myra1963
door myra1963 Jan 9, 2011 om 21:13
Geldzaken & recht

Erfenis

Op diverse sites is te lezen dat je een erfenis die je tijdens je bijstandsuitkering krijgt moet interen á 150% van de bijstandsnorm.

Mijn vraag betreft het volgende.
Ik krijg momenteel een WIA uitkering. Onlangs is mijn moeder overleden en ik verwacht een erfenis van ongeveer 20.000 euro. Deze erfenis is niet van invloed op mijn WIA uitkering. Stel ik krijg een herkeuring en wordt 100% arbeidsgeschikt verklaard. Gezien dat ik geen werk heb en ook niet kan werken ga ik dan dus een bijstandsuitkering krijgen.

Gaat het interingsverhaal ook op als je de erfenis VOOR de aanvraag op bijstand hebt gekregen? En je niet het kleinste vermoeden had dat je in de bijstand zou belanden. Is het een idee om per maand een hoog bedrag af te halen en dat in een oude sok te doen? Of moet ik vrezen dat ik over een aantal jaren na een eventuele arbeidsgeschiktheidskeuring alsnog voor de bijstand een bedrag moet opmaken dat ik niet meer heb? Ik hoop dat u mij kunt helpen want mijn eigen zoektocht heeft me niks opgeleverd.

Met vriendelijke groeten

17901 30 Rapporteer

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 21:17
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Bij aanvraag van een bijstandsuitkering wordt er gekeken hoeveel vermogen je hebt en je kunt dus niet eerder een aanvraag indienen, dan dat je het geld opgemaakt hebt tot het bedrag van de vrijstelling die je hopelijk wel weet of niet?

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 21:23
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Alleenstaanden, tussen de 21 en 65 jaar, in de bijstand krijgen 656, 93 euro netto per maand. Alleenstaande ouders in dezelfde leeftijdscategorie krijgen ook iets meer, namelijk 919,70 euro per maand. deze bedragen zijn exclusief eventuele toeslagen die kunnen oplopen tot maximaal 262, 77 euro per maand.

Eigen vermogen
Het eigen vermogen van mensen die bijstand ontvangen, mag niet meer bedragen dan 5555 euro voor alleenstaanden, 11.110 voor gezinnen. Alleen voor mensen die een eigen woning hebben, geldt een extra vrijstelling van maximaal 46.900 euro.

Ik weet niet of je de erfenis ook moet opgeven op het moment van inkomens controle van het UWV, maar als het niet gezien wordt als inkomen, lijkt mij dat onwaarschijnlijk.

Maar wie weet, weten mijn andere collegae dat.

myra1963
door myra1963 - Jan 9, 2011 om 21:26
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik weet de hoogte van de vrijstelling. Waar het om gaat is Als ik geen vermogen heb op het moment dat ik bijstand aanvraag. En ik heb in een half jaar voor de aanvraag 10000 "erdoor gedraaid" (wat belangrijk is dat ik niet kan weten of ik ooit in de bijstand kan vallen) kom ik dan alsnog in de problemen? Anders gezegd. Ik heb nu een WIA uitkering en verwacht een erfenis kan ik nu leuke dingen met mijn erfenis gaan doen?

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 21:36
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Volgens mij staat een WAO-uitkering helemaal los van de vraag of iemand eigen vermogen, spaargeld e.d. heeft.

De WAO is een volksverzekering die een inkomen garandeert op het moment dat iemand door ziekte of handicap niet meer kan werken. Bij het vaststellen van de hoogte van de WAO-uitkering wordt gekeken naar de mate van arbeidsongeschiktheid en het laatst verdiende inkomen. Het inkomen van een partner of de overwaarde van een eigen huis of mogelijk ander vermogen, zoals een (te verwachten erfenis) wordt buiten beschouwing gelaten. Dat is bij een WW-uitkering net zo.
Alleen bij een bijstandsuitkering wordt gekeken naar het inkomen van de partner en het eigen vermogen.

myra1963
door myra1963 - Jan 9, 2011 om 21:42
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, Dit staat op de site van het UWV

Inkomsten die geen invloed hebben op uw uitkering zijn bijvoorbeeld:

het inkomen van uw partner;
uw vermogen of spaargeld;
een erfenis;
alimentatie;
kinderbijslag;
een huur-, zorg-, of kinderopvangtoeslag;
een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk.

Bovenstaande heb ik gekopieerd op de site van het UWV.

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 21:42
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Kijk Myra hier een link over terugvordering:

Klik hier even op en lees het zelf maar even.

