er
door erik6868 Nov 4, 2010 om 09:21
Geldzaken & recht

DUBBELE AFBOEKING ING BANK

Hallo allemaal,

Sinds een maand of twee gebeuren er hele vreemde dingen met mijn bankaccount (ING). Er wordt te pas en te onpas bedragen afgeboekt die ik al betaald heb, terwijl ik hier geen opdracht voor gegeven heb. De laatste keer werd een bedrag van 87,- euro afgeboekt om 4:00 s'nachts. Een bedrag wat ik twee maanden geleden al had betaald. Geen opdracht gegeven, geen TANcode gehad en laat staan een Tancode weer ingevoerd en verzonden. Helaas boekt de ING het geld niet terug omdat je zelf de opdracht hebt gegeven ipv automatische incasso. Als je het geld terug wilt hebben moet je de bedrijven benaderen waar het geld naar over is gemaakt en dat kan weken duren. De ING wil dit probleem niet erkennen en ik zou de eerste persoon zijn waarbij dit gebeurd. Wie weet hier een oplossing voor?? Voor de rest ben ik tevreden over de ING dus overstappen naar een andere bank lijkt mij nu geen optie.

2955 11 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 09:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt hopelijk onlangs niet een mailbericht gehad dat leek van de ING afkomstig te zijn waarin een link stond die je moest aanklikken vanwege "veiligheidsredenen" o.i.d.? Heb je dat wel gedaan, dan heeft iemand anders inmiddels de nodige gegevens van je rekening ontvangen om overboekingen te kunnen doen. Als je dat slim doet doe je dat of 1x de hele rekening leeg of als je van mening bent dat het saldo nog te laag is, eerst een paar keer proberen en zodra er meer op de rekening staat haal je de hele rekening leeg. Oppassen dus!

Met name de beveiliging van ING (voorheen Postbank) schijnt op dat punt zo lek als een mandje te zijn. Iets wat cybercriminelen maar al te goed weten en dus ook handig misbruik van maken.

En heb je een goed antivirusprogramma op je computer geïnstalleerd en up-to-date? Kan ook nog zijn dat je iets hebt binnengehaald dat ongewenste zaken doet.

er
door erik6868 - Nov 4, 2010 om 09:41
8 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, want ik heb alle bedrijven gebeld waar het geld naar overgeboekt is en deze bevestigen allen dat zij door mij dubbel zijn betaald. Alle bedrijven hebben het geld weer teruggeboekt alleen duurt dat soms weken.

birdies
door birdies - Nov 4, 2010 om 09:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik zou maar eens kijken welke overboekingen er staan bij 'ingeplande opdrachten'.

er
door erik6868 - Nov 4, 2010 om 09:52
8 Antwoorden / 5 Vragen

Ik betaal alle rekeningen direct zonder dat ik ze inplan, sommige worden 2 maanden later afgeboekt.

er
door erik6868 - Nov 4, 2010 om 09:54
8 Antwoorden / 5 Vragen

Ook krijg je een sms-je met het bedrag wat je moet betalen en dat klopte allemaal

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 09:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Erik,
Zou toch maar eens een goede antivirus, spyware en ad-ware verwijderaar er over heen laten gaan. Blijkbaar worden betaling toch dubbel weggezet op de een of andere manier.

er
door erik6868 - Nov 4, 2010 om 10:01
8 Antwoorden / 5 Vragen

Heb Kaspersky internetsecurity 2010. Ik heb dit probleem sinds 2/3 maanden waar het al meer dan een jaar goed gegaan is en het nog nooit een enig probleem eerder geweest is

birdies
door birdies - Nov 4, 2010 om 10:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Ik internetbankier al vanaf het begin bij ING en dit nog nooit meegemaakt. Ook nog nooit iets over gelezen, trouwens.

Welke browser gebruik je?

er
door erik6868 - Nov 4, 2010 om 10:06
8 Antwoorden / 5 Vragen

ik gebruik google chrome. heb net zitten googelen en het blijkt dat ik toch niet de enige ben met dit probleem

marcel75
door marcel75 - Nov 4, 2010 om 10:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Probeer anders Firefox eens. Nog nooit problemen mee gehad en schijnt aardige beveiliging te hebben.

al
door alie82 - Dec 14, 2010 om 15:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Eric,
Ik heb preceis hetzelfde meegemaakt. een boeking die ik ooit in 2005 had gedaan is twee weken geleden opnieuw uitgevoerd. ik heb gebeld naar de klantenservice, ze zeggen dat ik dat zelf middels internetbankieren heb gedaan maar toevallig bewaar ik de smsjes met de TAN codes en die hebben volgnummers, daar zit deze betaling dus helemaal niet tussen, ook heb ik vlak daarna een test betaling gedaan naar mijn zoon en ik krijg netjes een volgnummer volgend op de laatste boeking die ik wel zelf heb gedaan. zelfde boeking was ook in 2006 uitgevoerd zonder dat ik daar toestemming voor had gegeven maar toen kon die persoon het nog terug boeken nu heeft hij deze rekening nummer niet meer..
Het lijkt me sterk dat dit gedaan zou zijn door criminelen, wel is het aannemelijk dat er ergens in het systeem van ING heel soms dingen fout gaan. en ik denk niet dat ze dat toe gaan geven ook al weten ze dat zelf want zodra ze dat doen zal er geen vertrouwen meer zijn en als de mensen geen vertrouwen hebben in een bank gaat de bank failliet. als je dat vergelijkt met een aantal terecht ontevreden klanten die misschien wel of misschien niet gaan overstappen naar een andere bank dan is de keuze al snel gemaakt.