tr
door treebeek Jun 23, 2011 om 19:45
Geldzaken & recht

C.a.k.

kan kassa nog eens het C.A.K. aan de tand voelen betreffende het lakse werk van het C.A.K. ik heb nl. voor hulp in de huishouding vanaf januari 2011 geen maandelijke nota gekregen, ben vanaf 3 mei aan het mailen naar ze, steeds beloven ze de beschikking te zenden en ook een faktuur en hebben zelf gemailt dat hij op 4 mei verstuurd is. maar niet dus, steeds om de 3 weken heb ik gemailt nu 17 juni zou de beschikking(copie)??? weer verzonden zijn, u krijgt hem vandaag of morgen. deze instelling legt volgens mij alles gewoon aan de kant en heeft helemaal geen interesse in rekening en beschikkingen te zenden. of er een achterstand in de betaling komt interesseerd ze niet. moest geld maar opzij leggen en anders een betalingsregeling treffen.
mijn verzoek is om het C.A.K. nog eens goed te belichten want dit is toch wel van de gekke.
in afwachting van uw berichten verblijf ik met vriendelijke groeten,
c. quaedaekers

5802 14 Rapporteer

ak
door aks - Jun 23, 2011 om 21:38
8 Antwoorden / 6 Vragen

het zal misschien een troost zijn dat er al veel meer mensen zijn dienog niets hebben gekregen van cak
ook mensen die al vanaf vorig jaar hulp in de huishouding hebben,de cak heeft wel hun inkomens(velen hebben een pensioentje en dat wordt echt niet meer
als je een vaste hulp hebt en over een tijdje toch cak rekening krijgt kun je met de hulp de uren na kijken
ik weet dat niet een echte oplossinh is maar u bent niet de enigste met ditprobleem

fi
door fisbel - Jun 23, 2011 om 23:29
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het CAK is een groot log lichaam, maar wel toegankelijk en soms zelfs gebruikersvriendelijk. Veel medewerkers proberen oprecht in mijn ervaring duidelijkheid te verschaffen. Veel vragen betreffen de Eigen Bijdrage. Hierbij is het CAK afhankelijk van aanlevering gegevens oa van de Belastingdienst. Bovendien heeft het CAK te maken met steeds wisselende regelgeving tav de Eigen Bijdrage. Zo is miv dit jaar de verrekening van de Eigen Bijdrage via een PGB weer volledig naar het CAK gegaan in plaats van de zorgverzekeraar.

Heel veel misverstanden ontstaan doordat mensen de (ingewikkelde) regelgeving niet goed begrijpen of onjuist interpreteren. En ondanks de uitgebreide informatie op de site en de steeds weer meegezonden toelichtingen is er nogal eens sprake van miscommunicatie. Daarenboven:de afrekeningen met de vierweeksperioden zijn niet gemakkelijk te lezen. Velen doen niet eens moeite de afrekeningen te begrijpen. Er wordt aan gewerkt deze afrekeningen begrijpelijker te maken, maar dat schijnt vanwege de (gekozen) systematiek niet zo eenvoudig te zijn.

Als rekeningen zich ophopen, correcties plaatsvinden wordt het helemaal een lastige zaak door de bomen het bos te blijven zien. Als het opgegeven inkomen ook nog eens niet in overeenstemming is met het daadwerkelijke inkomen, is Leiden in last vanwege het bijbetalen.

Zo moeten velen in 2011 een hogere Eigen Bijdrage betalen. Dit omdat het verzamelinkomen 2009 (peiljaar voor eigen bijdrage 2011) hoger uitkomt. Dit hogere inkomen wordt meestal veroorzaakt door minder of geen ziektekostenaftrek vanwege veranderde fiscale wetgeving 2009. Het CAK als uitvoerend orgaan gaat echter niet over wetgeving. Het passieve karakter van het CAK is inherent aan de gekozen politieke stellingnames. Men zal zelf moeten zorgdragen voor het doorgeven van een juist (geschat) inkomen. Bij twijfel liever iets te hoog inschatten. De teveel betaalde Eigen Bijdrage wordt achteraf verrekend.

