door william37 Apr 12, 2012 om 15:55
Geldzaken & recht

Ernstige schade door tnt

Beste Kassa,

Onlangs heb ik met de tnt een pc ter waarde van 1200 euro terug moeten zenden naar de winkel. Ik heb het pakket goed verpakt. Vanmorgen kreeg ik een e-mail van het bedrijf dat de pc total loss is aangekomen. Het lijkt erop dat er iets zwaars op de doos heeft gestaan, want achter bij de kast zit een deuk, daar waar de hdd zit, is helemaal krom, het voor paneel is helemaal kapot, de hdd ligt los in de kast, het moederbord is scheef, de koeler zit scheef, en de videokaart is krom. Daarbij zijn ook de pootjes van de kast die onder zitten ook kapot. Nu heb ik tnt gebeld om deze schade te melden, maar tnt zegt dan dat ik geen vergoeding krijg omdat het een basis pakket was. Kan dit zomaar? Ik lees hier op de site dat andere mensen die wel verzekerd zijn ook geen vergoeding krijgen. Weet iemand welke stappen ik tegen tnt kan nemen?

7250 22 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 12, 2012 om 16:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Weet iemand welke stappen ik tegen tnt kan nemen?.......

Je hebt geen poot om op te staan omdat je het niet verzekerd hebt. Het is al moeilijk je gelijk te halen/krijgen als je een pakket wel verzekerd verstuurd, laat staan in dit geval.

En nu maar hopen dat de winkel waar je de p.c. gekocht hebt, betrouwbaar is en je niet in de maling neemt.

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2012 om 16:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

william37, al heeft u het verzekerd verzonden; (ik neem tenminste aan dat u dat in ieder gval gedaan heeft met de dure pc) de schade die PostNl betaald gaat niet hoger dan €500,00. Dat lees ik in ieder geval op de site van PostNl.

vladja
door vladja - Apr 12, 2012 om 16:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 12 apr 2012, 16:09]william37, al heeft u het verzekerd verzonden; (ik neem tenminste aan dat u dat in ieder gval gedaan heeft met de dure pc) de schade die PostNl betaald gaat niet hoger dan €500,00. Dat lees ik in ieder geval op de site van PostNl.

Complete onzin! Op de site van Post.nl staat:
- bij aangetekend verzending wordt er max. € 500,-- vergoed
- bij aangetekend met verzekerservice wordt er max. € 5.500,-- vergoed.

Scheelt maar € 5.000,--.

Vladja

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2012 om 16:33
16847 Antwoorden / 108 Vragen

william37, hoe heeft u het verzonden?

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2012 om 16:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

nee, laat maar, als basispakket verzonden. Vette pech.

jo
door jorisw - Apr 12, 2012 om 17:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even advocaat van de duivel spelen: als je het echt goed had ingepakt had er met gemak heel veel op kunnen staan zonder dat de computer was beschadigd. Hoe denk je dat die dingen van de fabriek naar de winkels worden getransporteerd?

jo
door jozu - Apr 12, 2012 om 17:21
72 Antwoorden / 2 Vragen

Wel dom om zoiets kostbaars als basis pakket op te sturen.
Het had ook weg kunnen raken,en je heb geen enkel bewijs.

Er van uitgaand dat dit verhaal van uw kant waar is,helaas ben ik wel wat
wantrouwig geworden door al die vreemde verhalen.

Als je een stevige metalen kast heb dan moet er met een auto over heen gereden zijn want normale val schade kan dit nooit veroorzaken.
Op zijn hoogst was de buitenkant beschadigd.
Als er iets zwaar opstaat,wat is dat geweest ? 5000 kg ?
Je gaat toch geen zwaar voorwerp op zo iets neerzetten ?
Heeft u zelf geen verzekering voor dit soort ongevallen ?
Anders het bedrijf aanspreken,ik zou zeker foto's vragen en het niet zomaar aannemen.
Misschien is dit bedrijf verzekerd.

In uw plaats ik geloof er geen barst van dit schadeverhaal bedrijf.

tilburgia
door tilburgia - Apr 13, 2012 om 13:26
9 Antwoorden / 5 Vragen

Goedemiddag,
Nu als ik mijn mening - als oud medewerker PTT en DBP - mag ventileren stinkt dit zaakje. Voordat ik hier een hoop onzin ga schrijven heb ik eerst even met klantenservice Post NL Zakelijke markt gesproken. Uit dit telefoongesprek blijkt dat alle zendingen die ( ernstig ) beschadigd worden op de Postweg ( platte zendingen ) geseald worden met een excuus, en pakketten met speciale tape "opgeschoond" of opnieuw verpakt worden. Ook met een excuus erbij.

