ma
door markus_1 Dec 7, 2010 om 16:09
Geldzaken & recht

Computer heeft een klap gekregen door kapotte aardlek

Ik huur een woning bij een woningstichting Elkien

Ik heb opgeven moment na controle van de gaswacht die ook mijn electra heb doorlopen een stroomonderbrekking gehad mijn tv en pc alle apparatuur is uitgeslagen.

Na enkele weken niets meer aan de hand begon het weer stekker geaarde op een geaard stopcontact klapte alles los.

Elkien stuurde een installatie bedrijf op af die ging alles doorlopen wat de oorzaak was.

Het is niet te geloven een doorgebrande blauwe draad die helemaal verkoold was en de vonken spatten er af

werd een nieuwe aardlek en opnieuw bedraad.

Nu mijn vraag ik wil schadevergoeding hebben van de woningstichting Elkien.

Heb toch op mijn tv stereo dvdrecorders en mijn computer heb opstart problemen die ook al weg geweest is voor dat zelfde probleem toen speelde dat al in de meterkast waar ik geen weet van.

Zijn er meer mensen met deze toestanden wat kan je verhalen op de woningstichting in alle redelijkheid.

Want ze zitten wel de huren omhoog te gooien een wandcontactdoos met randaarde moet je voor betalen of een groep er bij.

Mijn tv doet het wel maar door die inslag heeft wel een klap gekregen dus inductie dat is mijn levensduur wel in mindering gebracht van de tv.

Ik wil ze dat ze alles gaan vergoeden wat moet ik doen.

hoe moet ik beginnen om dat te starten want ze zullen zeggen alles doet het en alles werkt daar is de kous mee af maar ik zit met de gebakken peren

gr mark masmeijer

1941 8 Rapporteer

invalide
door invalide - Dec 7, 2010 om 16:27
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb voor alle iets duurdere en gevoeliger apparaten een overspanning beveiliging dus een tussen stekkertje...
kost weinig en bij dit soort dingen zal het dus geen dure TV of PC kosten maar €2,95 want dat kosten ze.

Ook bij bliksem inslag kan er een piek spanning komen of bij plotseling inschakelen.

kiran
door kiran - Dec 7, 2010 om 16:45
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@markus

Dus je wilt alvast een vergoeding voor het geval je apparaten de geest geven.
Je zegt zelf al: 'alles doet het en alles werkt'. Dus wat valt er te verhalen? Niets ...
PC met opstart problemen: tja, kan ook altijd gebeuren.

Ik heb net zoals invalide ook een overspanning beveiliger tussen de stekker van de pc/stopcontact. Kost praktisch nop .... misschien ook een idee om aan te schaffen.

Je hebt geen schade. En een mogelijke vervolgschade, dus die gebakken peren, kan je niet bewijzen.

marcel75
door marcel75 - Dec 7, 2010 om 16:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat een overspanningsbeveiliging helpt tegen blikseminslag is een fabeltje. Er komt dan een dusdanige piekspanning, dat de piek over de zekering die in die beveiliging zit heen slaat en er dus zeker wel schade ontstaat. Tegen bliksem is maar 1 remedie: stekker er uit. Bij een piekspanning van bijvoorbeeld 380 volt gebeurt hetzelfde.

Het is dus vooral een schijnveiligheid.

freya
door freya - Dec 8, 2010 om 18:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo markus,

Als door kortsluiting of door het uitschakelen door de aardlekschakelaar alles plotseling wordt uitgeschakeld, dan wil dat niet zeggen dat de apparatuur daardoor 'geleden' heeft. Als (nadat de spanning weer is teruggekeerd) de apparatuur het weer doet, dan is daarmee de kous af. Aanspraak maken op vergoeding omdat je apparatuur er door geleden zou hebben is onzin en wordt dus ook gewoon afgewezen. Dat zou wel lekker wezen. Dan 'claim' je zeker ook een vergoeding voor de CV-ketel, koel/vrieskast, wekker, modem/router, printer, monitor enz. omdat die 'wellicht' ook geleden hebben? Zo werkt dat niet hoor.

En dat je computer opstartproblemen heeft, heeft vast een andere oorzaak. Als de spanning plotseling wegvalt en je start de computer (nadat de spanning terug is) weer op, krijg je ongetwijfeld een foutmelding dat de computer niet 'normaal' is afgesloten en kan er een schijfcontrole plaatsvinden, maar daarna werkt het gewoon weer hoor. Een computer gaat echt niet stuk van een spanningsuitval. Voor de duidelijkheid, ik heb het hierbij niet over spanningsuitval als gevolg van b.v. blikseminslag.

m.vr.gr. Freya

ma
door markus_1 - Dec 8, 2010 om 18:30
2 Antwoorden / 7 Vragen

Allemaal reacties waar je en niks mee kan. dus er zit een fout in de aardlek de vonkens spatten ervan af dat is mij schuld zeggen jullie mijn apparatuur krijgt de klap te verwerken maar onzichtbare schade door inductie is niet te bewijzen.

Dat alles werkt wil nog niet zeggen dat er geen schade

Ik kan er niets aan doen dat er een kapotte bedrading met verkoolde uiteindes in mijn aardlek zit

Dat is verborgen gebreken door wie dan ook de verwantwoordeljike is afschuiven daar zijn wij zo goed in en verder alle reacties daar kan je niets mee.

markus

ha
door hanneke - Dec 9, 2010 om 23:26
321 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dan precies de schade? Alles werkt toch nog?

erik008
door erik008 - Dec 9, 2010 om 23:48
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als ik uw verhaal goed lees, heeft het niets met overspanning te maken.
Het lijkt er sterk op, dat er een nul-draad los heeft gezeten.
Als er recentelijk voor de schade, iemand aan de meterkast heeft gewerkt, zou je die aansprakelijk kunnen stellen.

Dit probleem komt vaker voor, in bedrijven worden verdelers periodiek met een thermische camera na gekeken. (NEN 3140 inspectie)

toolboy
door toolboy - Dec 10, 2010 om 00:03
965 Antwoorden / 40 Vragen

Leg het voorgevallene voor aan uw eigen inboedel verzekeraar.
Het kan wel degelijk voorkomen dat een directe spannings onderbreking schade kan veroorzaken.
T