co
door cocoallo Mar 6, 2014 om 10:09
Geldzaken & recht

Evides incasso aan de deur met graafploeg!

Gistermiddag om 12.45 krijg ik een mail van Evides, ik moet een rekening betalen van 41,74 Als ik niet betaal gaat Evides incassomaatregelen nemen. Dat heb ik inmiddels geweten, vanmorgen om 8.45 staat er een man aan de deur met 2 mannen in blauwe werkbroek en oranje vesten aan, een z.g.n. graafploeg, betalen of afsluiten!. Het bedrag heb ik met enige moeite kunnen pinnen. Wat ik mij alleen afvraag is of dit wel helemaal normaal is, binnen nog geen 24 uur een graafploeg sturen.!? Ik was toch al van plan om het deze week nog te betalen..lekker begin van de dag op deze manier. Moet men je niet iets meer tijd geven om rekeningen te betalen? En mag dit zomaar?

7089 31 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 6, 2014 om 10:31
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Hier moet een heel traject aan vooraf zijn gegaan, anders kan dit natuurlijk niet.
Dus wat is het traject dat hier aan vooraf is gegaan?

Van Evides
U dient de rekening altijd binnen 14 dagen te betalen. Ontvangen wij binnen deze termijn geen betaling van u, dan sturen wij u een betalingsherinnering. Blijft de betaling na deze herinnering uit, dan krijgt u vervolgens een aanmaning en wordt het bedrag van de waternota met € 15 incassokosten verhoogd. Ontvangen wij nog steeds geen betaling, dan starten wij het na-incassotraject waarin wij persoonlijk contact zoeken. Evides stemt uw situatie tevens af met de GGD in uw regio. Indien uw betaling uitblijft, dan kan dit leiden tot afsluiting van de drinkwaterlevering en/of wordt de vordering overgedragen aan de deurwaarder met mogelijk beslaglegging tot gevolg.

bron

Als ze niet dit traject hebben gevolgd, dan moet u nu meteen een klacht indienen bij Evides. Gisteren een mail en de volgende dag de graafploeg voor je deur vind ik ook zeer vreemd. Of die mail is al veel eerder verstuurd, of men is wat al te hard van stapel gelopen.

co
door cocoallo - Mar 6, 2014 om 10:50
10 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn rekening bestaat uit € 7,81 (voorschotnota staat erbij) die is van 07-10-2013 en € 33,93, dit is de voorschotrekening van 11 februari 2014. Snap het niet hoor. Hij moest nog iets van 360 adressen af..dus leuk voor al die mensen die 3 weken geleden de rekening niet betaald hebben.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt een nota van 7 oktober 2013 nog niet betaald en vindt het dan gek dat ze u komen afsluiten?

Lijkt me nogal logisch.

pi
door pieterwolters - Mar 6, 2014 om 10:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Splinter en balk.

co
door cocoallo - Mar 6, 2014 om 11:04
10 Antwoorden / 5 Vragen

In december heb ik 80 euro betaald, daarna in februari 2014 een jaarafrekening gekregen van € 33.93 die zat dus bij het bedrag van vanmorgen. Die € 7,81 weet ik niks van ook geen aanmaning!, had men dit wel laten weten middels email of brief dan had ik dat natuurlijk gelijk betaald, voor zo'n bedrag ga je toch geen graafploeg sturen?

zoekster
door zoekster - Mar 6, 2014 om 11:13
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Vraag opheldering van Evides via hetcontractformulier

klik HIER

Het is voor ons onmogelijk na te gaan hoe dit in elkaar steekt.

zoekster
door zoekster - Mar 6, 2014 om 11:19
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Maar als er geen aanmaning is verstuurd, dan klopt dit zaakje van geen kant.

mahadma
door mahadma - Mar 6, 2014 om 11:35
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Kijk eens in uw boekhouding na of u elke maand regelmatig betaald heeft. Als en ik zeg àls er één mist, zit daar de bottleneck. Staat er op uw jaarafrekening de betreffende maand als wel of niet betaald?