Als het pakket zo ernstig beschadigd was dat het ook duidelijk zichtbaar was dat uw PC ernstige schade heeft, had de ontvanger het kunnen/moeten weigeren en werd het vervolgens naar uw teruggestuurd. Was het pakket niet beschadigd zodat de ontvanger niet kon weten dat uw PC aan gort was, dan rijzen er bij mij toch veel vraagtekens over de betrouwbaarheid. Verlang foto's van de beschadigde zending en Pc. Waarschijnlijk komen ze wel met het smoesje dat de verpakking weggegooid is, maar dan is dat wel toevallig.

Mijn ongevraagd advies. Heeft u een Rechtsbijstands-verzekering neem contact op, Overweeg eventueel aangifte te doen tegen derden, en mocht helemaal niets helpen schilder uw verhaal bij de Rijdende Rechter. Want ik kan me niet voorstellen dat Post.NL - en eerlijk gezegd zijn ze ook niet mijn beste vrienden - een totaal beschadigd pakket waar het aan alle kanten rammelt zonder taal of teken bij de ontvanger aflevert. Nogmaaals, volgens mijn bescheiden mening stinkt hier iets, waar weet ik niet. Heb echter wel een vermoeden

beginlink
door beginlink - Apr 13, 2012 om 13:32
30 Antwoorden / 1 Vragen

Postwet Artikel 7 is hier heel helder

De houder van de concessie is voor schade als gevolg van verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van postzendingen in het kader van het postvervoer, bedoeld in artikel 2, eerste lid, binnen Nederland slechts aansprakelijk indien door de afzender gebruik wordt gemaakt van een wijze van postvervoer waarbij de postzending volgens daartoe in de algemene voorwaarden te stellen regels wordt geregistreerd.

Bij algemene maatregel van bestuur worden bedragen vastgesteld waarboven de aansprakelijkheid bedoeld in het eerste lid zich niet uitstrekt, waarbij de hoogte van de afzonderlijke bedragen kan worden bepaald naar gelang van onder meer de soorten van registratie alsmede naar gelang van de aard en de waarde van de postzending.

je krijgt overigens bij postNL geen poot aan de grond voor een schadebedrag als je het standaard heb verzonden. PostNL is een vreemd bedrijf geworden na het vrijmaken van de postmarkt. Zo krijg je bij kwijtgeraakte pakketpost een schadebedrag per kilo, ipv de waarde (ook als je het voor een verzekerde waarde van 500 of 5500 euro verzend). Hier is eerder een item over geweest in Radar. Je zal je hoop moeten richten op de computerfabrikant. Ik heb dit eerder meegemaakt. Na wat gesteggel is alles onder garantie per onderdeel de boel hersteld. Wat ik er van geleerd heb? Verzend dit soort kwetsbare zaken niet met de reguliere post maar doe dit met een koerier die direct van A naar B rijd en niet zoals de post naar een sorteercentrum en waar ze er mee kunnen gooien.

beginlink
door beginlink - Apr 13, 2012 om 13:58
30 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 12 apr 2012, 17:04]Even advocaat van de duivel spelen: als je het echt goed had ingepakt had er met gemak heel veel op kunnen staan zonder dat de computer was beschadigd. Hoe denk je dat die dingen van de fabriek naar de winkels worden getransporteerd?

dit is een inkoppertje vrees ik, Ik weet echter zeker dat dit niet via Post\NL gaat maar met een (eigen?) (degelijk?) vervoerbedrijf en waar het niet in sorteercentra's terecht komt. Daar raken mijn m.i. de meeste pakketten zoek en waar er met pakketten gegooid kan worden

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 13, 2012 om 14:12
355 Antwoorden / 1 Vragen

Onlangs heb ik met de tnt een pc ter waarde van 1200 euro terug moeten zenden naar de winkel. Ik heb het pakket goed verpakt.

