dotje
door dotje Feb 14, 2011 om 10:15
Geldzaken & recht

EPD, door de strot gedouwd

Deze week mocht ik het bericht ontvangen, dat ik vanaf nu geregistreerd sta omdat iemand die ik helemaal niet ken mijn gegevens heeft opgegeven aan het EPD. Ik heb het over het ElektronischPatientenDossier.
Ik vertrouw de boel voor geen meter en wil beslist niet dat wie dan ook inzage heeft in mijn medische gegevens. Ik heb al een aantal keren ervaren dat er toch regelmatig fouten in mijn dossier stonden, of de ene arts een andere interpretatie had van wat een voorganger heeft geschreven.
Ik baal gewoon dat je zonder overleg voor het voldongen feit gesteld wordt, en ja, zij zeggen dan dat je bezwaar kan maken, maaaaaaaaaaaaaar, je moet best wel wat moeite doen, en door formulieren baggeren ............hoe het afloopt weet ik nog niet, maar ik ben het met deze gang van zaken beslist totaal niet eens.
Ik wil gewoon niet dat wie dan ook, ook niet de overheid, mijn gegevens ergens ter inzage ter beschikking stelt zonder mij om toestemming te vragen, en dan de mogelijkheid tot afmelden als een hordeloop opbouwt.

Pfffffft....ik baal......ik haat het dat er zomaar over mijn gegevens beslisst wordt.

groetjes
Gaby

7517 40 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 14, 2011 om 11:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Iedereen staat geregistreerd, bezwaar geldt geen opname in register
maar Delen/Uitwisselen van gegevens uit register.........Info

dotje
door dotje - Feb 14, 2011 om 11:52
28 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 14 feb 2011, 11:30]Iedereen staat geregistreerd, bezwaar geldt geen opname in register
maar Delen/Uitwisselen van gegevens uit register.........Info

Hoi,
Nou, ik heb het bericht NU gehad dus tot nu toe stond ik er volgens mij niet in.
voor de rest begrijp ik je antwoord niet .

groetjes
Gaby

rj
door rjw - Feb 14, 2011 om 13:14
3308 Antwoorden / 5 Vragen

Vorig jaar heeft iedereen bericht gehad zodat kon aangeven of jouw gegevens mochten worden opgenomen in het EPD. Kennelijk heb je toen toestemming gegeven?

ikbenik
door ikbenik - Feb 14, 2011 om 17:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De tweede kamer vond het een schande dat de EPD al werd doorgevoerd en in gebruik werd genomen, terwijl de EPD nog niet door de eerste Kamer is goedgekeurd.

Met andere woorden: de EPD mag nog niet in de praktijk worden uitgevoerd.

stacey
door stacey - Feb 14, 2011 om 21:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dotje schreef op maandag 14 feb 2011, 11:52][Hoi,
Nou, ik heb het bericht NU gehad dus tot nu toe stond ik er volgens mij niet in.
voor de rest begrijp ik je antwoord niet .
groetjes
Gaby

--De minister heeft daarom besloten de subsidieregeling LSP voor 2010 te verlengen. Zorgverleners die hiervoor in aanmerking willen komen, moeten uiterlijk op 31 december 2010 zijn aangesloten op het LSP. Op het moment dat de subsidie is verleend, moet de zorgverlener binnen een half jaar deelnemen aan het EPD. Voor huisartspraktijken is de subsidie euro 3.000,- per praktijk, plus euro 1,- per op naam ingeschreven patiënt bij die praktijk. Voor apotheken gaat het om euro 5.000,- per apotheeklocatie. En voor de huisartsendienstenstructuren bestaat de subsidie uit een bedrag van euro 0,42 per inwoner in het werkgebied.--Info

Bericht zal inhouden dat ze nu aangesloten zijn en je er in staat............of de gegevens dan uitgewisseld mogen worden is ander verhaal, daartegen kun je bezwaar maken.

diamant1956
door diamant1956 - Feb 15, 2011 om 14:16
3 Antwoorden / 2 Vragen

Je had ook even de moeite moeten nemen om je erin te verdiepen en aan moeten geven dat je niet opgenomen wilt worden in het register.

Ik heb dat gedaan, het was niet zoveel moeite, ik heb een brief terug gekregen dat mijn gegevens uitgesloten werden van EPD. Dat is prima gelukt, niet alleen voor mij, ook voor mijn man en kinderen en het gezin van goede vrienden.

Ik zou het eens proberen alsnog eruit te laten halen, als je er zo van baalt.

Dit was nou eens zo'n mooi voorbeeld, van: "Wie zwijgt stemt toe"

Sja, Big Brother is watching us, gewoon bij de les blijven mensen en in actie komen als het nodig is.

