Ar
door ArjanVelsen Dec 13, 2016 om 16:07
Geldzaken & recht

Eigen risico chronische zieken

Is het niet vreemd dat de kosten van behandeling van chronische ziekten onder het eigen risico van de zorgverzekering vallen?
Het eigen risico is er toch voor bedoeld een drempel op te werpen. Bij een chronische ziekte valt er weinig te kiezen.

5592 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2016 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen die zorg gebruikt die onder het eigen risico valt, betaalt het eigen risico. Dus niet alleen een chronisch zieke.

Dus iemand die een pols breekt, of wat anders is het ook kwijt. Zelfs als hij over de dempel is gestruikeld.

ja
door jackyh - Dec 13, 2016 om 16:21
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zouden chronische zieken niet bijdragen om de premie betaalbaar te houden. Waarom betalen ouderen voor kraamzorg o.i.d. Dat heet solidariteit. Iedereen kijkt alleen maar naar zichzelf. Its a cold cold world.

an
door anti-azijnpizzer Dec 13, 2016 om 20:19
8 Antwoorden / Vragen

Op zichzelf een goed punt.
Ouderen zouden voor kraamzorg betalen, opdat baby's opgroeien tot werkende volwassenen die weer kunnen helpen in de voorziening van de ouderenzorg (doordat zij ook een eigen risico gaan betalen).

Het lijkt erop alsof de topic-starter net als een teleurstellend groot deel van de Nederlanders niet bereid is te betalen, maar wel graag de hand op houdt.

ja
door jackyh Dec 13, 2016 om 20:32
953 Antwoorden / 4 Vragen

Had het niet beter kunnen verwoorden. Steeds vaker denk ik bij vraagstellers dat ze alleen aan zichzelf denken zoiets van ikke ikke en de rest kan stikke.

Cookies
door Cookies - Dec 13, 2016 om 17:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iemand die zijn nek breekt, kanker krijgt of een auto-ongeluk krijgt, kiest daar ook niet voor. Maar is dan net zo goed zijn/haar ER kwijt.

Ik vind het terecht dat een (klein) gedeelte van de kosten terecht komt bij degenen die om welke reden dan ook, een beroep moeten doen op zorg uit het basispakket.

ro
door ronny530 - Dec 13, 2016 om 17:40
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Voor chronisch zieken was er eerder een CAK regeling die in bepaalde gevallen chronisch zieken compenseerde middels een bijdrage in de kosten, nu is het de gemeente die de compensatie moet toekennen. Als u in het verleden in aanmerking kwam voor die compensatie zal de gemeente die uitbetalen. De zorgverzekeraar is geen partij want die moet de wet op het eigen risico uitvoeren.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 14, 2016 om 00:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik mag aannemen dat hier wel een inkomensgrens aan vast zit. Ik heb een chronisch zieke ex-collega die er best warmpjes bij zit. Ik geloof niet dat de gemeente hem gaat betalen.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 01:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet alle gemeenten doen dat, en bijvoorbeeld in Rotterdam is de grens echt laag.

Cookies
door Cookies - Dec 13, 2016 om 17:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pardon? Bij het CAK werd niet naar inkomen gekeken, bij de gemeente wel. Dus of TS wel of niet in aanmerking komt, hangt af van zijn inkomen.

DOOR RONNY530 - 13 DEC. 2016 OM 17:40
899 ANTWOORDEN / 41 VRAGEN

Voor chronisch zieken was er eerder een CAK regeling die in bepaalde gevallen chronisch zieken compenseerde middels een bijdrage in de kosten, nu is het de gemeente die de compensatie moet toekennen. Als u in het verleden in aanmerking kwam voor die compensatie zal de gemeente die uitbetalen. De zorgverzekeraar is geen partij want die moet de wet op het eigen risico uitvoeren.

marita5
door marita5 - Dec 13, 2016 om 17:50
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Ron530 ,

Dit is verschillend bij iedere gemeente , hebben allemaal hun eigen regels , èèn gemeente compenseert wel en een andere gemeente compenseert niet .

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2016 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vanaf 2012 was ook het inkomen van belang bij die uitkering van het CAK inzake de WTCG.

Het UWV verstrekt nog jaarlijks een uitkering aan sommige arbeidsongeschikten en Wajongers, dus dat loopt gewoon door.
.

marita5
door marita5 Dec 13, 2016 om 18:05
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , van UWV is juist , betreft gemeente is dit verschillend .

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Ik heb het helemaal niet over de gemeente. Maar over de toetsing aan het inkomen door het CAK.

Cookies
door Cookies Dec 13, 2016 om 18:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik heb het niet helemaal helder meer van jaren terug, maar had je via het CAK niet 2 verschillende uitkeringen?

marita5
door marita5 Dec 13, 2016 om 18:58
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola.83 , ja compensatie wtcg en een compensatie op medicijn gebruik .. @tijger1 , u heeft het inderdaad over het Uwv , maar ik krijg ook sinds dit jaar een vergoeding van de gemeente .

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. Er was de Compensatie eigen risico, stukje onder de € 100,00.