Van wie moest dat?
Heeft betr. bedrijf je dit opgedragen?

ikbenik
door ikbenik - Apr 13, 2012 om 14:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Met alle respect, maar die transporteurs maken er ook een zooitje van.
Smijten met pakketten, doen helemaal niet zuinig met die pakketten. Die gasten kijken nergens naar. En dan zijn ze ook niet rechtstreeks aansprakelijk te stellen.

ikbenik
door ikbenik - Apr 13, 2012 om 14:20
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jolijn nr.2 schreef op vrijdag 13 apr 2012, 14:12]Onlangs heb ik met de tnt een pc ter waarde van 1200 euro terug moeten zenden naar de winkel. Ik heb het pakket goed verpakt.

Van wie moest dat?
Heeft betr. bedrijf je dit opgedragen?

Doet er niet toe.
Als iemand een pakket verstuurt, dient de transporteur daar netjes en voorzichtig mee om te gaan. De taak van die transporteur is om de goederen netjes en heel bij de ontvanger af te leveren.

tr
door trappist - Apr 13, 2012 om 14:21
240 Antwoorden / 0 Vragen

Was de PC verpakt in de originele verpakking waarin u hem had ontvangen?
En was alles binnenin ook nog origineel geplaatst vanaf fabriek?
En heeft het betreffende bedrijf niet geadviseerd betreffende de verzending?

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 13, 2012 om 14:39
355 Antwoorden / 1 Vragen

@ikbenik. Ik ben het met je eens dat een transporteur z'n werk goed moet doen.
Als TS het verstuurd heeft op de manier zoals gegaan is, in opdracht van het bedrijf, kan hem weinig verweten worden.

empyria
door empyria - Apr 13, 2012 om 15:04
504 Antwoorden / 3 Vragen

"...achter bij de kast zit een deuk, daar waar de hdd zit, is helemaal krom, het voor paneel is helemaal kapot, de hdd ligt los in de kast, het moederbord is scheef, de koeler zit scheef, en de videokaart is krom. Daarbij zijn ook de pootjes van de kast die onder zitten ook kapot..."

Ik zie 2 mogelijkheden:

1- er is een olifant op het pakket gaan zitten...

2- de inhoud van het het pakket was met onvoldoende bescherming ingepakt...

wat mij het meest waarschijnlijk lijkt...:-P

Ik krijg zoveel pakketten per week binnen met fragiele inhoud, komt altijd keurig aan.

ma
door marijke1966 - Apr 13, 2012 om 15:56
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het er mee eens dat TNT niet er zorgvuldig met de pakketten om gaat. Ik heb 2x onder verzekerd verzenden een glasservice verzonden. De eerste keer waren er 3 glazen stuk. De 2e keer de helft. Het probleem begint al bij de winkel waar je het pakket inleverd. Deze heeft een rek staan waar alle pakketten ingaan. Dus wil je zeker zijn dat hij dan niet onderaan komt te staan, moet je het al aan het eind van de dag inleveren. De 2e keer heb ik het daarom laten ophalen door de TNT zelf. Nou vertelde degene van TNT dat hij niet kon garanderen dat het heel aan zou komen omdat het in verschillende handen overgaat, terwijl ik aan alle kanten van de doos er op had gezet met hele grote letters pas op breekbaar en glasservice. Je zult toch denken als je het verzekerd verzend dat ze dan wel voorzichtiger omgaan met je pakket, nou nee dus.

Ik verstuur dan ook alleen verzekerd via TNT en dat vertel ik ook aan degene aan wie ik het op moet sturen en vertel er altijd mijn ervaring bij van de TNT en dat ze het beter op kunnen komen halen.

jo
door jorisw - Apr 13, 2012 om 16:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=beginlink schreef op vrijdag 13 apr 2012, 13:58][quote=jorisw schreef op donderdag 12 apr 2012, 17:04]Even advocaat van de duivel spelen: als je het echt goed had ingepakt had er met gemak heel veel op kunnen staan zonder dat de computer was beschadigd. Hoe denk je dat die dingen van de fabriek naar de winkels worden getransporteerd?

dit is een inkoppertje vrees ik, Ik weet echter zeker dat dit niet via Post\NL gaat maar met een (eigen?) (degelijk?) vervoerbedrijf en waar het niet in sorteercentra's terecht komt. Daar raken mijn m.i. de meeste pakketten zoek en waar er met pakketten gegooid kan worden

De meeste computerwinkels hebben geen eigen vervoerbedrijf en krijgen de spullen gewoon aangeleverd via de standaard vervoerders. Ik heb het natuurlijk niet over de media markten e.d. maar de gewone winkels.

