he
door heinjan Aug 31, 2004 om 10:53
Geldzaken & recht

Dubbel gebruik eenmalige machtiging

Vorig jaar september  bestelde ik via van Houwelingen First Flower Service een boeket voor bijna 25 euro. Alles liep prima via een eenmalige machtiging. Tot mijn verbazing werd via dezelfde (!) machtiging juli jl. hetzelfde bedrag met hetzelfde ordernummer afgeschreven van mijn ING-rekening ten gunste van Droomgeschenken. Na eindeloos reclameren werd het bedrag onlangs teruggeboekt. Er was een foutje gemaakt bij de Fortis Bank, zo zei de Ingbank. Er zou sprake zijn van bedrijfsovername met een verkeerde administratie. Volgens mij is er eigenlijk sprake van fraude, maar de bank doet er tot nu toe niets aan. Is aangifte zinvol? En zijn er meer gedupeerden door Droomgeschenken?

349 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag heinjan,

Bij bedrijfsovername gaat de incasso-administratie ook over naar het nieuwe bedrijf. Een foutje is dan gauw gemaakt. Wel erg vervelend dat je er zo veel moeite voor hebt moeten doen om het recht te breien. Verder niet meer druk over maken zou ik zeggen. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is volgens mij te gemakkelijk. Zo kun je met foutjes wel veel geld verdienen, vooral als het bedrag zoals in dit geval niet te hoog is.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interpay is de organisatie die moet waken over de betrouwbaarheid van het incassoverkeer. Ik zou mijn postzegel echter voor een zinvoller doel inzetten.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een mijnheer in Noord-Holland, Schiifer o.i.d., werd onlangs veroordeld omdat hij aantoonde hoe makkelijk je misbruik van machtigingen kunt maken.

Mijn punt is dat een eenmalige machtiging per definitie niet een tweede keer kan worden gebruikt. Dat is fraude.

Hoe zou u het viden om steeds bankstellen te betalen die je eenmalig kocht?

Bovendien, je moet het zelf bewaken, waarom eigenlijk. Dat kan een bank toch ook?

Naar mijn mening moet je altijd kunnen storneren, behoudens loterijen.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2004 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet door Droomgeschenken, maar wel door het postorderbedrijf Bela Vita, alias Verzendhuis Postina
in Thorn, Limburg. Dit bedrijf heeft  vele internationale
zusterbedrijfjes in België, Duitsland en elders in Europa en het houdt
zich o.a. bezig met het incasseren van een bedrag van Eu 51,40 bij
willekeurige rekeninghouders, dit met gebruik maken van ongeldige
eenmalige incassoformulieren. Probleem is namelijk dat de banken niet
alle incassomachtigingen kunnen controleren op echtheid. Van die
onvolkomenheid maakt B.V. dankbaar gebruik. Dit zal ongetwijfeld ook
gelden voor andere malafide ondernemingen.

Het is vaak een hele toer om dit geld terug te laten boeken.

Interpay  blijkt ook een beetje in de maag te zitten met deze
betaalwijze, voorlopig is er niets anders aan te doen dan als
rekeninghouder heel scherp op te letten wie er wat van je rekening
haalt, en bij een vermoeden van fraude aangifte te doen bij de
plaatselijke politie.

Voor Bela Vita geldt dat de afd. Fraude van de Postbank na een
onderzoek in augustus jl. heeft vastgesteld dat dit bedrijf frauduleus
handelt, maar men kan daar - als tussenpersoon/beheerder - niets doen
aan deze praktijken.

Wel wat vreemd allemaal!