ab
door abbysulit May 8, 2018 om 13:35
Geldzaken & recht

Feestdag niet uitbetaald door uitzendbureau

Hallo,

Via de uitzendbureau heb ik een nieuwe baan in de buurt gevonden.
ABU CAO is van toepassing.
Ik ben nu net een week in dienst en aanstaande donderdag is het Hemelvaart.
Nu krijg ik te horen dat er naar de afgelopen 13 weken wordt gekeken, maar ik ben pas een week in dienst. Dit betekent dat ik niks heb opgebouwd en ook niets uitbetaald krijg.
Echter in de CAO zie ik een regel staan dat feitelijke loon wordt doorbetaald in geval van een erkende feestdag waarop normaliter gewerkt zou worden.
Waar heb ik nou recht op? Binnenkort namelijk ook Tweede Pinksterdag, betekent weer dat ik niets uitbetaald krijg..
Ter info: ik werk van maandag tot en met vrijdag van 8:00 - 17:00 (8,5 uur per dag).

15295 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 8, 2018 om 13:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van deze site: https://www.uitzendbureau.nl/info/cao/abu/vrije-dagen-feestdagen

Vakantiedagen en feestdagen

Jij als uitzendkracht bouwt vakantiedagen op over je verdiende loon; bij een volledige werkweek heb je na een heel jaar recht op tenminste 4 maal de overeengekomen arbeidsduur per week. Als je geen volledige werkweek werkt of niet het hele jaar, bouw je een evenredig deel op. Je kan deze dagen opnemen als betaalde vakantie of laten uitbetalen bij het einde van jouw arbeidsovereenkomst.

Heb je vrij op een dag waarop je normaalgesproken zou werken, omdat dit een erkende feestdag is? Dan krijg je je loon gewoon doorbetaald.

Gr
door Grunn1 May 8, 2018 om 14:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Klopt niet. Als je via een uitzendbureau werkt dan bouw je niet alleen verlof op maar ook uren voor bijzonder verlof en hieronder vallen feestdagen. Als je nog niet voldoende hebt gewerkt heb je ook niet voldoende uren opgebouwd om een feestdag uitbetaald te krijgen. Zou lekker zijn, 2 dagen voor bijvoorbeeld de kerst begin je ergens te werken via een uitzendbureau dan krijg je 4 dagen betaald en als je dan direct zou stoppen na de kerst dan kost dat een uitzendbureau veell geld.

edrick3
door edrick3 May 8, 2018 om 16:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Staat in de CAO!
Maar het maakt wél verschil of er een 'uitzendbeding' of een 'detacheringsovereenkomst' is.
Zie de link van panter22

Gr
door Grunn1 May 9, 2018 om 02:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De eerste 13 weken zit je als uitzendkracht in fase A (ervan uitgaande dat er geen detacheringscontract is en dat blijkt ook nergens uit) en bouw je uren op, niet genoeg is geen betaling.
Lees onderstaand stuk maar, in 1 week werken kan je nooit genoeg opgebouwd hebben om nu met Hemelvaartsdag en straks met Pinksteren doorbetaald te krijgen.

Fase A met uitzendbeding - reserveringen

Uitzendkrachten met een overeenkomst met uitzendbeding in fase A worden doorbetaald op algemeen erkende vrije dagen, waarop je normaal gesproken gewoon zou werken. Hiervoor worden reserveringen over je loon opgebouwd. Op je loonstrook kun je de hoogte van de opgebouwde reservering terugvinden. Deze reserveringen kun je in bepaalde gevallen ook aanwenden voor buitengewoon verlof.

edrick3
door edrick3 - May 8, 2018 om 14:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu krijg ik te horen dat er naar de afgelopen 13 weken wordt gekeken, maar ik ben pas een week in dienst. Dit betekent dat ik niks heb opgebouwd en ook niets uitbetaald krijg.

Vraag dan eens even waar dat in de CAO staat.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2018 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u op bladzijde 60 van de CAO kijkt, ziet u staan dat het uitzendbureau van te voren een keuze moet maken, en dat ook aan u moet meedelen, tussen een bedrag(je) reserveren, of die dag doorbetalen.

Helemaal niets vergoeden, klopt dus mijns inziens niet.

Maar stel uw vraag nog eens op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrechtjuristen antwoord.

Als men via een uitzendbureau werkt, is het sowieso verstandig lid te worden van een bond, om uw belangen te behartigen.

panter22
door panter22 - May 8, 2018 om 14:26
6599 Antwoorden / Vragen

Je werkt 42,5 uur per week? De normale werkweek is 40 uur.
Kijk ook op:
https://www.sncu.nl/vraag-en-antwoord/moet-feestdag-worden-doorbetaald/

jo
door jorisw May 9, 2018 om 08:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

8 uur werk plus half uur lunchpauze. Gok ik.

panter22
door panter22 May 9, 2018 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Van 8.00 uur tot 17.00 uur is 9.00 uur werk. Half uur pauze er af, waar blijft dat andere halve uur dan?

po
door poel495 May 11, 2018 om 13:51
5 Antwoorden / Vragen

bij een dienst van 8 uur zijn er 3 pauzes 1 van een half uur en twee van een kwartier, de werkgever kan er voor kiezen de kwartier pauzes doorbetalen of deze niet door te betalen.
mijn wergever heeft de regeling half uur pauze is voor voor werknemer en rekent kwartier pauze als werktijd