En de uitkering WTCG met verschillende bedragen afhankelijk van leeftijd en bepaalde soorten zorggebruik, en vanaf 2012 ook afhankelijk van inkomen.

Cookies
door Cookies Dec 13, 2016 om 19:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

O ja, dat was het. Tnx.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. U begrijpt het niet. Mijn reactie was voor Carola.83 dat dus op een gegeven moment ook de uitkering van het CAK inkomensgerelateerd was. Dat die uitkering door de gemeente, bijvoorbeeld in Rotterdam, slechts onder een bepaald laag inkomen wordt verstrekt, is mij bekend.

Cookies
door Cookies Dec 13, 2016 om 19:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, je hebt gelijk. Jarenlang werd er door het CAK niet naar het inkomen gekeken, vanaf 2012 (weet ik nu weer omdat jij het vermeldt) dus wel. Was bij mij allemaal al van mijn harde schijf gewist als zijnde niet meer terzake doende.;-))

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helpt daar niet Recuva tegen? Maar u bedoelt het CAK, niet het UWV. Korte termijngeheugen beetje op de loop?:-))

Cookies
door Cookies Dec 13, 2016 om 20:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pff, ik ben lekker bezig vandaag. Ga maar een neutje nemen, helpt misschien. Zal maar geen contract afsluiten vandaag.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist we, juist wel, komen er allemaal leuke dingen binnen.:-(( Later vertellen we dan wel hoe u er weer vanaf komt. Maar glaasje in een goed idee, hou het bij gin-tonic met een schijfje citroen. Hmm. :-))

lo
door lovewinnie - Dec 13, 2016 om 18:15
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Tja. Zelf gronisch ziek en baal elk jaar weer dat ik in februari al aan de max eigen risico zit. Heb geen keuze maar dat heeft niemand die ziek wordt.  Das het nadeel van eigen risico. Het is geen keuze maar een straf omdat je ziek bent of medische hulp nodig heeft.
Aan de andere kant ben ik blij met onze zorgstelsel en ik ondanks al mijn medische kosten maar 385 betaald naast mijn premies a 135 per maand.  Zorg toeslag krijg ik niet ivm werkende partner dus betaal veel maar haal er kwa kosten wel uit.
Is elke maand weer een hoop geld aan zorg.
Voor partner en mijn a 300 per maand. Daarnaast nog rekeningen met eigen bijdrage en tandarts. Als man keer medicatie ofzo nodig heeft ook zijn eigen risico ;(
Zoontje ook gronisch ziek ( oa diabetes type 1) en maak me wel zorgen om zijn toekomst met het eigen risico van nu. Als deze kinderen 18 worden betalen ze zich scheel aan ziektekosten. Zeker als student is 35 Euro per maand bovenop ziekte kosten een flinke kosten post omdat ze vaak ook nog aanvullend verzekerd moeten zijn ( ondanks dat ze zorgtoeslag krijgen eventueel)

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u € 135 premie per maand betaalt, moet u toch ook voor de tandarts verzekerd zijn. En eigen bijdrage? Voor wat dan nog meer? En wat is dan € 300 per maand?

an
door anti-azijnpizzer Dec 13, 2016 om 20:22
8 Antwoorden / Vragen

En waarom moet men aanvullend verzekerd zijn? Men is vaak erg onnozel met verzekeringen en wil alles maar afkopen. De essentie van verzekeren is het afdekken van risico's die je anders niet kunt dragen.

In tweede instantie kan je dan kiezen voor een kosten reductie en dat is bij zorgverzekeringen wel slim. Als ik namelijk weet dat ik een bepaalde behandeling zal moeten ondergaan (die niet onder de basisverzekering valt) van zeg 800 euro en een aanvullende verzekering vergoed dit 100%, maar dan moet ik 25 euro meer premie per maand betalen. Dan ben ik toch heel slim als ik een aanvullende verzekering afsluit?

En als ik 20 euro premie per maand extra betaal voor een aanvullende verzekering voor kosten die ik óf niet maak óf zelf kan dragen (bijv. halfjaarlijkse controle bij de tandarts à € 20,- per keer): dan ben ik toch ongelooflijk stom als ik die aanvullende verzekering afsluit? Waarom denkt u dat verzekeraars honderden miljoenen in reserve hebben? Precies, omdat een groot deel bij de laatste groep hoort...

lo
door lovewinnie Dec 14, 2016 om 11:14
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet aanvullend verzekerd zijn ivm fysiotherapie therapie per maand anders te duur wordt. Tandarts ben ik basis verzekerd tot 250 Euro. Das geniet voor controles maar bijv gaatje vullen zit je er zo overheen.
Daarnaast heeft zoontje diabetes type 1 en sommige pompen worden niet vergoed met alleen de basis.  hebben nu meer keuze.

Dus 135 per maand
Dan eigen risico 35 per maand vast gezet
Manlief a 120 per maand

Daarnaast nog eigen bijdrage medicatie zoontje a 25 Euro per maand dat niet vergoed wordt
Poeders die ik nodig heb a 20 Euro per maand eigen bijdrage

Zo nog wat medicatie die naast vaste kosten als premie etc elke maand terug komen.