Groetjes van Diamant

mostertpot
door mostertpot - Feb 15, 2011 om 14:42
162 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Dotje;
Je schreef: "Ik vertrouw de boel voor geen meter en wil beslist niet dat wie dan ook inzage heeft in mijn medische gegevens. Ik heb al een aantal keren ervaren dat er toch regelmatig fouten in mijn dossier stonden, of de ene arts een andere interpretatie had van wat een voorganger heeft geschreven."
Het blijft denk ik een dubbel gevoel; wij zaten bij een huisartsenpost in het weekeinde en het had ons een hoop ellende bespaard als hij inzicht had gehad in de diverse ziektebeelden van mijn vrouw. Onze, prima, huisarts is ook tegenstander van het patiëntendossier. Wij niet, want big brother weet al veel meer van onszelf dan wijzelf weten. Laten we dan die kennis dan ook maar benutten.

tdehond
door tdehond - Feb 15, 2011 om 15:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb bij mijn nieuwe huisarts aangegeven dat ik niet aangesloten wil worden bij het EPD. Ik heb al aangegeven bij het Regionale EPD dat ik alleen toestemming geef voor inzage in medicatie die ik gebruik tussen behandelend artsen en apotheek.

Mocht e.e.a niet werken dat zal ik alsnog mijn bezwaar tegen EPD centraal laten registreren. Ik geef ze dus nu het voordeel van de twijfel.

Ik vind het overigens zeer discutabel dat EPD ingevoerd wordt. Ik had begrepen dat 1ste kamer tegen had gestemd.

enrique
door enrique - Feb 15, 2011 om 15:23
68 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben werkelijk harstikke blij dat het er is. Ik klaag niet, want ik kan haast niet spreken. Maar ik was laatst plotseling in Limburg opgenomen in een ziekenhuis en mijn vrouw zou me na reizen. Toen men mij vroeg of ik in het EPD stond kon ik nog amper met mijn hoofd ja knikken.
Toen mijn vrouw aankwam lag ik al onder narcose.
Ik ben exact met de juiste medicatie behandeld, en ben er weer helemaal bovenop.
Dit dankzij het EPD.
Blij dat ik geen geheimen heb.

jk
door jkoops - Feb 15, 2011 om 15:42
51 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ben het volledig eens met Enrique.
Mijn EPD is nog niet gebruikt, maar ik ben blij dat het er is.

ju
door juano - Feb 15, 2011 om 16:13
50 Antwoorden / 65 Vragen

Ik herken de ervaring van enrique. De arts die tijdens het plannen van een operatie geschrokken opkijkt na mijn opmerking dat ik voor een bepaalde aandoening onderzocht was. Voor zijn plannen waren de onderzoeksresultaten van groot belang, ze waren hem echter onbekend. Bij een goed ingevoerd EPD behoren deze gevaarlijke situaties tot het verleden.

grappig
door grappig - Feb 15, 2011 om 16:33
27 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vraag me af waarom zoiets niet geregeld kan worden met je gegevens in het
nationale Big Brother systeem DIGID. De belastingdienst, UWV noem maar op, weet je ook overal te vinden. Kunnen ze net zo goed even een paar opties erbij typen in DIGID.
1- Wilt u in het EPD worden opgenomen?
2- Wilt u benaderd worden per telefoon door bedrijven?
3- Wilt u donor zijn?
4- enz. enz.

Misschien kunnen daar eens een paar ambtenaren opgezet worden, dat zou heel Nederland een hoop ellende en GELD besparen. Dan hoeven wij als burger niet individueel maar overal achteraan te rennen om van een hoop vervelende overlast verlost te worden.

Fijne dag allemaal

le
door leonardo102 - Feb 15, 2011 om 16:40
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik vind het wel fijn dat iedere arts direct in mijn doschier kan kijken.
Eeen goede vooruitgang. Ik heb geen geheimen !!
Denk maar eens goed na.

tucker
door tucker - Feb 15, 2011 om 16:42
136 Antwoorden / 10 Vragen

Iedereen heeft zelf aan kunnen geven of hij wel of niet wil worden opgenomen in het EDP systeem, probleem is dat veel mensen slecht of niet lezen maar wel achteraf klagen als ze zelf verzuimd hebben actie te ondernemen.
Persoonlijk ben ik blij met het EDP. Stel je ligt ergens meer dood dan levend, dan is het toch prachtig dat men met één druk op de knop kan zien of/welke medicijnen gebruikt worden en of je ergens allergisch voor bent, etc. Het kan letterlijk je leven redden...

tdehond
door tdehond - Feb 15, 2011 om 17:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tucker schreef op dinsdag 15 feb 2011, 16:42]Iedereen heeft zelf aan kunnen geven of hij wel of niet wil worden opgenomen in het EDP systeem, probleem is dat veel mensen slecht of niet lezen maar wel achteraf klagen als ze zelf verzuimd hebben actie te ondernemen.
Persoonlijk ben ik blij met het EDP. Stel je ligt ergens meer dood dan levend, dan is het toch prachtig dat men met één druk op de knop kan zien of/welke medicijnen gebruikt worden en of je ergens allergisch voor bent, etc. Het kan letterlijk je leven redden...

Ik heb geen bezwaar tegen inzage in medicatiegebruik door behandelend arts in overleg met apotheek die inzicht in het medicijngebruik heeft.

Ik vind het niet nodig dat iedere behandelaar kan grasduinen in voor deze behandelaar niet relevante info.

ze
door zeemannetje - Feb 15, 2011 om 17:35
126 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de invoering moest je inderdaad aangeven dat je dat niet wilde en daarvoor moest je NB bewijs overleggen dat je was wie je bent.
Dat heet de negatieve optie, wie zwijgt stemt toe.

Probeer om alsnog je toestemming in te trekken, op de papieren zal toch wel ergens een contactadres of telnr staan?

