roekenbosch
door roekenbosch Nov 17, 2021 om 11:33
Geldzaken & recht

Einde levensloopregeling

Jarenlang heb ik trouw gespaard via de levensloopregeling. Eerst via Loyalis, maar dat ging 2 jaar geleden opeens over naar A.S.R!
Met het spaartegoed wilde ik eerder stoppen met werken.
Maar tussentijds besloot de overheid dat ik niet tot 65 maar tot 67 moest werken.
En besloten ze om de regeling eerder te stoppen.
Dus mag ik nu 52% belasting betalen over het gespraarde bedrag.
Ik wilde het bedrag graag bij ASR laten staan om het te laten uitkeren als ik met pensioen ben.
Dat scheelt nogal in de belastingafdracht!
Maarrrr...dat kan of mag dus niet.
Als ik had geweten dat het zo zou gaan met deze levensloopregeling dan was ik er nooit aan begonnen.
Ik vind het belachelijk dat 'men' eenzijdig de regels kan veranderen tijdens de wedstrijd!
Kan en mag dat zomaar. Het riekt mijns inziens gewoon naar contractbreuk of diefstal.

2006 8 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 17, 2021 om 11:56
2119 Antwoorden / Vragen

Kunt u geen lijfrente kopen, dan betaalt u nu dan nog 52% over wat u de komende twee jaar krijgt uitgekeerd maar over het deel na pensionering veel minder.

va
door vanlotjegetikt - Nov 17, 2021 om 12:05
809 Antwoorden / Vragen

U wist dat deze regeling in 2012 al was afgeschaft en nu op zijn einde liep en had u ruim van te voren kunnen bedenken wat ermee te doen.

roekenbosch
door roekenbosch Nov 17, 2021 om 13:11
5 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, wat ik ermee kon doen was vrij beperkt.
Een regeling afschaffen die is bedoeld om eerder te stoppen met werken heeft weinig zin als je die opeens eenzijdig stop zet terwijl ook eenzijdig werd besloten dat er langer doorgewerkt moest worden.
Maar toch dan voor uw reactie!

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Nov 17, 2021 om 13:28
435 Antwoorden / 2 Vragen

"Dus mag ik nu 52% belasting betalen over het gespraarde bedrag."
Er wordt inderdaad in eerste instantie veel belasting ingehouden. maar pas als U over het jaar wat
voorbij is aangifte doet voor inkomsten belasting, dan pas weet U of de ingehoudel loonbelasting
wel of niet te hoog is geweest. En anders kunt U een paar jaar later narekenen of inkomensmiddeling
voor U van toepassing is. Hier meer info:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/

En op deze site kunt U volledig anoniem deze berekening zelf maken

https://www.berekenhet.nl/modules/werken/middeling-inkomen-box1.html

ma
door malty - Nov 17, 2021 om 13:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt over die uitkering het hoogste belastingtarief ingehouden maar de uitkering komt gewoon bij uw inkomen over 2021 en afhankelijk van uw totaal inkomen betaald u belasting.
U betaald het hoogste belastingtarief vanaf een belastbaar inkomen van €68508.
Zie ook

Ja
door JannieBoe - Nov 17, 2021 om 14:20
124 Antwoorden / Vragen

Aanvullend op Henkdezevende: zet het geld om in een pensioen als dat volgens de voorwaarden mogelijk is. Hier staat een overzicht van de mogelijkheden en ook de onmogelijkheden. Het lijkt me echt een item waar een deskundig adviseur naar zou moeten kijken. Succes.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 17, 2021 om 16:11
2119 Antwoorden / Vragen

Ik heb niet zoveel verstand van de materie maar wat is dan het verschil tussen een pensioen en een lijfrente?

va
door vanlotjegetikt Nov 17, 2021 om 16:33
809 Antwoorden / Vragen

Lijfrente is een inleg bedrag ineens en pensioen is jaarlijkse opbouw De een is zelfstandig (lijfrente) en pensioen(kan) via werkgever. Pensioen is tweede pijler en lijfrente derde pijler.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 17, 2021 om 22:09
2119 Antwoorden / Vragen

Maar dan kun je toch geen pensioen kopen met een bedrag ineens, dat is dan toch een lijfrente kopen?

Ja
door JannieBoe Nov 18, 2021 om 10:01
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Henk, in het artikel van mijn link staat dat het soms mogelijk is om het geld van de levensloopregeling (gedeeltelijk) onder te brengen bij de pensioenuitvoerder. Het komt in de pensioenkas terecht.
Wat u bedoelt is een andere manier van 'pensioen' opbouwen, buiten de pensioenuitvoerder om. Je spaart fiscaal voordelig een pot geld bij elkaar en in de uitkeringsfase laat je die lijfrente periodiek via een bank of verzekeraar uitkeren.

ma
door malhy2 Nov 24, 2021 om 04:06
309 Antwoorden / 13 Vragen

Let U ook alstublieft op uw toeslagen indien u die krijgt : Toeslagen
Uitgekeerd levenslooptegoed telt mee voor de hoogte van de toeslagen. Toeslagen worden lager bij het stijgen van de inkomsten.
Misschien kunt U als u een pensioengat heeft het bedrag in hetzelfde fiscale jaar benutten voor het aankopen van een lijfrente die uitkeert als u met pensioen bent. zodoende komt niet het hele bedrag van de levensloop bij uw belastbare inkomen.

m v g
Ed

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2021 om 15:50
16887 Antwoorden / 202 Vragen

In aansluiting op de reactie die u al uitgebreid ontving van @FRANSKEI1958 is het lijk mij zinnig om een belasting of pensioenadviseur te raadplegen omdat voor zover ik weet het inkopen in een polis lijfrente verzekering binnen door de Belastingdienst gestelde voorwaarden qua maximum  per jaar wel degelijk mogelijk zou kunnen zijn.

En zo dat niet lukt en er toch sprake is van heffing Inkomstenbelasting en Premie Volksverzekeringen vindt dat plaats na het doen van aangifte en kunt u ook nog middeling en zie dan o.a. deze info: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/hoe-kan-ik-mijn-inkomen-middelen-en-geld-terugkrijgen

M.b.t. A.S.R zie ik deze info: Bij a.s.r. heeft de garantieverzekering de productnaam kapitaalverzekering. Afhankelijk van je financiële doel is de garantieverzekering als lijfrenteverzekering of als kapitaalverzekering gesloten. Meer informatie vind je op onze pagina over de belastingregels .

De levensverzekering van a.s.r. | Verzekeringen en het lijkt mij dat u het ook daar binnen het kader van fiscale regelingen ook (geheel of gedeeltelijkj) zou kunnen overzetten.Herhaals: raadpleeg een adviseur die op dit gebied deskundig is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 18, 2021 om 10:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is het al uitbetaald?  Jammer en te laat helaas.

Je moet voor de  eind datum van 65e verjaardag  het melden en overzetten voor enkele jaren vast ,

en na  67e verjaardag  in  5 jaren laten uitbetalen.

Ik kreeg ook na 67,  werd  66  maar  van 67 tot 71 jaren  krijg ik nu  elk kwartaal een leuk bedrag met lage  Pensioen tarief erbij.