Intussen blijft het wel vervelend als rekeningen Eigen Bijdrage zo laat afkomen.
Er kan echter een goede inschatting van de Eigen Bijdrage worden gemaakt met bijgaande rekenmodule. Als men dit bedrag (de eigen bijdrage) reserveert, is er zelfs winst: de rente over het gespaarde bedrag mag men behouden.
NB: voor de eigen bijdrage 2011 dient uitgegaan te worden van het verzamelinkomen 2009!
Rekenmodule eigen bijdrage

du
door duimenmaar - Jun 24, 2011 om 06:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik begrijp uw frustratie maar al te goed...en ik kan wel zeggen..het komt vanzelf de nota's, maar daar heeft u weinig aan.

Het is inderdaad meer dan verstandig om toch geld apart te leggen.
Ik zal u uit eigen ervaring vertellen waarom..

Mijn dochter werd in augustus 2010, 18 jaar.. en ook net als u maandenlang gebeld..in januari dit jaar nog eens gebeld...het kwam eraan???

Precies 1 maand geleden viel er een nota in de bus van het CAK..hehe eindelijk...maar...deze nota was maar voor een aantal maanden, ong 5 ...dus ook wij zijn de dupe van dit logge systeem..

Probeer rustig te blijven, want ondanks hun gratis nummer...vertellen ze iedere keer hetzelfde...helaas.
Succes

ka
door kaatjevbeek - Jun 24, 2011 om 13:17
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in een flink conflict met het CAK een poos geleden de Nat. Ombudsman ingeschakeld en dat aan het CAK gemeld.....het heeft geholpen ja. Maar het heeft lang geduurd. Ik had zelf de fout gemaakt de komma te vergeten in het betalen van de eigen bijdrage...bijna mijn hele maandinkomen dus... Het heeft 6 weken geduurd en ik heb flink aan de bel getrokken. Net zolang tot het werd rechtgetrokken. Men had het ook in mijn weblog gelezen (werd gescand!!) Dus wel letten op je taal als je dat gebruikt. De Ombudsman hoefde verder niet in te grijpen.

ho
door honza23 - Jun 24, 2011 om 13:31
261 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=fisbel schreef op donderdag 23 jun 2011, 23:29].......
Zo moeten velen in 2011 een hogere Eigen Bijdrage betalen. Dit omdat het verzamelinkomen 2009 (peiljaar voor eigen bijdrage 2011) hoger uitkomt. Dit hogere inkomen wordt meestal veroorzaakt door minder of geen ziektekostenaftrek vanwege veranderde fiscale wetgeving 2009.
NB: voor de eigen bijdrage 2011 dient uitgegaan te worden van het verzamelinkomen 2009!
Rekenmodule eigen bijdrage

FOUT !
Het CAK gaat bij de berekening van de eigen bijdrages niet uit van je verzamelinkomen 'an sich': aftrek ziektekosten wordt nu juist niet meegenomen, men gaat er van uit dat je die van je 'besteedbare inkomen' moet kunnen betalen. Ik heb dit zelf van nabij meegemaakt.
Het CAK is erg wisselend in kwaliteit: ik heb meegemaakt dat de kwaliteit van het gegeven antwoord slechter was dan dat een 3-jarige kleuter zou hebben gegeven...(advies van een deskundige was om om nog maar eens te bellen en te hopen dat je wel iemand kreeg die wist waar ze het over had...). Ik heb zelf 11 maanden moeten bellen en schrijven om mijn recht te krijgen: het CAK stelde 698 euro vast, het moest 112 euro zijn...
Het probleem ligt er in dat het intern bij het CAK een administratieve warboel is, de regels op zich zijn helder...
Als je echt problemen houdt doe dan als mij: neem contact op met het College voor de Zorgverzekeringen (www.cvz.nl) die kunnen desgewenst op een hoger niveau het CAK aanspreken
Voor de eigen bijdrage geldt niet altijd het inkomen over 2009: indien er meer als 15% verschil is mag je verzoeken om een peiljaarverlegging, zodat het lagere inkomen van 2011 als maat genomen wordt
Nog een tip: ben je gescheiden, heb je kinderen en je ex- zit in een AWBZ-instelling met een inkomen of vermogen: laat deze dan kinderalimentatie betalen !! Die is aftrekbaar, er is meer geld voor de kinderen, en degene in de instelling hoeft niet de hogere maar mag de lagere eigen bijdrage betalen ! Een voorbeeld: als je 400 euro per maand aan kinder-alimentatie betaalt kan dat 4800 aftrek opleveren; netto kost je dat dan b.v. 3200 euro. Oftewel: netto betaal je dan gemiddeld 267 euro per maand, er is dan 400 euro per maand extra voor de kinderen, en je betaalt bij een minimuminkomen (b.v. Wajong of Wao/WIA) dan geen 700 euro maar slechts 120 euro aan eigen bijdrage !! Dus ook degene die die kinderalimentatie betaalt gaat er desondanks (700-120-267) 313 euro per maand op vooruit !!!

