co
door cocoallo May 11, 2007 om 13:55
Geldzaken & recht

Deurwaarderskosten

Graag wil ik hier een vraag stellen over het volgende.

Afgelopen woensdag 9 mei heb ik een uitspraak van de rechtbank gekregen waarin een totaalbedrag van € 348,07 betaald moet worden aan de deurwaarder.

Dit staat er precies in de uitspraak:

De kantonrechter veroordeelt gedaagde om aan eiseres tegen kwijting te betalen € 119,75, vermeerderd met de wettelijke rente in de zin van art.6:119 BW over € 97,30 vanaf de dag der dagvaarding tot aan de dag der algehele voldoening.

Veroordeelt gedaagde in de proceskosten, tot aan deze uitspraak aan de zijde van eiseres vastgesteld op € 168,32 aan verschotten en € 60,00 aan salaris voor gemachtigde.

Verklaart dit vonnis uitvoerbaar bij voorraad en wijst af het méér of anders gevorderde.

Deze bedragen heb ik vandaag op 11 mei overgemaakt en het staat ook al op de rekening van de deurwaarder.

Nu heb ik vanmorgen van de deurwaarder een bevel gehad en daarin staat dat ik weer extra kosten van € 106,64 moet betalen voor de "betekening".

Ik wordt hier een beetje gek van, mag men binnen 2 dagen na een uitspraak van de rechter nog eens zoveel geld van je verlangen? En wat voor gevolgen zijn er als ik die laatste kosten niet betaal?

Ik hoop dat iemand mij wil helpen.

539 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

www.elfri.be/nl/Juridische%20informatie/De%20kostprijs%20van%20het%20gerecht/uitvoering_van_een_vonnis1.htm.

Op bovenstaande link kan je lezen dat dit werkelijk ook kan. Dit moet n.l zoals ik denk aan de rechtbank door de deurwaarder in rekening gebracht worden.

Ik weet hier niet alles van maar zet deze link op je adres balk dan kan je lezen dat deze bedragen tussen 75 en 150 euro liggen.

Je kan ook via google zoeken naar betekenen vonnis kosten dan krijg je heel wat adressen om dit te bekijken.

Zonde van de kosten maar ik denk dat het leergeld is om je rekeningen op tijd te betalen, maar sorry ik weet niet of je daar schuld aan heb.

Met groet Valerius

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Valerius,

Ik denk niet dat de Belgische wet hier van toepassing is voor deurwaarderskosten. Dus je eerste verwijzing mist elk doel.

Vladja

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.ducrocq.nl/Incassotraject.aspx.

Ik denk dat u hier een overzicht kan vinden van hoe de kosten worden berekend anders volg u de weg via google om meer te weten te komen.

Voor vladja je hebt gelijk met be had ik niet gezien maar het idee ging erom of dit juist is en deze regel geld ook in de nederlandse wetgeving.

Valerius

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius, ik heb niet gezien of de verwijzing goed is maar de rechtstreekse link http://www.ducrocq.nl/Incassotraject.aspx is als volgt te maken.

Kopieer de link naar de tekstverwerker en geeff ctrl/klik met de cursor achter in dit geval de x. ga even na of het lettertype verdana 7.5 is en kopieer dan in de vraag.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo cocoallo@

wat voor bevel heeft u van de deurwaarder gehad? Normaliter zijn m.i. de kosten van betekening al "meegenomen"in de totaalkosten waartoe u bent veroordeelt. zeker weeten doe ik dat niet. Ga even op zoek.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In naam der koningin staat erboven.

De kosten van het exploot zijn € 81,16  en er staat een bedrag van € 214,87 proceskosten maar deze zijn in  het vonnis lager. Snap er niks meer van en ben er echt doodziek van.

Ik krijg niet eens de tijd om het vonnis goed door te lezen. 2 dagen na een vonnis en dan zoveel kosten berekenen. Kunnen ze me hier nu echt nog een keer mee voor de rechter slepen?

Het bedrag waar het om ging in deze zaak was maar € 97,30.

ve
door verwijderd - May 11, 2007 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer deze link eens en kijk bij betekenen bij FJ van Eekhout. U ziet dan het KB met alle tarieven in pdf.

http://eu.ixquick.com/do/metasearch.pl?&rl=STARTPAGINA&dyn=1&cat=web&language=english&query=kosten+van+betekenen

Ik ga er vanuit dat de kosten inderdaad voor u zijn. het zijn de kosten van het betekenen van het vonnis of wel iets dat noodzakelijk is om het vonnis ook tot uitvoer te laten komen. jammer voor u, ik adviseer u te betalen.