er
door erik6868 Sep 15, 2010 om 10:39
Geldzaken & recht

Extra kosten acceptgiro

Mijne Heren,

Ik krijg sinds enige tijd mijn energie van de Nederlandse Energie maatschappij. Ik heb een account van hun (mijn energie) en kan dus zien wat en wanneer ik moet betalen. Als ik betaal krijg ik toch nog steeds een acceptgiro van hun toegestuurd die 2.38 Euro p/s kost. Ik wil geen automatische incasso vanwege hele slechte ervaringen. Mag de Nederlandse energie Maatschappij extra kosten in rekening brengen? Ik dacht dat er jurisprudentie was over deze kwestie. Een andere mogelijkheid is er niet tussen acceptgiro en automatische incasso.

2468 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo erik6868,

Lees maar even hier (even aanklikken).

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik6868

Sinds 23-7-2009 zijn er 2 rechters die onafhankelijk van elkaar hebben uitgesproken, dat er geen extra administratiekosten (bij gebruik van een acceptgiro) mogen worden berekend, tenzij het bedrijf 2 of meer gratis betaalwijzen aanbiedt en de klant aangeeft dat hij wél met een acceptgiro wil betalen.. Feit is dat de meeste bedrijven gewoon onrechtmatig doorgaan met het in rekening brengen van extra kosten bij het gebruik van een acceptgiro. Je zult dus zelf aktie moeten ondernemen en bij het betreffende bedrijf schriftelijk moeten aangeven dat je die extra kosten niet meer zult betalen en waarom je dat doet. Lees ook even een deel van het arrest:

Acceptgirokosten-onterecht

Het is inderdaad wettelijk niet meer toegestaan om bij een bepaalde betalingswijze (bijvoorbeeld een acceptgiro), de kosten door te berekenen naar de klant, tenzij aan de klant tenminste meer dan 2 gratis betalingsmogelijkheden worden aangeboden, waarvan de klant geen gebruik wenst te maken.

Zie ook:

http://baby.startpagina.nl/prikbord/read.php?251,10388783
http://jure.nl/BJ4855

zie de uitspraak van het kantongerecht
te Haarlem van 23-07-2009 LJN: BJ4855, zaak/rolnr.: 415843 / CV EXPL 09-1336

http://jure.nl/bj4855

Citaat uit de uitspraak:

De rechter van het hier bovenstaande stuk waar read naar verwijst staat:

"...Maar ook al zouden deze voorwaarden wel een grondslag bieden voor het in rekening brengen van dergelijke kosten, dan nog zou de kantonrechter deze als onredelijk bezwarend buiten toepassing laten. Het is immers onredelijk bezwarend te achten om consumenten op straffe van een kostenopslag feitelijk te dwingen tot het afgeven van een machtiging tot automatische afschrijving.
..."

http://blog.iusmentis.com/2009/08/31/kosten-bij-acceptgiro-onredelijk-bezwarend/

Toch blijven de grote bedrijven, zoals KPN, Ziggo, Zorgverzekeraars, de Energieleveranciers, etc. etc. kosten in rekening brengen die wettelijk dus niet zijn toegestaan.

De nieuwste ontwikkeling is:

Het in rekening brengen van ekstra kosten voor het gebruik van acceptgiro's is dus wettelijk onder bepaalde voorwaarden toegestaan.

Tip: zijn die voorwaarden niet vervuld, dan kun je weigeren die kosten te betalen.

ReadAC.