re
door reyes Feb 27, 2016 om 15:44
Geldzaken & recht

Erfrecht

Ik ben sinds een paar maanden weduwe, ik heb geen kinderen alleen nog een zus
en 30 neven en nichten van mijn andere overleden broers en zussen.
Niet dat ik veel geld heb maar weet iemand hoe alles in elkaar steekt als ik geen nalatenschap regel?
Bij voorbaat mijn dank.
reyes

1426 6 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Feb 27, 2016 om 15:46
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De erfenis gaat naar uw zus als u niets anders regelt.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2016 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u niets regelt gaat uw erfenis naar uw zus en als plaatsvervulling van hun vader of moeder, dus uw broers en zussen, naar uw neven en nichten.

Dus stel dat u in totaal drie zussen hebt/had en twee broers, dan wordt uw nalatenschap in vijven gedeeld. Uw nog levende zus krijgt éénvijfde, de neven en nichten krijgen per tak wat hun vader of moeder gekregen zouden hebben.

ik ga er van uit dat uw ouders overleden zijn.

Als u iets anders wilt, moet u langs de notaris.

reflecs
door reflecs - Feb 27, 2016 om 16:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals tijger1 schrijft.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_nalaten/erfrecht/4_groepen_bloedverwanten

Volgens de wet zijn er 4 groepen bloedverwanten. Deze groepen erven in een bepaalde volgorde.
...Groep 2: ouders, broers, zussen
Zijn er geen erfgenamen in groep 1? Dan erven de ouders, broers en zussen ieder een even groot deel.... De (klein)kinderen van de broers en zussen erven door plaatsvervulling als hun vader of moeder al is overleden....

La
door Laelia1955 - Feb 27, 2016 om 17:10
21 Antwoorden / Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw man.
Als uw zus nog leeft op het moment dat u zou komen te overlijden,
gaat uw nalatenschap naar haar. Mocht zij eerder overlijden dan u,
dan zou u (als zij geen kinderen heeft tenminste) haar ergenaam
zijn. Als zij wel kinderen heeft erft u niet van haar.
Als zij eerder overlijdt en u bent niet haar erfgenaam, laat u uw
vermogen na aan uw 30 neven en nichten. Dat is als u niets regelt.
U kunt er voor kiezen om, als u bijvoorbeeld een goed contact heeft
met één of meer van uw neven of nichten, deze kunnen vragen voor
uw op te treden als executeur na uw overlijden. Dit moet u dan wel
officieel vast laten leggen. U kunt ook bij testament uw nalatenschap
schenken aan b.v. één of meerdere stichtingen of goede doelen.
Uw neven en nichten zouden dit (als ze dan zouden willen tenminste)
kunnen aanvechten, maar dat is een hele procedure, die veel geld kost
en als er zoals u zegt, niet zoveel te erven is, zullen ze dat niet zo snel
doen. Als u goed met de neven en nichten kunt opschieten, kunt u er
ook voor kiezen om al bij leven een schenking te doen aan enkele of
alle neven en nichten. Kan me zo voorstellen dat als je nooit contact
hebt met een neef of nicht, je die dan niet zo snel iets wilt geven.
U zou natuurlijk ook een groot familiefeest kunnen organiseren om
in eerste instantie iedereen beter te leren kennen en u bent dan meteen
aardig wat centjes kwijt. Veel wijsheid gewenst en sterkte met het verwerken
van het verlies van uw man. Heel naar dat u er in deze, voor u toch al,
zware tijd, helemaal alleen voor staat!

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2016 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@laelia1955

Wat een onzin schrijft u.
Als de Ts een testament maakt, kan geen een familielid dat aanvechten.

reflecs
door reflecs - Feb 27, 2016 om 19:45
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een link:
http://www.tinekegrootnotaris.nl/Het-wettelijk-erfrecht.html

Plaatsvervulling

Binnen een groep kan plaatsvervulling spelen. Plaatsvervulling speelt met name een rol bij vooroverlijden en bij verwerping. Voor het vooroverleden kind komen diens kinderen, de kleinkinderen, in de plaats. Voor de vooroverleden broer komen de kinderen van de broer, de neven en nichten, in de plaats.

Plaatsvervulling speelt alleen een rol bij het wettelijk erfrecht. In een testament moet dus uitdrukkelijk bepaald worden of plaatsvervulling wenselijk is.