Bij de discussie over de orgaandonatie beweerde Klink dat hij een groot probleem met de negatieve optie had en daarom niet iedereen donor wilde maken tenzij je aangaf dat niet te willen maar bij het EPD maakte hij grif gebruik van de negatieve optie.

er
door erky - Feb 15, 2011 om 19:31
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Dotje en anderen,

Ja, er is zo'n jaar geleden de mogelijkheid geweest om je AF te melden van het EPD, deed je dat niet dan zat je er aan vast. Ik heb mij dus afgemeld, maar kreeg dan een formulier dat ik eerst moest invullen. Dat formulier heb ik ingevuld en teruggestuurd. Na een maand kreeg ik het formulier weer terug met de mededeling dat mijn DigID niet was ingevuld.

Dus heb ik een nieuw formulier van hun website gedownload, het weer ingevuld en er een brief bij geschreven dat ik toch echt weigerde mee te doen met EPD en dat ik geen DigID had. In de bijlage het oude formulier. Ik heb een Sofinummer en dat behoort goed genoeg te zijn.

Toch kwam het formulier weer terug, want weer ontbrak mijn DigID. Je zult nu wel denken dat die Erky gek is, en misschien is dat wel zo, maar dat een organisatie zo star en ambtelijk is wil wat zeggen en dat wil ik graag hier aantonen. Het is een papieren tijger.

Het plaatselijke ziekenhuis hier is al niet in staat gegevens van de ene op de andere afdeling te krijgen, patiënten krijgen de verkeerde maaltijd (dieet), Röntgenfoto's zitten niet altijd bij iemands persoonlijke dossier en ga zo maar door.

Ik zou het liefst zien dat ze in de Zorg en dus ook de ziekenhuiden en huisartsen minder in de papieren zaten en meer bij de patiënt en daar helpt geen EPD aan!

Groet,
Erky

er
door erky - Feb 15, 2011 om 19:36
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Dotje,

Wil jij alsnog van EPD af? Ga aan de slag op deze website!

Succes,

Erky

st
door stolat - Feb 15, 2011 om 20:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil eerst zelf wel eens zien wat er in mijn EPD staat voordat ik toestemming geef aan anderen. Weet iemand hoe ik dat kan regelen?

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 16, 2011 om 01:02
292 Antwoorden / 1 Vragen

ik kijk vaak naar "de politie op je hielen",RTL 7, 19:00 uur, dat is een eenheid in Engeland die over zeer moderne apparatuur beschikt en zelfs in de daar werkende EPD kan kijken. Aangezien ze in zeer snelle auto's rijden, o.a. Mutsubishi EVO, zijn ze vaak als eerste ter plaatse en hebben al vaak een leven kunnen redden door bij een ongeval al ter plaatse over de juiste via EPD verkregen informatie te beschikken. Hou nou eens op met dat gezeur over privacy, als je tenminste niets te verbergen hebt. Dit is uitgedacht door mensen die verstand van zaken hebben, waar zeer veel mensen onderzoeken en gegevens van voorvallen hebben geanaliseerd en over heel veel informatie en uitslagen van onderzoeken beschikken wat niet te vergelijken is met de kennis van zeurpieten die ergens eens iets gelezen hebben en daar emotioneel zonder feitenkennis over gaan zeuren!

ti
door tiempje - Feb 16, 2011 om 01:10
40 Antwoorden / 0 Vragen

Als gepensioneerd bankdirecteur was ben ik gewend ook zaken eerst goed te bekijken, overleg te plegen, goed alle stukken te lezen, iets wat Dotje ook had moeten doen, dan had hij waarschijnlijk wat verstandiger gereageerd. Als dat gebeurd is kun je pas een beslissing nemen. Ik ben het dan ook weer helemaal eens met de duidelijke uitleg die vliegenderob hier weer eens geeft, hij lijkt mij dan ook een goede analiticus.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 16, 2011 om 02:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vliegende Rob,
ik kijk ook altijd naar deze uitzendingen.
Ik heb nog nooit gezien dat politieagenten in die uitzendingen een EPD raadpleegden bij een ongeval.
Wat moet een politieagent met een medicijnen lijst ??
Daar snapt hij geen bal van.
Wat een onzin.
Ik kan mij voorstellen dat ambulance personeel het EPD wel kunnen opvragen middels hun mobiele computer.
Het is immers hun beroep, zij weten wat ze lezen, een agent niet.
Nee Rob, gekker moet je het niet maken, een politieagent die mijn medisch dossier opvraagt.
Kan ie lekker bekijken wat de nieuwe vriend of vriendin mogelijk mankeert.
En voor de bankdirecteur die het helemaal met Rob eens is : dus daarom is de euro zo gezakt in waarde.

=vliegenderob schreef op woensdag 16 feb 2011, 01:02: ik kijk vaak naar "de politie op je hielen",RTL 7, 19:00 uur, dat is een eenheid in Engeland die over zeer moderne apparatuur beschikt en zelfs in de daar werkende EPD kan kijken. Aangezien ze in zeer snelle auto's rijden, o.a. Mutsubishi EVO, zijn ze vaak als eerste ter plaatse en hebben al vaak een leven kunnen redden door bij een ongeval al ter plaatse over de juiste via EPD verkregen informatie te beschikken. Hou nou eens op met dat gezeur over privacy, als je tenminste niets te verbergen hebt. Dit is uitgedacht door mensen die verstand van zaken hebben, waar zeer veel mensen onderzoeken en gegevens van voorvallen hebben geanaliseerd en over heel veel informatie en uitslagen van onderzoeken beschikken wat niet te vergelijken is met de kennis van zeurpieten die ergens eens iets gelezen hebben en daar emotioneel zonder feitenkennis over gaan zeuren!

ha
door hanneke - Feb 16, 2011 om 14:00
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op woensdag 16 feb 2011, 01:02]ik kijk vaak naar "de politie op je hielen",RTL 7, 19:00 uur, dat is een eenheid in Engeland die over zeer moderne apparatuur beschikt en zelfs in de daar werkende EPD kan kijken. Aangezien ze in zeer snelle auto's rijden, o.a. Mutsubishi EVO, zijn ze vaak als eerste ter plaatse en hebben al vaak een leven kunnen redden door bij een ongeval al ter plaatse over de juiste via EPD verkregen informatie te beschikken. Hou nou eens op met dat gezeur over privacy, als je tenminste niets te verbergen hebt. Dit is uitgedacht door mensen die verstand van zaken hebben, waar zeer veel mensen onderzoeken en gegevens van voorvallen hebben geanaliseerd en over heel veel informatie en uitslagen van onderzoeken beschikken wat niet te vergelijken is met de kennis van zeurpieten die ergens eens iets gelezen hebben en daar emotioneel zonder feitenkennis over gaan zeuren!
Over de OV-chipkaart is ook heel lang en goed nagedacht door allerlei mensen die van heel veel dingen verstand hebben. Maar toch blijkt dat het OV voor vrijwel iedereen nu duurder is geworden (terwijl het kostenneutraal zou worden ingevoerd), dat wegomleidingen die de bus moet nemen en waardoor mensen soms zelfs verder moeten lopen naar/van de bushalte dan ze eigenlijk zouden moeten, aan de passagiers worden doorberekend, én dat het systeem eenvoudig te kraken valt.

Het punt is nou eenmaal, dat zodra er sprake is van digitale opslag, er altijd een (niet verwaarloosbare) kans bestaat dat je gegevens door onbevoegden kunnen worden gelezen (per ongeluk door systeemlekken, wat regelmatig voorkomt, of expres door hackers).

Voor mijzelf zie ik het voordeel van de uitwisseling tussen de gezondheidszorgmedewerkers in sommige gevallen wel degelijk (ik mankeer ook genoeg), maar ik vind het tegelijk wel een onprettig idee dat het allemaal zo centraal wordt opgeslagen.

le
door leonardo102 - Feb 16, 2011 om 14:46
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hanneke schreef op woensdag 16 feb 2011, 14:00][quote=vliegenderob schreef op woensdag 16 feb 2011, 01:02]ik kijk vaak naar "de politie op je hielen",RTL 7, 19:00 uur, dat is een eenheid in Engeland die over zeer moderne apparatuur beschikt en zelfs in de daar werkende EPD kan kijken. Aangezien ze in zeer snelle auto's rijden, o.a. Mutsubishi EVO, zijn ze vaak als eerste ter plaatse en hebben al vaak een leven kunnen redden door bij een ongeval al ter plaatse over de juiste via EPD verkregen informatie te beschikken. Hou nou eens op met dat gezeur over privacy, als je tenminste niets te verbergen hebt. Dit is uitgedacht door mensen die verstand van zaken hebben, waar zeer veel mensen onderzoeken en gegevens van voorvallen hebben geanaliseerd en over heel veel informatie en uitslagen van onderzoeken beschikken wat niet te vergelijken is met de kennis van zeurpieten die ergens eens iets gelezen hebben en daar emotioneel zonder feitenkennis over gaan zeuren!
Over de OV-chipkaart is ook heel lang en goed nagedacht door allerlei mensen die van heel veel dingen verstand hebben. Maar toch blijkt dat het OV voor vrijwel iedereen nu duurder is geworden (terwijl het kostenneutraal zou worden ingevoerd), dat wegomleidingen die de bus moet nemen en waardoor mensen soms zelfs verder moeten lopen naar/van de bushalte dan ze eigenlijk zouden moeten, aan de passagiers worden doorberekend, én dat het systeem eenvoudig te kraken valt.

Het punt is nou eenmaal, dat zodra er sprake is van digitale opslag, er altijd een (niet verwaarloosbare) kans bestaat dat je gegevens door onbevoegden kunnen worden gelezen (per ongeluk door systeemlekken, wat regelmatig voorkomt, of expres door hackers).