co
door cocoallo - Mar 6, 2014 om 11:52
10 Antwoorden / 5 Vragen

Evides werd financieel vroeger gerund door Eneco. Eneco is een bedrijf waarvan je nooit hoogte krijgt. In 2008 heb ik met dit bedrijf in de clinch gelegen, zij wilden mij een periode laten betalen die ik aantoonbaar betaald had. Daar wilde Eneco niets van weten en hield voet bij stuk. Ben ermee naar de geschillencommissie gegaan en heb mijn gelijk gekregen. Vonnis was dat Eneco nog een bedrag moest betalen van ruim 600 euro aan mij als schadevergoeding. Dat heb ik nooit gekregen, Eneco had het lef om weer met een z.g.n. rekening aan te komen wat onmogelijk was want ik zat inmiddels al anderhalf jaar bij een andere energieleverancier.
Evides lijkt in veel opzichten op Eneco, komt steeds met rekeningen en is nooit duidelijk over welke periode je betaald.
Ik betaal echt wel mijn rekeningen maar zou het wel erg fijn vinden als men eens open en EERLIJK zou doorgeven wat precies de kosten zijn. Ze hebben n.b een automatisch incasso toestemming van mij en hadden het bedrag er zo af kunnen halen want er heeft al die tijd geld op de rekening gestaan...echt ik begrijp hier geen zak van...sorry..!

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de jaarafrekening van Evides die u begin verleden jaar hebt gehad, staat het maandbedrag dat door hen geïncasseerd gaat worden.

U kunt toch zo elke maand nagaan of dat bedrag van uw rekening is gehaald? En als dat een keer om wat voor reden dan niet is gebeurd, moet u zelf aan de bel trekken.

Als er dus maandelijks € 80,00 wordt geïncasseerd, waar slaat dat bedrag van € 7,81 dan op?

Dat u ooit een kwestie had met Eneco, staat hier helemaal buiten. Vroeger incasseerde Eneco voor Evides, dat is alles.

co
door cocoallo - Mar 6, 2014 om 13:01
10 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1, u bent waarschijnlijk een medewerker van 1 van de 2 bedrijven, maar goed.
Automatisch incasso, wat betekend dat? Toch niet dat ik dan nog alles in de gaten moet houden en nalopen? Evides heeft verzuimd om af te schrijven!
Die hele fanfare vanmorgen voor de deur, die was mijns inziens onterecht, daar schaam ik mij dood voor. Je gaat voor € 7,81 geen straat open graven, dan ben je niet goed bezig als bedrijf. En nogmaals ik was NIET op de hoogte van die achterstand, wel van de afrekening over 2013 en die was alleen € 33,93 en die kon men zo afschrijven van onze rekening.
Evides heeft dus GEEN brief of email gestuurd met het verzoek om nog € 7,81 over te maken! Overigens als ik die aanmaningen wel gehad zou hebben dan berekend men een boete van 15 euro, waarom niet? omdat de rekening van februari 2014 is!!!

mahadma
door mahadma - Mar 6, 2014 om 13:22
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Er is ergens een fout gemaakt, dat is zeker. Maar voor de goede orde, Cocoallo, Tijger is bestlist niet werkzaam voor 1 van de 2 bedrijven. Als wij hier bij elk bedrijf wat in een vraag voorkomt en een antwoord over geven zouden werken, poeh, dan hadden we geen tijd om te slapen.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb net mijn directeurschap bij Evides en ook Eneco neergelegd, dus ik kan helaas niet voor u intern wat regelen. Jammer hè.

Nog even voor de goede orde, ook al geeft men een machtiging tot automatische incasso af, men blijft zelf verantwoordelijk voor de betalingen. Dus minstens één keer per maand uw bankrekening controleren, is wel zo verstandig. En ja, ik werk ook bij de bank.

Hier kan haast geen sprake zijn van een incasso die niet uitgevoerd is, want u hebt het over een maandtermijn van € 80,00, dus er moet iets heel anders aan de hand zijn.

co
door cocoallo - Mar 6, 2014 om 13:37
10 Antwoorden / 5 Vragen

Nee Tijger 1 ik heb 2 maandbedragen betaald in december om alles rond te hebben (zijn dus geen maandtermijnen!), daarop heb ik de jaarafrekening gekregen en een brief met een bedrag van € 33,93. Dan ga ik ervan uit dat dat alles is. Maar blijkbaar heb ik mij vergist en heeft Evides voor die € 7,81 de graafploeg gestuurd.
Blijf het bezopen vinden maar goed..einde discussie.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt steeds wonderlijker. U zegt dat u een machtiging tot automatische incasso hebt afgegeven, maar dat u niet controleert of er werkelijk geïncasseerd wordt. Dan betaalt u in december zelf 2 maandbedragen wat geen maandtermijnen zijn. Waarom, stond er dan iets open?