carla1452
door carla1452 - Jun 24, 2011 om 14:28
4 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb sinds 21 maart h.h.hulp en nog geen bericht of nota gekregen.
als deze komt moet ik een aanvraag indienen om naar mijn huidige inkomen te kijken want ik ben sinds dec. jl 100% afgekeurd en heb dus minder inkomen.
ben zeer benieuwd wanneer ik hierover bericht krijg maar als ik alle reacties lees wordt ik niet vrolijk.
afwachten dus, maar op een gegeven moment toch maar aan de bel trekken denk ik zo.

pieterwillem
door pieterwillem - Jun 24, 2011 om 15:59
9 Antwoorden / 4 Vragen

De vraag van treebeek komt mij heel bekent voor. Het gebeurt nagenoeg bij iedereen. Zelf heb ik het regelmatig meegemaakt. Het gezegde om het geld maar vast te reserveren, vind ik een kul antwoord.
Het CAK heeft maar te zorgen dat de facturen op tijd verzonden worden. Er is echter één excuus voor het CAK. Zij zijn afhankelijk van het toesturen door de instantie die de zorg verleent in het huis. In mijn geval is dat TSN uit Almelo.
Het verhaal van fisbel vind ik wel doordacht, maar er worden te veel excuses opgesomt om het CAK vrij te praten.

inekel1953
door inekel1953 - Jun 24, 2011 om 17:55
323 Antwoorden / 2 Vragen

fisbel, aardig dat je poogt uit te leggen dat de mensen van het CAK hun werk goed doen en de klanten het allemaal maar niet begrijpen. Natuurlijk zal dat ook wel voorkomen, toch de grootste fouten worden gemaakt bij het CAK.

Het is inderdaad van de zotte zoals het CAK werkt en deze organistatie gaat ervan uit dat de klanten de problemen moeten oplossen.

Mijn moeder had zorg nodig, en kreeg daarvoor hulp in de huishouding. Hiervoor zou zijn dan elke de vier weken een rekening ontvangen. Er werd verteld, doordat ze als nieuwe klant kwam dat het enige weken kon duren voordat de eerste rekening zou komen, het kon dan wel eens i.p.v. 4 weken 6 tot 8 weken worden of mijn moeder daar rekening mee wilde houden, door geld te reserveren. Er werd toegezegd dat de periodes daarna wel goed verlopen.

Dit gebeurde niet, ontelbare keren cotact gezocht op verschillende manieren, ook door verschillende mensen.
Wel mijn moeder heeft precies 1 jaar moeten wachten voordat de eerste rekening kwam, met de boodschap om binnen 14 dagen een enorm groot bedrag te moeten betalen. Daarna kwamen de rekeningen wel bijna iedere 4 of 8 weken, in dat geval moest er ook meteen dubbel worden betaald, toch de achterstand die er vanaf het begin was, is altijd gebleven.

Dat mijn moeder kwam te overlijden, moest alles geregeld worden, dingen worden af gezegd en de betalingen werden ook in orde gemaakt. Na een half jaar, kwamen er nog steeds rekeningen van het CAK, het was nog steeds over de periode dat ze leefde.

Dit is al 7 jaar geleden dat mijn moeder is overleden en het CAK werkt dus nog steeds laks of lakser.

gallito
door gallito - Jun 24, 2011 om 18:25
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ik sluit aan in de rij.
Ik vraag me echter af of de schuld aan het CAK ook kan verlopen na een bepaald aantal jaren?
Normaal hoor je minstens 1x per jaar een herinnering te sturen, maar welke regels gelden voor dit orgaan.

