Sv
door SvdV1975 Apr 25, 2022 om 15:19
Geldzaken & recht

EBS (bus maatschappij) helpt niet bij vergeten bagage, wie betaalt?

Mijn dochter is met de bus naar school en stapt uit. Binnen 10 minuten realiseert ze zich dat ze haar schooltas (laptop + ID + boeken) in de bus heeft laten liggen. Dom natuurlijk en eigen schuld! Maar dan komt de situatie die ik niet kan begrijpen.

Mijn dochter belt EBS en geeft aan dat ze net is uitgestapt, daar zeggen ze er niks aan te kunnen doen en dat "als het gevonden wordt, binnen 3 dagen op een verloren voorwerpen website komt en als ze de ID zien dan wordt het bij de gemeente afgeleverd". De conciërge op school kan dit uiteraard niet geloven dus belt ook met hetzelfde resultaat en ook mijn telefoontje resulteert niet anders.

Nu doen zich dus meerdere problemen voor. Op het moment van bellen ligt die tas (hoogst waarschijnlijk) gewoon nog in de bus. De chauffeur kan worden ge-contact om de tas te pakken. Niet handig, dat snap ik ook wel, maar zo ging dat vroeger bij de ZWN ook (ook ik heb dit wel eens meegemaakt). Wat nu gebeurd is dat er verwacht wordt dat 1) de chauffeur ook werkelijk een rondje door de bus doet na zijn rit en 2) dat de tas daar dan nog ligt,  of 3)  een eerlijk persoon die bij de chauffeur afgeeft.

Helaas toont de mensheid zich hier van de slechtste kant en is de tas meegenomen door iemand met slechte bedoelingen.

De ellende is dat wij nu dus hoge kosten hebben omdat EBS hier de klant niet voorop zet. Daarnaast vind ik het nogal raar dat wij kennelijk maar 3 dagen moeten wachten terwijl er wel een ID in de tas zit die kan worden misbruikt. ID als vermist/gestolen opgeven duurt nl ook een paar dagen aangezien mijn dochter 12 is en nog geen DigID heeft wat kennelijk nodig is om dit te doen. Maw, zo maak je misbruik wel makkelijk waarbij we nog hogere kosten zouden kunnen hebben.

EBS geeft aan dat dit allemaal eigen risico is maar ik vind dat EBS hier wel degelijk wat te verwijten valt of is dat juridisch onjuist? (ik kan immers nooit garanderen dat de tas wel terug zou zijn geweest als ze direct de chauffeur hadden ingeschakeld.

2281 9 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 25, 2022 om 15:27
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een lastige kwestie en dat vooral omdat het hier over de bewijslast gaat. U geeft aan 'op het moment van bellen ligt de tas (hoogst waarschijnlijk) gewoon nog in de bus'. En dan ook het bewijs of de chauaffeur inderdaad geen rondje in de bus heeft gemaakt hoewel dat voor zover ik weet bij lange na niet beurt, ook niet bij Connexion bedrijven, na iedere rit. Wel na afsluiten dienst. En dat betekent naar mijn mening ook helaas dat dit toch echt onder eigen risico valt. Met ook nog kennelijk het nadeel dat de laptop niet verzekerd was. De reactie van EBS is m.i.wel 'erg koud' maar er is, herhaals m.i. weinig aan te doen.

Hopelijk is er toch een eerlijke vinder die bijv. de vondt heeft gemeld bij een politiepost in haar of zijn woonplaats.

Ps. U kunt ook zonder DiGid aangifte doen boj de politie. Verlies/diefstal van een ID bewijs: simpelweg melden bij Burgerzaken van uw Gemeente https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben

Sv
door SvdV1975 Apr 25, 2022 om 15:45
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor het antwoorden. Sja, ik voelde de bui al zo hangen maar het voelt zo raar....deur gaat achter je dicht en als je dan wat vergeten bent heb je 3 dagen geen enkele mogelijkheid om er achter te komen of het gevonden is of het direct te laten veilig stellen.

We hadden de gemeente gebeld om het verloren/gestolen ID bewijs ongeldig te laten verklaren maar dat kon alleen middels een procedure waar een DigID voor nodig was. Achteraf idd wel handiger om wel direct aangifte te doen zodat bij eventuele schade je kunt bewijzen dat je het als zodanig had aangegeven.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 25, 2022 om 15:44
7225 Antwoorden / 3 Vragen
Sv
door SvdV1975 Apr 25, 2022 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is idd de bewuste pagine die we sinds 8 april al blijven checken. Wie weet komt iemand nog tot bezinning.

getty
door getty - Apr 25, 2022 om 15:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heel vervelend voor u, maar ik ben het met EBS eens in deze. U kunt hier niets in doen tav juridische aansprakelijkheid.

sira
door sira - Apr 25, 2022 om 17:19
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals Heremietkreeft al aangeeft, wordt de bus pas nagekeken aan het einde van de rit als de bus wordt ingeleverd.

