li
door lidavdkroft Jul 29, 2011 om 12:51
Geldzaken & recht

Curatoren en reacties

Hallo hulptroepen.
Ik heb een vraag over curators. Mijn zoon is door herseninfarcten in de problemen gekomen. Zaak failliet en schulden omdat hij het overzicht van zijn leven helemaal kwijt is. Een curator is nu al minstens 3 jaar bezig met de zaak en geeft geen enkele openheid van zaken. Reageert niet op vragen van de familie om contact op te nemen
Zo willen wij weten hoe hoog het schuldbedrag nog is, maar krijgen geen enkele reactie. Kan iemand mij advies geven of we iets kunnen ondernemen om te weten te komen waar we aan toe zijn?
We willen graag dat er een eind komt aan deze onzekerheid. Is het gebruikelijk dat een curator zich zo nors en onbuigzaam opstelt?
En hoe lang kan hij deze zaak nog aanhouden voordat hij hem afrondt? Mijn zoon zit in de schuldhulpverlening en dat weet de curator ook, hij weet dat deze schuld nooit kan worden voldaan.

Hartelijk dank voor de inspanning!!

1323 3 Rapporteer

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 29, 2011 om 13:40
315 Antwoorden / 0 Vragen

in beginsel worden al deze gegevens in de insolventieverslagen (faillissementsverslagen) opgenomen, deze zijn over het algemeen openbaar en de meeste advocatenkantoren zetten deze dan ook op hun site.

Mocht dat niet zo zijn vraag deze dan op bij de curator, mocht deze geenszins reageren neem dan contact op met de rechter commissaris.

Normaal werkt een curator gewoon mee, dit is dus zeker geen gemeengoed.

Over het algemeen wordt een faillissement overigens na enkel jaren opgeheven wanneer er geen zicht op voldoening van de schulden is, dit verzoek wordt door de curator bij de rechtbank ingediend.

ha
door hans burrie - Aug 5, 2011 om 18:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lida,

Wat jij hier schrijft is 100% waar, de wereld van de heren curatoren is zo schimmig, nooit gehoor krijgen bij deze gasten, ik zelf heb zeker 15 brieven naar deze gast geschreven, nimmer een antwoord mogen terug ontvangen, nadien heb ik een klacht ingedient bij de Rechter Commisaris te Alkmaar , waar wij onder vallen, daar mocht deze drop..... dan wel verschijnen, is trouwens ook de enigste keer dat wij hem gezien hebben.
Na opheffing van het uitgesproken faillisement komt die drop.... met zaken aan als dat mijn clienten dieven zouden zijn, ik kan je zo het verslag laten lezen, dus als eindconclusie geen toetreding tot de WSNP.
Het enigste wat deze gasten doen is hun eigen zakken vullen, lees honorarium,de client met onoverkomelijke problemen achterlatend, en als je dan probeert via de orde van deken van advocaten je gelijk te behalen , krijg je als antwoord, hij was ten tijde van het faillisement curator en geen advocaat, ga maar een klacht indienen bij de Rechter Commisaris te Alkmaar, en deze wast zijn handen in onschuld wij te horen kregen was Zaak is afgedaan.
Dit is geschreven door een vrijwilliger binnen de schuldhulpverlening.

ro
door ron530 - Aug 5, 2011 om 18:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een curator is geen lieverdje hij behartigd de belangen van de schuldeisers en vooral zijn salaris. Hij hoeft geen openheid van zaken te geven aan gefailleerde maar wel aan de rechter commissaris, normaal gesproken is een faillissement binnen een jaar klaar en wordt een schuldsanering uitgesproken. Wat er hier misgaat is mij volkomen onduidelijk en schuldhulpverlening is de enige om de curator te dwingen om het faillissement om te zetten naar een wettelijke sanering.