Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 3, 2017 om 21:25
Geldzaken & recht

Buren hebben zonder toestemming gezamenlijke heg weggehaald.

Toen ik vorige week thuis kwam zag ik tot mijn schrik dat de gezamenlijke heg van de voortuin helemaal vernaggeld was. De (nieuwe) buurman kwam gelijk naar buiten en vertelde dat hij een (volgens hem) een mooi strak hek ging plaatsen met oog op toekomstige kinderen. Hij gaf aan dat hij overlegd had met mijn man wat achteraf niet zo is. Ook vertelde hij dat hij de (gezamenlijke) schutting in de achtertuin ook gaat vervangen. Ik geef het eerlijk toe, ik was te verbouwereerd om assertief te reageren. Ik kan nu wel huilen. Het was een mooie groene heg. Alle voortuinen in de straat hebben het zo. Ook heb ik gezien wat voor hek gaat plaatsen en ik vind het te lelijk voor woorden. Nu is het zo dat we binnenkort ons huis te koop gaan zitten (hadden we de buren nog niet gezegd). Wij hadden het huis helemaal verkoopklaar en volgende week zou de makelaar foto's komen maken. Wat is hierin wijsheid? Wat zijn mijn rechten?

13217 15 Rapporteer

getty
door getty - Jun 3, 2017 om 21:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stonden de heg en schutting op zijn grond?

Bitterbleu
door Bitterbleu - Jun 3, 2017 om 21:42
55 Antwoorden / 58 Vragen

Precies op de erfgrens.

hansje klein
door hansje klein Jun 4, 2017 om 17:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dan mag zonder overleg dus niets veranderd worden ... tenzij uw man onduidelijk/vaag is geweest toen dit eerder 'besproken' werd. U moet zelfs de helft van de kosten gaan meebetalen wanneer de buurman bij de vermeende toezegging van uw man zal blijven.

ha
door halex - Jun 3, 2017 om 22:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wijsheid? Rechten? U wilt gaan verhuizen, dus ik zou me er vooral geen zorgen meer om gaan maken. Dat mogen de kopers van uw woning doen. Die moeten er met de buren uitkomen hoe de nieuwe erfafscheiding er uit gaat zien.
Gelukkig had u al verhuisplannen, dus u kunt dit lekker van u af laten glijden. Succes met de verkoop!

hansje klein
door hansje klein - Jun 3, 2017 om 22:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Elk nadeel hep sun voordeel ...

Foto's vanuit een 'meer ruimelijk perspectief' laten maken, nu zonder die heg ....
en die schutting mag hij ook niet weghalen zonder overleg en dat doet u dus pas na het fotograferen.

Ge
door Genee - Jun 3, 2017 om 23:04
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Smaken verschillen, uw buurman vindt het een prima hek, u vindt het foeilelijk, kan gebeuren.
Neem aan dat de schutting in de achtertuin er nog staat.
Bel bij uw buurman aan en zeg dat hij die schutting in de achtertuin moet laten staan.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jun 4, 2017 om 00:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou die buurman ter verantwoording roepen. Zoals u het hier schetst heeft die man tegen u gelogen en is zomaar zonder toestemming zijn eigen gang gegaan, daar mag je iemand gerust op aanspreken. Hij heeft die heg vernaggelt, dan mag hij hem ook weer in orde brengen. Omdat u daar toch weggaat, kunt u het gerust hard spelen, want straks ziet u hem toch nooit meer.
Hij mag wel een schutting plaatsen, maar zonder uw toestemming alleen op eigen grond.

Uw rechten zijn als volgt:
(bron klik HIER waaruit)

De buren willen de erfafscheiding vervangen

Willen uw buren de gemeenschappelijk heg op de erfgrens vervangen door een schutting? Dan hebben uw buren uw toestemming nodig. U bent voor de helft eigenaar. Daarom moet u samen afspraken maken over het vervangen van de erfafscheiding.

Komt u er samen niet uit? Schakel dan een mediator (conflictbemiddelaar) in om afspraken op papier te zetten. Wordt u het niet met uw buren eens, dan moet uw buurman aan de rechter toestemming vragen om op de erfafscheiding een schutting te plaatsen.

