ja
door janhrl Nov 15, 2010 om 15:59
Geldzaken & recht

Contributieverhoging HCC

Op 14 november werd via de website van de HCC (= hobby computer club) bekend gemaakt, dat de contributie voor 2011 wordt verhoogd van € 25,15 naar € 26,75. Er werd bij vermeld, dat het besluit daartoe genomen is tijdens de ledenvergadering op 5 juni jl.
Als je je lidmaatschap van de HCC wilt beëindigen per 1 januari 2011, had je vóór 1 november moeten opzeggen.
Geldt ook een opzegtermijn in geval van een contributieverhoging, welke pas 14 november bekend is gemaakt?

4025 20 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 15, 2010 om 16:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo janhrl,

Artikel 9 Prijswijzigingen en prijsindexering

9.1 Alle prijzen zijn in Euro’s en inclusief BTW.

9.2 Alle van toepassing zijnde prijzen, (prijs-) wijzigingen en aanbiedingen staan op de website.

9.3 Op de Website worden de actuele prijzen en aanvullende voorwaarden vermeld.

9.4 HCC is gerechtigd de prijs van lopende Overeenkomsten te wijzigen. HCC zal de prijswijziging tijdig, uiterlijk 30 dagen voor de datum waarop de tariefswijziging van toepassing wordt, via de website mededelen of op andere wijze aan de Klant kenbaar maken. Indien de Klant de tariefswijziging niet accepteert, is de Klant, binnen 3 weken na de in dit artikel bedoelde kennisgeving, gerechtigd de Overeenkomst met HCC schriftelijk op te zeggen, tegen de in de kennisgeving van HCC genoemde datum waarop de tariefswijziging in werking zou treden. In dit geval kan de Klant HCC niet aanspreken op nakoming van de overeenkomst.

9.5 Onverminderd het voorgaande is HCC gerechtigd éénmaal per jaar haar prijzen te indexeren conform de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor Statistiek. De indexering van haar prijzen geeft de Klant niet het recht de Overeenkomst op te zeggen. Artikel 9.4 is niet van toepassing op de indexering.

.....welke pas 14 november bekend is gemaakt?....
Nee, dat was op de ledenvergadering van 5 juni bekend!!

Met vr.gr.

ja
door janhrl - Nov 15, 2010 om 19:39
16 Antwoorden / 6 Vragen

Slechts een zeer gering aantal leden bezoekt de ledenvergaderingen.

Verreweg de meeste leden van de HCC zijn dus afhankelijk van de berichtgeving over de contributieverhoging op de website.

Het is me een raadsel waarom de contributieverhoging pas zes maanden na de ledenvergadering wereldkundig wordt gemaakt op de website.

edrick3
door edrick3 - Nov 15, 2010 om 20:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@janhrl,

.....Het is me een raadsel waarom de contributieverhoging pas zes maanden na de ledenvergadering wereldkundig wordt gemaakt op de website......

Dat zou ik dan eens aanhangig maken bij het Bestuur!

Met vr.gr.

ja
door janhrl - Nov 15, 2010 om 20:35
16 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is al gebeurd!

ha
door hanneke - Nov 15, 2010 om 22:10
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helemaal geen bericht gehad!
Hoe had ik dit in vredesnaam moeten weten? Ik heb vorig jaar net te laat opgezegd, dus zat er volgens hen nog tot half mei 2011 aan vast. Doe al jaren niks meer met die club, maar goed, je kent dat wel, net te laat opzeggen dus. Maar ik kom dus ook niet op hun site. Lekker dan.
Een brief of mail sturen is dus al te veel moeite blijkbaar....

ja
door janhrl - Nov 15, 2010 om 22:17
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hanneke,

Gerekend vanaf 14 november heb je - op grond van artikel 9.4 - 3 weken de tijd om op te zeggen vanwege de contributieverhoging. Als je opzegging dus vóór 5 december a.s. bij de HCC binnen is, word je alsnog per 1 januari 2011 uitgeschreven als lid.

ha
door hanneke - Nov 15, 2010 om 22:43
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een vermoeden dat de verhoogde contributie pas van belang gaat zijn bij de verlenging, dus dat het niet op 1 januari verhoogd wordt voor lopende lidmaatschappen die pas later in het jaar verlengd worden. Maar goed, niet geschoten is altijd mis, ik heb alsnog verzocht om per 1 januari het lidmaatschap te beëindigen.
Als ik wat hoor zal ik dat uiteraard nog even hier plaatsen ;-)

ja
door janhrl - Nov 15, 2010 om 23:03
16 Antwoorden / 6 Vragen

Voor alle leden geldt als lidmaatschapsjaar van 1 januari t/m 31 december!

