missbizz
door missbizz May 1, 2011 om 23:04
Geldzaken & recht

Deurwaarder voor kosten bevalling

In 2009 ben ik bevallen, ik woonde in een ander land maar werkte in Nederland en had daar mijn zorgverzekering. Bevalling was in Nederland, heb van de Nederlandse verzekering ook de kraamzorg vergoed gekregen in buitenland, maar zij konden niks met de rekening voor mijn kind. Heel erg vreemd vond ik dit, dus ik ben maanden en maanden blijven bellen, schrijven en via de 2 verzekeringen van mijn kind gaven ze elkaar de schuld. Ik heb contact opgenomen met het ziekenhuis en die vertelde mij dat zij ook niet wisten wat ik zou moeten doen en dat ik de tijd kreeg om het zelf te regelen en dat het niet uit handen zou worden gegeven. De vordering van 2800 is wel uit handen gegeven aan een deurwaarder. Op dat moment was ik alweer een week aan het bellen en mailen met een instantie, die mailwisseling heb ik direct doorgestuurd naar de deurwaarder met daarbij ook het feit dat ik een mondelinge overeenkomst met het ziekenhuis heb dat de vordering niet uit handen gegeven zou worden. Ik heb de deurwaarder gevraagd om een specificatie van de door hem gemaakte kosten.

Na 3 weken afwachten heb ik per aangetekende brief de declaratiepapieren naar het ziekenhuis en cc naar de deurwaarder gestuurd met de opmerking dat de zaak wat mij betreft hiermee is afgedaan danwel ik binnen een week een reactie zou willen ontvangen over hoeveel ik nog verschuldigd zou zijn.

8 weken later krijg ik een standaard email dat ik de kosten aan client zelf voldaan zou hebben maar dat de buitengerechtelijke kosten gehandhaafd blijven 748 euro maar liefst. Ik heb meteen gebeld en gevraagd hoe het kon dat ik geen enkele reactie op mijn aangetekende brief heb ontvangen en waar deze kosten vandaan komen. Er werd mij verteld dat als ik niet zou betalen ik zou worden gedagvaard. Ik heb niet even 748 euro liggen om weg te gooien. Ik ben verzekerd, mijn kindje was verzekerd alleen kon niemand mij vertelllen hoe ik die rekening declarabel kon maken. Het ziekenhuis heeft mij toegezegd de vordering niet uit handen te geven en dat toch gedaan, zonder mij hiervan op de hoogte te brengen, dan had ik de rekening zelf wel voorgeschoten want ik wist dat het declarabel zou zijn.

Mijn punt is: de brief van de deurwaarder is verstuurd naar een adres waar ik toen al een aantal weken niet meer woonde, en niet eens aangetekend. De hoogte van de kosten voor de 'buitengerechtelijke' kosten zijn ongewijzigd gebleven maw meneer vraagt voor het versturen van één enkele brief naar een onjuist adres 748 euro! Op mijn laatste mail over de kosten kreeg ik trouwens een antwoord dat de kosten redelijk/billijk zouden zijn nav rapport voorwerk II maar ik mag aannemen dat de deurwaarder dan op zijn minst iets meer heeft hoeven doen dan fungeren als loopjongen voor de schuldeiser dmv het sturen van één enkele brief naar een onjuist adres? De kosten zijn het maximum en daarnaast is volgens mij de wettelijke rente erbij opgeteld. Mag dat, rente berekenen over de gehele tijd dat de factuur open staat als de eiser de vordering zelf niet uitstuurt?

Ik zit met mijn handen in het haar, ik vind het zó onredelijk. Het ziekenhuis had mijn telefoonnummer want we hebben elkaar om de zoveel tijd op de hoogte gehouden van de vorderingen die ik maakte. Is het normaal dat een deurwaarder niet reageert op mijn aangetekende brief met verzoek en kan hij dan 8 weken later doodleuk doorgaan met zijn vordering?

Alvast bedankt, ik zit in de stress en ik wil verder, maar kan dit geld écht niet missen. :( !!

