EBS (bus maatschappij) helpt niet bij vergeten bagage, wie betaalt?
Mijn dochter is met de bus naar school en stapt uit. Binnen 10 minuten realiseert ze zich dat ze haar schooltas (laptop + ID + boeken) in de bus heeft laten liggen. Dom natuurlijk en eigen schuld! Maar dan komt de situatie die ik niet kan begrijpen.
Mijn dochter belt EBS en geeft aan dat ze net is uitgestapt, daar zeggen ze er niks aan te kunnen doen en dat "als het gevonden wordt, binnen 3 dagen op een verloren voorwerpen website komt en als ze de ID zien dan wordt het bij de gemeente afgeleverd". De conciërge op school kan dit uiteraard niet geloven dus belt ook met hetzelfde resultaat en ook mijn telefoontje resulteert niet anders.
Nu doen zich dus meerdere problemen voor. Op het moment van bellen ligt die tas (hoogst waarschijnlijk) gewoon nog in de bus. De chauffeur kan worden ge-contact om de tas te pakken. Niet handig, dat snap ik ook wel, maar zo ging dat vroeger bij de ZWN ook (ook ik heb dit wel eens meegemaakt). Wat nu gebeurd is dat er verwacht wordt dat 1) de chauffeur ook werkelijk een rondje door de bus doet na zijn rit en 2) dat de tas daar dan nog ligt, of 3) een eerlijk persoon die bij de chauffeur afgeeft.
Helaas toont de mensheid zich hier van de slechtste kant en is de tas meegenomen door iemand met slechte bedoelingen.
De ellende is dat wij nu dus hoge kosten hebben omdat EBS hier de klant niet voorop zet. Daarnaast vind ik het nogal raar dat wij kennelijk maar 3 dagen moeten wachten terwijl er wel een ID in de tas zit die kan worden misbruikt. ID als vermist/gestolen opgeven duurt nl ook een paar dagen aangezien mijn dochter 12 is en nog geen DigID heeft wat kennelijk nodig is om dit te doen. Maw, zo maak je misbruik wel makkelijk waarbij we nog hogere kosten zouden kunnen hebben.
EBS geeft aan dat dit allemaal eigen risico is maar ik vind dat EBS hier wel degelijk wat te verwijten valt of is dat juridisch onjuist? (ik kan immers nooit garanderen dat de tas wel terug zou zijn geweest als ze direct de chauffeur hadden ingeschakeld.
Topantwoord
Dat is een lastige kwestie en dat vooral omdat het hier over de bewijslast gaat. U geeft aan 'op het moment van bellen ligt de tas (hoogst waarschijnlijk) gewoon nog in de bus'. En dan ook het bewijs of de chauaffeur inderdaad geen rondje in de bus heeft gemaakt hoewel dat voor zover ik weet bij lange na niet beurt, ook niet bij Connexion bedrijven, na iedere rit. Wel na afsluiten dienst. En dat betekent naar mijn mening ook helaas dat dit toch echt onder eigen risico valt. Met ook nog kennelijk het nadeel dat de laptop niet verzekerd was. De reactie van EBS is m.i.wel 'erg koud' maar er is, herhaals m.i. weinig aan te doen.
Hopelijk is er toch een eerlijke vinder die bijv. de vondt heeft gemeld bij een politiepost in haar of zijn woonplaats.
Ps. U kunt ook zonder DiGid aangifte doen boj de politie. Verlies/diefstal van een ID bewijs: simpelweg melden bij Burgerzaken van uw Gemeente https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben
Dank voor het antwoorden. Sja, ik voelde de bui al zo hangen maar het voelt zo raar....deur gaat achter je dicht en als je dan wat vergeten bent heb je 3 dagen geen enkele mogelijkheid om er achter te komen of het gevonden is of het direct te laten veilig stellen.
We hadden de gemeente gebeld om het verloren/gestolen ID bewijs ongeldig te laten verklaren maar dat kon alleen middels een procedure waar een DigID voor nodig was. Achteraf idd wel handiger om wel direct aangifte te doen zodat bij eventuele schade je kunt bewijzen dat je het als zodanig had aangegeven.
Topantwoord
Kijk intussen elke dag even of hier iets tussen zit.
https://ilost.co/nl/org/ebs-ov?country=nl&q=Schooltas+met+boeken+en+laptop&since=
Dat is idd de bewuste pagine die we sinds 8 april al blijven checken. Wie weet komt iemand nog tot bezinning.