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 21:47
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Voorbeeld, lees verder onderaan de link:

u hebt na enige tijd vermogen (erfenis of uit een echtscheiding) of inkomsten ontvangenwaarop u al recht had. De bijstand wordt dan verrekend. Bijvoorbeeld: terwijl uw tante al in maart is overleden, krijgt u pas in oktober uw deel van de erfenis. De bijstand die u in de tussenliggende periode hebt ontvangen kan (deels) worden teruggevorderd als blijkt dat u door
de erfenis teveel vermogen heeft.Soms zal de hele uitkering worden teruggevorderd, soms een deel daarvan. Dat hangt af van het bedrag
dat u ten onrechte (te veel) hebt ontvangen. In sommige gevallen, als de terugvordering bv wordt ook een maatregel (een verlaging van de uitkering) opgelegd, bovenop de terugvordering. Als u het nieteens bent met de terugvordering kunt u bezwaar maken.

Lees hier verder, klik hier.

myra1963
door myra1963 - Jan 9, 2011 om 21:47
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou er dus bot gezegd op neerkomen.

-Je hebt een WIA uitkering
-krijgt een erfenis
-de UWV arts beoordeeld een jaar later ten onrechte dat je 100% arbeidsgeschikt bent
-je moet bijstand aanvragen want je WIA stopt
-je krijgt dus geen bijstand en moet straatstenen eten

Kortgezegd mag niemand meer zijn erfenis opmaken want iedereen kan op een bepaald moment in de bijstand raken

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 21:51
1031 Antwoorden / 142 Vragen

20.000 lijkt misschien veel, maar ook dat gaat binnen een paar jaar op waardoor je bekend bent met het vooruitzicht dat je een bijstandsuitkering aan moet vragen. of misschien een aanvullende bijstand, omdat je toch nog (gedeeltelijk) wordt afgekeurd.

Dus het lijkt mij van belang dat je weet hoe jouw gemeente daar mee zal omgaan.

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 21:53
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Kijk hier een interessante topic van iemand die een erfenis kreeg en lees hier de antwoorden:

Klik hier.

myra1963
door myra1963 - Jan 9, 2011 om 21:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dat had ik al gelezen. Dit gaat echter over mensen die al weten dat ze bijstand gaan krijgen of die al in de bijstand zitten. Bij mij is het niet duidelijk of ik ooit in de bijstand ga komen (ik ga in mijn verhaal uit van het ergste geval) Ik heb nog geen bijstand aangevraagd. Hoop dat ook niet te moeten doen.

Als je in de bijstand zit of je weet dat je erin gaat komen heeft een erfenis invloed op de hoogte maar wat als je er niet in zit en niet verwacht er in te komen maar het onverhoopt toch gebeurt. Hoe zit het dan als er geen geld van een vroegere erfenis meer over is?

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 22:00
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Erfenis en uitkering
Heeft de erfgenaam een uitkering via de Sociale Dienst en valt hem een erfenis ten deel dan moet, wil de uitkering niet in gevaar komen, de erfenis beneficiair worden aanvaard. De Sociale Dienst eist anders dat de baten uit de erfenis eerst gebruikt wordt om in de kosten van het dagelijks levensonderhoud te voorzien maar kijkt niet naar de eventuele schulden die bij niet beneficiair aanvaarden altijd door de erfgenaam moeten worden betaald. Bij beneficiair aanvaarden krijgt men alleen te maken met de resterende erfenis na aftrek van de schulden.

Klik hier om alles te lezen.

elenay
door elenay - Jan 9, 2011 om 22:03
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Nou...ik heb je antwoord al gevonden en ik denk niet dat je er blij mee bent.

Samengevat:

1. Als recht op een erfenis ontstaat voordat er bijstand wordt uitgekeerd,
dan kunnen alle verstrekte bijstandsuitkeringen (voor zover mogelijk) worden
teruggevorderd op moment dat de erfenis krachtens de wet ter beschikking
komt van de bijstandsgerechtigde.
2. Dit geldt ook als recht op een erfenis ontstaat tijdens de
bijstandsperiode, maar heeft dan alleen betrekking op die uitkeringen, vanaf
het moment dat de aanspraak op de erfenis is ontstaan.
3. Ontstaat het recht op een erfenis nadat de bijstand is beeindigd, dan
vindt er geen terugvordering plaats.