Voor mijzelf zie ik het voordeel van de uitwisseling tussen de gezondheidszorgmedewerkers in sommige gevallen wel degelijk (ik mankeer ook genoeg), maar ik vind het tegelijk wel een onprettig idee dat het allemaal zo centraal wordt opgeslagen.

ma
door marscholl - Feb 16, 2011 om 15:23
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ook ik ben tegen het centraal opslaan van medische gegevens. De reden: er zal de zorgverzekeraar alles aan gelegen zijn om achter deze gegevens te komen en ik vrees dat ik, zodra deze gegevens op straat liggen, mij niet meer aanvullend kan verzekeren.

ra
door ratatosker - Feb 16, 2011 om 17:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt rustig aannemen dat informatie, zoals in het EPD, op een gegeven moment op straat ligt. Het EPD bevat natuurlijk informatie die voor verzekeringsmaatschappijen van grote waarde is. Wie verstrek je een polis en wie sluit je uit ? Het is helaas zo, dat voor politici de belangen van de bonusgraaiende vriendjes uit hun netwerk belangrijker zijn dan de belangen van de gewone burger, aan wie niet zoveel te verdienen valt.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 17, 2011 om 00:21
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 16 feb 2011, 02:31]Vliegende Rob,
ik kijk ook altijd naar deze uitzendingen.
Ik heb nog nooit gezien dat politieagenten in die uitzendingen een EPD raadpleegden bij een ongeval.
Wat moet een politieagent met een medicijnen lijst ??
Daar snapt hij geen bal van.
Wat een onzin.
Ik kan mij voorstellen dat ambulance personeel het EPD wel kunnen opvragen middels hun mobiele computer.
Het is immers hun beroep, zij weten wat ze lezen, een agent niet.
Nee Rob, gekker moet je het niet maken, een politieagent die mijn medisch dossier opvraagt.
Kan ie lekker bekijken wat de nieuwe vriend of vriendin mogelijk mankeert.
En voor de bankdirecteur die het helemaal met Rob eens is : dus daarom is de euro zo gezakt in waarde.

Waarschijnlijk heb je dan net die ene uitzending niet gezien of is het je ontgaan, kan gebeuren, maar het EPD omvat veel meer dan een medicijnenlijst, die overigens zelfs voor de gemiddelde EHBO'er nog wel iets betekenen kan, bijvoorbeeld het gebruik van Symtron. Uit het EPD blijkt ook of iemand bijv. vallende ziekte, hartfalen of een bloeder is en daar kan men degelijk naar handelen en dat vervolgens uiteraard aan het ambulancepersoneel, dat daar nog niet die dataverbinding heeft, mededelen. Een agent snapt daar dus wel degelijk iets meer dan "een bal": van!.Op het opvragen van gegevens voor privé gebruik, van een vriend dus bijv, staat daar en ook hier ontslag op staande voet op. Dat wordt ook automatisch gecontroleerd in, zoals dat in vaktermen heet, het "regeltje", dat de opvrager aan de wachtcommandant schrijft met de uitslag van die opvraging hetgeen dan weer in het dossier wordt opgeslagen.
Het lijkt mijn stug dat een verzekering iemand ergens voor kan weigeren zonder een gegronde reden. Als die reden het ":hacken" van het EPD is weet ik zeker dat een verzekering dat nooit bekend zal maken of dat kan gebruiken, dus waarom zullen ze het dan doen?
De verwijzing naar de Euro ontgaat mij, de Euro staat juist heel hoog!

dotje
door dotje - Feb 17, 2011 om 10:45
28 Antwoorden / 5 Vragen

Lieve mensen

mijn tussentijds antwoord is hoe dan ook niet goed hier terecht gekomen, dus nu wat mosterd na de maaltijd. Bedankt voor alle reacties.

Ik heb vorig jaar bericht gehad, dat EPD nog even NIET doorgaat, en verwachte daarom bericht wanneer het wel begint, en geen overrompeling dat ik er dus vanaf NU in sta.
Ja, ik kan mij afmelden, en zoals al iemand heeft geschreven, het is een ambtelijke hordeloop. Mijn partner heeft tot nu toe trouwens noch niets ontvangen.

Ik heb persoonlijk erg negatieve ervaring met artsen en opmerkingen in mijn dossier. Maar een voorbeeld: dit heeft mij door niet behandeling van mijn schildklierafwijking 10 jaar van mijn leven gekost. Na mijn echtscheiding stond er in "vrouwtje heeft het moeilijk", zodoende werden al mijn typische klachten als "psychisch" afgedaan.

Regelmatig, in principe elke keer, maak ik het mee dat de apotheek vouten maakt met mijn medicatie, en die van mijn partner. Ik moet elke keer weer bovenop zitten, hoewel wij de bestelling elke keer weer netjes opgeven. Ik krijg meer, minder, met meer en minder werkende stoffen, verandering van merken zonder overleg ( waar dan betreffende patronen niet in mijn insulinespuit passen) ga maar zo door. Ik zie enkel maar dat er een potje van gemaakt wordt.
Daarnaast liggen regelmatig gegevens van burgers op straat zoals iedereen uit de media kan vernemen, nog niet te spreken over de handel in gegevens, waar wij allemaal geen zicht op hebben.

Sorry, die flauwe kul met "ik heb niets te verbergen" heeft er niets mee te maken. Nee ik heb niets te verbergen, maar mijn pin draag ik ook niet op mijn voorhoofd, en zo zijn er nog meer dingen die niemand op straat wil hebben liggen.

Ik begrijp heus wel dat er ook mensen zijn die er blij mee zijn. Theoretisch klinkt het perfect, en ook in de praktijk zal het voor menigeen nuttig zijn. Ik heb gewoon slechte ervaring met de zorg. Het blijft allemaal mensenwerk.

