Mo
door Motherwell Feb 26, 2020 om 12:15
Geldzaken & recht

De muur waar ik gebruik van maak wordt gesloopt

Ik maak inmiddels 15 jaar gebruik van een muur die op de erfscheiding staat. Deze muur is onderdeel van een dorpshuis wat binnenkort gesloopt gaat worden. Aan mijn kant heb ik gebruik gemaakt van de muur door er een overkapping tegen aan te plaatsen. Tevens groeit er al een jaar of 30 een mooie grote druif tegenaan. Kan ik na de sloop verzoeken of men weer een muur plaatst? En of mij een vergoeding geven zodat ik weer mijn overkapping ( die uiteraard na de sloop 'los 'staat ) vast te zetten?

2004 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 26, 2020 om 12:26
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Motherwell ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/gebruik-van-andermans-muur/

https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2020 om 12:31
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als de muur opo uw afscheiding staat, letterlijk dus voor een deel op uw grond, dan bent u ook eigenaar en zal de muur niet zonder meer, dus zonder uw toestemming, gesloopt mogen worden. Als de muur pal naast uw erf staat mag het wel en is het risico geheel voor u als de muur wordt gesloopt.
U heeft dan m.i. ook geen recht op welke vergoeding dan ook tenzij aan u ooit toestemming is verleend om de overkaopping te plaatsen. Voor de druif kint u m.i. redelijk eenvoudig een geleiding maken langs de rand van uw eigen erf. U kunt eventueel nader advies vragen bij de Vereniging Eigen Huis.
Als de muur inderdaad op uw erfgrens staat en deels dus van u is is het ook zaak om na te gaan hoe de sloopvergunning dan tot stand is gekomen.

Omdat het een dorpshuis is neem ik, helaas, aan dat de muur pal naast uw erf staat en dus niet op uw grond.

Ik zie inmiddels ook de reactie van @MARITA5 over o.a. de mandelige muur die mijn reactie kruiste. De vraag is dus of de muur 'mandelig' is of niet. Het lijkt mij, herhaald, van niet.

ma
door malty - Feb 26, 2020 om 12:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al bij de gemeente gevraagd wat de plannen zijn na de sloop van het dorpshuis?
Had u toestemming om de muur te gebruiken om uw overkapping te bevestigen?
De muur is onderdeel van het dorpshuis en geen losstaande muur (erfafscheiding) en behoort geheel toe aan de eigenaar van het dorpshuis.
Naar mijn idee heeft u dus geen enkel recht.

Mo
door Motherwell - Feb 26, 2020 om 14:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

hartelijk dank voor de reacties. Zie dat ik zelf nog even wat onderzoek moet doen in hoeverre die muur echt op de erfscheiding staat. Zo niet zal ik me me moeten schikken.

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2020 om 14:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weet u zeker dat die muur op de erfgrens staat?
U kunt van alles verzoeken natuurlijk maar ik denk niet dat u succes heeft. Zomaar de muur van een ander gebruiken om iets aan te bouwen e.d. lijkt me ook niet zomaar te kunnen. En wat u wilt evenmin.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2020 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat die muur op de erfscheiding staat is in dit geval niet relevant. Aan uw kant zit er niet een woning tegenaan.

Als er niet opnieuw iets gebouwd gaat worden, hebt u wel recht op een erfscheiding, van 1.80 hoog, maar die hoeft uiteraard niet van steen te zijn en de helft van de kosten zijn voor uw rekening.

U hebt dus zeker geen recht op een vergoeding.

ro
door ron503 - Feb 26, 2020 om 18:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft de muur die niet uw eigendom maar eigendom van een ander is gebruikt om er een overkapping tegen aan te plaatsen. Als u dat met toestemming heeft gedaan dan vervalt die toestemming met de sloop van het pand want het pand is en blijft eigendom van een ander. Het zou van de zotte zijn dat de eigenaar van dat pand u dient te compenseren als er besloten is het pand te slopen maar eigenlijk weet u dat zelf ook wel want als een buur uw buitenmuur gebruikt om een overkapping aan te bevestigen en u besluit de woning te verbouwen dan gaat u die buur ook niet compenseren. U heeft m.i. geen recht op compensatie op welke manier dan ook.

panter22
door panter22 - Feb 27, 2020 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Of de muur van het dorpshuis nu naast op of over de erfgrens staat, maakt niet uit. De muur is onderdeel van het dorpshuis en daar heb je niets over te zeggen. Je wordt nooit mede-eigenaar van die muur.
Mogelijk heb je in overleg met het bestuur van het dorpshuis de overkapping geplaatst en de druif er tegenaan laten groeien. Dat betekent niet dat je dan een vergoeding krijgt als het dorpshuis afgebroken wordt.
Als je geen toestemming hebt gekregen, dan  had je van die muur af moeten blijven, omdat hij niet van jou is.
Dus je hebt geen enkel recht op vergoeding.