Het is inderdaad allemaal heel vervelend, maar het is wel uw dochter die nalatig is, helemaal als er een laptop in de tas zit.

panter22
door panter22 - Apr 25, 2022 om 18:03
6599 Antwoorden / Vragen

Verwacht je dat de buschauffeur al rijdend wordt gebeld, de bus stilzet (bij een halte neem ik aan)en kijkt of de tas er nog staat?
Het is de vraag of de chauffeur gebeld kan worden tijdens de rit anders dan bij noodgevallen.
Bovendien moet hij op tijd rijden en het is druk op de weg.
Pas aan het einde van de rit kan hij kijken of er nog spullen achtergebleven zijn.
De tas is dus meegenomen door iemand anders.
Wat wil je EBS verwijten?
Je dochter heeft haar tas vergeten mee te nemen. Dat is heel jammer,
Hetzelfde geldt voor een trein met geen vaste conducteurs. De trein wordt ook niet even stopgezet omdat de machinist de tas kan zoeken en pakken.
Er valt niets te verhalen. Je zult  je eigen schade moeten dragen.

Sv
door SvdV1975 Apr 25, 2022 om 18:48
Antwoorden / 1 Vragen

.

Sv
door SvdV1975 Apr 25, 2022 om 18:52
Antwoorden / 1 Vragen

ja, dat verwacht ik eigenlijk wel idd. Dit was vroeger ook hoe het ging. 'vroeger' was de meldkamer continue in contact met de chauffeurs. Bij vergeten van een schooltas belde je de ZWN die de chauffeur informeerde.

De bus hoeft niet extra stil te worden gezet want die stopt bij elke halte waar de chauffeur dus even door de bus liep om de tas te pakken idd.

Het gaat hier overigens niet om 'de stad' maar om dorpen waar bussen meestal minder dan halfvol zitten.

Als er vanuit veiligheidsoverwegingen niet meer met de chauffeur mag worden gecommuniceerd tijdens de rit is dat wellicht vallide al vermoed ik dat er toch nog steeds contact is maar zeker weten doe ik dat uiteraard niet.

getty
door getty Apr 25, 2022 om 18:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ts: Alleen in noodgevallen, wat dit niet is. Bellen doen ze zeker niet. De verkeerscentrale alleen bij dringende situaties.

Iv
door Ivan007 Apr 25, 2022 om 21:25
47 Antwoorden / 3 Vragen

U zou komende week ' dezelfde rit ' kunnen maken en passagiers die na uw dochters bestemming nog in de bus zitten kunnen vragen of ze een week eerder iets gemerkt hebben van een vergeten tas.

Uit mijn eigen schooltijd weet ik nog dat er op bepaalde ritten veelal dezelfde passagiers in de bus zaten. Misschien ook kan uw dochter wat zelfgemaakte 'flyers' in de bus hangen o.i.d.

ne
door neodutchio - Apr 25, 2022 om 19:32
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al zou de chauffeur een bericht krijgen met de vraag of de tas er nog staat, dan nog wil dat niet zeggen dat de tas er op dat moment nog stond. Maar om een chauffeur te kunnen bereiken kost veel tijd. Immers rijden meer bussen rond met hetzelfde routenummer, zal er gekeken moeten worden om welke bus het exact gaat en welke chauffeur daar op zit. Ja, het is klantvriendelijker om daar achteraan te gaan, maar om nu meerdere medewerkers van hun werk te halen om dit te gaan uitzoeken kost geld.

Dat u 3 dagen moet wachten tot het op de site komt is ook niet zo vreemd. Op het einde van de dienst van de chauffeur (mits deze uitstapt op de remise) zal de tas afgegeven kunnen worden. De remise is wat anders dan kantoor waar iedereen zit en zal de tas daarheen gebracht moeten worden. Daarna moet nog gekeken worden van wie die tas is of zal het online gezet moet worden. Er gaat echt niemand naar de bus rijden om de tas op te halen en direct naar een verzamelpunt brengen.

Een gevalletje pech die helaas uw dochter aan te merken is.

mahadma
door mahadma - Apr 25, 2022 om 20:22
11590 Antwoorden / 51 Vragen

De CVL verkeersleiding zal pas bij een rustpauze de chauffeur benaderen. Hoewel de tas dan al door de rest van de passagiers meegenomen kan zijn, met goede en kwade bedoelingen?,
En vergeet niet dat de chauffeur onder tijdsdruk qua minuten rijdt ......... dus tijd heeft hij niet over.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 25, 2022 om 22:51
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte SVDV1975,

Ik heb zoiets meegemaakt met een destijds dure Nokia telefoon.

Mijn partner had haar Nokia verloren in een GVB bus.

Wij zijn toen direct naar de eindhalte toe gereden en gaan vragen bij de chauffeurs of er een telefoon was gevonden.

Een van de chauffeurs vroeg mij om het nummer te bellen.

Toen de telefoon afging kregen wij de telefoon en de chauffeur een doosje Merci chocola.

1paul
door 1paul - Apr 26, 2022 om 07:35
3188 Antwoorden / 0 Vragen

lesje voor dochterlief al is het een duur lesje, voor nu doe aangifte bij de politie mbt de ID.