Heel vervelend voor u, maar ik ben het met EBS eens in deze. U kunt hier niets in doen tav juridische aansprakelijkheid.
Zoals Heremietkreeft al aangeeft, wordt de bus pas nagekeken aan het einde van de rit als de bus wordt ingeleverd.
Het is inderdaad allemaal heel vervelend, maar het is wel uw dochter die nalatig is, helemaal als er een laptop in de tas zit.
Verwacht je dat de buschauffeur al rijdend wordt gebeld, de bus stilzet (bij een halte neem ik aan)en kijkt of de tas er nog staat?
Het is de vraag of de chauffeur gebeld kan worden tijdens de rit anders dan bij noodgevallen.
Bovendien moet hij op tijd rijden en het is druk op de weg.
Pas aan het einde van de rit kan hij kijken of er nog spullen achtergebleven zijn.
De tas is dus meegenomen door iemand anders.
Wat wil je EBS verwijten?
Je dochter heeft haar tas vergeten mee te nemen. Dat is heel jammer,
Hetzelfde geldt voor een trein met geen vaste conducteurs. De trein wordt ook niet even stopgezet omdat de machinist de tas kan zoeken en pakken.
Er valt niets te verhalen. Je zult je eigen schade moeten dragen.
.
ja, dat verwacht ik eigenlijk wel idd. Dit was vroeger ook hoe het ging. 'vroeger' was de meldkamer continue in contact met de chauffeurs. Bij vergeten van een schooltas belde je de ZWN die de chauffeur informeerde.
De bus hoeft niet extra stil te worden gezet want die stopt bij elke halte waar de chauffeur dus even door de bus liep om de tas te pakken idd.
Het gaat hier overigens niet om 'de stad' maar om dorpen waar bussen meestal minder dan halfvol zitten.
Als er vanuit veiligheidsoverwegingen niet meer met de chauffeur mag worden gecommuniceerd tijdens de rit is dat wellicht vallide al vermoed ik dat er toch nog steeds contact is maar zeker weten doe ik dat uiteraard niet.
Ts: Alleen in noodgevallen, wat dit niet is. Bellen doen ze zeker niet. De verkeerscentrale alleen bij dringende situaties.
U zou komende week ' dezelfde rit ' kunnen maken en passagiers die na uw dochters bestemming nog in de bus zitten kunnen vragen of ze een week eerder iets gemerkt hebben van een vergeten tas.
Uit mijn eigen schooltijd weet ik nog dat er op bepaalde ritten veelal dezelfde passagiers in de bus zaten. Misschien ook kan uw dochter wat zelfgemaakte 'flyers' in de bus hangen o.i.d.
Ook al zou de chauffeur een bericht krijgen met de vraag of de tas er nog staat, dan nog wil dat niet zeggen dat de tas er op dat moment nog stond. Maar om een chauffeur te kunnen bereiken kost veel tijd. Immers rijden meer bussen rond met hetzelfde routenummer, zal er gekeken moeten worden om welke bus het exact gaat en welke chauffeur daar op zit. Ja, het is klantvriendelijker om daar achteraan te gaan, maar om nu meerdere medewerkers van hun werk te halen om dit te gaan uitzoeken kost geld.
Dat u 3 dagen moet wachten tot het op de site komt is ook niet zo vreemd. Op het einde van de dienst van de chauffeur (mits deze uitstapt op de remise) zal de tas afgegeven kunnen worden. De remise is wat anders dan kantoor waar iedereen zit en zal de tas daarheen gebracht moeten worden. Daarna moet nog gekeken worden van wie die tas is of zal het online gezet moet worden. Er gaat echt niemand naar de bus rijden om de tas op te halen en direct naar een verzamelpunt brengen.
Een gevalletje pech die helaas uw dochter aan te merken is.
De CVL verkeersleiding zal pas bij een rustpauze de chauffeur benaderen. Hoewel de tas dan al door de rest van de passagiers meegenomen kan zijn, met goede en kwade bedoelingen?,
En vergeet niet dat de chauffeur onder tijdsdruk qua minuten rijdt ......... dus tijd heeft hij niet over.
Geachte SVDV1975,
Ik heb zoiets meegemaakt met een destijds dure Nokia telefoon.
Mijn partner had haar Nokia verloren in een GVB bus.
Wij zijn toen direct naar de eindhalte toe gereden en gaan vragen bij de chauffeurs of er een telefoon was gevonden.
Een van de chauffeurs vroeg mij om het nummer te bellen.
Toen de telefoon afging kregen wij de telefoon en de chauffeur een doosje Merci chocola.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer