roos52
door roos52 Oct 16, 2023 om 12:55
Geldzaken & recht

Erfpacht van grond naar huur, extreem prijsverschil mag dat?

Ik heb een stukje grond van de gemeente,  grenzend aan mijn perceel (waarop mijn eigen wonig) gedurende 30 jaar in erfpacht gehad. Recent heeft de gemeente dit recht beeindigd. Hiervoor in de plaats heb ik een huurcontract ontvangen.

Voor de erfpacht betaalde ik jaarlijks: EURO 40

Voor de huur dien ik nu jaarljks EURO 800 te betalen.

Concrete vragen die heb:

- mag de gemeente een dusdanig hoog bedrag aan huur vragen, te weten 20 keer zoveel dan het bedrag van erfpacht destijds?

- Kan er ook op de grond een ander recht gelegd worden in de plaats van het erfpacht, te weten bijvoorbeeld een recht van erfdienstbaarheid of vruchtgebruik.

1306 5 Rapporteer
sira
door sira - Oct 16, 2023 om 13:21
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad een groot prijsverschil, maar de gemeente mag vragen wat zij willen en u bent vrij dat wel of niet te accepteren.

Op gemeentegrond een ander recht leggen, zoals verjaring, is moeilijk dan wel onmogelijk. Dat is ooit bij de rijdende rechter (mr. Frank Visser) behandeld, bovendien heeft u al die jaren erfpacht betaald en wist u dat het niet uw eigendom was.

hereistom
door hereistom - Oct 16, 2023 om 13:30
736 Antwoorden / 1 Vragen

Of het rechtvaardig is is een ander verhaal, maar meestal is de erfpacht voor een bepaalde periode vastgelegt en volgt er daarna een verhoging.
Deze verhoging is meestal gebaseerd op de inflatie in die periode en/of de waarde van die grond.
Na 30 jaar kan deze verhoging dus erg hoog zijn ten eerste dus de inflatie en/of de huidige waarde van dat stukje grond.
Voordeel van huren is dat je die op kan zeggen, bij erfpacht is dat meestal een stuk lastiger en duurder.
Ik denk dat je dus moet kijken of de huur de waarde van die grond is.
Als je het zelf het niet waard vindt kun je meestal alleen maar opzeggen of je moet een advocaat inhuren met verstand van erpacht.

il
door iljaha - Oct 16, 2023 om 14:22
179 Antwoorden / 3 Vragen

Bij beëindiging van de vastgelegde termijn wordt altijd de grond opnieuw gewaardeerd en daarop wordt de canon vastgesteld. Dat kan (heel) grote prijswijzigingen opleveren.

Wat mij verbaast is dat de erfpacht is beëindigd. Kan natuurlijk als er in de akte stond dat de eigendom eindigt na zoveel jaar. Lees uw akte eens goed door!

Een recht van erfdienstbaarheid bestaat niet: een erfdienstbaarheid is een vastgelegd recht. Ja, er kan een erfdienstbaarheid op een kadastraal (deel-)perceel worden gelegd als de eigenaar dat wil. Dit moet vastgelegd worden bij de notaris. Een erfdienstbaarheid is meestal een recht van overpad of een recht om leidingen in de grond van een ander te hebben.

Ook in een huurovereenkomst kunnen afspraken gemaakt worden over de duur van de overeenkomst of gebruik van het onroerend goed. Een huurovereenkomst is een onderlinge overeenkomst die wel rechtsgeldig is, maar niet door de notaris hoeft te worden vastgelegd.

mi
door miennaamishaaz - Oct 17, 2023 om 14:27
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u in paint een situatieschets maken van hoe dit stuk grond loopt?

afhankelijk van het erfpacht contract en hoe lang dit duurde. mag de gemeente huur vragen wat ze willen.
of u dit betaalt is een ander verhaal.

met een situatieschets hebben wij als forum leden ook een idee hoe dit stuk grond loopt.

ju
door juliomariner Oct 17, 2023 om 20:34
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dan weten we het maar welke informatie wilt u eruit halen voor het beantwoorden van de vraag?

mi
door miennaamishaaz Oct 17, 2023 om 22:41
725 Antwoorden / 1 Vragen

Julio, dat is om te zien of het een stuk snippergrond is, of een daadwerkelijk groot stuk wat bv aan de weg ligt/de halve tuin is.

met een stukje snippergrond van 1m2 achterin de tuin zonder toegang, kan TS gewoon zeggen dat ze de huur niet betaalt. en de gemeente op eigen kosten het stuk grond weer kan toe-eigenen.

bij een nutteloos stuk is laat de gemeente het vaak liggen, omdat het teveel kost om zonder schade aan TS hun terein het stukje grond weer als gemeente grond te gebruiken.

ju
door juliomariner Oct 18, 2023 om 16:26
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Voor een paar meter snippergrond was de canon waarschijnlijk een stuk lager dan 40 euro

1paul
door 1paul - Oct 18, 2023 om 08:14
3155 Antwoorden / 0 Vragen

op zich mag de gemeente dit doen, u kunt wel vragen of u dit stukje grnd kunt kopen tegen de geldende normale grondprijs!!