Ik sluit mij bij een vorige schrijver aan........hoe dan ook, voor ik er over denk om het zelf te willen, zou ik eerst alles door willen pluizen om zelf te zien wat er allemaal in staat, en of de gegevens nu wel kloppen ( waar ik, gezien het gedoe enkel al met de apotheek aan twijfel).

groetjes
Gaby

dotje
door dotje - Feb 17, 2011 om 10:49
28 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=juano schreef op dinsdag 15 feb 2011, 16:13]Ik herken de ervaring van enrique. De arts die tijdens het plannen van een operatie geschrokken opkijkt na mijn opmerking dat ik voor een bepaalde aandoening onderzocht was. Voor zijn plannen waren de onderzoeksresultaten van groot belang, ze waren hem echter onbekend. Bij een goed ingevoerd EPD behoren deze gevaarlijke situaties tot het verleden.

Hou Juano

Met een grondige checklist zoals sommige ziekenhuizen voor een operatie al werken, zou deze situatie ook niet ontstaan, en hoe weet je straks zeker dat je behandelende arts in alle drukte juist jouw dossier goed heeft gelezen? Met een checklist kan je het een en ander tenminste zelf nog toelichten.

groetjes Gaby

dotje
door dotje - Feb 17, 2011 om 10:54
28 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op woensdag 16 feb 2011, 01:02]ik kijk vaak naar "de politie op je hielen",RTL 7, 19:00 uur, dat is een eenheid in Engeland die over zeer moderne apparatuur beschikt en zelfs in de daar werkende EPD kan kijken. Aangezien ze in zeer snelle auto's rijden, o.a. Mutsubishi EVO, zijn ze vaak als eerste ter plaatse en hebben al vaak een leven kunnen redden door bij een ongeval al ter plaatse over de juiste via EPD verkregen informatie te beschikken. Hou nou eens op met dat gezeur over privacy, als je tenminste niets te verbergen hebt. Dit is uitgedacht door mensen die verstand van zaken hebben, waar zeer veel mensen onderzoeken en gegevens van voorvallen hebben geanaliseerd en over heel veel informatie en uitslagen van onderzoeken beschikken wat niet te vergelijken is met de kennis van zeurpieten die ergens eens iets gelezen hebben en daar emotioneel zonder feitenkennis over gaan zeuren!

Ik weet niet of je het in de gaten heb, maar je reactie is behoorlijk veroordelend en kwetsend.
Ik maak mij zorgen. Ik wil iets niet dat in mijn strot gedouwd wordt, en dat RECHT heb ik , iets niet te willen.
Mensen met verstand van zaken hebben ongehoorde blunders veroorzaakt, de geschiedenisboeken staan er vol van.

dotje
door dotje - Feb 17, 2011 om 11:02
28 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tiempje schreef op woensdag 16 feb 2011, 01:10]Als gepensioneerd bankdirecteur was ben ik gewend ook zaken eerst goed te bekijken, overleg te plegen, goed alle stukken te lezen, iets wat Dotje ook had moeten doen, dan had hij waarschijnlijk wat verstandiger gereageerd. Als dat gebeurd is kun je pas een beslissing nemen. Ik ben het dan ook weer helemaal eens met de duidelijke uitleg die vliegenderob hier weer eens geeft, hij lijkt mij dan ook een goede analiticus.[quote=vliegenderob schreef op woensdag 16 feb 2011, 01:02]ik kijk vaak naar "de politie op je hielen",RTL 7, 19:00 uur, dat is een eenheid in Engeland die over zeer moderne apparatuur beschikt en zelfs in de daar werkende EPD kan kijken. Aangezien ze in zeer snelle auto's rijden, o.a. Mutsubishi EVO, zijn ze vaak als eerste ter plaatse en hebben al vaak een leven kunnen redden door bij een ongeval al ter plaatse over de juiste via EPD verkregen informatie te beschikken. Hou nou eens op met dat gezeur over privacy, als je tenminste niets te verbergen hebt. Dit is uitgedacht door mensen die verstand van zaken hebben, waar zeer veel mensen onderzoeken en gegevens van voorvallen hebben geanaliseerd en over heel veel informatie en uitslagen van onderzoeken beschikken wat niet te vergelijken is met de kennis van zeurpieten die ergens eens iets gelezen hebben en daar emotioneel zonder feitenkennis over gaan zeuren!

Tja, als zelfstandige ben ik ook gewend om mij goed te informeren, en om mij moverende reden ben ik tot een ander besluit gekomen samen met mijn partner. Bankdirecteuren staan niet bekend om hun mensenkennis en empathie, dus ik zal de beoordeling van mijn karakter maar in de prullenmand gooien waar die volgens mij thuis hoort.

Gaby

mostertpot
door mostertpot - Feb 17, 2011 om 11:14
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=dotje schreef op donderdag 17 feb 2011, 11:02]Bankdirecteuren staan niet bekend om hun mensenkennis en empathie, dus ik zal de beoordeling van mijn karakter maar in de prullenmand gooien waar die volgens mij thuis hoort.

