ti
door tigra2018 Jul 6, 2018 om 20:14
Geldzaken & recht

Ex heeft blijkbaar handtekening vervalst op een document

Ik zit met een aparte situatie. Ik kom er zojuist achter dat mijn ex ( van inmiddels 2 jaar geleden ) met een document  ( words documentje ) op de proppen is gekomen waar ik zogenaamd getekend heb dat ik een bedrag van 14.000 euro aan haar zou moeten terug betalen.

Ik woon nu zelf in het buitenland, maar het verhaal vanuit haar is dus dat zij een lening afgesloten heeft voor mij en het bedrag naar mij overgemaakt heeft.

Maar hier is nu dus het ding...

Ze heeft inderdaad een lening afgesloten.
Die was ook 14.000 euro.
En die 14,000 euro heb ik ook ontvangen..

MAAR ze was mij dat bedrag schuldig en dat is reden dat ze lening afsloot, zodat ze mij dat bedrag in 1 keer kon terug betalen. Ook vanwege het feit dat ik zou emigreren en ik graag het e.e.a afgehandeld wilde hebben wat ook logisch is.

Maar nu is er dus, 2 jaar later, een document, waar een handtekening op staat die heel erg op die van mij lijkt ( maar ik heb NOOIT iets getekend ) waarin staat dat zij een lening voor mij heeft afgesloten zodat ik naar buitenland kon gaan ( ook erg raar maar goed ). En dat ik die lening aan haar zou terug betalen.

Ik zit een beetje met handen in haar, want hoe ga ik bewijzen dat ze mijn handtekening vervalst heeft? Want in combinatie met dat document plus de transactie dat ze mij die 14.000 heeft overgemaakt, lijkt het er natuurlijk op dat ze gelijk heeft.

Als ik zo op internet kijk, zie ik overal dat een document, zelfs al wanneer het een simpel documentje is, tussen 2 partijen rechtsgeldig is, maar in dit geval heb ik dus nooit iets getekend maar dat zij dus mijn handtekening nagemaakt heeft. Wat ik vermoed is dat ze dus zelf moeilijkheden heeft met de lening af te betalen. Dus nu komt ze dus met een vals document op de proppen.

Ze is zelfs zo ver gegaan dat ze mijn moeder ermee lastig gevallen heeft, met een excuus dat ze geprobeerd heeft mij te bereiken maar ik heb ook helemaal niks gehad, tot nu dan. Dat ze me zegt dat ik moet betalen anders maak ze er werk van. De telefoon neemt ze natuurlijk ook niet op.

Wie heeft er advies? Hoe ga ik nu verder? Want ik heb natuurlijk ook geen rechtsbijstand meer in NL sinds ik aan de andere kant van de wereld woon.
Mijn moeder zei dat ze al haar rechtsbijstand ingeschakeld heeft en dat die zeggen dat ik dat moet betalen gebaseerd op document, is dat bluf? Geen idee. Maar haar kennende heeft ze inderdaad zichzelf al laten adviseren.

Graag advies. Zou het enorm waarderen! Alvast bedankt.

14180 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 6, 2018 om 20:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je verhaal klopt, dan is het valsheid in geschrifte. Dus ik zou beginnen met haar mede te delen dat je daar aangifte van gaat doen, tenzij ze haar claim intrekt. Trekt ze 'm niet, dan zou ik daadwerkelijk aangifte doen. Als je daarvoor naar Nederland moet kan je misschien de kosten bij haar claimen.

ti
door tigra2018 Jul 6, 2018 om 20:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ok, op dit moment is er nog geen officiele brief van rechtsbijstand en heeft ze mij alleen onder druk gezet via email & mijn moeder. Moet ik dus op dit moment aangeven dat ik aangifte doe als ze niet ophoudt? Of afwachten of ze daadwerkelijk via de rechtsbijstand iets gaat doen en dan aangifte doen?

Ze heeft geen gegevens van mij waar ik woon. Alleen een email adres. Gelukkig was mijn moeder slim genoeg om niet mijn adres af te geven. Ze was erg onvriendelijk en dreigend tegen mijn moeder om druk te zetten.

Mijn leven is momenteel niet zo dat ik zomaar naar NL kan gaan. Ik woon hier en tickets naar Nederland zijn vaak 1800 euro.

diumenge
door diumenge Jul 6, 2018 om 21:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als jullie toch mailcontact hebben dan kan je haar toch mailen dat ze valsheid in geschrifte pleegt en dat je er niet voor zal terugdeinzen om aangifte te doen. Misschien ziet ze dan in welk risico ze neemt en dat haar plannetje weinig kans van slagen heeft. Zie verder ook het advies van tijger1 hieronder.

ti
door tigra2018 Jul 6, 2018 om 21:08
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, ze heeft mij een email gestuurd vlak nadat ze bij mijn moeder langs geweest was met dat nep document en de mededeling dat ik dat bedrag aan haar terug moet betalen. Dit was gisteren en heb nog niet gereageerd erop omdat ik eerst eens meer wilde weten wat ik hiermee aanmoet. Ik heb inderdaad wel geprobeerd te bellen maar ze neemt niet op.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2018 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u niet op de kast jagen en adviseer uw moeder dat ze tegen uw ex zegt dat zij zich niet met uw zaken gaat bemoeien.

