ma
door marjans Jun 22, 2006 om 00:49
Geldzaken & recht

De Kliko

Mooier moet het niet worden! Vanavond gaat de bel en staan er twee agenten aan de deur. Zij vertelden me dat ik op 1 juni j.l. een bekeuring heb gekregen omdat mijn kliko drie dagen na het legen hiervan nog aan de straat stond. Volgens hen was er een bekeuring op de kliko geplakt. Ik stomverbaasd, kon me totaal niks herinneren van een bekeuring en al helemaal niet van het feit dat de kliko drie dagen later nog aan de straat stond. Ik ben juist altijd blij dat ik em weer leeg kan gebruiken en er ligt dan meestal al wel weer een volle vuilniszak te wachten.
Nu kan ik dus overgaan tot het betalen van maar liefst 50 eurootjes (!!!!). Maar ik kan het gewoon niet geloven. Ik neem aan dat zij geen bewijs hebben van het volgens hen door mij gepleegde feit maar ik heb ook geen bewijs dat de kliko wel binnengehaald is. Kan het niet zo zijn dat een agentje met nog een kater van het weekend het verkeerde huisnummer genoteerd heeft?
Bovendien, als het zo gaat, kunnen ze wel om de haverklap met beschuldigingen aankomen die ik moeilijk kan bewijzen en omgekeerd hetzelfde.

Ik ben dus niet van plan deze boete zondermeer te betalen maar vraag me af of zij het recht hebben op deze manier boetes uit te schrijven en als ik een bezwaar indien en dit eventueel voor de rechter komt ik dan voor de kosten opdraai als ik in het ongelijk gesteld word.

Heeft iemand hier wijze raad??

Groetjes, Marjan

2050 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 06:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u op uw Kliko geen bekeuring (of eigenlijk: kennisgeving) hebt gevonden en ook van de agenten niets heeft ontvangen, zou ik me eerst nog even geen zorgen maken.

Als u daadwerkelijk een bekeuring heeft gekregen ontvangt u volgens mij vanzelf een acceptgiro en kunt u op dat moment in beroep gaan. Ontvangt u niets, dan hebben de agenten wellicht bij het verkeerde huis aangebeld.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anders dan Mikro zou ik me maar wel een beetje zorgen maken. Hoe dan ook, als het betaalverzoek komt (de vraag zal zijn of dat een bekeuring is of een wettelijke heffing) maak per direct bezwaar op de aangegeven wijze en vraag nadrukkelijk naar bewijsstukken zoals gedateerde foto.

Het moet ook niet nog gekker worden in dit land dat langzamerhand ten onder gaat aan ambtelijkke bureaucrartie. Overigens is nog een vraag van belang: waarom komt de "heilige hermandad" eerst u op 21 juni vertellen dat op 1 juni een kliko buiten zou blijven staan gedurende drie dagen. Kom daarmee op de vraag: wie heeft dat geconstateerd.

Let wel op Kliko's hebben nummers.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marjan,

ik vermoed dat het hier niet om (politie)agenten gaat, maar om milieu-controleurs. Deze controleurs hebben een beperkte opsporingsbevoegdheid en zijn zgn. Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA's). Maar dit terzijde......

Wat is u dan precies ten laste gelegd? Heeft u alsnog een bekeuring uitgedeeld gekregen (een geel afschrift)? Indien u op deze bekeuring de feitcode H013 aantreft (huishoudelijke afvalstoffen op andere dan de vastgetelde dagen en tijden ter inzameling aanbieden) heeft u mogelijk nog een kans om er onderuit te komen, daar er (naar ik aanneem) geen afval meer in die kliko zat. Maar dan zult u wel naar de rechter moeten gaan. Deze overtreding valt onder de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Als een opsporingsambtenaar iets waarneemt, wordt dit vastgelegd in een proces-verbaal. Een opsporingsambtenaar heeft een eed afgelegt, waarmee hij/zij verklaart de waarheid te zullen mededelen (al dan niet in geschrift). Het Openbaar Ministerie (OM), zeg maar de rechterlijke macht, gaat er dan ook van uit dat de opsporingsambtenaar de waarheid spreekt, tenzij het tegendeel onomstotelijk vaststaat. Ook een opsporingsambtenaar kan zich natuurlijk wel eens vergissen (al dan niet opzettelijk......). Het zou niet mogen, maar ook hij/zij is 'maar' een mens...

In dit geval dient u dan ook het tegendeel te bewijzen. U kunt de zaak voor laten komen (bij de rechter) en daar uw 'verhaal' doen. Het lieftst natuurlijk met bewijzen: getuigen.

Wat die 2 'agenten' gisteren nog bij u aan de deur moesten, weet ik natuurlijk niet, maar ik vermoed dat zij een verklaring van u moesten hebben, waarom uw kliko zolang op de openbare weg heeft gestaan. Indien zij inderdaad hiervoor aan de deur zijn geweest, waren zij ook (wettelijk) verplicht u de 'cautie' te geven (mededelen dat u niet tot antwoorden was verplicht).

Alles draait in deze dus om het bewijs........

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe wisten “de agenten” dat het uw kliko was?

Staat er een kenteken/kenmerk op?

Als deze drie dagen aan de weg staat was deze leeg, kunnen er dus ook geen adres gegevens in gevonden hebben.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

groen@ op elke kliko staat een nummer of kode die overeenkomt met je huisnummer.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja maar hier kun je ook niet blind op varen.......

Komt bij ons met grote regelmaat voor dat mensen maar de eerste de beste schone bak meenemen die ze zien en je dan de bak die uiteindelijk dan overblijft maar neemt als je je bak kwijt bent,

ik heb om die reden mn bak met verf voorzien van huisnr.en postcode ;-(

Dus als je bak ooit eens `geruild` is op deze manier is een ander wellicht de boosdoener, ik zou dit wel even controleren dan

Succes,

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krook@ het wel of niet hebben van welk nummer of chip is  afhankelijk van de Gemeente waar men woont.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Stacey,

ook verf kun je er af halen.... Pak een grote spijker (o.i.d.) en kras (met grote cijfers en letters) op de deksel jouw postcode en huisnummer.

Maar zijn die kliko's bij jullie dan nog niet voorzien van een chip??? Zo niet, zal dat wel een keertje komen. En die chip is adres gebonden!

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 22, 2006 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hutz

Nee helaas zijn onze kliko`s (nog) niet voorzien van chip, hier zijn ze wel mee bezig, ze willen hoeveelheden registreren ook dan -maar dan zal er ook een slot op moeten vrees ik- want met regelmaat wordt er in mijn half-lege bak nog vuil door anderen bijgedumped. En dan zou ik hiervoor moeten betalen of een boete krijgen als het ongeoorloofd vuil is :-(

Ik heb met spuitbus geverfd en grote sticker erop (maar die kan er ook zo af vrees ik, ik dacht verf is minder makkelijk te verwijderen) maar misschien zou ik nog wel adres `graveren` als extra zekerheid kunnen doen, thanx

Groetjes,