Met zo'n chaos in administratie en achterstand aan declaraties kun je er niet vanuit gaan dat ze ooit nog eens 'bij' komen in hun financiële administratie.

tr
door treebeek - Jun 24, 2011 om 19:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

allemaal hartelijk bedankt voor de reactie. het bewijst dat het c.a.k. dus nog steeds niet goed werkt.
maar wat verbaasd mij; vanmorgen kwam de post met de beschikking.
nu de rekeningen nog.maar misschien heeft het c.a.k. de klachten ook gelezen en komen ze nu tot besef dat ze alleen maar ergernis veroorzaken..
ik hoop ook voor alle dat ze nu eindelijk goed en vlugger gaan werken.
nogmals dank.
treebeek

fi
door fisbel - Jun 24, 2011 om 20:26
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=honza23 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 13:31]
FOUT !
Het CAK gaat bij de berekening van de eigen bijdrages niet uit van je verzamelinkomen 'an sich': aftrek ziektekosten wordt nu juist niet meegenomen, men gaat er van uit dat je die van je 'besteedbare inkomen' moet kunnen betalen. Ik heb dit zelf van nabij meegemaakt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de eigen bijdrage geldt niet altijd het inkomen over 2009: indien er meer als 15% verschil is mag je verzoeken om een peiljaarverlegging, zodat het lagere inkomen van 2011 als maat genomen wordt

honza23 is ervaringsdeskundige. Zijn / haar opmerking tav het verzamelinkomen betreft de hoge eigen bijdrage. Hier kan inderdaad niet eenzijdig uitgegaan worden van het verzamelinkomen. Betaalde belasting / zak- en kleedgeldgrens spelen een rol tav de vast te stellen hoge eigen bijdrage.

De meeste zorggebruikers betalen echter de lage eigen bijdrage (thuiszorg). Verwarrend is dat in de helpfunctie van het CAK tav het verzamelinkomen uitsluitend wordt vermeld: inkomsten uit werk, uitkering, spaargeld, dividend, aandelen, beleggingen. Met een multi-interpretabel begrip: bruto verzamelinkomen. (.......) Geen woord over aftrekposten. Het is verleidelijk hier in te gaan op de verschillen tussen bruto, belastbaar, fiscaal inkomen, drempelinkomen, toetsingsinkomen. De definitie van verzamelinkomen volstaat - van toepassing voor de vaststelling van de LAGE eigen bijdrage: het verzamelinkomen is het totaal van inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen.

De 15% verschil waar honza23 over spreekt tav peiljaarverlegging, betreft de gesubsidieerde rechtsbijstand. Voor de verlegging peiljaar eigen bijdrage CAK geldt al jarenlang een ander criterium: om verlegging van peiljaar aan te vragen moet er in het huidige jaar minimaal € 1816 minder inkomen zijn dan in het peiljaar - twee jaar daarvoor. Eerst dan is een verzoek tot peiljaarverlegging mogelijk. De 15% speelt wel een rol in de korting op de hoge eigen bijdrage bij inkomen uit tegenwoordige arbeid. Maar die korting wordt automatisch verrekend.

Een en ander toont aan dat het in de veelheid van regelgeving moeilijk is exact vast te stellen hoe de eigen bijdrage in de verschillende periodes en jaren moet worden uitgerekend (of verrekend)
Juist in de zorgsector is er veel wijziging in de behoefte en afname aan zorg. Zorgindicaties, wisseling in inkomens, zorginstanties die niet adequaat reageren, een belastingdienst die een paar jaar nodig heeft om het definitieve verzamelinkomen vast te stellen. Het is duidelijk dat het CAK dit allemaal niet feilloos en op tijd weet te verwerken. Er hoeft maar iets in de communicatie tussen zorgafnemer, instantie(s) en belastingdienst fout te gaan en Leiden is in last. In situaties als opname in verpleeg/verzorgingstehuis, overlijden is het ook meer dan begrijpelijk dat mensen niet als eerste allerlei administratieve rompslomp gaan regelen.

Antwoord aan gallito: een schuld kan kwijtgescholden worden. Als het CAK drie / vier jaar gaat achterlopen op het innen van de eigen bijdrage, kan onder omstandigheden kwijting van de eigen bijdrage over het oudste jaar of jaren plaatsvinden. Het CAK is dit echter niet verplicht. De 'versere' jaren dienen altijd betaald te worden. De wet kent een vijfjarentermijn waarna nota's niet meer inbaar zijn.

