re
door reanstra Feb 15, 2016 om 12:13
Geldzaken & recht

Dubbele aanslag belasting in 2016?

De belasting heeft een voorlopige aanslag 2016 gestuurd met als motivatie dat de regering de belasting voortaan wil innen tijdens het lopende jaar en niet meer achteraf. Dit overgangsjaar betaal je dus 2x belasting: 1x voor 2016 en 1x voor het nog aan te geven jaar 2015. De regering c.q. belasting heeft hierbij niet voor een overgangsregeling (geleidelijke overgang oud naar nieuw regime) gezorgd!
Voor mij betekent dit een totaal te betalen aanslag in 2016 van 35% van het netto inkomen voor 2016, een forse achteruitgang ....!!!

Het argument van de belasting "maar dan betaalt u dit niet volgend jaar" is natuurlijk flauwekul want dan komt de voorlopige aanslag 2017 weer op de mat.
De belasting schrijft op de aanslag "Bij het bepalen van inkomen is rekening gehouden met dubbele dienstbetrekking". Er is bij mij alleen sprake van AOW en Pensioen. Gevraagd aan de belastingdienst naar de betekenis konden ze mij de definitie nergens aantonen (niet op website, niet op formulier) en zeiden ze dat dubbel inkomen de reden was van de voorlopige aanslag. Met andere woorden de gepensioneerden met pensioen worden dit jaar extra geplukt.

Wat kan ik als simpele burger tegen dit vermeende onrecht (kabinet zoekt geld en haalt dit bij gepensioneerden op) doen ..... ???????

13081 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 15, 2016 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit wordt echt niet alleen bij gepensioneerden gedaan, dat is regelrechte onzin. VA kun je in maandelijkse termijnen betalen.

Cookies
door Cookies - Feb 15, 2016 om 12:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2016 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onrecht? Dat is helemaal geen onrecht, maar volkomen terecht.

U hebt blijkbaar uit twee bronnen inkomen. Pensioen en AOW, als gevolg waarvan u, zoals u schrijft, elk jaar na moet betalen. Nu wordt dat bedrag opgelegd in het jaar dat u het inkomen ontvangt, net zoals bij iedereen die één inkomen heeft. U mag die aanslag trouwens in 10 termijnen betalen.

Het gevolg is dat u over 2017 niet nog eens over 2016 hoeft na te betalen. Mooi toch?

Voor het jaar 2017 kunt u, als die aanslag flink is, ook overwegen de SVB te verzoeken geen rekening te houden met de loonheffingskorting. Dan krijgt u elke maand minder AOW maar hebt u misschien al aan uw verplichtingen voldaan,

re
door reanstra Feb 26, 2016 om 12:46
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Tiger, goede reactie, kan ik wel wat mee ....

ja
door janf43 - Feb 15, 2016 om 15:01
733 Antwoorden / 0 Vragen

"Met andere woorden de gepensioneerden met pensioen worden dit jaar extra geplukt."

Dat is niets nieuws, dat gaat al jaren zo. Iedereen met naast de AOW een pensioen krijgt er mee te maken. U kunt de voorlopige aanslag wel in 11 termijnen betalen.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2016 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bejaarden worden helemaal niet "geplukt". Grote onzin.

erto171
door erto171 - Feb 15, 2016 om 15:14
12 Antwoorden / 1 Vragen

klopt ik heb dezelfde  ervaring,  2014 betaald en in hetzelfde jaar ook voor  2015, maar wel in 11 maandelijkse termijnen, zodat je het kan spreiden, ben benieuwd  of het goed wordt berekend  wat ik reeds  betaald  heb voor 2015.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2016 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou dat niet goed berekend worden?

besseldekker
door besseldekker Feb 26, 2016 om 21:08
123 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de berekening controleren. U zult aangifte moeten doen oveer 2015, en de uitkomst daarvan geeft u een goede indicatie. Daarbij kunt ook nagaan of uw betalingen over 2015 correct zijn vooringevuld. Als u een niet-vooringevuld formulier gebruikt, draagt u er uiteraard zelf wel zorg voor dat de bedragen kloppen, toch?

jo
door jorisw - Feb 15, 2016 om 20:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ach gut, daar hebben we weer zo'n zielige bejaarde. Die bejaarden die van alle naoorlogse voorzieningen hebben kunnen profiteren waar de jongere generatie alleen maar van kan dromen.

besseldekker
door besseldekker Feb 26, 2016 om 20:31
123 Antwoorden / 0 Vragen

En waar droomt u dan van? Het internet, of de kleurentelevisie, of centrale verwarming, of zo nog meer? Een eigen auto? Maar ja, dit alles is dermate off-topic dat het er weinig toe doet.

