he
door heinjan Aug 31, 2004 om 10:53
Geldzaken & recht

Dubbel gebruik eenmalige machtiging

Vorig jaar september  bestelde ik via van Houwelingen First Flower Service een boeket voor bijna 25 euro. Alles liep prima via een eenmalige machtiging. Tot mijn verbazing werd via dezelfde (!) machtiging juli jl. hetzelfde bedrag met hetzelfde ordernummer afgeschreven van mijn ING-rekening ten gunste van Droomgeschenken. Na eindeloos reclameren werd het bedrag onlangs teruggeboekt. Er was een foutje gemaakt bij de Fortis Bank, zo zei de Ingbank. Er zou sprake zijn van bedrijfsovername met een verkeerde administratie. Volgens mij is er eigenlijk sprake van fraude, maar de bank doet er tot nu toe niets aan. Is aangifte zinvol? En zijn er meer gedupeerden door Droomgeschenken?

349 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag heinjan,


Bij bedrijfsovername gaat de incasso-administratie ook over naar het nieuwe bedrijf. Een foutje is dan gauw gemaakt. Wel erg vervelend dat je er zo veel moeite voor hebt moeten doen om het recht te breien. Verder niet meer druk over maken zou ik zeggen. Groeten, Ton. 

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, dat is volgens mij te gemakkelijk. Zo kun je met foutjes wel veel geld verdienen, vooral als het bedrag zoals in dit geval niet te hoog is.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Interpay is de organisatie die moet waken over de betrouwbaarheid van het incassoverkeer. Ik zou mijn postzegel echter voor een zinvoller doel inzetten.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een mijnheer in Noord-Holland, Schiifer o.i.d., werd onlangs veroordeld omdat hij aantoonde hoe makkelijk je misbruik van machtigingen kunt maken.


Mijn punt is dat een eenmalige machtiging per definitie niet een tweede keer kan worden gebruikt. Dat is fraude.


Hoe zou u het viden om steeds bankstellen te betalen die je eenmalig kocht?


Bovendien, je moet het zelf bewaken, waarom eigenlijk. Dat kan een bank toch ook?


Naar mijn mening moet je altijd kunnen storneren, behoudens loterijen.


 

ve
door verwijderd - Sep 27, 2004 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Niet door Droomgeschenken, maar wel door het postorderbedrijf Bela Vita, alias Verzendhuis Postina
in Thorn, Limburg. Dit bedrijf heeft  vele internationale
zusterbedrijfjes in België, Duitsland en elders in Europa en het houdt
zich o.a. bezig met het incasseren van een bedrag van Eu 51,40 bij
willekeurige rekeninghouders, dit met gebruik maken van ongeldige
eenmalige incassoformulieren. Probleem is namelijk dat de banken niet
alle incassomachtigingen kunnen controleren op echtheid. Van die
onvolkomenheid maakt B.V. dankbaar gebruik. Dit zal ongetwijfeld ook
gelden voor andere malafide ondernemingen.

Het is vaak een hele toer om dit geld terug te laten boeken.

Interpay  blijkt ook een beetje in de maag te zitten met deze
betaalwijze, voorlopig is er niets anders aan te doen dan als
rekeninghouder heel scherp op te letten wie er wat van je rekening
haalt, en bij een vermoeden van fraude aangifte te doen bij de
plaatselijke politie.

Voor Bela Vita geldt dat de afd. Fraude van de Postbank na een
onderzoek in augustus jl. heeft vastgesteld dat dit bedrijf frauduleus
handelt, maar men kan daar - als tussenpersoon/beheerder - niets doen
aan deze praktijken.

Wel wat vreemd allemaal!



Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

S.
S.Lander - Aug 5, 2024 om 15:09
Winkels & webshops
Berkenbosch Mode

Berkenbosch Mode

Goedendag,

Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko ... Lees meer

Ed
Edith vL - Sep 17, 2024 om 10:26
Vrije tijd & tuin

Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis

Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet. 
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg ... Lees meer

Wi
Wim-Bart - Sep 19, 2024 om 14:45
Computers & telefonie

Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben

Gechte,

2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.

Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.

Afijn een week ... Lees meer