si
door silvie49 Apr 9, 2009 om 20:13
Geldzaken & recht

Flexibel krediet splitsen

mijn dochter heeft met haar exvriend een flexibel krediet bij de abn

nu willen ze deze splisen dus ieder de helft op hun eigen naam de abn wil hier niet aan mee werken ze wonen allebei weer thuis en hebben een baan.

in het samenlevings contract staat,dat ze ieder voor de helft aansprakelijk zijn voor de helft van de lening waarom kunnen ze hem dan niet splitsen?

669 8 Rapporteer

labswans
door labswans - Apr 9, 2009 om 20:29
1918 Antwoorden / 10 Vragen

omdat de bank niet meewerkt

si
door silvie49 - Apr 9, 2009 om 20:33
16 Antwoorden / 9 Vragen

dat hebben wij ook al begrepen ja maar waarom werken ze niet mee waarom laten ze 2 jonge mensen van 21 en 24 zo in de shit zitten ze komen zo nooit van deze lening af,

ze kunnen de lening toch ieder de helft laten doen want nu is het maar steeds de vraag of die ex betaald want als hij niet betaald moet mijn dochter betalen

holpen
door holpen - Apr 9, 2009 om 20:42
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt er een beetje van af wat er in het contract met de bank staat. Waarschijnlijk staat de lening op beider naam. Dat betekent dat beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het gehele bedrag.

Het samenlevingscontract is een contract tussen uw dochter en haar ex-vriend. Daar heeft de bank in principe niets mee te maken. Wel geeft dit uw dochter het recht om de helft van de betalingen (als de ex-vriend niet betaalt) op haar ex te verhalen. Elke keer als de ex in gebreke blijft, kan zij hem daarop aanspreken en indien noodzakelijk zelfs een deurwaarder inschakelen.

Waarom de bank niet wil meewerken, tsja, dat blijft voor ons natuurlijk ook koffiedik kijken.

ch
door chris35 - Apr 10, 2009 om 20:46
19 Antwoorden / 0 Vragen

Dien een klacht in de OPTA en KIFID

holpen
door holpen - Apr 10, 2009 om 21:34
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@chris35:
OPTA??? Die organisatie heeft niets te maken met het bankwezen!
Een klacht bij de KiFiD zou kunnen, maar ik geef je weinig kans; zie de eerdere uitleg van Vladja en mijzelf hierboven.

hi
door hilda01 - Apr 14, 2009 om 00:59
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ook mijn dochter zit in deze situatie. De bank wil het krediet niet splitsen omdat de ex-partner niet kredietwaardig is. Hij heeft te lang rood (op zijn rekening) gestaan en heeft een negatieve BKR registratie door de gedwongen verkoop van hun huis met een te lage opbrengst. Door het gebruik van de nationale hypotheekgarantie is dit financiele gat wel opgelost, maar de negatieve registratie blijft staan tenzij je er zelf achteraan gaat. Bij mijn dochter is hij inmiddels weg, bij haar ex-partner staat hij nog. Ook dit werkt in zijn nadeel.

si
door silvie49 - Jun 22, 2009 om 20:26
16 Antwoorden / 9 Vragen

heb vandaag gegevens opgevraagd bij de kvk omdat het bedrijf van de ex op zijn naam stond van zijn moeder,hoopte dat we daar iets mee konden doen want ze zijn samen bij de bank geweest ze willen wel splitsen nu maar dan moeten ze ieder hun deel inlossen maar de ex kan maar 5000 lenen en mijn dochter 7500.en de lening is 25000.nu ben ik er achter gekomen dat het bedrijf van zijn moeder op 08-02-2008 een dag nadat mijn dochter hem verliet het bedrijf weer op haar eigen naam heeft gezet ,maar de lening is aangegaan toen het bedrijf nog op de ex stond,kunnen we hier iets mee doen ik hoop dat je het verhaal een beetje begrijpt .

mvg Silvia

vladja
door vladja - Jun 23, 2009 om 19:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De bank is destijds een overeenkomst aangegaan met beide partijen, waarbij beide partijen getekend hebben voor de aflossing van dit krediet. Dit houdt in dat beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het volle bedrag van het geleende geld.

Als de bank zou instemmen met opsplitsing lopen ze een risico. Namelijk als een van de partijen zijn/haar verplichtigen niet nakomt, kunnen ze die schuld dus niet meer bij de ander opeisen, en daarmee geeft de bank dus een stuk zekerheid/dekking weg. Daarom zullen ze daar niet mee instemmen.

Wat in het samenlevingscontract staat is een zaak tussen die twee partijen die het contract opgesteld hebben. De bank staat daar buitn en is daar geen partij in. Wat wel kan met dit samenlevingscontract is, dat één partij een vordering op de andere partij kan krijgen als die ene partij meer betaalt dan de helft van de schuld. Zodra één partij meer afbetaald heeft dan de helft ontstaat de vordering voor dat meerdere op de andere partij.

Vladja