ha
door hadrianus Oct 19, 2009 om 17:54
Geldzaken & recht

Definitieve aanslag

In vervolg op een eerdere discussie alhier ook mijn vraag. In mijn aangifte 2008 heb ik -per ongeluk en dus onbewust- ten onrechte een heffingskorting aangevinkt op grond waarvan ik uiteindelijk E4.000,- terugkreeg. Op enig moment werd ik gebeld door de Belastingdienst met de vraag of die heffingskorting wel klopte (waarschijnlijk had zij informatie cq reden om te twijfelen). Ik begreep uit het verhaal van de dame van de Belastingdienst dat ik ten onrechte aanspraak had gemaakt op deze heffingskorting n dat dit terugbetaald moest worden. En terecht natuurlijk. Het ten onrechte reeds uitbetaalde bedrag ook terugbetaald. Tot mijn verbazing ontvang ik nu een "definitieve"  aanslag en wordt er weer eenzelfde bedrag aan mij toegekend en betaald. Mijn vraag is nu: wat moet ik doen? Ik begrijp -zoals gezegd er was geen sprake van opzet - dat de Belastingdienst dit bedrag alleen weer kan terugvragen als er srpake is van een nieuw feit. Er is nmm geen nieuw feit want alle feiten zijn -uiteindelijk- bekend. Of zie ik iets over het hoofd en moet ik er rekening  mee houden dat ze het weer gaan terugvragen. Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

2030 9 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Oct 19, 2009 om 18:05
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt evident dat e.e.a. elkaar heeft gekruist. Waar je geen recht op hebt, zul je (weer) moeten terugbetalen.

jo
door joep873 - Oct 19, 2009 om 18:11
103 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet opnieuw aangifte doen; dat had je al moeten doen toen je erachter kwam toen je vorige aangifte onjuist was, want op deze manier pleeg je gewoon belastingfraude.
Of de belastingdienst er ooit achterkomt en er werk van maakt is natuurlijk een tweede.

ha
door hadrianus - Oct 19, 2009 om 19:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst bedankt voor de snelle reacties.

Voor de goede orde meld ik toch nog even dat ik sowieso van plan was hierover toch met de Belastingdienst contact op te nemen.

Niettemin ging mijn vraag toch meer over de "foute" definitieve aanslag en de manier waarop de Belastingdienst dit eventueel nog kon recht zetten, m.n. ta.v "nieuwe feiten" (die er naar mijn oordeel niet waren, want bekend). De Belastingdienst heeft naar mijn oordeel niet goed opgelet en rechtens niet meer het recht op de definitieve aanslag  terug te komen. Juist of niet?

poltol
door poltol - Oct 19, 2009 om 19:46
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u vindt dat de BD niet juist heeft gehandeld dan moet u niet meer reageren en "rustig" afwachten. Zet het geld op een spaarrekenig [bij een echte bank] en zie wat er gaat gebeuren. Als de BD op enig moment, in de komende vijf jaren, het geld terug eist moet u zeker rente gaan betalen en mogelijk een boete ivm fraude. Aan u de keuze.

Succes, poltol

ha
door hadrianus - Oct 19, 2009 om 20:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de goede orde ... ik neem contact op met de BD en zal alles terugbetalen.

Maar blijft toch mijn juridische vraag. Mijn foute aangifte valt mij te verwijten, maar was geen bewuste fout en niet te kwader trouw (jawel, ik heb eea nagekeken danzij google) en de op grond van deze aangifte gedane betaling is wel terugbetaald. Nu dus de defintieve aanslag en opnieuw een onterechte betaling. Zal ook terugbetaald worden, maar ik vergelijk de casus met het arrest van de foutieve aangifte ogv een typefout. Naar mijn oordeel wist de BD (of kon weten) van mijn fout en dan toch weer een foute definitieve aanslag. Is er sprake van "geen nieuw feit" voor de BD en helaas voor de BD of is er sprake van dat de BD mocht vertrouwen op mijn weliswaar foute maar niet ondenkbare aangifte?

edwardus
door edwardus - Oct 19, 2009 om 21:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bij haast geen enkele bank kun je zo'n goede rente krijgen als de Belastingdienst geeft - en in rekening brengt - tot begin 2009 dan. Als je geld van de BD ten onrechte vasthoudt (ook al is het niet jouw fout) en er wordt heffingsrente over berekend, dan heb je niks verdiend of zelfs ingeleverd.

Maar goed, de BD zal vast wel komen met een nieuwe aanslag eerdaags. Soms nemen ze er inderdaad flink de tijd voor. Je zou op kunnen bellen.

kr
door krieties - Oct 31, 2009 om 18:43
442 Antwoorden / 0 Vragen

Alleereerst mijn excuus voor de late reactie. Ik moest er even over nadenken en wat jurisprudentie nalezen.
Ik vind dit een zeer interessante casus. Er is geen nieuw feit, maar de fout was bij jou wel kenbaar. Dus in principe wel navordering mogelijk. Omdat er echter contact geweest is met de ambtenaar -die blijkbaar heeft vergeten de korting ongedaan te maken- zou ik in dit geval zeker gaan procederen. De kans lijkt me zeer groot dat je wint. Rechters vinden de laatste tijd in het algemeen dat de Bdst maar eens beter moet werken en minder moet blunderen.

re
door renesch - Nov 14, 2009 om 14:56
9 Antwoorden / 0 Vragen

Hadrianus,

In dit geval kan de belastingdienst niet navorderen op grond van een nieuw feit. De belastinginspecteur heeft een ambtshalve fout gemaakt die niet door middel van een navordering ongedaan gemaakt kan worden. Een zelfde soort geval is er geprocedeerd waarbij het om successiebelasting ging.

Er kan alleen nagevorderd worden als er sprake is van een kennelijke fout (typefout b.v.) of als er sprake is van ter kwader trouw. Dat is in jouw geval niet van toepassing. Mogelijk dat de Belastingdienst het toch wil proberen op grond van een kennelijke fout (die jij had moeten zien) Maar na contact met een belastingdienstmedewerker heb je aangegeven dat het inderdaad fout was. Deze medewerker had de fout dus moeten herstellen en heeft dat kennelijk niet goed gedaan.

Als je van plan bent het geld toch te houden, zorg dan dat je het achter de hand houdt in het geval het in een gerechtelijke procedure toch tot een andere conclusie mocht leiden. Elk geval staat namelijk op zich en ik ken alle feiten en omstandigheden niet.

Als je wel van plan bent het terug te betalen (wat wel zo netjes is) zorg er dan wel voor dat je geen heffingsrente hoeft terug te betalen. Het is namelijk niet jouw fout (al heb je wel de beschikking over het geld gehad) Recentelijke jurisprudentie geeft je een goede kans dat de heffingsrente maar over een deel hoeft te worden (terug)betaald.

Raadpleeg desnoods een belastingspecialist (vakbond, ouderenbond zijn vaak gratis)

ha
door hadrianus - Jun 15, 2010 om 14:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,

ik wil u allen erg bedanken voor uw reacties. Het is inmiddels enige tijd geleden, maar ik heb nog steeds niets gehoord van de Belastingdienst. Ik ben eerlijk gezegd nu ook van mening dat de Belastingdienst zijn werk niet goed heeft gedaan (zij waren van alle feiten op de hoogte of konden dat zijn) en o.b.v. jurisprudentie meen ik dan ook dat de Belastingdienst het uitgekeerde bedrag niet meer kan terugeisen. Ik moet nog wel 5 jaar wachten of procederen dus. Ik hou u op de hoogte ......