2955 21 Rapporteer

nb
door nbw - May 2, 2011 om 01:41
521 Antwoorden / 24 Vragen

Tja ik ben weliswaar geen expert op dit gebied maar je verhaal lezend kan ik wel een paar assumpties maken. De belangrijkste is dat niemand luistert of handeld naar argumenten maar blind gaat volgens het systeem. Er is maar 1 manier binnen dit systeem het niet op te geven. Neem rechtshulp. Als je verhaal is zoals beschreven heb je niets te vrezen. Hier hulp en begrip zoeken lucht wellicht op maar brengt niets. En heb je geen geld is rechtshulp gratis.

Laat de betrokken partijen het onderling uitvechten zonder jou.

missbizz
door missbizz - May 2, 2011 om 09:14
19 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Rechtshulp is gratis in de vorm van een advies maar op het moment dat ik me zou laten dagvaarden moet ik alsnog een advocaat nemen en daarvoor een eigen bijdrage van ongeveer 600 euro betalen. Ik vraag me af hoeveel kans ik heb bij een rechter om dit te winnen en dus of ik dit risico moet nemen. Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering en kan ik me daar ook niet meer voor aanmelden omdat dit al een lopend verhaal is.

vladja
door vladja - May 2, 2011 om 09:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je de kosten zelf betaald ? Of is de vordering vervallen, omdat het toch door een zorgverzekeraar vergoed is ?

Vladja

missbizz
door missbizz - May 2, 2011 om 09:46
19 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Vladja,

De hoofdsom (rekening) is inmiddels gedeclareerd door het ziekenhuis en door een speciale verzekering vergoed. Nadat ik de papieren naar het ziekenhuis heb verzonden heb ik een kopie van die brief en bijlagen naar de deurwaarder verzonden, met het verzoek bij binnen een week te laten weten of en wat er nog open zou staan.

Zoals vermeld, kreeg ik maar liefst 8 weken later een standaard mail waarin werd verteld dat ik de kosten (hoofdsom) aan client zelf heb betaald en de buitengerechtelijke kosten blijven gehandhaaft.

De kosten voor de deurwaarder plus wettelijke rente staan dus nog open (748).

vladja
door vladja - May 2, 2011 om 09:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kom er zo op terug, moet nu eerst even iets anders regelen.

Vladja

co
door courier - May 2, 2011 om 10:34
226 Antwoorden / 2 Vragen

Vreemde zaak: de schuldeiser geeft een vordering uit handen, trekt deze vervolgens in en de gerechtsdeurwaarder maakt zich sterk voor buitengerechtelijke incassokosten! Ik betwijfel of ze u zullen dagvaarden voor de Kantonrechter en zo ja dan doet u daar gewoon verweer: er zijn niet zoveel kantonrechters die een dergelijke vordering toewijzen. In dit stadium kunt u volstaan met een kort briefje naar de deurwaarder dat u zich niet gehouden acht hun vordering te voldoen.

missbizz
door missbizz - May 2, 2011 om 10:49
19 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de deurwaarder trekt de schuldeiser (ziekenhuis) de vordering niet in, de buitengerechtelijke kosten zijn voor mij. De hoofdsom is gedeclareerd door het ziekenhuis. Mij is destijds toegezegd dat de vordering niet uit handen zou worden gegeven, de deurwaarder heeft ook niks meer gedaan dan één brief verzonden naar een adres waar ik al een tijd lang niet meer woonachtig was. Heb hem meteen aangegeven dat dit een verzekeringskwestie was en uitgelegd hoe het verhaal zat. Ik ben gewoon doorgegaan met mailen bellen etc om deze rekening declarabel te krijgen. Dit is dus gelukt (na 2 maanden, tussentijds niks van de deurwaarder vernomen) en omdat de deurwaarder mij geen factuur verzond heb ik na 3 weken besloten de declaratiepapieren naar het ziekenhuis te versturen.

missbizz
door missbizz - May 2, 2011 om 10:54
19 Antwoorden / 5 Vragen

Deze email kreeg ik:

Van onze bovengenoemde client(e) ontvingen wij bericht dat u rechtstreeks aan hem/haar een betaling heeft gedaan. Wij delen u mede dat client(e) haar vordering met betrekking tot kosten en rente onverkort handhaaft.