Dat het probleem van de trage verwerking nota's en informatieuitwisseling al jaren bestaat, getuige bijgaand krantenartikel uit 2004. Iedereen, ook de staatssecretaris is het ermee eens dat er iets moet gebeuren........Helaas schijnt er in 7 jaar geen wezenlijke verandering te hebben plaatsgevonden. Lees hier

ja
door jansnep - Jun 25, 2011 om 08:07
2 Antwoorden / 0 Vragen

CAK. Als je regelmatig gekeken hebt naar kassa enz, dan weet je dat het bij het CAK een grote puinhoop is.
Dat is al vele jaren zo en tot heden nog geen verbetering.
Bespaar de kosten van telefoon enz. en reserveer wat je mogelijk moet betalen.
Jan Snepvangers

ke
door kevin1795 - Jun 26, 2011 om 20:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fisbel schreef op donderdag 23 jun 2011, 23:29]Het CAK is een groot log lichaam, maar wel toegankelijk en soms zelfs gebruikersvriendelijk. Veel medewerkers proberen oprecht in mijn ervaring duidelijkheid te verschaffen. Veel vragen betreffen de Eigen Bijdrage. Hierbij is het CAK afhankelijk van aanlevering gegevens oa van de Belastingdienst. Bovendien heeft het CAK te maken met steeds wisselende regelgeving tav de Eigen Bijdrage. Zo is miv dit jaar de verrekening van de Eigen Bijdrage via een PGB weer volledig naar het CAK gegaan in plaats van de zorgverzekeraar.

Heel veel misverstanden ontstaan doordat mensen de (ingewikkelde) regelgeving niet goed begrijpen of onjuist interpreteren. En ondanks de uitgebreide informatie op de site en de steeds weer meegezonden toelichtingen is er nogal eens sprake van miscommunicatie. Daarenboven:de afrekeningen met de vierweeksperioden zijn niet gemakkelijk te lezen. Velen doen niet eens moeite de afrekeningen te begrijpen. Er wordt aan gewerkt deze afrekeningen begrijpelijker te maken, maar dat schijnt vanwege de (gekozen) systematiek niet zo eenvoudig te zijn.

Als rekeningen zich ophopen, correcties plaatsvinden wordt het helemaal een lastige zaak door de bomen het bos te blijven zien. Als het opgegeven inkomen ook nog eens niet in overeenstemming is met het daadwerkelijke inkomen, is Leiden in last vanwege het bijbetalen.

Zo moeten velen in 2011 een hogere Eigen Bijdrage betalen. Dit omdat het verzamelinkomen 2009 (peiljaar voor eigen bijdrage 2011) hoger uitkomt. Dit hogere inkomen wordt meestal veroorzaakt door minder of geen ziektekostenaftrek vanwege veranderde fiscale wetgeving 2009. Het CAK als uitvoerend orgaan gaat echter niet over wetgeving. Het passieve karakter van het CAK is inherent aan de gekozen politieke stellingnames. Men zal zelf moeten zorgdragen voor het doorgeven van een juist (geschat) inkomen. Bij twijfel liever iets te hoog inschatten. De teveel betaalde Eigen Bijdrage wordt achteraf verrekend.

Intussen blijft het wel vervelend als rekeningen Eigen Bijdrage zo laat afkomen.
Er kan echter een goede inschatting van de Eigen Bijdrage worden gemaakt met bijgaande rekenmodule. Als men dit bedrag (de eigen bijdrage) reserveert, is er zelfs winst: de rente over het gespaarde bedrag mag men behouden.
NB: voor de eigen bijdrage 2011 dient uitgegaan te worden van het verzamelinkomen 2009!
Rekenmodule eigen bijdrage

Men moet wel degelijk het verzamelinkomen opgeven wat op de aangifte te vinden is.
Verzekeringspremie en eigen bijdrage kunnen niet afgetrokken worden op de aangiften.
Honza : heeft het over alimentatie betalen wanneer je gescheiden bent voor de kinderen zie zijn voorbeeld maar dit geld alleen wanneer deze kinderen geen kinderbijslag ontvangen dan kan het alleen afgetrokken worden.
Ja velen zijn niet enthousiast over de werkwijze van het CAK maar er het gaat over zoveel instanties want ook de gemeentes zijn hier bij betrokken net als de belastingdienst is het een log orgaan.

sp
door spikkel - Jun 27, 2011 om 16:51
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pieterwillem schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:59]Er is echter één excuus voor het CAK. Zij zijn afhankelijk van het toesturen door de instantie die de zorg verleent in het huis. In mijn geval is dat TSN uit Almelo.

En zelfs dat is geen excuus. Ik krijg van dezelfde TSN huishoudelijke hulp en heb inmiddels periode 4 van 2011 betaald.

Het CAK loopt gewoon achter, 10 jaar geleden liepen ze al achter, ondanks alle toezeggingen lopen ze nog steeds achter en als ze over 10 jaar nog bestaan zullen tegen die tijd nog meer achter lopen. Er komen namelijk steeds meer mensen bij die zorg nodig hebben.