ri
door richtingsroer Dec 27, 2014 om 20:00
Geldzaken & recht

Datum Incasso

Als een consument vraagt aan een instantie (ANWB in dit geval) of deze bereid is om de periodieke incasso na een bepaalde datum te laten uitvoeren wordt dit verzoek afgewezen. Als oorzaak wordt aangegeven dat deze datum in overleg met de baken bepaald wordt. Hebben wij als klant nog enige vat op onze financiële huishouding?? Acceptgiro is geen optie meer, wat nu.

Is het mogelijk dat wij als klant gezamenlijk een vuist maken zodat wij weer zelf bepalen op welk moment iets van onze rekening wordt afgeschreven??

5573 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 27, 2014 om 20:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo richtingsroer,

Lijkt me meer iets voor Discussies.

Je kunt de 'vooruitgang' in de samenleving nu eenmaal niet terug draaien.
..... Acceptgiro is geen optie meer, wat nu......
Vaak nog wel, al zitten er dan administratiekosten aan verbonden.

En maakt het nu echt zoveel uit wanneer het afgeschreven wordt?
Lijkt me toch niet.

Er zijn wel ergere 'problemen'.

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Dec 27, 2014 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij volstrekt logisch dat ze niet voor iedere consument een andere incassodatum kunnen afspreken. Waarom is een acceptgiro geen optie meer?

getty
door getty - Dec 27, 2014 om 20:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een nota heeft een bepaalde vervaltermijn. Dat bepaalt de datum van afschrijving. Dat kan u dus niet zelf bepalen dat bepaalt de tegenpartij in dit geval. U zult op tij moeten betalen anders krijgt u incasso traject aan uw broek.

gerbera
door gerbera - Dec 27, 2014 om 22:46
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de incasso-datum in overleg met de banken bepaald wordt is onzin. Op het moment dat u een machtiging afgeeft heeft u zelf het recht te bepalen op of na welke datum een periodieke afschrijving plaatsvindt. Gaan ze daar niet mee accoord geef dan geen machtiging en doe de maandelijkse betaling zelf. Dat kan doormiddel van een reservering die maandelijks automatisch wordt overgeboekt naar begunstiger. In de meeste gevallen dient betaling vaak voor de eerste van de maand gedaan worden.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 27, 2014 om 23:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nee dan moet u maar denken wat het gaat worden als iedereen maar een andere datum van incasso wil hebben. Dat wordt een janboel bij hun en de bank.

ro
door ron530 - Dec 28, 2014 om 09:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=gerbera schreef op zaterdag 27 dec 2014, 22:46]Dat de incasso-datum in overleg met de banken bepaald wordt is onzin. Op het moment dat u een machtiging afgeeft heeft u zelf het recht te bepalen op of na welke datum een periodieke afschrijving plaatsvindt. Gaan ze daar niet mee accoord geef dan geen machtiging en doe de maandelijkse betaling zelf. Dat kan doormiddel van een reservering die maandelijks automatisch wordt overgeboekt naar begunstiger. In de meeste gevallen dient betaling vaak voor de eerste van de maand gedaan worden.
De anwb besteedt de incasso uit aan hun huisbankier, om de kosten in de hand te houden worden alle incasso's op dezelfde datum uitgevoerd. Een week of twee na incassodatum vindt een controle plaats om leden die nog niet betaald hebben uit te filteren en aan te schrijven. Stel dat de incassodatum flexibel wordt dan heeft de huisbankier er een dagtaak aan met als gevolg hoge kosten. Betaling middels een acceptgiro is mogelijk maar daar wordt gezien de extra verwerkingskosten 1 euro 50 voor in rekening gebracht. Een periodieke overschrijving is onmogelijk want het betalingskenmerk veranderd elke maand, de kans is groot dat de betaling ontraceerbaar is en retour rekeninghouder gaat.

gerbera
door gerbera - Dec 28, 2014 om 12:09
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@ ron530, TS schrijft dat de incassodatum in overleg met de banken wordt bepaald en dat is onjuist. Het is de incassant die de datum bepaald hetgeen ook in de meeste gevallen staat aangegeven op het machtigingsformulier. Je weet dus vooraf wanneer de incasso plaatsvind. Ben je het daar niet mee eens dan geef je geen machtiging af. Omdat veel bedrijven en instellingen dit uitbesteden is een vaste datum gewenst. In gevallen dat dit er niet op staat ben je zelf vrij te bepalen wanneer de incasso plaatsvind. Banken bemoeien zich hier dus niet mee, zij voeren slechts de opdracht uit.

ro
door ron530 - Dec 28, 2014 om 12:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik dacht dat ik in mijn reactie vrij helder was over de afschrijvingsdatum. Als de anwb in dit geval de opdracht aan hun bankier geeft om op een bepaalde datum alle automatische incasso's te innen dan doet de bankier dat ook toch!. M.a.w. enkel de anwb kan de inningsdatum aanpassen maar zal dat uit kostenoverweging niet doen.