Door het toerekenbaar tekortkomen van uw zijde werd client(e) genoodzaakt haar vordering ter incasso over te dragen aan ons kantoor, aan wie client(e) voor werkzaamheden buitengerechtelijke kosten dient te vergoeden.

Op grond van de op de overeenkomst van toepassing zijnde voorwaarden, dan wel krachtens artikel 6:96 lid 2 onder c BW, bent u gehouden deze kosten te vergoeden. Het hiervoor omschreven bedrag aan buitengerechtelijke kosten is redelijk/billijk en conform rapport Voor-Werk II.

co
door courier - May 2, 2011 om 10:59
226 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon ophouden met die woordenstrijd met de deurwaarder: als er geen zaak is dan zijn er ook geen buitengerechtelijke incassokosten. Die zijn immers uitsluitend verschuldigd als u de totale vordering via de deurwaarder "schikt" om een gerechtelijke procedure te voorkomen. Daar is hier geen sprake van. Laat u niet gek maken, ze proberen gewoon van "twee walletjes te eten".

missbizz
door missbizz - May 2, 2011 om 11:03
19 Antwoorden / 5 Vragen

Hartelijk bedankt alvast, weer even back to work. Dit soort dingen komt gewoon zó overal tussendoor en hangt echt als een zwaard boven mn hoofd gezien de hoge kosten.

ge
door gerrit250 - May 2, 2011 om 14:07
37 Antwoorden / 4 Vragen

Beste,
Zeer irritant en frustrerend dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Waar ik niet over gelezen heb is wat er nu precies in de polis van je zorgverzekering staat over kostenvergoeding van bevalling en kraamzorg. aar zal het toch om gaan denk ik. Bij een dagvaarding voor de rechter hoef je niet perse een advocaat te nemen. Ik ben al enkele keren voor andere zaken met iemand mee geweest en dat ging (zelfs in hoger beroep) prima zonder advocaat.
Gerrit

missbizz
door missbizz - May 2, 2011 om 14:34
19 Antwoorden / 5 Vragen

Alle kosten zijn vergoed, het was alleen lastig om te vinden waar ik het zou kunnen declareren aangezien mijn verzekering dat niet deed. Uiteindelijk kwam het erop neer dat er een formulier ingevuld moest worden door mijn verzekering, die is naar de verzering van mijn kindje gegaan en vervolgens heeft een overkoepelende verzerekering de kosten voldaan.

missbizz
door missbizz - May 2, 2011 om 21:49
19 Antwoorden / 5 Vragen

Maar als ik hiermee niet akkoord ga, met de buitengerechtelijke kosten en wettelijke rente, word ik gedagvaard. Moet ik dat risico nemen?

co
door courier - May 3, 2011 om 10:25
226 Antwoorden / 2 Vragen

Missbizz: Ik heb toch gisteren al aangegeven hoe je die deurwaarder moet aanpakken?

missbizz
door missbizz - May 3, 2011 om 10:58
19 Antwoorden / 5 Vragen

Courier, bedankt. Maar de beste man laat me niet met rust en blijft dreigen met dagvaarding, ik wil het gewoon heel zeker weten. Daarnaast vraag ik me nog af hoe het zit met de wettelijke rente. Wanneer een schuldeiser zelf een factuur achterhoud, moet ik dan over de gehele periode dat de factuur openstaat de rente betalen of pas vanaf het moment dat het ziekenhuis besloot de factuur vrij te geven door middel van het doorsturen naar een deurwaarder?

De wettelijke rente kan ik dat geval nooit zoveel zijn en dat is ook het enige dat ik uit coulance zou willen betalen aangezien dat om een paar tientjes gaat.

ge
door gerrit250 - May 3, 2011 om 11:12
37 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Missbizz,
Ik begrijp dat die deurwaarder bezig blijft. Heb je al getracht met hen te bellen? Anders lijkt het mij dat je de hele correspondentie moet doornemen en een gefundeerde brief met alle feiten erin aangetekend moet verzenden. Uit alle losse gegevens die je nu vermeld, ook met alle begrijpelijke emotie heb ik nog geen 100% helder beeld van WANNEER er WAT gebeurde en waarom dit mis. Dus ook met data en genoemde termijnen. Ik weet niet of je dat zelf kunt, of iemand hebt die dat zou kunnen doen. Eventueel wil ik er ook wel voor je naar kijken maar dan moeten we even rechtstreeks mailen.
Gerrit

missbizz
door missbizz - May 3, 2011 om 11:19
19 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Gerrit,