do
door doradora - Jan 12, 2011 om 14:40
58 Antwoorden / 1 Vragen

myra,
volgens mij gaat het zo:
bij de aanvraag voor een bijstandsuitkering kijkt men naar uw vermogen, is dit hoger dan de vrijstelling van nu 5.555 euro dan ontvangt u geen bijstand tot dat uw vermogen 5.555 euro bedraagt. de vraag op het formulier is of u in de 5 jaar voorafgaand de bijstandsaanvraag een erfenis heeft ontvangen. wilt u dit zeker weten vraag dan een aanvraagformulier aan bij de gemeente.
bent u alleenstaand dan bedraagt uw maandinkomen ong. 1.000 euro pm.
het interen van 150% klopt. met uw UWV uitkering is dit dus ongeveer 29 maanden (20.000 - 5.555 = 14.445 : 500 = bijna 29).
als u nu het geld ontvangt en over een jaar moet u bijstand aanvragen, dan zal men rekening houden met een vermogen van
(14.000 euro - 12 maanden 50% - 5.555 euro vrijstelling =) 8.445 euro

note: met een vermogen van 20.000 euro heeft u geen recht meer op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en waterschap.

myra1963
door myra1963 - Jan 12, 2011 om 14:55
10 Antwoorden / 1 Vragen

doradora,
Bedankt voor je antwoord. Heb ik nog een vraag. Weet je of er uitgegaan wordt van het moment dat ik daadwerkelijk geld krijg of van het moment dat de erfenis een feit werd (het tijdstip van overlijden)? Nog een vraag? Gaat men uit van interen op de UWV uitkering die ik nu heb of op de hoogte van de bijstanduitkering. Ik zou in de bijstand namelijk ongeveer 100 euro per maand minder hebben dan nu met de WIA uitkering

do
door doradora - Jan 12, 2011 om 19:06
58 Antwoorden / 1 Vragen

myra.
volgens mij moeten ze uitgaan van de datum van ontvangst.
het interen zou ook moeten gelden als je met je UWV uitkering. door het vermogen krijg je o.a. geen kwijtschelding, geen bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag.
daar is het 50% interen voor.

als de gemeente, bij de aanvraag voor een bijstandsuitkering, geen rekening houd met het interen tijdens je UWV-uitkering, moet je bezwaar maken. vraag hulp bij de sociale raadslieden of het juridisch loket.

veel succes

elenay
door elenay - Jan 13, 2011 om 00:24
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Myra heb je dan nu € 100,- per maand meer dan een bijstandsuitkering?

Verder krijg je sowieso geen langdurigheidstoeslag als je in de bijstand zit en uitzicht hebt op werk.

De langdurigheidstoeslag is een geldbedrag dat de gemeente aan u verstrekt als u langere tijd van een minimumuitkering moet leven, geen of weinig eigen vermogen heeft en ook geen uitzicht heeft op betaald werk.

Dat kan heel discutabel zijn, want vaak krijgen mensen geen werk, maar vindt de gemeente wel dat je vooruitzicht hebt, dus ook daar zou je bij afwijzing in bezwaar tegen kunnen maken.

En voor die Langdurigheidstoeslag moet je ook al sowieso, 3 jaar op bijstandsniveau zitten, dus als je idd € 100,- meer hebt nu, dan zul je daar de eerste drie jaar toch niet voor in aanmerking kunnen komen.

myra1963
door myra1963 - Jan 13, 2011 om 00:38
10 Antwoorden / 1 Vragen

Per saldo maakt het nu niet zoveel uit dat ik 100 euro meer heb dan bijstand. Dat krijg ik weer minder aan zorgtoeslag en huursubsidie. Maar voor eventuele toeslagen kom ik niet in aanmerking omdat ik iets meer dan het sociaal minimum heb. Ook voor de kwijtscheldingen heb ik natuurlijk 100 euro meer. Die 100 meer heb ik minder aan toeslagen. Met de erfenis raak ik wel de huurtoeslag kwijt dus die moet ik per maand al gaan bijleggen. Ook de kwijtscheldingen raak ik kwijt. Ik moet dus al zo'n 150 euro per maand gaan bijleggen om op het huidige nivo te blijven. In principe maakt het dus niet uit of ik 100 euro meer of minder heb nu.

elenay
door elenay - Jan 13, 2011 om 01:04
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Myra, ik vraag het daarom. Stel je komt in de bijstand en stel je erfenis is al op. Want het is helemaal nog niet zeker wanneer je voor de herkeuring moet.

En stel je wordt teruggeworpen naar de bijstand en je zou de jaren daarvoor dus een inkomen hebben gehad dat hoger ligt dan het minimum, dan kom je dus op dat moment, nog los van die erfenis de eerste drie jaar niet in aanmerking voor die langdurigheidstoeslag. Wel voor kwijtschelding.

Kwijtschelding gaat uit van het inkomen dat je in dat betreffende jaar hebt.
Bij Langdurigheidstoeslag kijken ze naar de 3 jaren ervoor.

myra1963
door myra1963 - Jan 13, 2011 om 01:13
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het is allemaal heel ingewikkeld. Het is mooi een erfenis te krijgen maar niet als je alles moet reserveren voor het geval je ooit in de bijstand gaat komen. De komende 5 jaar wordt gekeken of ik een efenis heb gehad mocht ik in de bijstand komen. Dus 5 jaar heel zuinig moeten doen. Maar dat ben ik gewend. Had het me alleen anders voorgesteld.

elenay
door elenay - Jan 13, 2011 om 13:25
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Volgens mij hoef je niet alles te reserveren, want als je huisraad nodig hebt, zoals vloerbedekking en je bewaart de bon, dan gaan ze daar niet moeilijk over doen.Dus je hoeft het geen 5 jaar lang te bewaren hoor. Tenslotte kun je nog altijd opvoeren dat je slechter bent geworden, waardoor je de verwachting in de bijstand te komen ook minimaliseert en zoals je aangaf in beroep gaan, verstrijkt er ook weer tijd. Alhoewel gedurende die procedure word je niet meer doorbetaald door het UWV. Zo mocht een kennis van mij bij scheiding gewoon haar huis inrichten van de 50.000 gulden destijds, die haar toekwam door de verkoop van het eigen huis. En ze mocht zelfs een auto kopen, maar dan wel een goedkope. Eigenlijk zou je de gemeente waar je woont gewoon moeten navragen, tenslotte zit je nu toch nog niet bij hun, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

do
door doradora - Jan 13, 2011 om 21:20
58 Antwoorden / 1 Vragen

myra,
een paar vragen om je beter te kunnen helpen:
voor hoeveel procent ben je afgekeurd?
hoe lang heb je al een WIA?
ben je alleenstaand alleenwonend?
wat is je leeftijd?

myra1963
door myra1963 - Jan 13, 2011 om 21:39
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Doradora,

Ik heb eerst 2 jaar een loonaanvullende uitkering gehad (dus een gedeelte salaris en de rest WIA). Sinds 1 maart 2009 heb ik alleen nog een WIA-utkering omdat na 2 jaar het dienstverband is ontbonden. Ik wordt in maart a.s. 48 jaar. Ik ben 85 tot 100% arbeidsongeschikt verklaard. Ik ben alleenstaande.

groetjes Myra

do
door doradora - Jan 14, 2011 om 12:38
58 Antwoorden / 1 Vragen

myra,
per 1-1-2011:
het bruto minimummaandinkomen is 997.08 euro zonder vakantiegeld, dit is gelijk aan de bijstandsnorm. de netto bijstandsnorm is 873.71 euro.
je zegt dat je netto 100 euro meer heb dan iemand met een bijstandsuitkering, klopt dit? kijk naar je UVW-specificatie van januari, is het brutobedrag hoger dan het minimumbedrag? het is bekend dat UWV soms te weinig loonheffing inhoud, hierdoor lijkt het dat je netto meer ontvangt dan de bijstandsnorm, maar krijg je na het kalenderjaar een naheffing van de belastingdienst. als dit zo is, moet je het UVW vragen de loonheffing elke maand juist te berekenen. hierdoor verlaag je je netto-uitkering, waardoor je misschien recht hebt op (gedeeltelijke) kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en waterschap.(zolang je het geld niet op je bankrekening staat, heb je het officieel ook niet)

voor huur en zorgtoeslag is er een vrijstelling van 20.785 euro. zolang je zorgt dat je hieronder blijft ontvang je gewoon de toeslagen.

ga geen gekke dingen doen met het geld.
om te berekenen wanneer je recht heb op voorzieningen van de gemeente:
bedrag erfenis - vermogensvrijlating ( nu 5.555 euro): door 500 (is de intering), dat zijn dan aantal maanden waar de gemeente rekening met de erfenis zal houden, voordat je recht hebt op een bijstandsuitkering.

mijn advies:
zodra je weet dat je UVW-uitkering stopt, vraag hulp aan een instantie in je gemeente die mensen helpt met een uitkering. elke gemeente moet die, volgens de wet, hebben.

heel veel succes

marcel75
door marcel75 - Jan 14, 2011 om 12:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Doradora,
Met een bijdrage als: "volgens mij moeten ze uitgaan van de datum van ontvangst." ga je een heel gevaarlijk pad op. Het erfrecht gaat niet uit van het moment dat je iets werkelijk in handen hebt, maar gaat uit van het zogenaamde saisine-beginsel. In gewoon Nederlands: "De koning is dood, lang leve de koning". En in praktisch Nederlands: op het moment dat iemand overlijdt, gaan al zijn zaken over op de erfgenamen. Daar zit geen moment tussen.