Gr
door Grunn1 - May 8, 2018 om 15:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een uitzendbureau betaald jouw een uurloon. Dat uurloon met daarbovenop een percentage voor o.a. snipperdagen, vakantiegeld, feestdagen en een marge voor het uitzendbureau wordt in rekening gebracht bij de werkgever waar je werkt. Van dat geld wordt voor jou gereserveerd, vakantiegeld, snipperdagen en feestdagen en uitbetaald op het moment dat dat wordt opgenomen maar je kan nooit meer opnemen dan dat er is gereserveerd. Na een week werken is er nog niet voldoende gereserveerd om o.a. Hemelvaartsdag en straks Pinksteren uit te betalen. Stel je eens voor dat je na Hemelvaartsdag niet meer terug komt, dat kan als je via een uitzendbureau werkt, wie draait dan voor deze kosten op?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 8, 2018 om 17:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De NBBU CAO stelt: ARTIKEL 22 uurbeloning en vergoeDingen

1. Het loon en de vergoedingen van de uitzendkracht zijn gelijk aan het loon en vergoedingen die worden toegekend aan werknemers, werkzaam in gelijkwaardige functies in dienst van de inlener. Dit loonverhoudingsvoorschrift dient ter bescherming van de rust op de arbeidsmarkt en is opgenomen in artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi).

Ik zoek nog na of de ABU CAO iets anders stelt maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Volgens lid 1 van art 22 behoort men u 'gewoon' te betalen'.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 8, 2018 om 17:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zojuist gelezen in de Staatcorant het CAO besluit van de Minister Nr. 22078 d.d. 17 april 2018 waarin staat vermeld dat voor deingeleende kracht dezelfde voorwaarden gelden dan voor een vaste kracht. Er staat helemaal niets in over 'het van te voren moeten mededelen etc.'.

Maar het recht halen is een tweede. Voor dit soort zaken is het aan te bevelen lid te zijn van een vakbond.
ie de tekst nij j. Artikel 1 Definities

In deze cao wordt verstaan onder:
a.
ABU-beloning:
de beloning die kan gelden voor de uitzendkracht die behoort tot een van de
specifieke groepen als weergegeven in artikel 27 van de cao;
b.
arbeids- en rusttijden:
de arbeids- en rusttijden in de zin van de Arbeidstijdenwet;
c.
aspirant-uitzendkracht:
de natuurlijke persoon die door de uitzendonderneming is ingeschreven als
mogelijk beschikbaar voor uitzendarbeid;
e.
compensatie-uren:
ingevolge artikel 49 van de cao toegekende vrije uren of delen van uren, niet
zijnde vakantie-uren. Over compensatie-uren worden geen (reserveringen voor) vakantiedagen,
vakantiebijslag, kort verzuim en buitengewoon verlof en feestdagen opgebouwd en is geen wachtdag-
compensatie verschuldigd;
Staatscourant 2018 nr. 22078
17 april 2018
De kopie komt niet goed over. Zie de tekst bij j. van het ministeriele besluit.

mogelijk dit nu wel: http://www.flexnieuws.nl/2018/04/17/avv-cao-uitzendkrachten-abu-2018-2019/#.WvG_wpdcKM8
f.
de cao:
de onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst, inclusief alle bijlagen en protocollen;
g.
detacheringsovereenkomst:
de uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding in fase A, B of C;
h.
feitelijk loon:
het met inachtneming van de cao toegekende, naar tijdsruimte vastgestelde actuele
brutoloonbedrag, exclusief vakantiebijslag, toeslagen, vergoedingen, overuren, compensatie-uren
etc.;
i.
gewerkte week:
elke week waarin daadwerkelijk uitzendarbeid is verricht;
j.
inlenersbeloning:
de rechtens geldende beloning van de werknemer in dienst van de opdrachtgever,
werkzaam in een gelijke of gelijkwaardige functie als de uitzendkracht. De inlenersbeloning is
samengesteld uit:
1. uitsluitend het geldende periodeloon in de schaal;
2. de van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting per week/maand/j

tijger1
door tijger1 May 8, 2018 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gerrit, misschien de CAO dan maar even lezen.

ro
door ron503 - May 8, 2018 om 17:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan kloppen dat het uitzendbureau er voor gekozen heeft het uit te betalen bedrag als een soort van wachtgelddag te reserveren en pas later uitbetaald. Deze regel is van kracht als het bedrijf waarvoor u werkzaamheden verricht gesloten is. Als op erkende feestdagen toch werkzaam bent dan krijgt u die dagen uitbetaald.

ja
door janvroegop - May 11, 2018 om 13:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn veel uitzendbureaus die een all- in salaris betalen. In het salaris zitten dan alle feest en vakantie dagen zo simpel is dat

Iv
door Ivan007 - May 11, 2018 om 13:40
47 Antwoorden / 3 Vragen

Die 13 weken zijn van toepassing als je volgens een wisselrooster werkt, met wekelijks wisselende vrije dagen. Als je dan bv de laatste 13 weken 3 keer op een donderdag hebt gewerkt heb je geen recht oo doorbetaling.  Als je 6 keer gewerkt hebt wel.

In jouw geval werk je elke donderdag en heb he dus recht op doorbetaling.

ti
door tinyfaber - May 11, 2018 om 21:24
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als volgens de CAO van het bedrijf Hemelvaart en Pinksteren een vrije dag is dan heeft het uitzendbureau zich daaraan te houden.En.......trouwens dat betaalt het uitzendbureau niet, zij berekenen dit door aan het bedrijf.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2018 om 16:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

JANVROEGOP@ Neen dus!Als u weer vfro9eg op staat, neem dan de betrokken CAO nog eens door en de wetgeving die van toepassing is.,

Gerry1969
door Gerry1969 - May 13, 2018 om 16:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Echter in de CAO zie ik een regel staan dat feitelijke loon wordt doorbetaald in geval van een erkende feestdag waarop normaliter gewerkt zou worden.

Maar er wordt niet gewerkt op die dag.
Ik zou me meer zorgen maken om een baan ipv me druk te maken over een feestdag na één werk werken.