8 weken geleden heb ik middels aangetekende brief de deurwaarder laten weten dat er mijn inziens geen vordering meer kon bestaan aangezien het ziekenhuis de declaratie zou kunnen uitvoeren (de papieren voor declaratie zijn tevens aangetekend naar het ziekenhuis verstuurd, van deze brief is een kopie naar de deurwaarder verzonden).

Deze brieven heb ik verstuurd nadat 3 weken lang mijn verzoek om de originele factuur werd genegeerd. De originele factuur was namelijk benodigd voor het indienen van de declaratie.

In mijn brief aan de deurwaarder heb ik hem gevraagd mij binnen een week na dagtekening te laten weten óf en zo ja hoeveel ik volgens hem nog verschuldigd zou zijn. Nu ruim 8 weken later krijg ik een standaard mail zoals eerder ge-qoute. Ik heb uiteraard contact opgenomen en het eerste dat mij verteld werd is: als u niet betaald gaan we u dagvaarden en komen die kosten er nog bovenop.

Excuses voor mijn emotie, ik zie dat ik deze inderdaad meeneem bij mijn uitleg :)

ge
door gerrit250 - May 3, 2011 om 12:45
37 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=missbizz schreef op dinsdag 3 mei 2011, 11:19]Beste Gerrit,

8 weken geleden heb ik middels aangetekende brief de deurwaarder laten weten dat er mijn inziens geen vordering meer kon bestaan aangezien het ziekenhuis de declaratie zou kunnen uitvoeren (de papieren voor declaratie zijn tevens aangetekend naar het ziekenhuis verstuurd, van deze brief is een kopie naar de deurwaarder verzonden).

Deze brieven heb ik verstuurd nadat 3 weken lang mijn verzoek om de originele factuur werd genegeerd. De originele factuur was namelijk benodigd voor het indienen van de declaratie.

In mijn brief aan de deurwaarder heb ik hem gevraagd mij binnen een week na dagtekening te laten weten óf en zo ja hoeveel ik volgens hem nog verschuldigd zou zijn. Nu ruim 8 weken later krijg ik een standaard mail zoals eerder ge-qoute. Ik heb uiteraard contact opgenomen en het eerste dat mij verteld werd is: als u niet betaald gaan we u dagvaarden en komen die kosten er nog bovenop.

Excuses voor mijn emotie, ik zie dat ik deze inderdaad meeneem bij mijn uitleg :)

Je hoeft geen excuses te maken hoor. Ik begrijp heel goed dat dit allemaal emoties en vooral ook frustraties teweeg brengt.

Als ik even mag resumeren zat het zo:

Je eigen ziekenhuiskosten van bevalling werden door je verzekering betaald. Je kreeg een factuur voor je baby die aanvankelijk niet door de ziektekostenverzekering gedekt leek te zijn. Het gaat mij niet aan maar je kunt zelf beoordelen of dit normale kosten voor een bevalling en nazorg zijn of dat er misschien extra handelingen zijn verricht.

Je hebt die factuur niet meteen betaald en waarschijnlijk daarbij de betalingstermijn overschreden. Met het ziekenhuis heb je daarover gecorrespondeerd. Ondanks hun belofte even af te wachten op betaling door de andere verzekering hebben zij het toch aan een incassobureau gegeven. Heb je bewijzen van dio afspraken, of was dat alleen mondeling? Weet je in het laaste geval nog met wie je hebt gesproken?

Vervolgens kreeg je bericht van de deurwaarder. Maar, zat daar niet eerst een incassobureau tussen?

Je verzoeken om de originele factuur werden niet beantwoord.

UIteindelijk heeft een andere verzekering de kosten betaald. De kosten voor je baby waren dus wel gedekt. Was je niet op de hoogte hoe die kosten daar gedeclareerd moesten worden? Kun je aannemelijk maken dat jij deze gang van zaken niet wist?

