re
door rene2_1 Dec 3, 2008 om 11:49
Geldzaken & recht

Deposito Garantie Stelsel en Vergunning DNB

Goedendag,

Ik heb voor mijn vraag al getracht DNB schriftelijk te benaderen, maar na 2 weken heb ik nog geen reactie gekregen. Telefonisch werd ik ook niet veel wijzer van hun.

Aangezien mijn deposito bij de Yapi Kredi Bank binnenkort afloopt, moet ik dus de beslissing nemen om al dan niet te verlengen. Gezien de rente% lijkt mij een looptijd van een jaar of twee wel OK. Yapi heeft vergunning van DNB, en is nu nog door het Deposito Garantie Stelsel gedekt.

Van de kleinere, onbekende banken hoor je weinig in de media.

Stel dat de financiele positie van bijv. Yapi Kredi beroerd wordt, DNB de vergunning intrekt in de periode dat mijn geld daar vaststaat en de bank uiteindelijk failliet gaat.

Wat zijn dan nog je rechten als spaarder? Je geld kun je voortijdig niet deblokkeren, je kunt geen aanspraak meer maken op de Garantie Regeling, m.a.w. je bent je spaargeld dan kwijt.

Klopt mijn, hopelijk alleen maar theoretische, benadering?

555 2 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Dec 3, 2008 om 12:29
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Er bestaan ook nederlandsebanken?

astoria
door astoria - Dec 3, 2008 om 13:35
362 Antwoorden / 55 Vragen

Depositogarantiestelsel

Yapi Kredi Bank Nederland N.V. is een Nederlandse Bank met haar hoofdkantoor in Amsterdam.

Het
Nederlandse Ministerie van Financiën heeft besloten de garantie op
spaartegoeden per direct te verhogen tot € 100.000. Uw spaargeld bij
Yapi Kredi Bank Nederland N.V. is daardoor tot een bedrag van € 100.000
per persoon gegarandeerd. Yapi Kredi Bank Nederland N.V. heeft een
algemene bankvergunning van De Nederlandsche Bank N.V., de enige
toezichthouder voor al haar bancaire activiteiten ook buiten Nederland.

En de groeten van fred
Klik hier voor meer informatie