U bent uit elkaar gegaan en uw ex was u, om de een of andere reden € 14.000 schuldig. Ik mag toch aannemem dat daar documenten voor opgemaakt zijn? Een echtscheidingsconvenant? Of dat er op die bankoverschrijving gerefereerd wordt aan de reden voor die overmaking?

Haar rechtsbijstand weet natuurlijk niet dat het een vals document is, dat zij zouden zeggen dat aan de hand daarvan betaald zou moeten worden, is niet echt wonderlijk, als het al waar is.

Persoonlijk zou ik de zaken maar op zijn beloop laten en zien waar zij eventueel mee komt.

Of zoals Diumenge schrijft, schriftelijk reageren. Verder zou ik volstrekt niet gaan bellen, dan ligt er niets vast.

ti
door tigra2018 Jul 6, 2018 om 21:03
Antwoorden / 1 Vragen

We waren niet getrouwd maar we woonden samen. Zij woonde bij mij in. De 14.000 euro waren voor alle meubels en zaken in het huis, zij wilde die graag overnemen en we hebben daar dus die prijs voor afgesproken. En stom genoeg heb is daar niets over vast gelegd. Ze heeft die lening afgesloten om mij te betalen, bedrag overgemaakt en dat was het dan.

Ik heb zojuist even die mutatie opgezocht maar er staat alleen " volgens afspraak " bij.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2018 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, er staat in ieder geval niet Lening. Volg het advies van Diumenge op en mail haar over die valsheid in geschrifte.

En druk uw moeder verder op het hart, dat ze zich niet meer laat lastig vallen, omdat zij anders aangifte gaat doen.

Maar € 14.000 aan meubels, dan stond er aardig wat?

ti
door tigra2018 Jul 6, 2018 om 23:25
Antwoorden / 1 Vragen

Ok bedankt. En ja.. waren redelijk nieuwe spullen. Slaapkamer meubels voor 2 slaapkamers, woonkamer en eettafel, tv, buitenmeubels en schilderijen. Dus kwam allemaal bij elkaar op een veel hoger bedrag maar heb het dus lager gedaan zodat zij het kon overnemen.

Ge
door Genee Jul 7, 2018 om 06:29
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tigra2018
Waar heeft uw ex al die spullen gelaten, neem aan dat ze, als inwonende, niet in het huis kon blijven wonen.
En wat moet ze met 2 stel slaapkamermeubels?

ti
door tigra2018 Jul 8, 2018 om 19:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ze is verhuist naar een huurwoning met 2 slaapkamers. Ze heeft alle meubels meegenomen uiteraard.

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2018 om 21:47
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@tigra. zeker niet gaan bellen. Houd het bij e-mail contact, indien nodig en bewaar dit alles. Als je ex inderdaad valsheid in geschrifte heeft gepleegd (zij weet dat dan maar al te goed) en je verwittigd haar dat je stappen gaat ondernemen om die handtekening boven tafel te krijgen, zal ze of dimmen of hoog spel spelen. Kan je altijd een (handschrift) deskundige in de arm nemen, als ze inderdaad je handtekening vervalst heeft. Kost ook een paar centen maar minder dan €14.000,00. Raadpleeg Google daarvoor, maar niet de ADV, die vragen de hoofdprijs.

ti
door tigra2018 Jul 6, 2018 om 23:37
Antwoorden / 1 Vragen

Ze heeft me een email gestuurd met dat zogenaamde document erbij. Die kwam binnen 40 minuten nadat ze bij mijn moeder was geweest. Dus ik heb een kopie bijlage van dat document en hoewel die handttekening op de mijne lijkt... het is niet van mij. Maar ze had die email in een officiele manier geschreven en sommmeerde mij om te betalen binnen 14 dagen etc etc of ze zou stappen ondernemen.

Doe ik er goed aan om die handtekeningen deskundige nu al te contacteren of wachten of ze hoog spel gaat spelen?

