ge
door gerrit250 Aug 4, 2012 om 14:20
Geldzaken & recht

Dubbele (erf)belasting

Mijn broer (alleenstaand) overleed in feb. 2010. Ik moest, inclusief uitstel uiterlijk 01.12.2010 de aangifte erfbelasting indienen. Hierop kwam eind maart 2011 een aanslag die ik 01.05.2011 betaalde. Nu, 2 jaar later, komen er ineens 3 naheffingen over 2009 van in totaal 2806 Euro. Ik heb deze betaald met inhouding van 30% omdat ik dat bedrag dan teveel aan erfbelasting betaald had. Dit had immers uit de erfenis moeten worden betaald. Dit heb ik de belastingdienst meteen per brief uitgelegd.

Het betreffende belastingkantoor Goes/Roosendaal dwingt mij desondanks de ingehouden 30% te betalen. Mijn argument dat ik dit bedrag reeds met de erfbelasting betaald heb telt niet. Men dreigt met een dwangbevel. Ik heb een verzoek tot teruggaaf bij de erfbelasting in s'Hertogenbosch ingediend. men zal het bekijken, maar geeft geen garantie dat ik geld terug krijg. IIntussen ontving ik correspondentie over mijn broers (bescheiden) nalatenschap van 8 verschillende belastingkantoren. Iedereen doet "iets" bij die belastingdienst, maar niemand heeft "overzicht" Men had m.i. bij het vaststellen van de erfbelasting begin 2011 een definitieve afrekening van nog te betalen belastingen moeten maken. Ik kende mijn broers administratie niet en weet ook niet hoe ik dit had kunnen achterhalen. Immers de belastingdienst wist het kennelijk zelf niet. Men komt hier 2 jaar na mijn broers overlijden pas mee. k voel mij in de tang genomen en afgeperst.
Wat raadt u mij aan???

3374 10 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 4, 2012 om 14:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In ieder geval de ten onrechte ingehouden belasting betalen. Want als je dat niet doet gaat je dat een hele hoop geld (invorderingskosten, rente) kosten en ellende opleveren.

Je kan echt niet zelf gaan verrekenen.

Vladja

ge
door gerrit250 - Aug 4, 2012 om 14:46
37 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 4 aug 2012, 14:39]In ieder geval de ten onrechte ingehouden belasting betalen. Want als je dat niet doet gaat je dat een hele hoop geld (invorderingskosten, rente) kosten en ellende opleveren.

Je kan echt niet zelf gaan verrekenen.

Vladja

Bedankt voor je antwoord. Maar de absoluut starre en niet voor enig begrip vatbaar dat zij dat geld reeds hebben is in hoge mate irritant.

ro
door ron530 - Aug 4, 2012 om 15:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik begrijp iets niet, de naheffing 2009 heeft niets van doen met het overlijden/erfenis van uw broer in 2010. Dat u over de aanslag 2009 30% erfbelasting op eigen houtje inhoudt is voor de BD geen issue, uw broer leefde in 2009 nog en er was geen sprake van een erfenis.

vladja
door vladja - Aug 4, 2012 om 15:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

rom530,

De nagekomen belastingaanslagen vallen onder de nog te betalen schulden in de erfenis.

Vladja

ge
door gerrit250 - Aug 4, 2012 om 16:21
37 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 4 aug 2012, 15:01]Ik begrijp iets niet, de naheffing 2009 heeft niets van doen met het overlijden/erfenis van uw broer in 2010. Dat u over de aanslag 2009 30% erfbelasting op eigen houtje inhoudt is voor de BD geen issue, uw broer leefde in 2009 nog en er was geen sprake van een erfenis.

Men komt 2 jaar na het overlijden in feb. 2010 met de aanslagen over 2009. Dit bedrag moet uit de (bescheiden) erfenis betaald worden en die 30% heb ik gewoon recht op anders betaal ik dit bedrag dubbel. Dat interesseert de betreffende persoon (dame) bij de BD niet omdat zij niets met erfbelasting te maken heeft. Ik heb nu een verzoek tot teruggaaf in s'Hertogenbosch ingediend, maar het voorlopige antwoord is niet geruststellend. Ik voel mij onheus bejegend en in de tang genomen. Voorlopig komt het erop neer dat de BD mij dwingt dit bedrag dubbel te betalen. Dat kan in een rechtstaat niet waar zijn. Of leef ik hier in een bananenrepubliek?.

ge
door gerrit250 - Aug 4, 2012 om 16:28
37 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 4 aug 2012, 15:16]rom530,

De nagekomen belastingaanslagen vallen onder de nog te betalen schulden in de erfenis.

Vladja

Ja klopt helemaal. maar de BD ziet dat kennelijk anders en dwingt mij dit bedrag dubbel te betalen. De BD had met het vaststellen van de erfbelasting het GEHELE plaatje moeten bekijken en deze aanslagen voor aangifte erfbelasting moeten opleggen. Ik heb inmiddels van 8 verschillende belastingkantoren correspondentie over mijn broers (bescheiden) nalatenschap. Kreeg over een te betalen bedrag van 21 Euro (eenentwintig) drie brieven van 2 verschillende belastingkantoren, waarvan 2 op dezelfde datum gedateerd en de 3e de dag erna. Ik heb het gevoel daar het daar sterk aan efficiency ontbreekt.

vladja
door vladja - Aug 4, 2012 om 19:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De afdeling erfbelasting opereert los van andere de afdelingen zoals inkomstenbelasting, toeslagen etc. dat klopt.

