fl
door flw Feb 21, 2011 om 21:10
Geldzaken & recht

Erfbelasting

Hallo allemaal,

Wij, kinderen, hebben sedert 1985 de woning van onze ouders op naam.
Ouders hielden het vruchtgebruik tot overlijden. Voor 2 jaar terug is mijn vader overleden. Mijn moeder verblijft nu een verzorgingstehuis en zo het er nu naar uitziet zal zij niet meer terug komen in de woning.

Mijn vraag:

Klopt het dat als mijn moeder nu afstand doet van het recht van vruchtgebruik, dat wij kinderen na 180 dagen en daarna bij overlijden van moeder geen erfbelasting meer behoeven te betalen?

Frans

1371 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 22, 2011 om 10:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Om alleen antwoord op je vraag te geven: Ja, dat klopt.

Maar je komt wel met de schenkbelasting in aanraking. Als moeder om niet afstand doet van het recht van gebruik en bewoning en bij de vestiging niet is bepaald dat het recht eindigt bij "metterwoon verlaten", dan betalen jullie schenkbelasting. Een manier om daar niet meer in aanraking te komen is dat jullie de waarde van het recht vergoeden aan moeder.

Regel je nu niets, dan zal er erfbelasting over de huidige waarde. Daar valt ook nog een mouw aan te passen. Moeder zal dan namelijk, met terugwerkende kracht, vanaf 1 januari 2010 jaarlijks 6% van de OZB-waarde moeten vergoeden aan de kinderen.

Over het algemeen is het het voordeligst om wel afstand te laten doen. Let wel: hiervoor moet je wel langs de notaris.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk de woning verkopen.

fl
door flw - Feb 22, 2011 om 20:14
13 Antwoorden / 7 Vragen

Als moeder om niet afstand doet van het recht van gebruik en bewoning en bij de vestiging niet is bepaald dat het recht eindigt bij "metterwoon verlaten", dan betalen jullie schenkbelasting.

Je bedoelt: Als moeder om NIETS ......
Maw zonder geldige reden?

Frans

marcel75
door marcel75 - Feb 22, 2011 om 20:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Frans,
Nee, ik bedoel ook echt om niet. Dat is het tegenovergesteld van "om baat". Oftwel moeder doet afstand van het recht en krijgt daar geen vergoeding voor. Dat recht is namelijk nog altijd wel wat waard. De waarde is dan afhankelijk van haar leeftijd en de WOZ-waarde. Daar kun je dan een berekening op los laten en dan weet je wat de waarde van het recht is. Dat moeten jullie dan aan moeder betalen.

Zonder reden kan zij er sowieso geen afstand van doen. Er zal altijd een reden voor zijn anders gaat er niets teniet. Niets gebeurt immers zonder reden.

fl
door flw - Feb 22, 2011 om 22:19
13 Antwoorden / 7 Vragen

Marcel,

Duidelijk.

Bedankt, Frans.