ks
door kstoutjesdijk Jul 16, 2011 om 09:14
Geldzaken & recht

Cadeaukaart

Geachte heer of mevrouw,

Ruim een jaar geleden heb ik voor m'n verjaardag een hema cadeaukaart gehad met het thema lekker weg. Deze kaart vertegenwoordigt een waarde van 35 euro.
Hema claimt dat deze kaart binnen een jaar na afgifte besteed dient te zijn. Dit staat in de voorwaarden.

Graag zou ik van u willen vernemen of hema deze bestedingstermijn kan stellen aan een cadeaukaart. Is het mogelijk deze kaart zijn waarde na een jaar zo maar verliest?

Met vriendelijke groet,
Kim Stoutjesdijk

1406 8 Rapporteer

pschaecker
door pschaecker - Jul 16, 2011 om 09:25
171 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kim,

Ja dat kan, in de voorwaarden staat duidelijk dat de kaart binnen 1 jaar na aankoop gebruikt moet zijn. Overigens zijn de gewone cadeaukaarten van de Hema onbeperkt geldig.

met vr. gr

stacey
door stacey - Jul 16, 2011 om 11:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Het is helemaal niet zo vreemd dat hier een termijn aan gesteld is, deze kaart vertegenwoordigd feitelijk geen waarde maar een bepaald Arangement (ter waarde van....)
Dat zelfde arangement kost over 2 jaar wellicht het dubbele van wat het nu kost dus zou het niet reeël zijn dit eeuwig tegen de nu geldende prijs aan te bieden.
(Maar mocht het arangement goedkoper worden wordt je feitelijk ook benadeeld als je betaald met een duur betaalde bon)

Het je `gewone` bon die 10,- waard is kun je er nu een ketting voor kopen en volgend jaar een halve...........of een hele met bij betaling.......
Die blijft wel 10 euro waard maar de waarde van die 10 euro verminderd wel..........

mastag
door mastag - Jul 16, 2011 om 11:35
955 Antwoorden / 19 Vragen

Altijd vreemd dat mensen binnen een jaar zo'n bon niet kunnen besteden.
En dan daarna direct gaan klagen omdat deze niet meer te besteden is.

Mastag

bosbess
door bosbess - Jul 16, 2011 om 12:59
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ja Mastag, daar zit wat in, maar het komt volgens mij toch best vaak voor en zal dus wel menselijk zijn. Uitgevers van cadeaubonnen zouden daarom best wel wat soepeler mogen zijn. Logisch dat de waarde van zo'n bon daalt en dat de prijs van wat je ervoor koopt stijgt. Maar om nu na een jaar te zeggen dat je zomaar je 35 euro kwijt bent, lijkt me onjuist en onnodig.

Het is best mogelijk om daar iets op te vinden, bv. dat je iets moet bijbetalen, afhankelijk van de prijs die het artikel of het arrangement op dit moment heeft. Of dat na een jaar de waarde van de bon met zoveel procent vermindert.

Of rekenen de uitgevers van cadeaubonnen juist op deze "meevallers?"

edrick3
door edrick3 - Jul 16, 2011 om 13:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kstoutjesdijk,

Van Consuwijzer:

Wat is een cadeaubon?

Een cadeaubon moet u kopen. Met de waarde van deze bon kunt u later een product uitkiezen. Meestal koopt iemand anders de bon voor u. Degene die de bon koopt, accepteert de voorwaarden die de verkoper heeft bepaald. Meestal staan deze voorwaarden op de cadeaubon. U kunt de cadeaubon meestal niet inwisselen voor geld. U kunt het vragen aan de verkoper, maar hij hoeft u het geld niet te geven.

Geldigheidsduur van een cadeaubon

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op, en hoe lang de bon geldig is. Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.

Met vr.gr.

empyria
door empyria - Jul 16, 2011 om 13:26
504 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het mogelijk om met de Hema te overleggen of ze de cadeaubon willen inwisselen voor spullen uit de winkel i.p.v. het arrangement wat niet meer aangeboden wordt.

Het geld is toch betaald en zit in de Hema zak, daar mocht redelijkerwijs een oplossing voor te bedenken zijn?

stacey
door stacey - Jul 16, 2011 om 13:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=bosbess schreef op zaterdag 16 jul 2011, 12:59]Het is best mogelijk om daar iets op te vinden, bv. dat je iets moet bijbetalen, afhankelijk van de prijs die het artikel of het arrangement op dit moment heeft. Of dat na een jaar de waarde van de bon met zoveel procent vermindert.

Dat werkt niet zo met dit soort arangementen, de overeenkomsten met de aanbieders zullen ook niet oneindig bestaan en aanbieder wellicht ook niet.
Zitten ook workshops bij die lopen veelal ook geen jaren ....

Maar het is nogal simpel, er staat een datum op
Als je een worst koopt die een maand houdbaar is en je wil hem een jaar later opeten heb je ook pech en ben je ook je geld kwijt...............
Zie het verschil allemaal niet zo dus om bedrijven te ` verdenken` hier een meevaller uit te halen vind ik onzin, kopers of krijgers van de bon zijn gewoon laks...............jaar is lang zat om iets te regelen.

bosbess
door bosbess - Jul 16, 2011 om 14:56
354 Antwoorden / 40 Vragen

Stacey, ik begrijp Mastag en jou heel goed. Het is heel logisch wat jullie zeggen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik lang geleden ook wel eens een cadeaubon (voor mijn verjaardag) na een paar jaar weer ergens terugvond in een la. Glad vergeten. Ik vond het stom van mezelf en heb de bon weggegooid, maar ik vind dat vraagstelster ergens toch wel een punt heeft.

In ieder geval komt het vrij vaak voor. Ik heb misschien iets te hard geroepen dat bedrijven er op rekenen, maar ik ben ervan overtuigd dat ze er voordeel bij hebben en dat ook weten.