Maar de belastingdienst gaat ervan uit dat een erfenis "met kennis en verstand van zaken" wordt afgehandeld. Dat wil zeggen, dat er gekeken wordt of alle aangiftes gedaan zijn, t/m het overlijdensjaar en dat de definitieve aanslagen binnen zijn, zodat deze verwerkt kunnen worden. Idem voor andere schulden en opbrengsten.

Zijn die er nog niet, dan kan je uitstel aanvragen van indienen van de aangifte. Die wordt zonder meer verleend, weet ik uit ervaring.

Je kan als voorbeeld aanvoeren, dat - indien broer nog een flink bedrag aan belasting terug zou ontvangen na de aangifte - er hoogstwaarschijnlijk nog een naheffing achteraan gekomen zou zijn. Gelijke monniken, gelijke kappen dus.

Vladja

ge
door gerrit250 - Aug 4, 2012 om 19:57
37 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 4 aug 2012, 17:09]De afdeling erfbelasting opereert los van andere de afdelingen zoals inkomstenbelasting, toeslagen etc. dat klopt.

Maar de belastingdienst gaat ervan uit dat een erfenis "met kennis en verstand van zaken" wordt afgehandeld. Dat wil zeggen, dat er gekeken wordt of alle aangiftes gedaan zijn, t/m het overlijdensjaar en dat de definitieve aanslagen binnen zijn, zodat deze verwerkt kunnen worden. Idem voor andere schulden en opbrengsten.

Zijn die er nog niet, dan kan je uitstel aanvragen van indienen van de aangifte. Die wordt zonder meer verleend, weet ik uit ervaring.

Je kan als voorbeeld aanvoeren, dat - indien broer nog een flink bedrag aan belasting terug zou ontvangen na de aangifte - er hoogstwaarschijnlijk nog een naheffing achteraan gekomen zou zijn. Gelijke monniken, gelijke kappen dus.

Vladja

Beste Vladja,

Ik moest 1 oktober 2010 de aangifte erfbelasting indienen. Kreeg uiteindelijk uitstel tot 1 december 2010. Ik had geen idee dat er nog aanslagen zouden (kunnen) komen. Dat had de belastingdienst WEL kunnen weten. Voor mij is de BD 1 organisatie. Hoe dat intern verder zit is mijn mijn zaak en heb ik gen enkel kijk op. De verschuldigde belasting heb ik gewoon betaald. Als ik weet dat ik de dubbele belasting kreeg krijg heb ik er vrede mee het eerst dan maar te betalen en weer terug te ontvangen. Ik betaal altijd al mijn rekening inclusief mijn belastingen. Dat men mij gaat dwingen dubbel te betalen, mede zonder begrip voor mijn uitleg vind ik voor een overheidsorgaan in Nederland onbeschoft en onacceptabel.

Wat kan ik nu nog ondernemen en wat kan ik doen als ik toch betaal en het dubbel betaalde bedrag niet terug krijg?

ge
door gerrit250 - Aug 4, 2012 om 20:06
37 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 4 aug 2012, 17:09]De afdeling erfbelasting opereert los van andere de afdelingen zoals inkomstenbelasting, toeslagen etc. dat klopt.

Maar de belastingdienst gaat ervan uit dat een erfenis "met kennis en verstand van zaken" wordt afgehandeld. Dat wil zeggen, dat er gekeken wordt of alle aangiftes gedaan zijn, t/m het overlijdensjaar en dat de definitieve aanslagen binnen zijn, zodat deze verwerkt kunnen worden. Idem voor andere schulden en opbrengsten.

Zijn die er nog niet, dan kan je uitstel aanvragen van indienen van de aangifte. Die wordt zonder meer verleend, weet ik uit ervaring.

Je kan als voorbeeld aanvoeren, dat - indien broer nog een flink bedrag aan belasting terug zou ontvangen na de aangifte - er hoogstwaarschijnlijk nog een naheffing achteraan gekomen zou zijn. Gelijke monniken, gelijke kappen dus.

Vladja

Sorry, er ging iets mis met de vorige tekst.

Beste Vladja,

Mijn broer zat wegens handicap in een zorginstelling en overleed daar ook.
Ik moest 1 oktober 2010 de aangifte erfbelasting indienen. Kreeg uiteindelijk uitstel tot 1 december 2010. Ik had geen idee dat er nog aanslagen zouden (kunnen) komen. Dat had de belastingdienst WEL kunnen weten. Zij komt daar echter ruim 2 jaar na overlijden mee. Tot zolang had ik nooit uitstel voor de aangifte erfbelasting gekregen.

Voor mij is de BD 1 organisatie. Hoe dat intern verder zit is mijn zaak niet en heb ik geen enkele kijk op. De verschuldigde erfbelasting heb ik gewoon betaald op aanslag.

Als ik weet dat ik de dubbele belasting terug krijg heb ik er vrede mee het eerst dan maar te betalen en weer terug te ontvangen. Ik betaal altijd al mijn rekeningen inclusief mijn belastingen op tijd.. Heb bij niemand schuld. Dat men mij gaat dwingen dubbel te betalen, mede zonder begrip voor mijn uitleg vind ik voor een overheidsorgaan in Nederland onbeschoft en onacceptabel.

Wat kan ik nu nog ondernemen en wat kan ik doen als ik toch betaal en het dubbel betaalde bedrag niet terug krijg?

vladja
door vladja - Aug 4, 2012 om 21:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Eerst afwachten of de belastingdienst de herziene aangifte erfbelasting wil accepteren. Als daar negatief over beslist wordt, dan moet daarop aangegeven staan hoe je daar tegen in beroep kunt gaan. Pas op, dat je dat binnen de gestelde termijn doet. Een dag te laat en je kan het vergeten.

Vladja