ha
door hanneke - Nov 16, 2010 om 00:13
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kreeg mijn factuur toch echt eind april en een mail als reactie op mijn eerdere opzegging (die te late dus) als volgt:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij hebben uw opzegging van het HCC-lidmaatschap in goede orde ontvangen en verwerkt.
Uw lidmaatschap zal per eerstvolgende mogelijkheid voor u worden beëindigd.

Uw HCC-lidmaatschap zal beëindigd worden per 07-05-2011.

De kosten voor uw HCC-lidmaatschap worden jaarlijks gefactureerd met een contractduur van 12 maanden en een opzegtermijn van 2 maanden.

Maar ik ben in eerste instantie ook geen lid geworden om het lid worden maar omdat ik een abonnement op een tijdschrift had. (Dat heb ik toen wel opgezegd maar niet doorgehad dat ik ook een lidmaatschap had dat ik dus apart had moeten opzeggen.)

Op de site van HCC staat trouwens ook:
"Leden waarvan het lidmaatschap op 1 januari 2011 (of later) verlengd wordt zullen dit bedrag op hun factuur aantreffen." Dat iedereen per 1 januari wordt verlengd (qua lidmaatschap dan ;-) ) lijkt hiermee te worden weerlegd, anders zou dat "(of later)" niet nodig zijn geweest.

birdies
door birdies - Nov 16, 2010 om 00:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=janhrl schreef op maandag 15 nov 2010, 23:03]Voor alle leden geldt als lidmaatschapsjaar van 1 januari t/m 31 december!

Hoe kom je daar nou bij? Van mij loopt het lidmaatschap van aug. t/m juli. Ligt er maar aan wanneer je lid bent geworden.

ja
door janhrl - Nov 16, 2010 om 23:11
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ontving vanmiddag een hoogst opmerkelijke email van de ledenadministratie van de HCC. Men beweerde daarin dat de verhoging van de contributie (van € 25,15 naar € 26,75) een inflatiecorrectie betreft. In dat geval is tussentijdse opzegging volgens de thans geldende statuten niet mogelijk! Alleen indien sprake was geweest van een prijsverhoging had tussentijdse opzegging kunnen plaatsvinden. Ik ben benieuwd hoe de Juridische Dienst van de Consumentenbond oordeelt over een inflatiecorrectie van maar liefst 6% per 1 januari. Ik houd jullie op de hoogte.

birdies
door birdies - Nov 16, 2010 om 23:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@janhrl:

Het lidmaatschap van de Consumentenbond kost in 2009: €43. In 2010: €61. Mag je zelf uitrekenen hoeveel procent hun eigen lidmaatschap gestegen is. In ieder geval stukken meer dan 6%!

Veel commentaar leveren op andere organisaties en ondertussen hun eigen zakken goed vullen.

ja
door janhrl - Nov 16, 2010 om 23:45
16 Antwoorden / 6 Vragen

birdies,
je weet best waar 'm de schoen wringt.
Het gaat me niet om het bedrag dat de contributie per saldo omhoog gaat.
Het hete hangijzer is het gegeven dat de HCC de verhoging van 6% betitelt als een inflatiecorrectie. Het Centraal Plan Bureau heeft de inflatiecorrectie voor 2011 berekend op 0,75%. Het percentage dat de HCC aanhoudt, is dus maar liefst 8 keer zo hoog.

ja
door janhrl - Nov 16, 2010 om 23:46
16 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=janhrl schreef op maandag 15 nov 2010, 15:59]Op 14 november werd via de website van de HCC (= hobby computer club) bekend gemaakt, dat de contributie voor 2011 wordt verhoogd van € 25,15 naar € 26,75. Er werd bij vermeld, dat het besluit daartoe genomen is tijdens de ledenvergadering op 5 juni jl.
Als je je lidmaatschap van de HCC wilt beëindigen per 1 januari 2011, had je vóór 1 november moeten opzeggen.
Geldt ook een opzegtermijn in geval van een contributieverhoging, welke pas 14 november bekend is gemaakt?

ha
door hanneke - Nov 17, 2010 om 01:34
321 Antwoorden / 1 Vragen

De reactie die ik kreeg van HCC:

Uw HCC -lidmaatschap zal beëindigd worden per 7 mei 2011.