Zoontje zou ik het liefst de libre geven ipv vinger prikken maar dat zou me 120 per maand extra kosten ;( dat heb ik niet  Ik rook niet, drink geen alcohol, sport regelmatig, eet gezond, loop elke dag 2 uur met de hond etc. Doe er alles aan gezond te leven maar heb gewoon domme pech met een kut rug geboren te zijn. Zoontje het zelfde. Ook domme pech. Naast diabetes type 1 ( auto inmuumziekte) ook nog astma en autisme etcetc. En kost ons al een vermogen aan alleen benzine enzo. Ziek worden is helaas niet altijd eigen schuld maar vaak ook domme pech.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan hebt u een aardige aftrekpost bij de belastingaangifte.

lo
door lovewinnie Dec 14, 2016 om 11:22
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik schrijf alles op, bewaar alle bonnetjes. Van ziekenhuis bezoek tot aan medicatie.  Fysiotherapie kan ik dan weer niet aftrekken omdat het uit de aanvulling vergoed wordt. Wellicht is dit er uit gooien en dan zelf betalen voordeliger. Dat moet ik ff uitrekenen.
Al met al na aftrek van Alles en betaling van een of andere drempel krijg ik volgens mijn rond de 400 terug eind van het jaar.  Dit leg ik dan vaak opzij voor de extra kosten van het nieuwe jaar weer te betalen

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 13, 2016 om 18:16
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dat eigen risico an sich is al zeer vreemd, overigens geldt dat ook voor de hoge tantième.

an
door anti-azijnpizzer Dec 13, 2016 om 20:16
8 Antwoorden / Vragen

Waarom is het vreemd? Bij uw inboedelverzekering of autoverzekering heeft u ook een eigen risico

wi
door wilhelmina59 Feb 1, 2017 om 17:56
525 Antwoorden / 0 Vragen

@anti azijnpizzer:  Beetje laat, I know.
Een inboedel is niet verplicht te verzekeren. Een auto aanschaffen is een vrije keus. Overheid verplicht dit niet , de WA verzekering weer wel.Vrije keus dus. Bij beiden zit er geen wetgeving achter.
De Basisverzekering valt onder de Zorgverzekeringswet(Hoogervorst en Borst). Alle kosten en vergoedingen worden vanuit de wetgeving geregeld.
dus ook het Eigen risico. De gedachtegang wat betreft straf is denk ik zo duidelijk.

an
door anti-azijnpizzer - Dec 13, 2016 om 19:42
8 Antwoorden / Vragen

De vraag stellen is hem beantwoorden: het eigen risico (ER) is NIET bedoeld om een drempel op te werpen. Wel worden om die reden diensten en producten ten laste van het eigen riscio gebracht. Zo wordt ook voorkomen dat men eindeloos röntgenfoto's blijft maken terwijl dit in de praktijk niet nodig is.

Het ER is in het leven geroepen om de kosten voor de zorg betaalbaar te houden en de kwaliteit, ook voor toekomstige generaties in stand te houden. Toevallig is onlangs de afschaffing van het ER in de Tweede Kamer behandeld en een voorzichtige raming leert dat dit de overheid zo'n 4-5 miljard per jaar extra zou kosten. En waar haalt de overheid zijn inkomen vandaan? Juist...

Voor nagenoeg alle zieken geldt dat niemand ervoor kiest ziek te zijn. Je kunt ook redeneren dat de zorgkosten voor sommige chronische zieken exorbitant hoog zijn. Sommige behandelingen kosten tienduizenden euro's per jaar. Wat is dan 385 euro investeren in je eigen gezondheid? Zolang men in grote getalen voor de elektronicazaak ligt om de nieuwste tablet of derde zonvakantie te boeken, kan men ook wel 385 euro investeren in de gezondheidszorg.
Daarbij kunnen we stellen dat men misschien niet kiest om chronisch ziek te worden maar dat sommige mensen er verdomd weinig doen om chronische ziekte te voorkomen: roken, overgewicht, alcoholmisbruik, niet bewegen, etc. Daar betaalt u dus ook voor. Ook wanneer u zelf niet rookt, keurig op gewicht bent, matig alcohol drinkt en vier keer per dag met de hond gaat lopen.

Kortom, het is misschien niet eerlijk, maar laten we wel wezen: het leven is dat ook niet.

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2016 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anti

U doet net alsof een patiënt hetzelf voor het zeggen heeft hoeveel röntgenfoto's er gemaakt worden, en als hij aan zijn matje zit, kan er dus onbeperkt verder gefotografeerd worden. Dus drogreden.

diumenge
door diumenge - Dec 13, 2016 om 20:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stel je eens voor dat je chronisch ziek bent in een land zonder zo'n goede zorgverzekering als in Nederland, dan ben je pas echt de pineut. Ik begrijp de stelling wel en niemand kiest er voor om chronisch ziek te zijn. Je kan het echter ook omdraaien, voor het bedrag van je eigen risico plus je maandelijkse premie krijg je prima zorg! Iets wat zonder zorgverzekering onbetaalbaar zou zijn.