er
door erik6868 Jul 5, 2013 om 21:31
Geldzaken & recht

Ex- werkgever

Hallo, Ik heb 6 jaar gewerkt bij een vervoerder als BOA, Deze werkgever stelde alles in het werk om mij te ontslaan. Toen ik op een dag in 2012 een dronken verdachte had aangehouden wegens 3 strafbare feiten heeft deze verdachte twee dagen later tegen mij aangifte gedaan wegens mishandeling. Drie andere collega's en ik hebben allen op ambtseed dan wel ambtsbelofte proces-verbaal opgemaakt. Ik ben door de aangifte van de verdachte tegen mij direct op non actief gezet en heeft deze werkgever een ontslagvergunning bij het UWV aangevraagd. Nu had deze werkgever eindelijk een stok tegen mij om te slaan. De lezing van Hoofd BOA zaken was dat er een strafrechtelijk onderzoek tegen mij zou lopen en daardoor ik niet meer als BOA ingezet mocht worden in het publieke domein. Omdat ik niet meer voor deze werkgever wilde werken heb ik besloten om zelf ontslag te nemen. Ik was inmiddels al weer aangenomen bij een anderen werkgever. Ik heb wel nog contact met het Arrondissementsparket gehad om te verifiëren of dat er wel daadwerkelijk een strafrechtelijk onderzoek tegen mij liep. Justitie deelde mij mede dat er geen strafrechtelijk onderzoek tegen mij liep. Maar nu komt het volgende. Ik werk al
zo'n 6 maanden voor mijn nieuwe werkgever naar behoren en tevredenheid bij mijn nieuwe werkgever. Nu heeft mijn ex-werkgever lucht gekregen van mijn nieuwe betrekking en heeft het Hoofd BOA zaken ingelicht. Deze Hoofd BOA zaken heeft mijn nieuwe werkgever gebeld met de mededeling of zei wel wisten over mij dat er een strafrechtelijk onderzoek tegen mij liep. Nu ben ik ook door mijn nieuwe werkgever op non actief gesteld. Ik heb wederom Justitie gebeld en gevraagd wat hier waar van was. Justitie deelde mij mede dat er geen strafrechtelijk onderzoek tegen mij loopt of heeft gelopen. Vervolgens heb ik de politie gebeld en deze deelde mij mede dat het dossier tegen mij was afgehandeld en dat ze er niks meer mee gingen doen. Justitie zei tegen mij dat ik een verzoek kon indienen voor een verklaring waarin staat vermeld dat ik schoon ben. Deze zal ik eerdaags wel krijgen. Mag een ex-werknemer mijn nieuwe werkgever bellen met onwaarheden over mij? Ik zit namelijk nog in mijn jaarcontract en ik vrees voor het ergste. Volgens mij vallen onwaarheden onder smaad/laster. Zeker met het oogpunt mij te beschadigen. Ik was ze natuurlijk te snel af om zelf ontslag te nemen. Ik wil weten of het mogelijk is om aangifte te doen wegens smaad tegen de Hoofd BOA alsmede een klacht indienen bij Justitie.

8173 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2013 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop dat u lid bent van een bond. Zo ja, ga daar met uw kwestie naar toe. Zo nee, ga naar het Juridisch Loket, zie Google, met al uw gegevens en last u bijstaan. u kunt ook contact opnemen met Jurofoon, zie Google niet gratis. Dit is een zeer ernstige zaak, die goed aangepakt moet worden. Jammer dat u zelf ontslag genomen hebt.

wendy-claire
door wendy-claire - Jul 6, 2013 om 02:22
619 Antwoorden / 29 Vragen

Ja u kunt aangifte doen tegen uw ex-werkgever i.c. het hoofd BOA van uw ex-werkgever.

me
door mein33 - Jul 6, 2013 om 14:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voorafgaand aan door u aangegeven aanhouding zal er waarschijnlijk al meer aan de hand zijn geweest in de (werk)relatie tussen u en uw werkgever.
Bij de aanhouding waren, zoals ik het lees, nog drie colega's van u betrokken.
Is er tegen de drie collega's ook aangifte gedaan.
U kunt, tijdens het onderzoek dat gedaan wordt n.a.v. een aangifte tegen u, tijdelijk worden geschorst in uw functie. Normaal gesproken zou u dan tijdelijk bij een andere afdeling binnen het berdrijf te werk gesteld kunnen worden. Dit voorval kan, behoudens er sprake is van (moedwillige) mishandeling, nooit de reden zijn waarom er voor u ontslag is aangevraagd en het UWV hierin is meegegaan.

Hetgeen u nu overkomt bij uw nieuwe werkgever lijkt duidelijk op een geval van rancuneus handelen. Vreemd dat uw huidige werkgever hierin meegaat en u eveneens schorst.
U zou zo spoedig mogelijk juridisch advies moeten inwinnen via uw rechtsbijstandverz. als u die heeft, de vakbond of bij het juridisch loket.
Aangifte doen wegens smaad kan altijd.

dearagain
door dearagain - Jul 6, 2013 om 18:46
2462 Antwoorden / 7 Vragen

Om te bepalen wat wél kan en wat niet kan, helpt het Wetboek van Strafrecht ons een handje:

De term smaad:

WvS-artikelen: 261 262 266 284 318 270

Een maatschappelijk aanvaardbare definitie van smaad is naar mijn mening: een bejegening die iemands eer, goede naam of aanzien aantast en/of een opzettelijk grievende belediging.

De term laster:

WvS-artikelen: 262 en 265

Een maatschappelijk aanvaardbare definitie van laster is naar mijn mening: het zwartmaken van of kwaadspreken over een ander, door deze in het openbaar van zaken te beschuldigen die onwaar zijn.

TIP
Ben je als consument zélf het slachtoffer van smaad en/of laster, ga dan altijd naar het politiebureau om daarvan aangifte te doen.

(Bron: WvS)

Lees verder:

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr.html

http://www.iusmentis.com/meningsuiting/smaad-laster-belediging/

Note: in bovenstaande tekst is uitdrukkelijk en bewust gekozen voor consumensen-taal en niet voor juristen-taal.

Naar mijn mening kun je aangifte doen van smaad en laster.

Sukses.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 7, 2013 om 09:04
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Is er bij de rechtbank iets ingestuurd of zoeken ze nog naar een reden?
Zolang je niet veroordeeld bent is een schadeclaim tegen de oude werkgever mogelijk.
U kunt nu nergens meer als BOA werken en telkens zullen ze dit doen.
Ik begrijp als je veroordeeld zou zijn of er een lopend onderzoek zou zijn geweest.

Maar als zij niets kunnen tonen is een schadeclaim mogelijk.
Zelf vermoed ik dat niet uw werk maar relatie met Uw vorige leidinggevende de reden is geweest dat hij naar een oorzaak zocht om U te kunnen ontslaan.
Dus niet de werkgever maar leidinggevende zal de oorzaak zijn.

Neem gerechtelijke stappen wegens het onterecht beschuldigen zonder dat er een zaak is gestart en als ze alsnog starten moeten ze bewijzen leveren.

Niet je huidige maar de vorige Ex werkgever moet je nu een schadeloos stelling geven zolang zij geen bewijs van rechtszaak kunnen tonen.
Er was tijd genoeg voor en zij zijn verantwoordelijk voor tijdig indienen.
U had dan ander werk zonder BOA diploma kunnen nemen zoals normale beveiliging of zo.

Neem een goede advocaat want dit zijn tegen meestal semi overheid zoals vele gemeentes lastige tegenstanders met veel geld die tijd zat hebben.
Dit kan jaren duren en een schadeclaim wegens beschuldigen zonder bewijs is vaak het beste om het snel af te handelen.

Ook je huidige werkgever kan wegens het niet tijdig indienen kosten in rekening brengen omdat ze bij een aanvraag bij rechtbank jou niet hadden aangenomen en kosten gemaakt.
Dus ook zij kunnen op die manier jou helpen want ook zij zijn nu slachtoffer van wel kosten maken en geen werknemer hebben.

er
door erik6868 - Jul 7, 2013 om 09:26
8 Antwoorden / 5 Vragen

Ja dat is het hem nou. Er is nooit wat ingestuurd bij Justitie laat staan dat ik veroordeeld ben geweest.; Mijn vorige werkgever is gewoon een slechte verliezer, want ze hadden nooit gedacht dat ik zelf ontslag zou nemen. En ja, ik had al jaren onenigheid met mijn leidinggevende. Ik kreeg zelfs brieven in mijn personeelsdossier (dossieropbouw) omdat ik een keer mijn stropdas niet droeg terwijl ik een winterjas aan had en vanwege een stoppelbaard. Ik heb op 4 juli 2013 zelfs een VOG gehad, maar mijn nieuwe werkgever zegt dat ik dat moet scheiden van een strafrechtelijk onderzoek.
Waar het mij hier om gaat is dat mijn oude werkgever na 6 maanden mijn nieuwe werkgever opbelt met leugens over mij en dat zij hier in mee gaat en zich op het protocol beroepen. Zolang mijn nieuwe werkgever zegt dat er een strafrechtelijk onderzoek tegen mij loopt ik niet beëdigd kan worden en dan zal mijn jaarcontract niet verlengd worden.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2013 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet zich dus per omgaande juridisch laten bijstaan, want dit loopt anders helemaal fout af.

me
door mein33 - Jul 7, 2013 om 11:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@erik6868,

Indien er een zaak van komt dan zult u onomstotelijk moeten kunnen bewijzen dat er door uw oude werkgever is gebeld naar uw nieuwe werkgever en wie de beller is.
Er moet veel meer aan de hand zijn, want een simpel telefoontje met een verdachtmaking kan uw huidige werkgever nooit voldoende rechtmatige redenen geven om u te schorsen.
Eenmalig geen stropdas dragen en een keer ongeschoren op het werk verschijnen zijn letterlijk flut argumenten.
In deze kwestie is veel meer aan de hand en veronderstelling dat u hier een beetje de "schone onschuld speelt".

Uw oude werkgever toevallig Rot En Traag ?

er
door erik6868 - Jul 7, 2013 om 12:01
8 Antwoorden / 5 Vragen

Nee de toezichthouder van de BOA's heeft mijn nieuwe werkgever gebeld (hoofd BOA zaken). En deze toezichthouder laat zich voor het karretje spannen door mijn ex- werkgever. Omdat ik in een andere stad werkzaam ben heb niks meer met deze toezichthouder te maken, maar val ik onder een andere toezichthouder. En ja bewijs heb ik want ik heb alle gesprekken opgenomen.

me
door mein33 - Jul 8, 2013 om 15:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=erik6868 schreef op zondag 7 jul 2013, 12:01]Nee de toezichthouder van de BOA's heeft mijn nieuwe werkgever gebeld (hoofd BOA zaken). En deze toezichthouder laat zich voor het karretje spannen door mijn ex- werkgever. Omdat ik in een andere stad werkzaam ben heb niks meer met deze toezichthouder te maken, maar val ik onder een andere toezichthouder. En ja bewijs heb ik want ik heb alle gesprekken opgenomen.

Het lijkt haast te mooi om waar te kunnen zijn dat u de geluidsopname heeft van het gesprek tussen uw oude en nieuwe wergever.
Als dit werkelijk zo is dan kunt u mede n.a.v. deze opname een zaak aanspannen.