur al tot de erfgrens komt?

gerbera
door gerbera Mar 13, 2021 om 22:25
7382 Antwoorden / 14 Vragen

De uitbouw wordt deels tegen de buitenmuur van de TS gebouwd maar loopt verder door. Dat wat tegen de buitenmuur van de TS zit wordt de binnenmuur van de buren. De uitbouw wordt groter dan bij de TS en bij dat doorlopend stuk komt de buitenmuur van de buren volgens de TS op zijn grond. Is ook een onduidelijke foto.

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Mar 13, 2021 om 11:53
737 Antwoorden / Vragen

Uw buur mag zonder uw nadrukkelijke toestemming helemaal niets op of boven uw perceel bouwen. Wanneer de muur van uw eigen opbouw volledig op uw perceel is gebouwd (en daarmee geen gedeelde muur is, maar uw eigendom), mag uw buur zonder uw toestemming zelfs niets aan uw muur vast bevestigen.

U zou uw eigen dakopbouw dus probleemloos moeten kunnen afbreken/vernieuwen zonder dat dat straks invloed heeft op de opbouw die uw buren nu neerzetten.

Nu u geconstateerd heeft dat uw buren uw eigendom niet respecteren, is het tijd om direct bij ze aan te bellen en het gesprek aan te gaan.

En nee: wanneer de buurman van de gemeente een vergunning heeft om de dakopbouw te bouwen zoals dat nu gedaan wordt, is dat nog steeds niet toegestaan zonder uw toestemming. Bij een vergunningaanvraag beoordeelt de gemeente alleen of zij kunnen instemmen met de (ver)bouw(ing). Er wordt door de gemeente niet geoordeeld over de civielrechtelijke situatie ter plaatse.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 13, 2021 om 15:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas,  U had bij deze melding en aanvraag moeten kijken hoe het eraan gemonteerd ging worden.

Kreeg hij net als op de foto ook een zware stenen buitenmuur?
Als er een buitenmuur  naast de Mandelige muur komt in dit geval zou  dat erg zwakke constructie worden.

Grotere opbouw en minder terras, en nog randje van jou af?
Die 15 cm zou ik niet leuk vinden maar het gewicht wel.
Een stenen muur  op jou dak.... daar is het bepaald niet voor gemaakt.

Vraag je buren een de aannemer en helaas is de tekening door gemeente goedgekeurd.
Dat kan nogmaals aanpassen  en wachten op gemeente worden als dit  fout gemaakt word.
Zelf zou ik die wand met kunststof  of vezelcement platen  afwerken voor minder Kg.... als oplossing.

Samengevat;  de  Kilo knaller op jou terras is erger dan  15 cm verliezen  en  bij lekkage door werkzaamheden vanaf jou dak,
 dit ook gelijk claimen...  dus hopelijk  liggen daar tegels of beschermplaat en komen er geen zware voorwerpen op te staan.

Het blauwe vermoedelijk trappetje op foto,  is dat voor de bouw of van je zelf?
Graag foto draaien en iets verder weg zodat er meer opstaat...

Iv
door Ivo W Mar 13, 2021 om 22:44
737 Antwoorden / Vragen

U zit er volledig naast. Zolang de buurman nergens toestemming voor vraagt, mag de buurman niets op of aan de woning van TS aanbrengen. De buurman mag officieel aan 'zijn kant' van de muur er nog geen schroef in draaien zonder nadrukkelijke toestemming van TS. Laat staan dat er een hele muur op het dak van TS gezet wordt.

panter22
door panter22 - Mar 13, 2021 om 17:27
6599 Antwoorden / Vragen

Zit er al een houten lat tegen jullie muur geschroefd? Zie ik dat nu goed dat de muur op de afvoer van het regenwater komt te staan?
De buren hebben wel toestemming gevraagd, maar je hebt de tekeningen  waarschijnlijk  niet gezien. Want dan was het je wel opgevallen dat het zo niet kon.
Of is de buurman zelf aan het klussen geslagen en maakt hij een uitbouw uit de losse pols?
Vervelend, maar zo snel mogelijk praten, want nu kan er nog wel wat veranderd worden.