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2017 om 06:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Uw huis is bijna verkoopklaar; uw makelaar zal het, neem ik aan ook on-line zetten met foto's? Bijna alle foto's van te koop staande huizen zijn ge-foto-shopped, dus heg kan men er nog best inzetten, mocht u daarop staan. Eventuele kopers letten eerst op het huis, indeling etc. Denk niet dat een goed te verkopen huis afhangt van een heg. Zou me absoluut niet gaan opwinden tegen/over die nieuwe buren, ook als is het rechtstreeks een rot streek die ze u geleverd hebben. Succes overigens met de verkoop.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2017 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijna alle foto's van huizen gefotoshopped? Hoe komt u daarbij? En als er geen heg meer is, ga je die natuurlijk niet stiekem toevoegen.

tenormin
door tenormin Jun 4, 2017 om 17:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Goede morgen, omdat foto's van de huizen die ik aangeboden heb zien worden  mooier zijn dan.... groter lijkend... En die heg hoeft natuurlijk niet erbij gemaakt worden maar kan dus wel.

Ni
door Nientje1980 Jun 4, 2017 om 20:30
46 Antwoorden / Vragen

Dat is een kwestie van slim fotograferen. Bijv op de vensterbank gaan staan en de camera in een bepaalde hoek houden. Gebruik maken van het zonlicht, goed opruimen en poetsen. (Zelf een keer van die foto's gemaakt, en zagen er super uit, maar niks gedaan met fotoshop.
Neemt niet weg dat dat uiteraard wel eens gebruikt wordt.

tijger1
door tijger1 Jun 4, 2017 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vóór de verkoop van mijn huis stonden er diverse woningen in mijn buurt te koop, allemaal met foto's op Funda. Ik kende die huizen. In het geheel niets aan gefotoshopped.

jo
door jorisw - Jun 4, 2017 om 10:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de verkoop hoeft het helemaal niet slecht te zijn als de heg is vervangen door een hek. Een hoop mensen hebben helemaal geen in zin het onderhoud van zo'n heg. Het is niet voor niets dat half Nederland is volgezet met hekken uit de DHZ winkels...

Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 4, 2017 om 20:43
55 Antwoorden / 58 Vragen

Probleem is dat alle voortuinen in de straat allemaal dezelfde groene heggen hebben. Nu hebben wij een voortuin met aan de ene kant een groene heg en aan de andere kant een hoog houten hek.

panter22
door panter22 - Jun 4, 2017 om 12:22
6599 Antwoorden / Vragen

De buurman gaat de gezamenlijke schutting in de achtertuin vervangen? Doet hij dat op eigen kosten?
Of wil hij dat jullie de helft betalen? Het is verstandig daar een afspraak over te maken,
Nieuwe eigenaren  vragen vaak naar de buren. Geen ruzie maken over een schutting of een hekje.

Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 4, 2017 om 20:38
55 Antwoorden / 58 Vragen

Ja, dat doet hij op eigen kosten. Er is niet overlegd en alles was op orde. Wij gaan geen cent eraan mee betalen.

panter22
door panter22 Jun 5, 2017 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Maar jullie geven wel toestemming om de schutting te vervangen. Want jullie protesteren er niet tegen.
En schutting op de erfgrens is gezamenlijk eigendom.
Over vervanging moeten jullie het samen eens zijn en samen de kosten betalen. Je mag best regelen dat de buurman de schutting gaat betalen.
Is de afspraak dat de buurman de schutting op eigen kosten gaat vervangen of komt hij later nog met de rekening?
De buurman gaat voortvarend te werk, voor je het weet heb je een conflict. Niet goed voor de verkoop van je huis.

hansje klein
door hansje klein - Jun 4, 2017 om 17:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het kritieke punt ...

is, wanneer uw buurman nu zal volharden in de uitspraak, 'dat uw man bereids heeft toegezegd'. Dan komen hek en schutting op de erfgrens en u betaalt de helft van de kosten zelfs nog mee ...

Wijsheid is dus: Tegenactie/stoppen.

Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 4, 2017 om 20:45
55 Antwoorden / 58 Vragen

De schutting is dus op onze grond terecht gekomen. Ik ben nu in zo'n bui dat ik in staat  ben om het hek gewoon weg te slopen en geen mens die er dan van wat kan zeggen ;-)

hansje klein
door hansje klein Jun 4, 2017 om 20:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn advies is ... vandaag rustig blijven,

want u staat in uw recht en morgen via het juridisch loket een mediator regelen, die met de buren gaat praten. Advocaten, rechters en de rechtsbijstandsverzekering gaat in uw geval te lang duren wanneer de buurman werkelijk zo'n idioot is als het zich hier aanvoelt.

Bitterbleu
door Bitterbleu - Jun 4, 2017 om 20:36
55 Antwoorden / 58 Vragen

Goedenavond, allereerst excuus dat ik nu pas antwoord. Het hek (een soort van lage schutting) is geplaatst. Mijn man en ik heb beiden gewerkt vandaag. Nu blijkt dat zowel de paal alsmede het hek/schutting op onze grond zijn geplaatst, dus over de erfscheiding heen. Dus er is gebruik gemaakt van zo'n 10 cm van onze grond. Ik weet het, we zijn van plan om te verhuizen er staat ern nieuw hek etc, etc. Maar dit gaat me een tikje te ver. De buurman heeft niet met ons overlegd èn onze grond is gebruikt. We hebben nu ook geen ruimte meer om er iets anders tegenaan te zetten. We zijn ons nu aan het beraden hoe nu verder.

hansje klein
door hansje klein Jun 4, 2017 om 20:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De rechtsgang is duidelijk, maar ik zou toch niet graag in uw schoenen willen staan om met ruzie en een proces met nieuwe buren te moeten beginnen, óók of juist wanneer, u uw huis gaat verkopen met het lelijke mankement van een strook ingepikte grond.

ha
door halex Jun 4, 2017 om 21:01
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Laat zitten. De kopers van uw huis moeten dit maar oplossen.

hansje klein
door hansje klein - Jun 4, 2017 om 21:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik plaats mijn tip nogmaals, maar voor alle deelnemers zichtbaar (zie mediatorgedeelte): juridisch loket

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2017 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik zou thuiskomen en er staat ineens een hek op mijn grond, haalde ik dat er meteen uit. Simpel, niks mediator. Wat zullen we nou krijgen.

hansje klein
door hansje klein Jun 5, 2017 om 00:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Terwijl er eerder al vast en zeker beweerd wordt dat dit zo is afgesproken met de heer des huizes?

Wanneer die (fantasievolle?) buurman nog met een getuige komt opdraven is het vernieling en worden de rollen ineens omgedraaid. Ik zou hier niet voor de beurt voor eigen rechter gaan spelen en professionele de klus lten klaren op kosten van de veroorzaker. NB. Natuurlijk zou ik ook meteen de neiging hebben om de boel gelijk op en weg te ruimen ...

zoekster1
door zoekster1 Jun 5, 2017 om 00:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De buurman kan wel meer beweren over een afspraak, de bewijslast daarvoor ligt geheel bij de buurman. Die zal het moeten bewijzen. Als de schutting geheel op de grond van de vraagsteller is geplaatst, dan is de schutting door natrekking eigendom van de vraagsteller (plus haar man) geworden. Dan kunnen ze ermee doen wat ze willen.

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er kan zoveel beweerd worden. En dat is geen eigen rechter spelen, dat zou het zijn als die schutting op de erfgrens zou staan, en je bent het met die schutting niet eens. Dan is het niet verstandig die schutting zomaar weg te halen.

Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 5, 2017 om 10:18
55 Antwoorden / 58 Vragen