kr
door krieno - Dec 28, 2014 om 13:11
60 Antwoorden / 1 Vragen

Kan me Uw punt voorstellen, niet iedereen heeft op dat moment geld op zijn rekening staan om een redelijk bedrag af te laten schrijven, het salaris/uitkering word meestal aan het eind van een maand betaald.
En inderdaad er zijn bedrijven die maar zelf bepalen wanneer ze het geld af schrijven, maak hun duidelijk dat u dat niet wenst, en anders storneert u het bedrag en maak het zelf over op een door u gewenste datum.
Ik doe dit ook bij een abbo van een dagblad die ineens bepaald dat ze inplaats van de laatste dag van de maand het maar 2,5 weer eerder gingen afschrijven onder ook het motto dat is voor ons makkelijker, laat het nu iedere keer terug boeken en betaal dan de 1e van de maand zelf.
Ik heb de zeggenschap over mijn eigen rekening en niet omdat sommige bedrijven het voor hun zelf makkelijker vinden

ro
door ron530 - Dec 28, 2014 om 13:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik snap het probleem niet, als een bedrijf geld van de rekening afschrijft hou je daar toch rekening mee. Staat er geen geld op de rekening doe je toch iets niet helemaal goed.

kr
door krieno - Dec 28, 2014 om 13:33
60 Antwoorden / 1 Vragen

Ron530
In deze tijd heeft niet iedereen zoveel reserve en zoveel op zijn rekening staan dat men iedere dag van de maand maar af kan schrijven, het salaris en of uitkering word aan het eind van een maand betaald, en dan kunnen er bij heel veel mensen ook alle rekeningen betaald worden en blijft er weinig meer over, dus uw opmerking gaat niet altijd en niet voor veel mensen op.
Misschien voor u, maar veel mensen zijn blij als er nog wat overblijft aan het eind van de maand en kunnen pas weer wat betalen aan het eind van de maand daarop, dus als bedrijven maar incasso,s doen wanneer het hun uitkomt, kan ik me voorstellen dat niet iedereen dat leuk vind,

valerius-2
door valerius-2 - Dec 28, 2014 om 13:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 28 dec 2014, 13:26]Ik snap het probleem niet, als een bedrijf geld van de rekening afschrijft hou je daar toch rekening mee. Staat er geen geld op de rekening doe je toch iets niet helemaal goed.
Maar een hoop mensen weten vaak niet eens wat er op hun rekening staat. en wat de uitgasven zijn.

ro
door ron530 - Dec 28, 2014 om 13:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat ik lees is dat bedrijven hun incassoprocedure maar aan moeten passen omdat mensen niet weten wat ze nog overhebben op hun rekening. Dat is toch triest vooral omdat de meeste mensen wel weten wanneer er een bedrag wordt afgeschreven.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 28, 2014 om 17:59
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 28 dec 2014, 13:35][quote=ron530 schreef op zondag 28 dec 2014, 13:26]Ik snap het probleem niet, als een bedrijf geld van de rekening afschrijft hou je daar toch rekening mee. Staat er geen geld op de rekening doe je toch iets niet helemaal goed.
Maar een hoop mensen weten vaak niet eens wat er op hun rekening staat. en wat de uitgaven zijn.
Tegenwoordig ligt het iets anders; ze bankieren massaal met hun mobiele telefoon, overal en altijd zien en weten wat jouw saldo is, dit via zo'n veel te duur (en overbodig) mobiel + abonnement.
En in dit laatste zit mijn inziens het probleem, vele kunnen niet met geld omgaan.

komsja
door komsja - Dec 28, 2014 om 18:21
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Er word weer een hoop in de ruimte gekletst,m,n huur moet VOOR de vijfde van de maand bij de wb binnen zijn maar dat gaat niet omdat ik zo rond die vijfde of de zesde van de maand m,n geld bijgeschreven is dus dat zou betekenen dat ik elke maand (als ik aan de betalingsvoorwaarden)wil voldoen de huur moet voorschieten en dan zou men wel kunnen stellen:Wat maakt die paar dagen nou uit,maar dat maakt heel veel uit want we hebben het hier niet over een paar euro.
Een rekening van bijvoorbeeld een autoverzekering(16 euro) is nog wel te behappen maar toch geen huur.Dus ben ik genoodzaakt om altijd de huur te laat te betalen,maar ondanks altijd te laat!! betaal ik wel en heb geen achterstand.

pi
door pieterwolters - Dec 28, 2014 om 18:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Je weet dat je bepaalde dingen moet betalen. Sommige per maand, andere weer per jaar. Dat kan je toch gewoon plannen. Een betaling in januari hoeft toch niet van je salaris van januari te worden betaald?

En andersom: misschien is de datum waarop je je salaris krijgt helemaal niet handig voor de werkgever (bijvoorbeeld rond de 25e, terwijl de klanten pas aan het einde van de maand de rekeningen betalen). Ga je dan ook akkoord met een andere datum?

door 1953 - Dec 28, 2014 om 23:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoonweg erop anticiperen dat een bepaalde vervaldatum aankomt en er voor zorgen dat er voldoende positieve saldo op de bankrekening is om het innen van de incasso vlekkeloos te laten verlopen.

alfatrion
door alfatrion - Dec 29, 2014 om 01:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=komsja schreef op zondag 28 dec 2014, 18:21]Wat maakt die paar dagen nou uit,maar dat maakt heel veel uit want we hebben het hier niet over een paar euro.
Als de huur 500 euro bedraagt dan bedraagt de wettelijke rente 4,21 cent per dag. En als er een contactuele rente van 15% per jaar is afgesproken bedraagt deze 21 cent per dag. Voor dat men incassokosten mag rekenen moet je altijd minimaal daadwerkelijk 14 dagen de tijd hebben gekregen om te betalen.

komsja
door komsja - Dec 29, 2014 om 10:11
1064 Antwoorden / 218 Vragen

[edit, off topic -redactie]