Verder heb je deze kosten nooit betwist. Het ging er alleen om hoe ze betaald zouden worden.

Ik zou hiermee, mist je alles goed en gefundeerd op een rij hebt staan, mee naar de rechter durven gaan. Je moet natuurlijk incalculeren dat je het kunt verliezen.

Zet wel alle datums op een rij:
Wanneer ben je uit het ziekenhuis gekomen
Wanneer kwam de bedoelde factuur
Wanneer heb je met het ziekenhuis gesproken
De datums en feiten van alle correspondentie
Wanneer is uiteindelijk door de verzekering betaald.

Al met al heb jij nooit de kosten ontkent en ben eigenlijk steeds van goede wil geweest. Het ging alleen erom dat ze door de verzekering op tijd betaald moesten worden. Hier is het ziekenhuis natuurlijk ook "kort door de bocht" gegaan om het meteen aan een incasso of deurwaarder te geven.

De reacties van de deurwaarder vind ik niet netjes en met weinig begrip voor de situatie. Ook het feit dat de deurwaarder het zomaar 8 weken laat liggen klopt niet. Feit is dat incassobureaus en deurwaarders nogal eens maar 1 doel hebben en dat is het geld binnen halen voor hun klanten. Argumentaties willen zij vaak niet horen.

Gerrit

co
door courier - May 3, 2011 om 12:51
226 Antwoorden / 2 Vragen

Missbizz: Hou het hoofd vooral koel en reageer niet impulsief op elke prikkel van die deurwaarder! Die man reageert alsof je zelf snel de hoofdsom aan de schuldeiser hebt betaald pal nadat je kennis droeg van het feit dat het ziekenhuis de vordering uit handen gaf.
Maar dat is niet zo: je verzekering heeft uiteindelijk de factuur van het ziekenhuis rechtstreeks betaald buiten jou om toch?
Ik blijf bij mijn vorige advies, betaal dus niks, ook niet uit coulance, dat wordt als "zwak" beoordeeld en dan dramt hij gewoon door. Overigens is wettelijke rente pas verschuldigd nadat er vonnis is gewezen, welnu zo ver komt het echt niet en zeg tegen die deurwaarder dat hij zich schuldig maakt aan "afdreiging", dat is een strafbaar feit en doe daar bij herhaling dus vooral aangifte van bij de politie.

missbizz
door missbizz - May 3, 2011 om 13:44
19 Antwoorden / 5 Vragen

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

@Gerrit, ik was er inderdaad niet van op de hoogte hoe ik de benodigde papieren moest verkrijgen, het ziekenhuis kon mij dat ook niet vertellen en mijn eigen verzekering werkte in eerste instantie niet mee waardoor het allemaal wat lang geduurt heeft. Ik heb van de deurwaarder een reactie gekregen van zijn client toen ik vertelde van de mondelinge afspraak. Volgens hen hebben zij mij per aangetekende brief laten weten dat de vordering uit handen zou worden gegeven. U raad het al.. er is geen bewijs van deze aangetekende brief en ik heb deze niet ontvangen, dat gedeelte heb ik dus nu wel op schrift, de mondelinge overeenkomst is daarmee bevestigd. Deurwaarder zou me hiervan het bewijs doen toekomen, inmiddels ook al 11 weken geleden.

@courier, ik denk dat ik sowieso een klacht ga indienen bij de overkoepelende organisatie voor deurwaarders want het is op zijn minst niet netjes te noemen dat zij aan geen enkel verzoek van mij voldoen en vervolgens alsof hun neus bloed weer komen vorderen, zonder bewijzen etc.

Het ziekenhuis heeft met de door mij geleverde papieren de hoofdsom zelf gedeclareerd bij de verzekering. Daar hebben zowel ik als de deurwaarder niks mee te maken gehad.

co
door courier - May 3, 2011 om 13:57
226 Antwoorden / 2 Vragen

Missbizz: Stel je vooral niks voor van die "overkoepelende organisatie van deurwaarders": die club van collega's houdt elkaar de hand boven het hoofd.