Gaby

Beste Gaby mijn antwoord zal wel als mostert na de maaltijd komen: maar met je bovenstaande opmerking heb je wel mijn groene duim omhoog verdiend!

pa
door pabras - Feb 17, 2011 om 15:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marscholl schreef op woensdag 16 feb 2011, 15:23]Ook ik ben tegen het centraal opslaan van medische gegevens. De reden: er zal de zorgverzekeraar alles aan gelegen zijn om achter deze gegevens te komen en ik vrees dat ik, zodra deze gegevens op straat liggen, mij niet meer aanvullend kan verzekeren.

Eerst weten waar je het over heb, voor je begint te roepen. Het EPD slaat geen gegevens op. Het is een index waar je gegevens te vinden zijn.

Als je bij je eigen arts aangeeft dat je niet wil dat je gegevens versprijd worden, dan kan niemand ze opvragen.

Het is ook niet mogelijk om met een USB alle gegevens van alle personen te dumpen. Er staan alleen verwijzingen en geen gegevens.

Het EPD heeft geen problemen met beveiliging, maar de gebruikers (artsen en apothekers). Daar kan je gegevens weg halen, bij het EPD niet.

Bent u wel een sin een ziekenhuis geweest. Daar kan je de dossiers met honderden van de wagens afhalen. Dat noem ik een lek.

Het EPD is niet lek.

ti
door tiempje - Feb 17, 2011 om 21:41
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dotje schreef op donderdag 17 feb 2011, 11:02]
Tja, als zelfstandige ben ik ook gewend om mij goed te informeren, en om mij moverende reden ben ik tot een ander besluit gekomen samen met mijn partner. Bankdirecteuren staan niet bekend om hun mensenkennis en empathie, dus ik zal de beoordeling van mijn karakter maar in de prullenmand gooien waar die volgens mij thuis hoort.

Gaby

Kennelijk heb je hier niet goed geïnformeerd anders zou je niet alle bankdirecteuren over één kam scheren, dat is een vooroordeel en erg goedkoop en makkelijk ook nog. Kom met feiten, dan heeft jouw opmerking tenminste nog enige waarde, nu zegt het alleen maar veel over jezelf!

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 17, 2011 om 21:57
292 Antwoorden / 1 Vragen

Dotje, sorry als ik je beledigd heb, dat was niet mijnbedoeling, wie de schoen past trekt hem aan. Ik kom met mijn mening en die is onderbouwd met feiten en val niemand persoonlijk aan vanwege zijn mening, zeker niet met naam zoals jij wél doet. Bovendien is dat ook wel heel erg off-topic! Of mag ik mijn mening niet geven zonder persoonlijk beledigd te worden door iemand die dat anders ziet? Daar zijn burgeroorlogen uit voorgekomen!

pl
door ploeff - Feb 21, 2011 om 17:36
54 Antwoorden / 2 Vragen

Ook ik ben - net als een minderheid hierboven - fel tegen het EPD.
Er is al zoveel afgeklungeld met automatiseringsprojecten in Nederland. Daar wil ik in geen geval het slachtoffer van worden. Ik noem slechts een paar: OV-chipkaart, Belastingdienst (recent de Belastingtelefoon, maar eerder veel erger de huursubsidies,) Een heel ministerie die voor ontelbare miljoenen in IT had geïnvesteerd, en na al die investeringen het project moest afblazen, en ga zo maar door.
Beveiliging is vaak de achilleshiel.
Neen: ik wil mijn medische gegevens liever zèlf beheren, zèlf op een USB-stick of in mijn telefoongeheugen vercijferd met mij meedragen. Dan heb ik er ook in het buitenland wat aan. En dan bepaal IK - en niemand anders dan IK - wie toegang tot die gegevens krijgt.
Ik vertrouw mijn arts, maar er zal maar eens iemand in die keten gegevens te pakken krijgen en er dingen mee doen die ik niet wil. Die schade valt niet meer te herstellen - staat het eenmaal via een lek op internet, zie het dan maar eens op ALLE plaatsen grondig te verwijderen.
Neen: alleen mensen die ik vertrouw krijgen de gegevens die zij nodig hebben.
Wie - zoals enkelen hierboven - zegt: "ik heb niets te verbergen" is m.i. zeer naïf. Vooral de massaliteit van de medische gegevens maakt mij ongerust, maar dan nog meer dat er grote belangen mee gemoeid kunnen zijn.
Mijn zorgverzekeraar al kan bij veel van mijn gegevens komen. En daar werken mensen, veel mensen, en er hoeft maar een enkeling tussen te zitten die dat op straat gooit, meeneemt naar zijn volgende werkgever. (zie hoe WikiLeaks werkte en de Zwitserse belasting-rekeninghouders-CD-ROM aan Duitsland verkocht - èn aan Nederland)
Neen: ik - en niemand ànders (nou ja, mijn vrouw en/of dochter misschien) kunnen bij mijn gegevens. Ik houd zèlf bij wàt erin staat en wat niet. Ik geef aan wie wàt ervan mag weten. Ik draag het met mij mee - in een USB-stick, aan een koordje om mijn nek - ook naar het buitenland.
Alleen: ik zou graag een "format" willen hebben waarin omschreven staat wat er in moet staan, in welke volgorde, met welke termen, zó dat ook een arts in het buitenland het kan lezen - indien nodig. Dus niet een soort "tante-Betje-brief" maar een medisch relevant document, dat elke arts snapt èn dat ik voor wat mijn gegevens betreft ook snap.
Als ik het dan verslimmer, dan is dat mijn eigen schuld. Als ik het niet bij mij heb: idem. Of als ik er foute of onvolledige gegevens in zou zetten: idem.
En als ik dat bij mij heb, dan zijn de medische gegevens sneller te bestemder plaatse dan wanneer er via verwijzingen eerst via-via bij mijn arts gegevens moeten worden opgevraagd.
En als ik niet aanspreekbaar mocht zijn: via het ICE-bestand in mijn telefoon (In Case of Emergency - alle adressen van mijn naasten) kan mijn vrouw of dochter de wachtwoorden doorgeven als zij ervan overtuigd zijn dat dat nodig is.
"Ook in dàt geval is voorzien, Sire!"