Ik vraag me ook af wat ze hiermee wilt bereiken aangezien ik aan de andere kant van de wereld zit. Ik ben geen NL inwoner meer.

diumenge
door diumenge Jul 6, 2018 om 23:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tigra2018, een kat in het nauw maakt rare sprongen, ze zal wel in geldnood zitten. Niets inschakelen, het is aan haar om aan te tonen dat de handtekening echt is, niet aan jou om aan te tonen dat deze vervalst is.

ekiem
door ekiem - Jul 6, 2018 om 22:10
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,
Wat naar allemaal. Ik zou nooit betalen en daarbij " wie eist, bewijst ". De nood is blijkbaar zo hoog dat uw ex zich verlaagd tot valsheid in geschrifte en dit is strafbaar. De eerste stap is dus aangifte doen en alle correspondentie ( schriftelijk ) goed bewaren. U wordt geintimideerd
en ik zou dus alle contact dus gewoon schriftelijk houden en hiervan ook aangifte doen.
Mischien is enig juridisch advies ook handig maar voor de rest zou ik gewoon afwachten .En natuurlijk aangifte doen en uw ex hiervan op de hoogte brengen.

ekiem

panter22
door panter22 - Jul 7, 2018 om 09:35
6599 Antwoorden / Vragen

In dat document staat dat je de lening terug zou betalen. Dat is vaag. Dat kan ook over 30 jaar zijn.
In dat document hoort te staan op welke manier je de lening terug zult betalen.
Dat staat er dus niet, begrijp ik en ze wil nu direct die €14.000 van jou.
Maar om jou te sommeren dat geld te betalen, zal zij een adres van jou nodig hebben.
Ze zal je eerst in gebreke moeten stellen. Zonder adres en alleen per email, kan moelijk worden.
Ze moet bewijzen dat de email jou bereikt heeft. Dus reageer je niet op deze email en stuur je geen (automatische)  ontvangstbevestiging, dan wordt het moeilijk te bewijzen dat je dit bericht ontvangen hebt. Dan heb je toch wel een huisadres nodig.
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/184422-ingebrekestelling-verzuim-vereisten-gevolgen-en-voorbeeld.html
Je adres zal ws wel uit te zoeken zijn, maar lospeuteren bij jou of bij je moeder of mogelijk andere familieleden,  kost niets.

Ge
door Genee - Jul 7, 2018 om 10:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De overboekingsdatum van die €14.000 kan eventueel in uw voordeel werken.
Kan me namelijk niet voorstellen dat een ex na de breuk nog een lening van €14.000 aan de ex-partner geeft die ook nog eens gaat emigreren.

wi
door wilhelmina59 - Jul 7, 2018 om 14:17
516 Antwoorden / 0 Vragen

Word Document, geen PDF??
Verder is simpel na te gaan of er aan dit document  is geknoeid. Openen, klikken rechter muisknop en Eigenschappen laat zien wanneer er voor het laatst aan dit document is gekneid.
Valsheid in geschrifte is zover ik weet 4 jaar.
Succes

diumenge
door diumenge Jul 7, 2018 om 16:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Denk je niet dat met "words documentje" TS doelt op een uitgeprint documentje (mogelijk in Word gemaakt, maar kan van alles zijn) met daaronder een (volgens TS) valse handtekening? Dat zal dan wel weer ingescand zijn om het te kunnen mailen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 7, 2018 om 16:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mail haar dat het geld klaarligt en dat ze het binnen 24 uur moet ophalen :-)

audb
door audb Jul 9, 2018 om 18:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zal gezien worrden als een bekentenis dus nooit doen.

Ar
door AriEllis - Jul 7, 2018 om 20:59
57 Antwoorden / Vragen

Je schrijft: "...en hoewel die handttekening op de mijne lijkt... het is niet van mij. "

Vandaag toevallig nog van dit trucje gehoord: Handtekening inscannen en plaatsen in het document. Met een goede kleurenprinter maak je een uitdraai. Valt bijna niet op. En naar de rechtsbijstand zal ze het document zeker ook alleen elektronisch verstuurd hebben.

Succes.

diumenge
door diumenge Jul 7, 2018 om 21:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteindelijk zal ze het orgineel moeten laten zien, dus met zo'n geprinte vervalsing schiet je al helemaal niets op.

Ar
door AriEllis Jul 7, 2018 om 21:19
57 Antwoorden / Vragen

Dat snap ik ook. Maar ex is niet zo slim? Tenslotte als haar valsheid in geschriften bekend wordt bij de verzekering wordt ze geroyeerd.
Wilde het in ieder geval meegeven als tip.

Ge
door Genee Jul 7, 2018 om 23:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wij horen het verhaal van één kant, eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal van zijn ex.

ti
door tigra2018 Jul 8, 2018 om 19:24
Antwoorden / 1 Vragen

Het document is gemaakt in Words en vervolgens ( van wat ik kan zien ) met een pen 2 handtekeningen geplaatst.

@Genee, ik snap dat het verhaal alleen van mijn kant is, maar ik kwam naar dit forum om advies in te winnen en te kijken wat ik hiermee moet, aangezien ik geen rechtsbijstand in NL meer heb. De situatie is erg vreemd, omdat het al 2 jaar geleden is sinds ik vertrokken ben naar het buitenland. Dit komt voor mij ook erg onverwachts.