Als je een PC goed inpakt zoals de fabrikant ook doet, dan kan die echt niet zomaar beschadigen. Maar ik zie nog vaak genoeg dat mensen denken dat iets goed is ingepakt als er proppen krantenpapier in de doos worden gestopt. En dat gaat natuurlijk niet werken. Je moet een PC zodanig in een stevige doos stoppen dat er rondom genoeg ruimte is, en dat de PC niet kan gaan schuiven. Fabrikanten zeggen ook niet voor niets in hun gebruiksaanwijzigingen dat je de originele verpakking moet bewaren voor het geval je het moet versturen.

jo
door jorisw - Apr 13, 2012 om 16:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marijke1966 schreef op vrijdag 13 apr 2012, 15:56]Ik ben het er mee eens dat TNT niet er zorgvuldig met de pakketten om gaat. Ik heb 2x onder verzekerd verzenden een glasservice verzonden. De eerste keer waren er 3 glazen stuk. De 2e keer de helft. Het probleem begint al bij de winkel waar je het pakket inleverd. Deze heeft een rek staan waar alle pakketten ingaan. Dus wil je zeker zijn dat hij dan niet onderaan komt te staan, moet je het al aan het eind van de dag inleveren. De 2e keer heb ik het daarom laten ophalen door de TNT zelf. Nou vertelde degene van TNT dat hij niet kon garanderen dat het heel aan zou komen omdat het in verschillende handen overgaat, terwijl ik aan alle kanten van de doos er op had gezet met hele grote letters pas op breekbaar en glasservice. Je zult toch denken als je het verzekerd verzend dat ze dan wel voorzichtiger omgaan met je pakket, nou nee dus.

Ik verstuur dan ook alleen verzekerd via TNT en dat vertel ik ook aan degene aan wie ik het op moet sturen en vertel er altijd mijn ervaring bij van de TNT en dat ze het beter op kunnen komen halen.[quote=beginlink schreef op vrijdag 13 apr 2012, 13:58]

Als je het zo inpakt dat de doos niet onderop kan staan dan heb je het al verkeerd ingepakt. Je kan domweg niet verwachten dat als je iets laat vervoeren door een algemene bezorgdienst de doos met kwetsbare producten altijd op een veilige plek wordt neergezet. Je moet in zo'n geval perfect passende (piepschuim)schelpen hebben of een koerier laten rijden die je de specifieke opdracht kunt geven om de doos heel voorzichtig te behandelen.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 13, 2012 om 16:38
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=empyria schreef op vrijdag 13 apr 2012, 15:04]"...achter bij de kast zit een deuk, daar waar de hdd zit, is helemaal krom, het voor paneel is helemaal kapot, de hdd ligt los in de kast, het moederbord is scheef, de koeler zit scheef, en de videokaart is krom. Daarbij zijn ook de pootjes van de kast die onder zitten ook kapot..."
Ik zie 2 mogelijkheden:
1- er is een olifant op het pakket gaan zitten...
2- de inhoud van het het pakket was met onvoldoende bescherming ingepakt...
wat mij het meest waarschijnlijk lijkt...:-P

Ik krijg zoveel pakketten per week binnen met fragiele inhoud, komt altijd keurig aan.
Vlgs mij moet je goed je best doen om een computer dusdanig te verpakken dat dat ding op de plaats van bestemming komt zoals boven beschreven.
Er kan best iets zwaars bovenop gestaan hebben, maar zulke zware artikelen dat het een dood met computer zooo beschadigd vervoert TNT toch niet?

bu
door bulletje12 - Apr 13, 2012 om 19:58
11 Antwoorden / 3 Vragen

Je moet niet verwachten dat TNT bij een normaal transport iets gaat vergoeden, maar zo ernstig beschadigd als dit pakket zou iki ook maar eens bij de ontvanger gaan zoeken, want in de meeste gevallen gaat het bij ernstige beschadiging direct terug naar de verzender (u in dit geval) In het verleden verstuurde ik ongeveer 3 tot 400 pakketje per dag ik heb nooit zoiets mee gemaakt . Wel een advies verstuur pakketjes zoals computers met DHL duurt een paar dagen langer maar komt zeker heel bij de ontvanger aan.

kattekop11
door kattekop11 - Apr 14, 2012 om 11:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte William37,

Ik mis wat in dit verhaal! Mits je serieuze antwoorden verwacht dan. Het zou erg op prijs worden gesteld als je eerst eens antwoorden gaf op de vragen die worden gesteld. Dan kun je gerichtere antwoorden verwachten, waar je ook wat aan hebt.

Groeten,