Fr
door Fred Schonis Dec 25, 2022 om 14:31
Geldzaken & recht

Extrema verhoging van 53 % ,indexering Ardanta

Mijn vrouw en ik zijn sinds 1988 verzekerd bij AMEV-Ardanta NV. Na 20 jaar is het premie vtij, daarna betaald men levenslang een index.
Het heet nu Ardanta, Ieder jaar ontvangen we een indexering factuur. Die wordt ook door ons steeds netjes betaald.

Maar als ik nu het bedrag van € 313,96 (2023) vergelijkt met € 205,09 (2022) is de verhoging wel heel erg groot te noemen.
De verhoging die Ardanta nu neemt is namelijk 53,15%. Zoveel gaan de prijzen in 2023  echt niet stijgen.

Als mijn kijkt naar het CPI (Consumentenprijsindexcijfer) Oktober 2022 is dit 14,3 % dus Ardant neemt wel erg veel verhoging.

Het is werkelijk schandalig.
De dame van het klachtenbureau van Ardanta vond het allemaal maar heel gewoon.
Ze zei dat er niet allen naar de CPI index gekeken maar ook naar de leeftijd van de vezekerde personen.
Ik ben 79 jaar en mijn vrouw is 75 jaar.
Dus je moet eigenlijk maar met 65 jaar maar dood gaan of zo, dat komt voor Ardanta beter uit.
Het is te gek voor woorden.

Zou graag dat Kassa hier een TV uitzending van wil maken.
Want er worden op dit momnent heel veel mensen gedupeerd.

Fred Schonis
Arnhem

2093 6 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 25, 2022 om 14:42
7210 Antwoorden / 3 Vragen
hereistom
door hereistom - Dec 25, 2022 om 14:52
740 Antwoorden / 1 Vragen

Premievrij is inderdaad premievrij.
Ik neem aan dat die indexeringspremie is om de uitkering op hoogte houden?
De vraag is hoe hoog is de uitkering als nu stopt met de indexering.
En dan hoeveel spaargeld u nog heeft.
Bij het overlijden van onze ouders die zo'n 40 jaar premie hadden betaald, bleek uiteindelijk de verzekering de helft nog niet te dekken.
Zelf sparen was achteraf goedkoper geweest.
Dus ook goed kijken of alles wel gedekt is met zo'n verzekering anders betaald u voor niks.

rj
door rjw Dec 25, 2022 om 15:22
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Maar een verzekering is geen spaarpot. Achteraf is het makkelijk om te zeggen dat sparen beter was geweest, maar als iemand op hele jonge leeftijd overlijdt is het vaak maar de vraag of er genoeg spaargeld is.

Dat er in jouw situatie te weinig geld als verzekeringsuitkering was kan verschillende oorzaken hebben, maar die staan los van of je beter kunt sparen.

mahadma
door mahadma - Dec 25, 2022 om 15:27
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht kunnen uw nabestaanden de euro's opvragen van de polis na uw overlijden en dan een budget uitvaart regelen. Dàt scheelt geld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 25, 2022 om 20:52
2094 Antwoorden / Vragen

Nee, die redenering klopt niet. Die indexering gaat over de volledige opgebouwde som en rekenkundig kun je dat niet van jaar tot jaar met de inflatie over dat jaar vergelijken. Ook rekenkundig is het natuurlijk ook bekend dat uw opgebouwde som verder geen rente meer opbrengt dus dan zou u het tekort volledig zelf bijpassen behoudens wat men al gereserveerd had. Niet dat ik kan zeggen dat het bedrag klopt, maar dan heb je veel meer details nodig

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 26, 2022 om 10:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

(Ook) Mijn vraag 'premievrij'? Premievrij is geen premie en de indexering die u noemt heeft dan kennelijk betrekking op toch het aanpassen van hetgeen bij overlijden wordt uitgekeerd of welke diensten er dan worden verleend.

Hoe dan ook ben ik met u van mening dat deze verzekeraar wel erg drastisch indexeert en dan kan hetr m.i. zinvol zijn om daar de ombudsman van het KiFiD daarover te benaderen en zie dan: https://www.kifid.nl/   en deze https://www.verzekeringen.com/veelgestelde-vragen/waar-terecht-klachten-verzekering waarin o.a. is gemeld dat u voor het benaderen van het KiFiD wel eerst een voor u negatieve reactie van de verzekeraar heeft gehad en dat heeft u m.i.

Dan ter toelichting op een eerdere verwijzing naar kassa@bnnvara.nl . U vraagt aan de redactie er aandacht aan te willen besteden. Wij zij vrijwilligers die proberen op basis van eigen kennis, ervaring etc. consumentenvragen te beantwoorden resp. adviezen te geven en hebben geen andere relatie met de kassa redactie dan het vrijwilligetrschap. Vandaar de verwijzing naar de kassa redactie.

Mabelle
door Mabelle - Dec 26, 2022 om 11:24
453 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zet je toch de indexering uit? Zeker als er voldoende op je spaar- of bankrekening staat, kan je prima zonder indexering. Hoef je niets meer te betalen aangezien de polissen al premievrij zijn.