Ge
door Genee Jul 8, 2018 om 23:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tigra2018
Wanneer het inderdaad geen lening was en zij uw handtekening heeft nagemaakt zou ik rustig gaan slapen.
Maar er zijn wel enkele dingen in uw verhaal waardoor ik denk dat u toch niet rustig slaapt.

Ar
door AriEllis Jul 9, 2018 om 01:29
57 Antwoorden / Vragen

Dat is dus juist mijn punt. Als het werkelijk jouw handtekening is kan die geknipt en geplakt zijn uit een andere brief. Dat zie je niet op een ingescand document. Op het "origineel" waar je ex over bezit wel.

Ge
door Genee Jul 9, 2018 om 07:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@ariellis
Wat voor (belangrijk) papier zou de ex 2 jaar lang bewaard moeten hebben waar de handtekening van de TS op staat? Of kent ze zijn handtekening zo goed dat ze deze na 2 jaar onder een schulbekentenis kan zetten?
De TS had niets op papier gezet over de meubels, dat kan het dus niet zijn. Neem toch aan dat de ex op een gegeven moment het origineel zal moeten laten zien en met een ‘geplakte’ handtekening zou ze dan ontmaskerd worden. Volgens de TS lijkt de handtekening, dus geen copie en plakken.

Ra
door Raadgeverij - Jul 9, 2018 om 11:19
16 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al contact gehad met de geldverstrekker? De instantie dus waarzij de lening heeft afgesloten?

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2018 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou een geldverstrekker informatie geven aan een vreemde? En dat mag natuurlijk helemaal niet.

mo
door mof - Jul 9, 2018 om 13:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet heeft getekend, niet betalen.
zij kan er mee naar de rechter, civiele rechter, daar kunt u een grafoloog inschakelen die kan vaststellen of de hanstekening wel of niet aan u toe te schrijven is. Dat moet u on eerste instantie zelf betalen, maar kunt u terugvorderen als blijkt dat u niet de eigenaar van de handtekening bent.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Jul 9, 2018 om 13:39
30 Antwoorden / Vragen

Mijn vraag is, is die brief origineel naar je toegestuurd met je originele (vervalste) handtkening. Op brieven via da computer kun je ALTIJD "originele" handtekeningen overnemen (copieren). Ik heb MIJN handtekening van een originele (blauw inkt) in mijn computer ingescanned. Deze handtekening kan ik onder alle Word documenten zetten (daarheen slepen). In e-mails is het origineel getekend (blauw inkt) en als hem als brief uitprint dan is de blauwe handtekening orgineel op die brief, terwijl ik deze niet (met de hand) getekend heb. Dus wat heeft ze gedaan? (stel). Zij heeft de brief getypt in Word, onderaan heeft ze JOUW handtekening van een heel andere document (dat je echt getekend hebt) gesleept. Klaar is ze. Met een originele brief, door jou ondertekend. Je moet het gewoon ontkennen, meer kun je niet doen. Je moet het volharden en als het tot een rechtzaak komt op deze wijze (als hierboven) bewijzen eventueel met de handtekening van de rechter.<br /><br />Overigens, toen ze destijds die € 14.000 aan je heeft overgemaakt, watvoor reden gaf ze aan voor de betaling op de overmaking? Geluk heb je als daar "terugbetaling" (of dergelijks) staat.<br /><br />Succes

Ge
door Genee Jul 9, 2018 om 14:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Neem maar aan dat haar rechtsbijstandsverzekering een echte handtekening onder het document wil zien en geen copie en plak handtekening.

ma
door marco4659 - Jul 9, 2018 om 18:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Vergroot de handtekening eens uit, kans is groot dat rond de handtekening 'verdwaalde' inktpixels zichtbaar zijn, dat heb je bij een geschreven handtekening niet.

audb
door audb - Jul 9, 2018 om 18:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Laat je niet bang maken een handschrift deskundige zal kunnen bewijzen dat het niet jou handschrift is.

Als zij het heeft gedaan en daar ga ik ook van uit dan is de handschrift anders dan die van jou.

Een van de dingen is de diepte/druk op de pen waar je mee schrijft dat is bij haar anders dan bij jou en ook de hoek waar mee geschreven wordt is bij iedereen anders en er zijn meer dingen die uit een handschrift gehaald kan worden.

Aangifte kan je gelukkig ook online doen daarvoor ga je naar https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen en je kan advies vragen bij https://www.juridischloket.nl/ ook al woon je niet meer in Nederland.

Je kan je moeder machtigen om evt een aangifte doen of je kan naar de ambassade of consulaat om daar aangifte te doen.