De kosten voor uw HCC-lidmaatschap worden jaarlijks gefactureerd met een contractduur van 12 maanden en een opzegtermijn van 2 maanden.

Houdt u er rekening mee dat uw HCCnet e-mail adres per de eerder aangegeven datum ook automatisch vervalt.

Omdat het lidmaatschap altijd met 1 jaar vooruit betaald wordt is het helaas niet mogelijk om geld teruggestort te krijgen. U bent namelijk lid tot en met 7 mei 2011. Hierna zal het lidmaatschap niet nogmaals verlengd worden.

Jammer maar helaas dus, ik moet mijn lidmaatschapsjaar gewoon uitzitten. De verhoging geldt dus pas vanaf het moment van verlenging en dat kan dus op iedere willekeurige dag in het jaar zijn, afhankelijk van wanneer je ooit lid dan wel abonnee bent geworden.

ha
door hanneke - Nov 17, 2010 om 01:36
321 Antwoorden / 1 Vragen

@Janharl,
Wilt u de tekst uit de e-mail eens plaatsen waarin staat dat het om een inflatiecorrectie gaat en dat dat geen reden is voor opzegging?

Dat is namelijk weer een totaal ander verhaal dan wat er op de site staat en de reactie die ik kreeg.

nb
door nbw - Nov 17, 2010 om 02:09
521 Antwoorden / 24 Vragen

Was ik lid en had ik dit probleem zou ik burgerlijk ongehoorzaam handelen en wachten op de deurwaarder . En als je echt vervelend wil zijn kun je middels een advocaat direct gelijk krijgen ten koste van deze club. Welke dure juridische taal ze ook gebruiken contributie te innnen met dreiging van zal ze niet helpen.Echter er is ook iets van fatsoen. Je kunt van een club en/of vereniging niet verwachten dat ze altijd en overal volgens de letter van de wet handelen. Echter wordt je als lid zo debiel behandeld dan snappen de lettercorrecte heren het echt niet .Nooit betalen .

ja
door janhrl - Nov 17, 2010 om 11:13
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hanneke, hierbij de betreffende passage uit de email van de HCC, welke ik gistermiddag ontving.

"Het HCC-Lidmaatschap is conform de inflatiecorrectie verhoogd van € 25,15 naar € 26,75. U kunt uw HCC-Lidmaatschap alleen opzeggen naar aanleiding van een prijsverhoging en niet naar aanleiding van een inflatiecorrectie. U kunt dit nalezen in onze statuten, artikel 8, lid 2, welke u kunt vinden op www.hcc.nl (HCC > HCC-bestuurlijk)".

In de passage op de homepage van de HCC over de contributieverhoging is niet aangegeven dat het een inflatiecorrectie betreft. Hierbij de betreffende tekst.

"Contributie HCC-lidmaatschap 2011
Tijdens de ledenraadvergadering van 5 juni 2010 is de contributie voor het HCC-lidmaatschap voor 2011 vastgesteld op € 26,75. In 2010 bedroeg deze € 25,15. Leden waarvan het lidmaatschap op 1 januari 2011 (of later) verlengd wordt zullen dit bedrag op hun factuur aantreffen."

inekel1953
door inekel1953 - Nov 17, 2010 om 12:47
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste janhrl,

Zojuist uw vandaag geplaatste tekst gelezen.

Indien het nu nog op de site staat print deze pagina dan uit, zodat u kunt tonen dat het niet op de site staat aangegeven. Mogelijk kan dit uitgerpinte bewijs u helpen.

M.vr.gr.,
Ineke L

invalide
door invalide - Nov 17, 2010 om 12:47
787 Antwoorden / 5 Vragen

Is het redelijk dat je hun website regelmatig moet lezen en zoeken naar deze verhogingen?

Ze geven een mail adres en hadden het dus ook kunnen mailen.
Ik zou zelf gewoon opzeggen wegens verhoging dus niet meer betalen of bij automatische terug boeken.

Zij moeten dit soort belangrijke info zoals prijzen en/of voorwaarden wel duidelijk bekend maken en zoeken op een deel van de site waar je zelden komt is niet redelijk!

Ik moest ook vrij lang zoeken voor ik het vond!