Op het moment dat iemand overlijdt en jij erft van de overledene, dan is jouw vermogen op het moment van overlijden dus ook gewijzigd. Dat moment is dus ook bepalend voor de bijstand.

Dit systeem is ook logisch omdat anders iemand in de bijstand de afwikkeling van een nalatenschap onnodig op zou kunnen rekken om zo maar aan allerhande uitkeringen, toeslagen en kwijtscheldingen zou kunnen komen.

myra1963
door myra1963 - Jan 14, 2011 om 13:48
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal, bedankt voor jullie antwoorden. Marcel Ik dacht ook dat men uitging van het moment van overlijden. Dat is nu 10 maanden geleden. Dat zou betekenen dat ik over de afgelopen 10 maanden het bedrag van intering al vrij zou hebben.

Ik heb deze discussie waarschijnlijk ten onrechte opgestart want mijn gezondheid gaat achteruit en ik zal ws nooit 100% arbeidsgeschikt verklaard worden. Toch gaan er momenteel allerlei doemscenario door mijn hoofd. Je hoort toch vaker dat mensen gezond verklaard worden terwijl ze dat helemaal niet zijn. Ik denk dan stel dat me dat overkomt.
Dan zou ik in de bijstand komen want ik Kan niet werken met mijn gezondheid. Maar als een arts van mening zou zijn dat dat wel kan zit ik met een probleem.

groet Myra

do
door doradora - Jan 14, 2011 om 22:39
58 Antwoorden / 1 Vragen

myra en marcel,
dit staat op de gemeentepagina:
"Voordat u bijstand aanvroeg, heeft u een erfenis ontvangen Het geld dat u heeft gekregen en op uw bankrekening heeft staan, telt mee bij de vaststelling van de hoogte van uw vermogen. Als u het geld (bijna) helemaal heeft opgemaakt, dan zal de gemeente bekijken of u de erfenis niet te snel heeft opgemaakt. "

op de bankrekening

het bekijken of het niet te snel is opgemaakt heeft te maken met het interen.

elenay
door elenay - Jan 15, 2011 om 23:47
1031 Antwoorden / 142 Vragen

En hier kom je ook nog voor te staan denk ik:

Belastingen

Als een familielid is overleden, krijg je te maken met twee soorten belasting: de inkomstenbelasting en de erfbelasting (voorheen belasting voor het recht van successie).

Als iemand overleden is, hoeft hij vanaf dat moment geen inkomstenbelasting meer te betalen. De nabestaanden moeten echter nog wel afrekenen over het inkomen tot de dag van het overlijden.

Als je geld erft, moet je daar belasting over betalen. Deze belasting heet de erfbelasting (voor 2010 werd dit het recht van successie genoemd).

Inkomstenbelasting
De belastingdienst stuurt zo snel mogelijk na het overlijden aan de erfgenamen een aangifte-formulier voor de inkomstenbelasting...

Successierechten 2009
Wat is recht voor successie? Over een erfenis moet je belasting betalen. Dit noem je successierecht. De belastingdienst stuurt daarvoor - ongeveer vier maanden nadat iemand overleden is...

Erfbelasting in 2010
Per 1 januari 2010 is de successiewet uit 1956 op verschillende onderdelen vereenvoudigd. Zo zijn de tarieven omlaag gegaan, de vrijstellingen omhoog en is het aantal tariefgroepen verminderd. ...

Erfbelasting in 2011
Nieuwe tarieven voor 2011 Erfbelasting tarieven in 2011 Deel van de belaste verkrijging Tariefgroep 1 (partners ...

Klik hier om ze zelf te berekenen.

marcel75
door marcel75 - Jan 16, 2011 om 13:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Elenay,
Niet alles geloven wat de Belastingdienst zegt. Het is er zeker niet eenvoudiger op geworden. Voor slechts een 20-tal nalatenschappen per jaar is het eenvoudiger geworden. Uiteraard mag je raden in welke categorie die nalatenschappen vallen. Laat ik je een tip geven: ze komen vrijwel allemaal in de Quoute 500 voor.