Topantwoord

besseldekker
door besseldekker - Feb 26, 2016 om 20:50
123 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Reanstra, de misvatting is blijkbaar dat er een algemeen "overgangsjaar" zou bestaan. Dat is er niet. Wel kunt u persoonlijk in een overgangssituatie terechtkomen. Dit gebeurt met name als u vorig jaar één inkomstenbron had, waarvan ook daadwerkelijk loonheffing werd ingehouden. Die loonheffing zal, naar je mag aannemen, ongeveer correct zijn. Dan hebt u dus in 2015 uw belasting over 2015 betaald. Maar door afwijkingen kan er natuurlijk, zoals altijd, nog een definitieve aanslag volgen. Dit alles betreft het vorige jaar.

Dit jaar hebt u in ieder geval inkomsten uit twee bronnen. Van beide zal loonheffing worden ingehouden, maar als u die inkomstenbronnen bij elkaar optelt, komt u hoogstwaarschijnlijk in een hogere schijf terecht. Met andere woorden, er wordt iedere maand te weinig ingehouden. Dat wil de Belastingdienst corrigeren, en wel meteen in het lopende jaar. Uw inhouding is immers te laag? En stel dat SVB en pensioenfonds wél het juiste bedrag konden inhouden (dat kan niet), dan was u dat bedrag toch ook maandelijks aan belasting kwijt?

Het argument dat u dit in 2017 niet opnieuw overkomt, snijdt hout. De Voorlopige Aanslag (VA) voor 2016 zal ongeveer kloppen, hoop ik voor u, en anders kunt u een wijziging aanvragen. (Uw pensioenbedragen zullen redelijk voorspelbaar zijn.) Dit is hierboven al aangegeven. Dus in 2017 betaalt u weer bij, maar dan voor 2017. Van 2016 bent u dan in principe af — nogmaals, als de VA klopt. En inderdaad, zo'n VA kunt u in maandelijkse termijnen betalen (doorgaans 11, niet 10). Dus net alsof de uitkerende instanties dat bedrag inhielden op uw pensioenen.

Dit alles heeft niets met gepensioneerden te maken: het overkomt in principe iedereen die overgaat van één naar twee inkomstenbronnen. De opmerking over "zielige bejaarden" is al helemaal off-topic. Maar dat zou een andere discussie zijn.

re
door reanstra Jun 17, 2016 om 10:46
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Besseldekker, duidelijk

fi
door fisbel - Feb 26, 2016 om 22:41
851 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw eigen overgangssituatie creëren door gewoon de VA2016 te halveren. Voorbeeld: u heeft een VA2016 van € 800 gekregen. U past de VA2016 aan naar € 400. Volgend jaar is dan uiteraard nog € 400 achteraf bij te te betalen. En als de fiscale situatie ongewijzigd is krijgt u voor 2017 een VA van € 800 en u betaalt volgend jaar achteraf nog € 400 voor het aangiftejaar 2016. Dus in dit voorbeeld is er niet € 1600 en € 800 te betalen voor de jaren 2016 en 2017, maar € 1200 en € 1200.

Als u de oude situatie wilt behouden wijzigt u elk jaar de VA naar € 0. En dan betaalt u steeds achteraf € 800. Met een bescheiden rentewinst als de aangifte voor 1 april wordt ingediend. Rentewinst (korting) die u overigens ook krijgt als u de VA gewoon direct betaalt.

ja
door janf43 - Jun 17, 2016 om 14:02
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dit werkt al jaren zo. De oorzaak ligt er in dat van de AOW geen belasting wordt ingehouden tegen het tarief dat geldt voor het totaal inkomen. Maar u kunt dat in termijnen betalen.