mostertpot
door mostertpot - Feb 21, 2011 om 17:59
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=ploeff schreef op maandag 21 feb 2011, 17:36]Ook ik ben - net als een minderheid hierboven - fel tegen het EPD.
.......
Beveiliging is vaak de achilleshiel.
Neen: ik wil mijn medische gegevens liever zèlf beheren, zèlf op een USB-stick of in mijn telefoongeheugen vercijferd met mij meedragen. Dan heb ik er ook in het buitenland wat aan. En dan bepaal IK - en niemand anders dan IK - wie toegang tot die gegevens krijgt.
Ik vertrouw mijn arts, maar er zal maar eens iemand in die keten gegevens te pakken krijgen en er dingen mee doen die ik niet wil. Die schade valt niet meer te herstellen - staat het eenmaal via een lek op internet, zie het dan maar eens op ALLE plaatsen grondig te verwijderen.
Neen: alleen mensen die ik vertrouw krijgen de gegevens die zij nodig hebben.
Wie - zoals enkelen hierboven - zegt: "ik heb niets te verbergen" is m.i. zeer naïf. Vooral de massaliteit van de medische gegevens maakt mij ongerust, maar dan nog meer dat er grote belangen mee gemoeid kunnen zijn.
Mijn zorgverzekeraar al kan bij veel van mijn gegevens komen. En daar werken mensen, veel mensen, en er hoeft maar een enkeling tussen te zitten die dat op straat gooit, meeneemt naar zijn volgende werkgever. (zie hoe WikiLeaks werkte en de Zwitserse belasting-rekeninghouders-CD-ROM aan Duitsland verkocht - èn aan Nederland)
Neen: ik - en niemand ànders (nou ja, mijn vrouw en/of dochter misschien) kunnen bij mijn gegevens. Ik houd zèlf bij wàt erin staat en wat niet. Ik geef aan wie wàt ervan mag weten. Ik draag het met mij mee - in een USB-stick, aan een koordje om mijn nek - ook naar het buitenland.
Alleen: ik zou graag een "format" willen hebben waarin omschreven staat wat er in moet staan, in welke volgorde, met welke termen, zó dat ook een arts in het buitenland het kan lezen - indien nodig. .....
Als ik het dan verslimmer, dan is dat mijn eigen schuld. Als ik het niet bij mij heb: idem. Of als ik er foute of onvolledige gegevens in zou zetten: idem.
En als ik niet aanspreekbaar mocht zijn: via het ICE-bestand in mijn telefoon (In Case of Emergency - alle adressen van mijn naasten) kan mijn vrouw of dochter de wachtwoorden doorgeven als zij ervan overtuigd zijn dat dat nodig is.
"Ook in dàt geval is voorzien, Sire!"
Leuk bedacht allemaal, maar in mijn ogen net zo onveilig, zo niet onveiliger en ook erg naïf. Als er wat gebeurt en je bent niet aanspreekbaar, dan zijn er altijd wel lieden in de buurt die je afhelpen van je bezittingen (niet altijd, maar het gebeurt regelmatig) en dus makkelijk bij je gegevens kunnen, ook bij verlies. Even bellen met de familie en je uitgeven voor verpleegkundige en je hebt de gegevens. Daarnaast zijn er genoeg mensen die een sleutel zo kraken. Registreer mij dan toch maar in het systeem, uiteindelijk bepaal ik wat er in mijn dossier staat en wat er uit gaat. Ook nu, zonder het EPD, heb ik al het recht om mijn dossiers in te zien en te laten wijzigen. Ik blijf bij mijn standpunt dat Big Brother toch al meekijkt, je in dat geval meer controle hebt door mee te doen dan niet mee te doen. Het is een illusie om te geloven dat je systemen die je volgen kan uitschakelen.

toolboy
door toolboy - Feb 21, 2011 om 20:10
965 Antwoorden / 40 Vragen

Loopt ook al een tijdje op dit forum,Met de nodige ervaringen van (slachtoffers).

http://gelderschevrienden.bitsbytes.nl/viewtopic.php?f=382&t=1988&p=34552&hilit=epd#p34552

ikbenik
door ikbenik - Feb 21, 2011 om 20:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen
ikbenik
door ikbenik - Feb 21, 2011 om 21:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zeemannetje schreef op dinsdag 15 feb 2011, 17:35]Bij de invoering moest je inderdaad aangeven dat je dat niet wilde en daarvoor moest je NB bewijs overleggen dat je was wie je bent.

De EPD is door de politiek nog niet goedgekeurd en is ook nog niet ingevoerd.

De EPD bestaat dus nog niet.