Hebt u bij uw eigen overmaking wel alle juiste gegevens vermeld? Want anders is dat lastig te verwerken in de boekhouding.

U stelde hier een vraag. Voor discussie moet u bovenaan op Discussie klikken.

hutch
door hutch - Mar 6, 2014 om 20:07
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Een 'graafploeg' bij u aan de deur??
Toch niet om 'iets' te gaan doen in uw tuin (erf) of, nog gekker, in uw woning?

Afsluiten is daar aan toe, maar daar zijn andere manieren voor. In ieder geval niet (zonder uw toestemming) in uw huis, of in uw tuin (op uw erf), zonder tussenkomst van de rechter. Het moet niet gekker worden.

Ja
door JanvanAlles - Mar 6, 2014 om 20:26
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 6 mrt 2014, 11:19]Maar als er geen aanmaning is verstuurd, dan klopt dit zaakje van geen kant.

Aanmaning gevoeglijk tussen de oude kranten gepropt, wat niet weet wat niet deert. Zo gaat het vaker, negeren die handel en betalen ? Ben je mal, betalen wat je dient te betalen is toch zeker ouderwets, het is altijd maar allemaal de schuld van een ander.....

Ja
door JanvanAlles - Mar 6, 2014 om 20:33
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hutch schreef op donderdag 6 mrt 2014, 20:07]Een 'graafploeg' bij u aan de deur??
Toch niet om 'iets' te gaan doen in uw tuin (erf) of, nog gekker, in uw woning?

Afsluiten is daar aan toe, maar daar zijn andere manieren voor. In ieder geval niet (zonder uw toestemming) in uw huis, of in uw tuin (op uw erf), zonder tussenkomst van de rechter. Het moet niet gekker worden.

Daar is het een en ander aan vooraf gegaan hetgeen to misschien wel met oogkleppen op onder de rest van de post geschoffeld heeft? Maak mij niet wijs dat alle post heel convienient nog onder die deurmat ligt.

co
door cocoallo - Mar 6, 2014 om 21:19
10 Antwoorden / 5 Vragen

Jawel, echt waar, ik heb het nog nooit meegemaakt maar er stonden mannen voor de deur in blauwe werkbroeken en oranje vesten om vanaf buiten de waterleiding af te gaan sluiten. En het is niet zo dat de rekening niet betaald was, dat was hij wel maar er miste een bedrag van € 7,81. Als Evides gewoon even een brief had gestuurd dan was dat bedrag allang betaald geweest. Komt bij dat bijna alles via mail gaat en niet meer via de post. Het ligt niet altijd aan de klant hoor, als ik echt iets fout had gedaan dan zet ik dit niet op een forum van Kassa. Vind het trouwens erg triest dat er veel mensen een oordeel klaar hebben zonder verder te weten hoe het zit. Wel ik weet het wel en het klopt niet! Dat heb ik ook via het contactformulier aan Evides laten weten maar nog geen reactie op gekregen.

zoekster
door zoekster - Mar 6, 2014 om 22:01
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=cocoallo schreef op donderdag 6 mrt 2014, 21:19] Dat heb ik ook via het contactformulier aan Evides laten weten maar nog geen reactie op gekregen.
Goedzo! Ik ben ook wel benieuwd naar de verklaring hiervoor.

Het zal wel een paar dagen duren eer u antwoord krijgt. Laat u de reactie van Evides nog weten? Het is nogal wat iemand af te sluiten van drinkwater zonder dat er een aanmaning is geweest.
Kan ook niet, want dan zouden er ook 15 euro aan incassokosten zijn berekend.

Van de site van Evides

Evides Waterbedrijf mag consumenten (kleinverbruikers, zoals huishoudens die minder dan 5.000 liter per uur gebruiken) vanwege wanbetaling afsluiten van drinkwater, maar daar moet een zorgvuldig incassoproces aan vooraf gaan.

bron

mahadma
door mahadma - Mar 6, 2014 om 22:52
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Als ik lees: "Hij moest nog iets van 360 adressen af." van TS en van Zoekster dat ze een zorgvuldig incassobeleid hebben, ga ik toch denken dat er administratief iets héél erg fout gaat daar ..........

