Bl
door Blauwevoet Apr 6, 2016 om 16:17
Geldzaken & recht

Datum eigen risico

Hallo Kassa,

Vandaag krijg ik een fikse  rekening voor mijn eigen risico van mijn zorgverzekering over 2015.

Ik ben ik in heel 2015 niet bij de betreffende specialist geweest. Hooguit kan het de datum zijn dat ik mijn afspraak heb gemaakt voor januari 2016.

Ik ben in januari 2016 behandeld en voor het eerst sinds anderhalf jaar weer bij die specialist geweest.
Speciaal in januari, om dit eigen risico voor 2016 te laten gelden.Maar de zorgverzekring zegt dat er een dbc is aangemaakt in oktober 2015. En nu moet ik dus eigen risico voor 2015 betalen over een behandeling van 2016.
Kan dit zomaar?

Mvg, Tim



2362 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

jantje7
door jantje7 - Apr 6, 2016 om 16:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen
0

Als u ook in 2014 onder behandeling bent geweest, start de nieuwe DBC op het mopment dat er 1 jaar is verstreken. Zodra u een nieuwe afsprak maakt wordt direct een nieuwe DBC geopend met de volgende startdatum 1 dag na afsluiten van het eerste jaar.
Het is inderdaad een zeer verwarrende situatie.

marita5
door marita5 - Apr 6, 2016 om 16:40
11642 Antwoorden / 15 Vragen
0
Bl
door Blauwevoet - Apr 6, 2016 om 16:49
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Dankjewel!

Maar dan klopt er nog niets van de datum, want de laatste afspraak was in februari 2014.
Ik krijg toch een beetje het gevoel dat ik niets over mijn eigen centen heb te zeggen. Grmph.

ph
door philip36 - Apr 6, 2016 om 17:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ja, als u in oktober 2015 een verwijsbrief van de huisarts heeft gekregen en dan een afspraak maakt, ook al is de eerste afspraak in 2016, gaat de DBC lopen.
U wordt ingeschreven als patiënt bij de betreffende specialist in oktober 2015 en of u nu bij hem komt of niet maakt niet uit.


marita5
door marita5 - Apr 6, 2016 om 17:32
11642 Antwoorden / 15 Vragen
1

@Blauwevoet , 

Wat moet ik doen als ik denk dat de rekening niet klopt?

 

Neem contact op met de zorgverzekeraar. Op de rekening die je op jepersoonlijke pagina van je zorgverzekeraar vindt, staan alle zorgactiviteiten vermeld. Als deze niet kloppen met de datum of als je denkt dat dat niet is gebeurd, neem contact op met de zorgverzekeraar. Als het nodig is moet de verzekeraar het ziekenhuis om opheldering vragen.

Vraag de zorgverzekeraar de declaratie nog niet te betalen of terug te draaien als je denkt dat de rekening niet klopt! Het is de taak van de verzekeraar om declaraties goed te controleren. Kom je er met de verzekeraar niet uit? Dan kun je de hulp inschakelen van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kan de rekening niet controleren. Wel kun je er een melding doen als je denkt dat iets niet klopt. Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kun je melden als de kwaliteit van de zorg in jouw ogen niet deugt. Voor zaken met betrekking tot privacy bij ziekenhuisrekeningen kun je terecht bij het College ter bescherming van Persoonsgegevens (CBP

Bron : consumentenbond.nl

Bl
door Blauwevoet - Apr 6, 2016 om 17:56
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Goed, bedankt allemaal.
Ik ga het verder uitzoeken ( Marita's links helpen verder), want ook de verwijsbrief is pas van januari.

mvg, tim

ro
door ronny530 Apr 6, 2016 om 18:49
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Als u een afspraak heeft gemaakt voor januari 2016 dan moet u die afspraak al in 2015 hebben gemaakt, hoe kan het dan dat u pas in 2016 een verwijsbrief van de huisarts ontvangt waarmee u een afspraak in het ziekenhuis kan maken.

ph
door philip36 Apr 6, 2016 om 20:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

TS zegt zelf in de 2e alinea:
Ik ben in heel 2015 niet bij de betreffende specialist geweest.
Hooguit kan het de datum zijn dat ik mijn afspraak heb gemaakt voor januari 2016.

Hij denkt dus zelf dat de afspraak mogelijk in 2015 is gemaakt.


Bl
door Blauwevoet Apr 7, 2016 om 14:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Maar daar gaat het duidelijk niet om.
Ik heb de administratie van het ziekenhuis even gemaild en gevraagd hoe dit kan en of ze het willen corrigeren.
En dat DOEN ze!
De zorgverzekering krijgt een creditnota van hen. :-)

Goed opgelost dus,
met dank aan allen, tim

Bl
door Blauwevoet - Apr 7, 2016 om 14:20
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hallo allemaal
Ik heb de administratie van het ziekenhuis even gemaild en gevraagd hoe dit kan en of ze het willen corrigeren.En dat DOEN ze!De zorgverzekering krijgt een creditnota van hen over 2015. :-)En een nieuwe rekening voor 2016.
Goed opgelost dus,
met dank aan allen, tim

marita5
door marita5 - Apr 7, 2016 om 14:21
11642 Antwoorden / 15 Vragen
0

@Blauwevoet , 

Fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor terugmelding .

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ri
Rick van Oosten - Sep 17, 2024 om 23:02
Vakantie & reizen

Kan Booking.com alles maken?

Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten.  Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer

Re
ReeNee - Sep 18, 2024 om 11:57
Huishouden & energie

Klacht over Ista

Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer