le
door leonberger Aug 2, 2009 om 11:28
Geldzaken & recht

Definitieve belastingaanslag

De kern van mijn vraag is "hoe definitief is definitief". DEe belastingdienst heeft mij de definitieve balastingaanslag gestuurd over 2007. Nu enige tijd later komt de inspectie met een mogelijke correctie omdat zij zaken over het hoofd hebben gezien en de, door de werkgever verzorgde info, niet of onjuist hebben geinterpreteerd. Gisteren ontving ik van de inspecteur de mededeling dat er mogelijk gecorrigeerd zal gaan worden. Wat betekend de term definitief hierin. Eerlijkheidshalve geef ik in mijn vraagstelling mee dat ik vergeten ben een deel van het inkomen op te geven. De inspectie heeft dit echter wel van de werkgever ontvangen. Er was van mijn kant echt geen opzet in het spel. Als er betaald moet worden ok maar dan toch de vraag.

4072 9 Rapporteer

ba
door bachanaal - Aug 2, 2009 om 11:43
248 Antwoorden / 7 Vragen

een aanslag kan tot 5 jaar na dato gecorrigeerd worden.of door de inspectie of op eigen verzoek

diertjes
door diertjes - Aug 2, 2009 om 12:47
299 Antwoorden / 3 Vragen

Strikt genomen bestaat de "definitieve aanslag" helemaal niet. Die term is in het spraakgebruik ontstaan. De wet kent alleen het begrip aanslag en die moet woden opgelegd binnen drie jaar nadat het belastbaar feit zich heeft voorgedaan.

Daaromheen zijn er nog wel andere soorten aanslagen. Dat zijn de voorlopige aanslag, de nadere voorlopige aanslag, e de navorderingsaanslag. De laatste kan worden opgelegd wanneer er bij de inspecteur ten tijde van het opleggen van de aanslag iets niet bekend was en dat in alle redelijkheid ook niet had kunnen zijn. de termijn voor navordering kan onder omstandigheden oplopen tot twaalf jaar nadat het belastbaar feit zich heeft voorgedaan. Afhankelijk van de oorzak kan er dan ook nog een boete overheen komen,die kan oplopen tot 100% van de te weinig betaalde belasting.

Uit uw vraag blijkt dat u bij uw aangifte een deel van u inkomen niet heeft opgegeven. En natuurlijk kan dat zoals bij u een vergissing zijn, uw aangifte was in elke geval niet juist. En dat is reden tot navordering. Als u in uw vraag de feiten juist weergeeft, dan lijkt het me sterk overigens dat er een boete wordt opgelegd. Het resultaat is uiteindelijk wel dat u uiteindelijk het bedrag aan belasting betaalt dat u ook daadwerkelijk verschuldigd bent.

le
door leonberger - Aug 2, 2009 om 14:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Kijk hier heb ik iets aan. Geen probleem zoals ik al schreef. Moet er betaald worden dan is dat zo.

he
door henkis50 - Aug 3, 2009 om 15:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Gooi de volgende discussie in de groep:

Er bestaat toch zoiets als,

<Opgewekt vertrouwen>

,en

<Nieuwe feit>.

Voor een nieuwe aanslag na een zogenaamde "definitieve", is een nieuw feit nodig, Wat de Bel.dnst. tentijde van de de eerste niet wist of niet had <KUNNEN> weten ???

Bovendien is er sprake van opgewekt vertrouwen door de eerste aanslag.

Mijn mening.

Groeten H.

ma
door manya - Aug 3, 2009 om 15:35
15 Antwoorden / 0 Vragen

als het maar een naam heeft ,maar als je een eigen bedrijf hebt kunnen ze 10 jaar terug gaan om alles te controleren en als er iets fout is gegaan moet je gewoon het teveel terug betalen ,heb je geen zaak dan kunnen ze 5 jaar terug gaan .dus bewaar alles minstens 5 jaar.ik kreeg controle en ze moesten van 7 jaar alles terug zien en hoera .ik kreeg 4000 van ze terug.soms heb je mazzel.sterkte. manya

jantom
door jantom - Aug 3, 2009 om 15:45
377 Antwoorden / 0 Vragen

Gooi de volgende discussie in de groep: Er bestaat toch zoiets als <Opgewekt vertrouwen> en <Nieuwe feit>.

Antwoord/reactie: in deze is een fout gemaakt en dat had ook moedwillig kúnnen zijn gebeurd.

Dan is er geen ruimte om te denken in de trand van "opgewekt vertrouwen".

Fouten moeten worden gecorrigeerd en dat is gelukkig mogelijk: zowel te nadele als ten voordele van de burger.

Verzwegen informatie dat van invloed is op het bepalen van de hoogte van de verschuldigde belasting is geen "nieuw feit" dat toevallig of niet alsnog aan het licht komt.

diertjes
door diertjes - Aug 3, 2009 om 21:14
299 Antwoorden / 3 Vragen

@manya

De termijnen zijn echt niet afhankelijk van of je een eigen bedrijf hebt of niet. Voor iedereen, ondernemer en loonslaaf, kan de navorderingstermijn tot twaalf jaar oplopen. En inderdaad, als na jaren blijkt dat je teveel hebt betaald, dan krijg je het na al die jaren ook weer gewoon terug (met rente!).

diertjes
door diertjes - Aug 3, 2009 om 21:14
299 Antwoorden / 3 Vragen

@henkis50,

De vraagsteller is zo sportief om uit eigener beweging aan te geven dat hij bij het invullen van zijn aangifte een vergissing heeft gemaakt.  Niet iedereen die hier een vraag stelt is zo eerlijk om eventuele eigen tekortkomingen te erkennen. Maar strikt genomen heeft hij de Belastingdienst op daarmee wel het verkeerde been gezet. De aangifte is onvolledig en dat is grond voor navordering.

Kennelijk heeft de Belastingdienst bepaalde informatie van de werkgever onjuist geïnterpreteerd. Het is verder niet duidelijk wat daar de oorzaak van is. Ik wil niemand beschuldigen, maar het kan zowel een interpretatiefout zijn als een fout in de wijze waarop die informatie door de werkgever is verstrekt. En als dat laatste het geval is, dan valt dat de vraagsteller zeker niet aan te rekenen. Gevoegd bij het feit dat de aangifte niet correct was, kun je dan ook niet zeggen dat de Belastingdienst het had kunnen weten. Nieuw feit dus. De oorzaak van alle ellende is echter niet meer bijster interessant, want de vraagsteller zegt in zijn reactie zelf al: Geen probleem zoals ik al schreef. Moet er betaald worden dan is dat zo. En dat geeft blijk van een gezonde opvatting.

Opgewekt vertrouwen is natuurlijk ook een feit waar juridisch rechten aan kunnen worden ontleend. Op een aanslag -en dan bedoel ik de aanslag die we meestal de definitieve aanslag noemen- staat echter niet dat daarmee voor het betreffende jaar de zaken zijn afgewikkeld. Er kunnen achteraf immers nieuwe feiten boven tafel komen. Het werkt   echter ook de andere kant op. Met uw handtekening onder het aangifteformulier bevestigt u dat u het formulier juist en naar waarheid heeft ingevuld. Ook dat is opgewekt vertrouwen. En wanneer achteraf blijkt dat u dat niet heeft gedaan, dan mag ook de Belastingdienst u daar op afrekenen. Een reeds opgelegde (definitieve) aanslag helpt daar geen moedertje lief aan. Bij een –opzettelijk- onjuist ingevulde aangifte bent u uw leven dus niet zeker. En die onzekerheid kan onder omstandigheden tot twaalf jaar duren. Het verschil tussen opgewekt vertrouwen en wishful thinking kan soms flinterdun zijn. Zo dun, dat sommigen het verschil niet eens weten.

re
door renesch - Nov 14, 2009 om 17:19
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling:
De navorderingstermijn bedraagt 5 jaar (na afloop van het betreffende kalenderjaar).
De navorderingstermijn van 12 jaar heeft enkel betrekking op belastbare feiten die op het buitenland betrekking hebben (bijvoorbeeld spaargeld in Luxemburg)
De termijn van 10 jaar die genoemd is heeft alleen betrekking om de omzetbelasting in zeer specifieke gevallen (voor de overige gevallen bedraagt voor de omzetbelasting ook de termijn 5 jaar)(omzetbelasting op onroerend goed)
De genoemde 7 jaar betreft de termijn voor ondernemers dat zij hun administratie moeten bewaren.

Bij navordering kan er sprake zijn van grove schuld (boete 25%) of ter kwader trouw (boete 50%) [ boetes in de meeste gevallen; in bijzondere gevallen 100% ]

Bij grove schuld moet het aannemelijk zijn dat belastingplichtige zich bewust moet zijn geweest van de foute aangifte. Bij ter kwader trouw moet de inspecteur bewijzen dat belastingplichtige opzettelijk een foute aangifte heeft gedaan.

Overigens wijzigt er op dit gebied het een en ander vanaf 1 januari 2010.