Ik kan het niet anders dan eens zijn met tijger. Ik stap dus straks naar de buurman waarbij hem ik ga aanspreken. Dat lelijke kreng staat op onze grond. Er is ook geen ruimte meer voor ons om er iets anders tegenaan te zetten want dan begint het betegelde gedeelte. Wij gaan hem dus voor een keuze zetten. Namelijk: of wij laten het hek verwijderen en alles dus in de oorspronkelijke terugbrengen inclusief heg (door een bedrijf op zijn kosten). Daarbij geven wij toestemming aan de buurman om een nieuwe schutting in de achtertuin de plaatsen (op zijn kosten) op de erfgrens. Daarbij willen we dat hij daarmee ons gedeelte meeneemt aan de achterkant incl. de poort (ook op zijn kosten). Het is namelijk zo dat als er een nieuwe schutting komt deze qua kleur en materiaal een wereld van verschil is met wat er nu staat. Dat ziet er voor ons ook niet uit. Dus ik ga hem voor de keuze stellen, gaat hij niet akkoord met dit voorstel dan verwijder ik het hek aan de voorkant en daar kan hij niets tegen beginnen. En het stomme is, hij had alleen maar hoeven te overleggen en eerlijk te zijn want wij zijn helemaal niet moeilijke en redelijke mensen. Dan hadden we ook willen delen in de kosten. Maar we zijn gekke Gerritjes.

Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 5, 2017 om 10:20
55 Antwoorden / 58 Vragen

En natuurlijk maak ik vantevoren even foto's van de schutting, dar lijkt mij wel zo handig ;-)

hansje klein
door hansje klein Jun 5, 2017 om 12:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Klinkt allemaal totaal redelijk en absoluut logisch (zelfs met die nieuwe poort erbij), maar ... neem uw man mee, want die zou alles met de buurman hebben besproken (om een welles-nietes-debat meteen te kunnen voorkomen).

hansje klein
door hansje klein - Jun 7, 2017 om 15:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Eind goed, alles goed?

Ik vraag me nu wèl af, of de vraagsteller uiteindelijk nog gezellig een borreltje bij de buren heeft zitten drinken en wie uiteindelijk nu dat hekkie heeft verwijderd/verplaatst ...

Ik wantrouw deze plotselinge  'doodse stilte'.

Bitterbleu
door Bitterbleu - Jun 9, 2017 om 16:09
55 Antwoorden / 58 Vragen

Goedemiddag, maandagavond aangebeld bij de buurman die niet open deed. Vervolgens een kort briefje gemaakt met de feiten en dat we daarover graag in overleg wilden en door de bus gedaan. Nog geen 5 minuten later belde hij aan, witheet en met een ontzettende grote mond. Waar we het lef vandaan haalde enz. enz. Vervolgens kwam hij met een kulverhaal dat de heg van hem was omdat de wortels bij hem in de tuin groeiden en dat hij de gemeente had gebeld wat precies de erfafscheiding is.

Nou ja, we hebben de buurman naar binnen gevraagd en daar werd het knetterende ruzie. Ik hoorde namelijk ook van andere buren dat het klusbedrijf van de buurman op onze grond aan het werk was geweest ook zonder onze toestemming dus. Dat laatste vond de buurman niet zijn verantwoording omdat hij niet aanwezig was. We hebben hem dat ook goed in zijn oren geknoopt dat we dat niet nog een moesten merken. En nee, we zijn geen aso's maar hij was niet voor rede vatbaar. Toen krabbelde hij terug en bood zijn excuses aan dat hij niet goed gecommuniceerd had. Ook had hij plannen om de gezamenlijke schutting in de achtertuin te vervangen. We hebben aangegeven dat we hier geen toestemming voor geven.

Daarin krabbelde hij ook terug en gaf aan dat hij zijn schutting dan maar tegen die van ons aan ging zetten. We zijn daarna redelijk uit elkaar gegaan. Wel met de kanttekening dat als hij toch zaken achter onze rug doet mbt de gemeenschappelijke erfafscheidingen dat we naar de rechter stappen. Vervolgens is de makelaar geweest. Die heeft aangegeven dat we ons verder niet druk moeten maken over het hek in de voortuin. Dat dit geen invloed zal hebben op de verkoop omdat het hek netjes staat. Als we er hadden blijven wonen dan hadden we absoluut actie kunnen ondernemen en hadden we volledig in ons recht gestaan maar we gaan toch weg. Maar eerlijk is eerlijk, het blijft zuur dat we hier op de valreep mee te maken krijgen na 19 jaar woonplezier. Nogmaals dank voor het meedenken en wij hebben hier helaas weer veel van geleerd.

hansje klein
door hansje klein Jun 9, 2017 om 17:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw feed-back en veel succes met de verkoop van uw huis ....

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2017 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedankt voor het terugmelden. Aso's denken dat ze de halve wereld hebben.