Ja
door JanvanAlles - Mar 7, 2014 om 00:08
333 Antwoorden / 1 Vragen

En jij denkt dat to in real life weet hoeveel adressen ze nog moesten afsluiten?
Get real.
Hij/zij heeft verzuimd te betalen . Klaar.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Mar 10, 2014 om 10:17
174 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=cocoallo schreef op donderdag 6 mrt 2014, 13:01]
Automatisch incasso, wat betekend dat? Toch niet dat ik dan nog alles in de gaten moet houden en nalopen? Evides heeft verzuimd om af te schrijven!

Daar gaan de meeste mensen de fout in. Een automatische incasso afgeven houdt wel degelijk in dat je alsnog dient te controleren of deze is afgeschreven. Dat Evides verzuimd zou hebben om af te schrijven zou je kunnen verklaren door saldotekort, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

co
door cocoallo - Mar 12, 2014 om 11:25
10 Antwoorden / 5 Vragen

Goedemorgen,

Ik zou nog even laten weten wat het antwoord van Evides zou zijn op mijn klacht. Hieronder hun reactie:

Geachte heer Dijkstra,

Hartelijk dank voor uw bericht via de website van Evides.

Door een systeemfout is per ongeluk uw adres vervroegd in de afsluitfase komen te staan. Dit is normaliter niet de werkwijze van Evides.

Onze welgemeende excuses door overrompeld bij u voor de deur te staan voor afsluiting.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen via onderstaande contactgegevens.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

C. Visser

Medewerker Debiteuren

KCC Evides Waterbedrijf

Tegen Thaorchid heb ik een klacht ingediend. Ik vind het niet terecht om op deze site beticht te worden van wanbetaling en leugens.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onze welgemeende excuses door overrompeld bij u voor de deur te staan voor afsluiting.

Wat eer raar Nederlands.

@cocoallo

Klacht tegen Thoarchid?

U moest eens weten hoeveel topics hier gestart worden door mensen over aanmaningen, enzovoort, terwijl zij zelf niet aan hun verplichtingen hebben voldaan.

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 11:41
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 11:35]
@cocoallo

Klacht tegen Thoarchid?

U moest eens weten hoeveel topics hier gestart worden door mensen over aanmaningen, enzovoort, terwijl zij zelf niet aan hun verplichtingen hebben voldaan.
So what? Is dat een excuus om zo te keer te gaan? Het was uitermate onbeschoft om als een kip zonder kop die beschuldigingen te uiten en voort te zetten.

Excuses van tharochid zijn wel op z'n plaats.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij/zij heeft verzuimd te betalen Klaar.

Is dat zo erg?

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 11:47
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 11:44]Hij/zij heeft verzuimd te betalen Klaar.

Is dat zo erg?
Daar gingen nog wel twee eerdere reacties aan vooraf!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2014 om 11:53
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook: men kan eerst invorderingsakties ondernemen als er een gerechtelijke uitspraak is. Een e-mail bericht is nog steeds niet als bewijs geldig en bovendien, één dag van te voren een bericht en dan al aktie? Maar ook hier, veelal gaat het om een klein bedrag en kost het meer om 'recht6' te krijgen.

En als ook al gemeld: geen aanmaning, voorafgaande aan een gerechtelijke procedure: dit stinkt.

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 11:55
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=cocoallo schreef op woensdag 12 mrt 2014, 11:25]Goedemorgen,

Ik zou nog even laten weten wat het antwoord van Evides zou zijn op mijn klacht.

Bedankt dat u heb laten weten hoe dit is afgelopen. Ik vind het een blunder van jewelste van Evides.

U was thuis, maar voor hetzelfde geld kom je thuis en is je waterleiding afgesloten. Ben je toch totaal onthand. Je kunt je niet wassen, niet afwassen, geen was draaien, geen wc doortrekken. Afschuwelijk.

Nou ja, eind goed al goed moet je dan maar denken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2014 om 12:02
16966 Antwoorden / 202 Vragen

thaorchid@: u geeft weer een aardig voorbeeld iemand (een vraagsteller) te beschuldigen terwijl een ander klaarblijkelijk fout zit. Ik zie dat Evides HUN fout inmiddels heeft toegegeven!